Krzysztof Siciński

Jak stworzyć własnego GIFa – naklejkę na Instagram Stories

Storiesom na Instagramie coraz więcej uwagi poświęcają zarówno prywatni użytkownicy, jak i marki. Wertykalne, ulotne treści zyskują coraz więcej fanów i opanowały już niemal wszystkie platformy społecznościowe. Powstaje coraz więcej narzędzi pozwalających na tworzenie wyróżniających się relacji, a także sam Instagram cały czas dodaje nowe narzędzia pozwalające na jeszcze większą interakcję z odbiorcami. Jednak co, jeśli użytkownicy sami chcieliby używać ruchomych elementów Twojego brandingu  w swoich Storiesach i robiliby to zupełnie za darmo i bez namawiania?

Jak stworzyć własnego GIFa?

Możesz to osiągnąć, tworząc GIFy, których użyć będzie mógł każdy użytkownik Instagrama, tworząc Stories, które następnie opublikuje lub wyśle w wiadomości prywatnej do swoich znajomych.

gif sprawny marketing na Instagramie

Oto cztery proste kroki, dzięki którym inni użytkownicy Instagrama będą mogli wykorzystywać stworzonego przez Ciebie GIFa.

1. Zaprojektuj GIFa

Aby stworzyć GIFa, potrzebny będzie Ci Photoshop lub inny program pozwalający na stworzenie GIFa z przezroczystym tłem. Ważne, aby projekt miał przezroczyste tło przynajmniej w 20% oraz minimum 500-600 pikseli, by mógł wyświetlać się na kreacjach użytkowników. Nawet jeśli Twój GIF zawiera tło, możesz w łatwy sposób ukryć warstwę zawierającą dalszy plan i go wyeksportować.

jak stworzyć GIF-a na Insta Stories

Warto postarać się, aby kreacja była bardziej subtelna niż lekko animowane logo naszej marki. GIF będzie wykorzystywany przez użytkowników najczęściej jako element dekoracji lub forma call to action (np. „swipe up” albo „link w opisie”). Dlatego należy zadać sobie pytanie, czy twoja kreacja znajdzie zastosowanie w jakimś „nieformalnym” kontekście? To przecież ulotny content, a użytkownicy decyzję o tym, jakiego GIFa użyją, często podejmują w ciągu sekundy. Dlatego Twój ruchomy obrazek powinien od razu sugerować, do czego użytkownicy mogliby go użyć. Także Twój branding nie może być zbyt nachalny. Warto odpowiedzieć sobie także na pytanie, jak użytkownicy będą używać tego GIFa w swoich relacjach na Instagram Stories?

2. Załóż konto na Giphy

Obecnie tylko serwis Giphy jest zintegrowany z Insta Stories, dlatego potrzebne jest założenie w nim zweryfikowanego konta dla marki. Sama weryfikacja przebiega dość płynnie, jednak czasem zdarza się, że małe firmy nie zostają zatwierdzone. Aby założyć odpowiednie konto, należy kliknąć „Join Giphy”, a następnie „Join as an Artist or Brand”. Można to zrobić pod adresem: https://giphy.com/apply. Po wypełnieniu odpowiednich pól, powinieneś dostać na podanego e-maila potwierdzenie zgłoszenia. Na weryfikację konta czeka się najczęściej kilka dni.

Po założeniu konta, warto dodać podstawowe informacje o naszym profilu. Konto musi być publiczne, aby nasze ruchome naklejki mogły pojawiać się na Insta Stories, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś znajdzie nasz profil na Giphy. Możemy zamieścić tam link do naszej strony, opis marki oraz linki do naszych profili w social mediach.

3. Opublikuj GIFa

Po zweryfikowaniu konta możesz udostępnić wcześniej przygotowanego GIFa. Bardzo ważne, aby dodać do niego odpowiednie tagi – takie, jak nazwa marki, żeby klienci mogli łatwo znaleźć stworzoną przez ciebie kreację.

To dzięki temu użytkownicy będą wyszukiwać Twojego GIFa w wyszukiwarce podczas tworzenia Stories. Dlatego warto poświęcić chwilę na zastanowienie się nad tym, co sam wpisałbyś w wyszukiwarkę, aby znaleźć taką naklejkę, jak twoja. Najlepiej dodać minimum pięć tagów, jednak warto wymyślić ich więcej, aby zwiększyć szanse na odnalezienie naszego GIFa. Po opublikowaniu, GIF automatycznie będzie wyświetlał się w wyszukiwarce GIFów na Instagramie.

4. Promocja GIF-a

Dobrze jest powiadomić odbiorców, że od dziś mogą wykorzystywać stworzone przez Ciebie GIFy w swoich kreacjach. Warto też od razu pokazać, jak wyglądają. Możemy to zrobić od razu, dzięki Insta Stories, używając wcześniej stworzonych naklejek w taki sposób, w jaki będą ich używać nasi odbiorcy. Taką relację możesz przypiąć na górze swojego profilu, tak, aby nowi odbiorcy od razu widzieli, że mogą dodać Twoją kreację do swojego Story. Warto też co jakiś czas powtarzać ten komunikat, aby odbiorcom, którzy są z Tobą od dłuższego czasu i mogą nie zaglądać bezpośrednio na Twój profil, na którym zobaczą wyróżnioną relację, przypomnieć o tej możliwości.

Nie zapominaj także o tym, aby samemu używać swoich naklejek tak często, jak to tylko możliwe – niech klienci zobaczą, w jakich sytuacjach warto skorzystać z Twoich kreacji. Dobrym pomysłem będzie też przygotowanie grafiki lub krótkiego filmiku do umieszczenia w klasycznym feedzie, z zawartą instrukcją pokazującą, w jaki sposób Twoi fani mogą używać GIFów, które dla nich przygotowałeś. Taki komunikat ma szansę dotrzeć nawet do osób, które nie oglądają Twojego Story.

Po jakimś czasie warto wejść w zakładkę ze statystykami w serwisie Giphy, klikając „dashboard”.

statystyki na Giphy

Zawarte tam dane obejmują wyniki naklejek udostępnianych na Instagramie, dzięki czemu będzie można sprawdzić, z których GIFów użytkownicy korzystają chętniej, a z których mniej. Dowiesz się, czy ruchome naklejki przynoszą oczekiwane rezultaty, które GIFy warto promować bardziej na swoim profilu oraz jakie naklejki tworzyć następnie.

A może wystarczy lekko zmodyfikować którąś z już istniejących, aby uzyskać lepsze wyniki? To także warto wypróbować, a wyniki tych eksperymentów na bieżąco śledzić przy pomocy statystyk.

4 wskazówki, jak stworzyć GIF-a na Instagram Stories

Ruchome naklejki na pewno pomogą podnieść świadomość marki wśród wielu odbiorców i w zabawny sposób zaangażują klientów. Warto spróbować wykorzystać taką drobną formę i dać twórcom Insta Stories kolejny element, aby ich relacje bardziej się wyróżniały i przy okazji przypominały o naszej marce.

 

Od redakcji:

Zachęcamy też do używania naszych GIFów, wyświetlających się po wpisaniu w wyszukiwarkę GIFów na Instagram Stories „sprawny marketing”.

 

 

czytaj także

Co to jest Brave? Poznaj przeglądarkę, która Ci zapłaci

Krzysztof Siciński

O autorze

Krzysztof Siciński

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Bardzo fajny artykuł – miło się czytało.

  3. Katarzyna

    Jakiś pomysł, gify stworzone, ale nie mogę ich wyszukać. Konto jest publiczne :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz