Niniejszy tekst zdobył Wyróżnienie w III edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Autorowi gratulujemy, a wszystkich studentów serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w czwartej edycji programu. Na Wasze teksty czekamy do 6 czerwca!
Reklamy na Facebooku są bardzo skuteczne – duże marki codziennie za ich pomocą docierają do milionów użytkowników serwisu Marka Zuckerberga. Co zrobić jednak, gdy chcemy wypromować blog, koło naukowe czy organizację dobroczynną, a nasz budżet na promocję jest mocno ograniczony? Pojawiają się wtedy pytania: co mamy pisać, w jakiej formie, co robić z komentarzami, jak zwiększyć popularność i ilość lajków na fanpage’u, a także co zrobić, aby ludzie się dzielili naszymi treściami? Nie lubię komplikacji i nie jestem guru Facebooka, ale przedstawię Wam 14 prostych kroków, dzięki którym można wypromować swój fanpage, nawet, jeśli mamy bardzo skromny budżet (lub początkowo nie mamy go w ogóle). Wszystkie opisane sposoby są oparte na moich własnych doświadczeniach. Przechodząc przez te punkty, można stworzyć swój własny sposób na sukces. Zaczynamy!
1. Nie zamykaj się!
Próbując prowadzić stronę na Facebooku, nie możemy się skupiać się tylko i wyłącznie na tym, co chcemy wypromować. Jest bardzo przyjemnie pisać o osiągnięciach, nagrodach lub o realizowanych projektach, natomiast z reguły, szczególnie na początku, takich informacji nie mamy dużo, a podstawy prowadzenia fanpage’u nam mówią, iż muszą być przynajmniej trzy dobre posty dziennie. W takim przypadku powstaje pytanie: co mamy zamieszczać i skąd brać te trzy wpisy? Wyjście jest proste i oczywiste – dodawajcie wiadomości z branży, której jest poświęcona wasza strona. Na przykład, jeśli prowadzicie fanpage o klubie marketingu, poszukajcie ciekawego artykułu o nowych narzędziach lub ciekawych książkach, reklamach itd., a jeśli promujesz coś związanego z branżą spotkań, to zamieszczaj informacje o ciekawych venue, osobowościach, wydarzeniach, które się odbywają i mogą być interesujące dla Twoich fanów, można wyszukać także kilka niestandardowych rozwiązaniach technologicznych. Wybieraj najlepsze informacje, a to się Tobie zwróci. Tylko pamiętaj o tym, żeby wskazywać źródło!
[Tweet „Wybieraj najlepsze informacje, a to się Tobie zwróci.”]
2. Współpracuj z „branżowymi” blogerami
Istnieje wiele przypadków, w których jedną z najlepszych form promocji (często także darmowej!) jest współpraca z blogerami. Oczywiście trudno jest dogadać się z gwiazdami, ale nie możemy zapominać o tych mniej popularnych. Poszukajmy tych, którzy już działają w podobnym temacie, co my, i zaproponujmy im współpracę. Co możemy zaoferować? To proste, wystarczy pokazać swoje zaangażowanie i prawdziwe zainteresowanie tą tematyką, a z reguły blogerzy zaczynają w nas widzieć swoje początki i chętnie zgadzają się na podjęcie takiej współpracy. Jeżeli jesteśmy studentami, to jest nam jeszcze prościej, przez to, że możemy wykorzystać uczelnię, angażując ją w to i pokazując, że taka współpraca na pewno się zwróci.
3. Spotykaj się w trybie LIVE
Rób spotkania w rzeczywistości i promuj je na Facebooku. Organizacja, która nie boi się spotykać ze swoimi czytelnikami, zawsze wzbudza większe zaufanie do siebie. Pamiętajmy, że nasz fanpage jest cały czas obserwowany, i dlatego pojawiające się spotkania w kalendarzu na Facebooku będą przypominać Twoim fanom o Tobie. Dodatkowo, korzystając z podstawowych narzędzi promocyjnych, możemy pozyskać nowe lajki, komentarze oraz zdobyć tzw. „share’y”, które tylko wzmacniają naszą kampanię reklamową. Przypominam, że do tej pory nie wydaliśmy ani złotówki na promocję.
4. Lajkuj!
Jeśli jeszcze tego nie robicie, to jest to właściwy czas, żeby zacząć. Na początku każdy fanpage prawie nie żyje, a my oczekujemy ogromnej ilości lajków, komentarzy i zastanawiamy się, dlaczego tak jest. Odpowiedź jest bardzo prosta: o nas nikt nie wie, dlatego lajkowanie oraz komentowanie wpisów „spokrewnionych” stron spowoduje przyrost naszych followersów. Jest to także dobra okazja, żeby pozyskiwać ciekawe informacje na naszą stronę, a na dodatek może to być pierwszy krok do współpracy z właścicielami tych fanpage’y. Nie tworzysz im konkurencji, a tylko wzmacniasz zarówno ich pozycję, jak i swoją. Pamiętaj, żeby robić to elegancko, poprawnie językowo oraz merytorycznie!
5. Nagrywaj wideo
Wideo jest teraz jedną z najlepszych form promocji. Nie bój się pokazać i nagraj dla swoich followersów krótkie, ciekawe filmiki o sobie, z ciekawymi poradami, mów o sukcesach organizacji. Nie myśl, że to zawsze musi być poważne. Wszystko zależy od grupy docelowej, którą sobie wybieramy. Nagrywaj harlem shake’i, zwariowane wideo, lip dub’y i inne formy, które są popularne w Internecie. Im będzie ono ciekawsze, tym większe są szanse na to, że ludzie będą się nim dzielić na swoich stronach.
6. Merytoryka + kreatywność
Na stronie zawsze musimy podawać merytoryczne informacje. Wszystko, co zamieszamy na naszym fanpage’u, musi być przydatne. Najlepszą radą w doborze treści jest zadanie sobie pytań: do czego to się przyda lub jak ta informacja może pomóc? Jeśli nie znasz odpowiedzi na jedno z nich, to zrezygnuj z zamieszczenia tego postu. Ponadto każda informacja musi być podana w sposób ciekawy oraz atrakcyjny dla czytelników. Pamiętasz, jak się różnią wykładowcy na uczelni? Jednego chciałeś słuchać, a u drugiego zasypiałeś na zajęciach. To samo jest z naszym fanpagem. Jest to szkoła, w której administrator jest nauczycielem i musi dobrze przygotowywać się, zanim poda jakąś informację, dlatego materiał oraz jego forma muszą być odpowiednio dobrane do grupy docelowej. Korzystaj z dobrej i jakościowej grafiki, dodawaj wideo, schematy, wykresy, animacje – wszystko, żeby urozmaicić swoją stronę, ale pamiętaj, żeby forma nigdy nie przeważała nad treścią!
[Tweet „Korzystaj z dobrej i jakościowej grafiki, dodawaj wideo, schematy, wykresy, animacje.”]
7. Konkretyzuj
Zanim utworzysz fanpage na Facebooku, wyznacz swój kierunek, cel oraz wizerunek swojej organizacji. Biorąc pod uwagę ogromną ilość stron w Internecie, musimy zachęcić ludzi do tego, żeby spośród wszystkich wybrali naszą. Właśnie dlatego musimy mieć plan dla kogo to robimy (żeby dobierać właściwe treści), jak to robimy (czas, który będziemy mogli poświęcać na prowadzenie fanpage’a) oraz dlaczego to robimy (od tego zależy wygląd i porządek na stronie, ponieważ to, jak będziemy się jej poświęcać i czy będziemy pracować nad szczegółami wyglądu, będzie mówiło o dalszym sukcesie).
[Tweet „Zanim utworzysz fanpage na Facebooku, wyznacz swoje cele oraz zaplanuj strategię”]
8. Częstotliwość
To, jak często będziemy zamieszczać informacje, będzie również wpływało na naszą popularność. Oczywiście, informacje muszą być dobrze dobrane, ale jeden dobry post to trochę za mało. Ludzie będą oczekiwać więcej. Każdy, kto zaczyna śledzić jakąś stronę, czeka na kolejny dobry post. Jak przez jakiś okres czasu go nie ma, to przestajemy ją obserwować. Pamiętaj, że to grozi nie tylko straceniem jednego lajka, ale także wielu komentarzy, lajków pod postami i share’ów, które moglibyśmy mieć, publikując więcej. Jak często muszą pojawiać się publikacje? 3-6 postów na początek w ciągu dnia jest optymalnym rozwiązaniem. Dobrze, że mamy funkcję planowania na Facebook i nie musimy cały dzień siedzieć przed komputerem – możemy z góry ,,ustawić” publikacje naszych postów.
[Tweet „Częstotliwość zamieszczania informacji ma wpływ na popularność na Facebooku”]
9. Komunikacja na stronie
Oprócz tego, że zamieszamy ciekawe informacje, musimy wzbudzać dyskusję na stronie, dlatego nie wrzucajmy tylko i wyłącznie artykułów lub grafik, warto również napisać swój komentarz. Zapytaj się swoich czytelników, co oni o tym sądzą, poproś ich o radę itp. Gdy uda nam się napisać ciekawy post i pojawi się pierwszy komentarz, zaczynamy świętować! Ale pamiętaj, że to nie koniec. Bierz się do roboty i zacznij odpowiadać! Niezależnie od tego, czy komentarz jest negatywny, czy pozytywny, musimy napisać odpowiedź. Podziękowanie, zachęcenie do dyskusji, prośbę – wszystko. Osoby, które nas obserwują, muszą widzieć, że strona faktycznie żyje i jej administratorzy martwią się o swoich czytelników.
[Tweet „Wzbudzaj dyskusję na swoim fanpage’u!”]
10. Taguj
Tagujcie wszystko, co się da! Jak tworzymy jakikolwiek post o firmie, marce czy osobie, to mamy możliwość zaznaczenia innych stron jako „aktywne hiperłącza” (więcej na ten temat znajdziesz tutaj). Postaw znak „@”, żeby wybrać jakąś konkretną stronę. Bardzo popularnym znakiem w świecie współczesnego Internetu jest hashtag „#”. Stwórz swój własny i staraj się go używać przy większości publikacji. Jeśli masz swoje posty podzielone na „rodzaje” (np. porady, ciekawostki, biznes itp.), to wykorzystaj ten znak jako szybką wyszukiwarkę. Do każdego z tych konkretnych artykułów dodawaj jeden konkretny hashtag, tak, aby czytelnicy mogli nacisnąć i wybrać z łatwością konkretny temat. Nie korzystaj z tych popularnych typu #followme, dlatego że ta strategia jest bardzie dopasowana do Instagram.
11. Aplikacje zewnętrzne
Większość początkujących blogerów i administratorów fanpage’y zaczyna jednocześnie tworzyć swoje konta w zbyt wielu serwisach, np. Instagram ,Snapchat, YouTube i innych, patrząc jedynie na kroki „konkurencji”, nie zważając na swoje realne możliwości ich prowadzenia. Czy to w ogóle trzeba robić? Tak, jeśli na pewno wiesz, do czego ta czy inna aplikacja jest konkretnie Tobie potrzebna. Pamiętasz, ile razy byłeś rozczarowany, jak widziałeś, że któraś marka już dawno założyła konto na Instagramie, ale ma tylko dwa posty, z których ostatni był wstawiony 52 tygodnie temu? Czy sprawiło Ci to przyjemność? Myślę, że nie. Korzystać z dodatkowych serwisów możemy wtedy, kiedy będziemy mieli tak zwany kontent, czyli treść. Jeśli nie planujesz mieć dużo własnych zdjęć, wideo czy innych podobnych plików, oczywiście wartościowych, to nie trzeba tworzyć czegoś, co będzie źle wpływało na wizerunek twojej organizacji, bloga czy klubu. A na dodatek, jeśli tworzysz kolejne konto w aplikacji, to masz więcej pracy. W przypadku braku zaangażowania to i tak i tak nie zadziała, a będziesz się smucił, że ktoś osiągnął w innych aplikacjach sukces, a Ty nie. Jeśli jednak jesteś przekonany, że masz wystarczająco siły i treści, żeby się nią dzielić w innych aplikacjach, to rób to.
12. Bądź na bieżąco.
Posiadanie ciekawych i mądrych treści to super sprawa, ale po co komuś wiedzieć, że w 2008 roku urodziło się rzadkie zwierzę w Zoo, jeśli aktualnie mamy rok 2016? Aktualność jest trzecią częścią popularności twojej strony. Jeśli swoim czytelnikom nie pokazujesz, czym żyje Twoja organizacja teraz, albo zamieszczasz na fanpage’u stare informacje, to w efekcie dostaniesz zero nowych followersów. Internet rozwija się bardzo szybko, dlatego informacje, które zamieszczasz, muszą być dynamiczne. Oczywiście, czasami jest dobrze przypomnieć swoim czytelnikom, co było kiedyś, ale większość informacji musi być nowa. Nawet, jeśli twój fanpage jest poświęcony studenckiemu kołu historyków, to zamieszczaj informacje np. o aktualnie prowadzonych badaniach.
[Tweet „Aktualność jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na popularność strony.”]
13. Analizuj
Umiejętność analizowania jest bardzo dobrą cechą prawdziwego administratora fanpage’a. Zwracając uwagę na to, jak się zachowują użytkownicy, możesz zwiększyć ich ilość. Patrz na to, o której zamieszczane były posty, które uzyskały najwięcej lajków, komentarzy oraz share’ów, o czym były oraz jaka była ich forma. Staraj się dostosować swój fanpage do potrzeb czytelników, ale nigdy nie zapominaj o założonym wcześniej celu oraz o spójności swojego wizerunku. W przypadku, gdy będziesz zaniedbywał tak ważne kwestie, to Twoi fani zawsze będą dla Ciebie obcy, a Twoim głównym celem powinno być sprostanie ich oczekiwaniom. Blogerzy-celebryci zawsze wiedzą, co mają napisać i w jakiej formie. Ty na fanpage’u musisz robić to samo, tylko w krótszej formie. Pamiętaj, że fanpage to nie blog i jeśli widzisz, że dłuższe teksty są mniej popularne, to je skracaj. Użytkownikami Facebooka są osoby, które chcą szybko przeglądać zamieszczane treści i zdobyć nową wiedzę, dlatego musisz im dostarczać informacji w łatwej do przyswojenia formie. Na początku nie staraj się korzystać z aplikacji do analizy, a najpierw przyjrzyj się tym, które udostępnia nam Facebook. Dzięki temu będziesz lepiej rozumiał swoich followersów.
[Tweet „Umiejętność analizowania jest bardzo ważną cechą dobrego administratora fanpage’a”]
14. Chęć + zaangażowanie
Ostatnimi i jednymi z najważniejszych kroków na szlaku do sukcesu są własna chęć i zaangażowanie w to, czym się zajmujesz. Jeśli nie będziemy świadomie korzystać z narzędzi, które istnieją, to nie osiągniemy sukcesu. Dlatego najpierw trzeba się nauczyć, jak obsługiwać te czy inne aplikacje, tworzyć treści, rozmawiać, pisać. Zaangażowanie jest podstawą każdego sukcesu w social media, a Facebook nie jest wyjątkiem. Jeśli uda Ci się zaangażować kogoś jeszcze w to, czym się zajmujesz, to oznacza, że osiągniecie sukces szybciej, przy założeniu, że będziecie na niego pracować.
[Tweet „Zaangażowanie jest podstawą każdego sukcesu w social media,”]
Podsumowując, możemy powiedzieć, że promocja bloga czy innej strony przy bardzo małym budżecie jest trudna, ale nie niemożliwa. Facebook jest dobrym narzędziem, żeby dotrzeć do potencjalnych fanów, a co więcej pomaga nam na starcie, ponieważ zawiera w sobie dużo przykładów w postaci niewiarygodnej ilości innych stron. Formułą na sukces są merytoryczne treści podane w ciekawej formie plus komunikacja i analiza zachowania użytkowników. Pamiętaj, że proste podejście to droga do sukcesu, z której warto korzystać. Nie komplikuj, a osiągniesz ten cel, który sobie postawiłeś…przynajmniej na Facebooku. ;)
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Jednogłośnie przyznaje autorowi ogromne high five. Bardzo ciekawy artykuł. Niby rzeczy oczywiste, ale wypunktowane i podsumowane pozwalają zweryfikować strategię promocji w Social Media :)
Ciekawy post, ale moim zdaniem za mało konkretny. Porady nieco „generyczne” – w ten sposób można pisać o każdym medium w internecie („udostępniaj ciekawe rzeczy”, „nie daj formie przyćmić treści”).
Brakuje mi też źródeł do przedstawionych tez. Stoi za nimi doświadczenie czy jakieś rzetelne dane? A jeśli doświadczenie, to czy mogę zobaczyć dane, z których zostało wyciągnięte? ;) Liczby, statystyki, case-study, cokolwiek.
Dlaczego 3-6 postów dziennie a nie 2-5?
Dlaczego używać hasztagów? Co one konkretnie dają?
Druga sprawa to narzędzia do obsługi facebooka. Polecacie jakieś? Może Buffer? Jest coś, co pozwoliłoby zautomatyzować pracę z facebookiem, np bot do like’owania losowych komentarzy w internecie?
Co sądzicie o kupowaniu reklamy na facebooku? Poprosiłbym o małe case-study jeśli to możliwe (tzn jaki minimalny budżet ma sens i czy w ogóle ma sens).
Mam produkt, który chciałbym promować głównie przez Facebook (bo dotyczy facebooka :D) i zastanawiam się jak robić to maksymalnie wydajnie.
Witam serdecznie, nie odniosę się do pytań skierowanych bezpośrednio do autora tekstu, niemniej serdecznie polecam Panu tekst poświęcony reklamie na Facebooku, dzięki któremu na pewno uniknie Pan wielu kosztownych błędów i lepiej przygotuje Pan swoje reklamy:
https://sprawnymarketing.pl/kampania-na-facebooku/
Jeśli chodzi o obsługę Facebooka – Buffer jak najbardziej się przyda, proszę przetestować.
Dziękuję za miłe słowa oraz propozycje.
Zainspirowało to mnie na napisanie kolejnego artykułu z przykładami oraz konkretnymi case studies ;)
Postaram się jak najszybciej stworzyć materiał ;)
Dzięki ;) Powodzenia!
Gratulacje zdobycia wyróżnienia :) Dobre porady na promowanie fanpage .
Prawda jest taka, że najważniejsze jest doświadczenie – w targetowaniu reklam itp. Po tym jak Nakatomi zajęło się naszym FB, przy tym samym budżecie nagle zaczęły się pojawiać niesamowite zasięgi (może to też kwestia tego specjalnego narzędzia, którym posługują się agencje, nie pamiętam nazwy). W każdym razie – laikowi ciężko to „ogarnąć” :)