Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Panda oficjalnie w Polsce!

Algorytm Panda został w miniony piątek oficjalnie wdrożony w Polsce.


Ściślej rzecz biorąc, zaczął wpływać na wyniki wyświetlane użytkownikom szukającym w języku polskim i wszystkich innych językach poza chińskim, japońskim i koreańskim.
Według deklaracji Google, algorytm będzie wpływał na wyniki w stopniu zauważalnym dla użytkownika dla zaledwie 6-9% zapytań (dla wyników anglojęzycznych odsetek ten wynosił aż 12%).

Przypomnijmy, że Panda – działająca od lutego tego roku w USA, a od kwietnia w pozostałych wynikach anglojęzycznych – jest algorytmem odpowiedzialnym za obniżanie pozycji witryn zawierających podstrony o niskiej jakości (przede wszystkim z duplikatami). Nie filtruje wyników w czasie rzeczywistym, jest za to co jakiś czas (do tej pory w interwałach około 5-tygodniowych) “wypuszczana na indeks”, przy czym przed każdym kolejnym “wypuszczeniem”, algorytm jest ulepszany.

[Aktualizacja 15.06.2012] Google potwierdza – kolejna Panda już na polskich wynikach

Google potwierdził, że tydzień temu indeks został przetworzony przez kolejną wersję algorytmu Panda. Dla użytkowników spoza Stanów Zjednoczonych (a więc i Polski), zmiana wpłynie na wyniki dla 1% zapytań. Jest to 17. wersja algorytmu Panda (nieoficjalny numer aktualizacji: 3.7).

Aktualizacja była odczuwalna w poprzedni weekend, kiedy to nastąpiły przetasowania w wynikach, szczególnie w Google.com. Przetasowania wywołały spekulacje, że pojawiła się nowa Panda. Zostały one potwierdzone przez Google dopiero post factum – w poniedziałek.

tweet panda

Podobno zmiany pozycji dotyczą przede wszystkim witryn, które już wcześniej zostały dotknięte Pandą. Szerzej na ten temat pisze Dr. Pete na SEOmoz.org.

Od poprzedniej aktualizacji Panda upłynęło ok. 6 tygodni. Po 16 miesiącach od “wypuszczenia na indeks” pierwszej wersji Pandy można już powiedzieć, że przeciętny interwał między kolejnymi aktualizacjami to ok. miesiąca. Przypuszczalna data następnych zmian pozycji wywołanych przez Pandę przypada więc na połowę lipca, choć akurat wakacje mogą zakłócić regularność tego cyklu.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tomasz Kornicki

      Podobnie jak Przemek, przetasowania zauważyłem w ostatnim tygodniu lipca. Zresztą to czy Panda została wdrożona w miniony piątek czy wcześniej, jest mało istotne – najbardziej mnie interesuje kto zyskał, a kto stracił – może pokusicie się o analizy i jakieś zestawienie polskiego rynku?

    • Łukasz Krzymiński

      nawet jak ktoś straci to nie sądzę by się przyznał, co innego jak zyska ;) myślę, że Google dopiero oficjalnie informuje, jak jest pewne że “to” działa

    • Przetasowania to były kilkukrotne ostatnimi czasy, zwłaszcza w lipcu.

    • W piątek na Formalności.pl miałem znaczny (około 25-cio procentowy) wzrost odwiedzalności w stosunku do wcześniejszych piątków. Byłem tym dość mocno zdziwiony, bo piątek był słabym dniem – a tym razem okazał się lepszy od innych dni tygodnia. Tendencja wzrostowa w poszczególnych dniach tygodnia utrzymuje się cały czas i w świetle powyższego artykułu muszę przyznać, że Panda sporo mi się przysłużyła (oczywiście jeśli owe wzrosty są jej efektem).

    • Tak jak pisało kilku komentujących – póki co większe zmiany w pozycjach zauważyłem w ostatnich dniach lipca, pewnie już wtedy panda zaczęła grasować. W sierpniu jest dziwnie spokojnie, ale spodziewam się, że zwierzak znowu zaatakuje :-)

    • Przemek Sztal

      Najważniejsze pytanie, to czym w Polsce pożywi się Panda – spamerskimi odpadkami, czy skosztuje też pięknych, dojrzałych owoców ;-)

    • Paweł Rabinek

      Cieszy fakt, że skończą się dyskusje “czy to już?” :)

    • Wdrożony, to on został dużo dużo wcześniej. Każdy pozycjoner zauważał znaczące zmiany w serp-ach, tylko w piątek oficjalnie to się do niego przyznali:) Pozdrawiam:)

    • W zasadzie to żadna nowina, każdy już wie, że panda weszła do nas. Zastanawia mnie jedynie czy to już koniec zmian. Google ma w zwyczaju wprowadzać mniejsze poprawki co kilka tygodni, mam nadzieję, że obędzie się bez większych zawirowań.

    • Przemek Sztal

      Na pewno nie jest to koniec zmian, patrząc na to jak Google zintensyfikowało działania w różnych obszarach. Swoją drogą mniejsze, ale częste zmiany algorytmu mogą być swoistą taktyką antyspamową – kiedy zasady gry zmieniają się regularnie, trudniej za nimi nadążyć :-)

    • Jedno jest pewne – pozycjonerzy muszą mieć się na baczności, szczególnie Ci spod nieco ciemnego znaku :) Mnie osobiście cieszy polityka Google.

    • Mój blog jest jeszcze dość młody, ale ostatnio zauważyłem wysoki przeskok z dalszych na bliższą pozycję. Nie wiem tylko, czy to za sprawą zmian w algorytmie czy po prostu dzięki coraz większemu rozgłosowi… :)

    • U mnie żadnych zmian, ani w pozycjach, ani w odwiedzlności…

    • zauważyłem dziwną sytuację – strona główna i wszystkie podstrony spadły z PR 5,4,3 itd na n/a. Choć strona ma kilka tysięcy podstron – wszystkie mają n/a. Pozycje bez zmian – nadal wysokie. Czy ktoś kiedyś spotkał się z taka sytuacją ?

    • CyfrowySzaman

      @Mike: To nie ma znaczenia – nie te czasy kiedy się klientów na PR łapało ;) Chyba, że masz katalog stron www ;)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *