Fragmenty z odpowiedzią – czyli jak zdobyć pozycję zero w Google

Google cały czas udoskonala swoją wyszukiwarkę. Jednym z kierunków rozwoju jest dostarczanie odpowiedzi na zapytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bez konieczności klikania w konkretne strony.

Gdy wpiszemy np. „Kto jest królem Szwecji?”, w odpowiedzi otrzymamy ramkę z bezpośrednią odpowiedzią:

Podobnie jest w przypadku pytań o pogodę, kursy walut, wyniki rywalizacji sportowych i kilku innych kategorii zapytań. Tego typu odpowiedzi pochodzą z danych wykorzystywanych przez Google, a wyniki nie zawierają link do źródła. Obniżają więc one jedynie widoczność pierwszego wyniku organicznego. Znacznie ciekawszym przypadkiem z punktu widzenia właścicieli stron są tzw. fragmenty z odpowiedzią (featured snippets).

Czym są fragmenty z odpowiedzią?

Najprościej rzecz ujmując, tzw. featured snippet (fragment z odpowiedzią) to wyróżniona odpowiedź na zapytanie wpisane do wyszukiwarki Google. Wynik wyświetla się w specjalnym bloku na samej górze, nad wynikami organicznymi, stąd jest też czasem określany jako pozycja zero. Featured snippet zostaje wyodrębniony ze strony najlepiej odpowiadającej na zapytanie użytkownika. Wraz z fragmentem z odpowiedzią wyświetlona zostaje informacja, skąd ona pochodzi, są to m.in. URL, tytuł strony, czasem również powiązany obraz.

Skąd się biorą fragmenty z odpowiedzią?

Wyświetlany blok fragmentu z odpowiedzią zostaje wyodrębniony z treści strony. Dzieje się to automatycznie, możemy jedynie zwiększyć szansę na pojawienie się w tym miejscu wyników poprzez optymalizację. Nie da się (przynajmniej na ten moment) wykupić pozycji zero.

Najczęściej blok fragmentu z odpowiedzią zostaje wyświetlony, gdy wyszukiwana treść ma formę pytającą. Przykładowo, wpisując w wyszukiwarkę słowo „biznes”, otrzymamy linki do portali biznesowych i tym podobne wyniki. Natomiast gdy damy zapytanie „Co to jest biznes?”, Google wyświetli nam blok zawierający najlepszy fragment z odpowiedzią (w ocenie Google).

Jakie są rodzaje fragmentów z odpowiedzią?

Wyróżniamy trzy najpopularniejsze rodzaje podsumowań odpowiedzi:

 

  • Paragraf (akapit) – najpopularniejszy typ featured snippets. Ten rodzaj okazuje się być po prostu dla wielu zapytań najbardziej naturalną formą odpowiedzi. Przykład zapytania: „Jak upiec biszkopt?”.

jak upiec biszkopt?

  • Lista – użyteczny wynik, gdy użytkownik poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak coś wykonać krok po kroku. Przykładowe zapytanie: „How to download movies?”.

  • Tabela – wyświetla się dla zapytań dotyczących na przykład zarobków w danej branży lub w celu wyświetlenia wyników ankiet. Przykładowe zapytanie: „Pory roku w Polsce”.

 

W przypadku polskich wyników lista i tabela występują bardzo rzadko. Dużo popularniejsze listy są w Stanach Zjednoczonych, gdzie ten typ wyniku wyszukiwania pojawił się jako pierwszy. Poniżej wyniki jednego z badań z rynku amerykańskiego przedstawiający dane na temat udziału poszczególnych rodzajów polecanych fragmentów z odpowiedzią w wynikach wyszukiwania:

 

Jak osiągnąć pozycję zero?

Krok 1. Wybór zapytania

W pierwszym kroku musimy wybrać pytanie, dla którego chcielibyśmy się pojawić na pozycji zero. Przy podejmowaniu decyzji warto zbadać konkurencyjność i popularność danej frazy kluczowej. Dodatkowo sprawdzić, czy na te lub inne podobne zapytania pojawia się już featured snippet. 

Krok 2. Stworzenie treści

Tworząc treści, trzeba pamiętać, że naszym celem jest wyświetlenie ich w bloku fragmentu z odpowiedzią. Tekst zarówno pozycji zero, jak i pierwszego wyniku wyszukiwania charakteryzuje się prostym językiem. Ponieważ celem featured snippet jest udzielenie zwięzłej odpowiedzi na zapytanie, wyraźnie należy zaznaczyć w tekście wyjaśnienia typu: kto, co, jak, gdzie i dlaczego. Nie można również zapomnieć o „domniemanych” pytaniach ukrytych w słowach: przyczyny, przepis na, koszt i tym podobne. Tworząc treści pod featured snippet, trzeba zastanowić się, jakiej formy odpowiedzi oczekuje użytkownik. Przykładowo dla zapytania „jak”, warto rozpocząć treść od numerowanej listy. Istotne jest również zwrócenie uwagi na sekcję „Wyszukiwania podobne do” dla naszych fraz kluczowych.

Szanse na trafienie do bloku fragmentu z odpowiedzią wzrastają, jeśli tekst skonstruowany jest zgodnie z zasadami odwróconej piramidy.

Należy rozpocząć od powtórzenia treści, która jest zapytaniem z wyszukiwania. Ważne, aby pojawiła się ona nie tylko w tytule, ale również w nagłówku 1 (H1), bo to on w tym wypadku będzie miał większe znaczenie dla algorytmu Google’a. We wstępie artykułu, tzw. leadzie, konieczne jest udzielenie krótkiej odpowiedzi, możliwie prostym językiem, na zapytanie z wyszukiwania. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, by nie powtarzać zwrotów i słów zbyt często. Kolejny krok to rozwinięcie treści o dodatkowe informacje, zdjęcia, tabele i wszystko to, co pozwoli w jak najlepszym stopniu odpowiedzieć na zapytanie.

Krok 3. Optymalizacja podstrony

Optymalizacja podstrony polega m.in. na:

  • optymalizacji tagu „Title”,
  • dostosowaniu treści tak, aby wyraźnie odpowiadała na pytanie,
  • stosowaniu w strukturze tekstu nagłówków h1, h2, h3, akapitów i list.

Krok 4. Wypozycjonowanie na pierwszą stronę podstawowych wyników organicznych

Im wyżej jesteśmy w wynikach, tym większa szansa, że wpadniemy do boksu fragmentu z odpowiedzią. Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy być koniecznie na pierwszym miejscu. Poniżej dane ze wspomnianego już badania, które pokazują, z jakich pozycje zostały wyciągnięte fragmenty z odpowiedzią.

Zalety pojawienia się jako pozycji zero

1. Featured snippet zawiera link do źródła

Choć użytkownicy od razu znajdują odpowiedź na swoje zapytanie, to wielu z nich będzie chciała dowiedzieć się więcej i kliknie w link do źródła.

2. Potwierdzenie jakości naszych treści i wiarygodności

Pojawienie się tam naszej strony świadczy o tym, że przekazujemy trafne, wiarygodne i użyteczne informacje. A co za tym idzie – wzrasta zaufanie do naszej strony wśród użytkowników.

3. Nasza strona pojawia się w wynikach Google’a dwa razy

Fakt, że zostaniemy wyróżnieni jako fragment z odpowiedzią, nie oznacza, że znikniemy z podstawowych wyników. Zwiększamy więc szanse na wygenerowanie dodatkowego ruchu.

4. Szansa na wzrost ruchu

Choć kwestia wpływu fragmentów z odpowiedzią na ruch na stronie jest dość kontrowersyjna, to jest wiele przypadków potwierdzających wzrost odwiedzin dzięki temu wyróżnieniu. Jest ono szczególnie widoczne w przypadku wskoczenia na pozycję zero z dalszych miejsc w wynikach.

PORADA

Jeżeli nie chcemy, by nasze wyniki były wyświetlane w bloku fragmentu z odpowiedzią, Google pozostawia nam możliwość usunięcia ich przy pomocy tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>.

A jakie są wady?

1. Ryzyko spadku ruchu

W momencie, gdy na dane zapytanie pojawi się blok featured snippet, podstawowe wyniki organiczne tracą ruch. Jest to spowodowane tym, że użytkownik otrzymuje odpowiedź na pytanie już w wynikach wyszukiwania. Może to nawet doprowadzić do tego, że mimo pierwszego i zerowego miejsca w wynikach organicznych liczba wizyt na stronie spadnie

2. Brak statystyk

Głównym zarzutem wydawców witryn jest brak informacji, w jakim stopniu ich treści są wykorzystywane przez Google’a – na jakie frazy pojawiają się fragmenty z odpowiedzią i ilu użytkowników z nich korzysta. Co więcej, przedstawiciel Google’a, Garry Illies, potwierdził, że wprowadzenie tego typu statystyk nie jest planowane.

3. Zapytania i odpowiedzi głosowe

W Stanach Zjednoczonych na popularności zyskują urządzenia typu Amazon Echo czy Google Home. Są to inteligentne głośniki, które na zapytanie głosowe, np. „Google, jaka jest największa planeta w Układzie Słonecznym?”, odczyta nam konkretną informację. Bardzo często tego typu odpowiedzi są generowane na podstawie fragmentów z odpowiedziami. Jednak w tej sytuacji właściciel treści nie ma żadnych korzyści z ich wykorzystania – nie ma dodatkowej wizyty na stronie. W niektórych przypadkach nie jest nawet rozpoznany jako źródło treści.

4. Krótkotrwały efekt

Fragmenty z odpowiedzią są zdecydowanie mniej stabilne i wiele testów udowadnia, że odpowiednią optymalizacją można wskoczyć na pozycję zero, ale utrzymanie się na niej dłużej niż kilka tygodni jest znacznie trudniejsze. Algorytm Google cały czas testuje, czy inny wynik nie będzie bardziej odpowiedni w danej sytuacji.

Przyszłość featured snippet 

Przedstawiciele Google’a wielokrotnie podkreślali, że fragmenty z odpowiedzią w planach rozwojowych giganta z Mountain View mają priorytet. Google intensywnie pracuje nad jakością i wiarygodnością prezentowanych odpowiedzi, gdyż obecny mechanizm jest daleki od doskonałości (patrz: filmik poniżej).

Długofalowo rysują się dwa trendy, które sprzyjają fragmentom z odpowiedziami:

  1. wyszukiwanie i odpowiedzi głosowe – prognozy pokazują, że coraz mniej będziemy czytać i pisać na komórkach, a głównym sposobem komunikacji będzie głos,
  2. skracanie drogi użytkownika od zadania pytania do uzyskania odpowiedzi – z punktu widzenia internauty uzyskiwanie odpowiedzi bez konieczności odwiedzenia kolejnej strony jest z pewnością zaletą. A dla Google’a satysfakcja użytkowników jest priorytetem.

Z drugiej strony wydawcy z pewnym niepokojem obserwują sytuację. Obawiają się, że Google, wykorzystując swoją monopolistyczną pozycję, korzysta z treści, nie dzieląc się jednak zyskami z ich wykorzystywania. Warto więc trzymać rękę na pulsie i śledzić rozwój tej funkcjonalności.


 Share

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Maciej Woźniak

Założyciel agencji SEO Whites, specjalizującej się w White Hat SEO. Wcześniej związany z Agorą, gdzie był m.in. odpowiedzialny za SEO dla portalu Gazeta.pl, a także założenie i rozwój agencji SearchLab. Autor artykułów, prelegent na krajowych i zagranicznych konferencjach poświęconych zagadnieniom online marketingu.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Kto od strony prawnej odpowiada za przesyłanie danych do tego snippeta? Przykładowo na stronie są prezentowane dane zmieniające się dynamicznie co kilka minut. Do snippeta dane wysyłane są i prezentowane po 2-3 dniach przez Google w wyniku 0. Skoro w Guglu jest takie opóźnienie i na stronie dane są już inne to kto ponosi odpowiedzialność za to? Google wyklucza swoją odpowiedzialność regulaminem więc… ?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *