Komunikacja na Facebooku – 14 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć

Komunikacja na Facebooku jest dość prosta i każdy (niezależnie od wieku), kto choć kilka razy w tygodniu korzysta z tego serwisu, potrafi odnaleźć się w jego podstawowych funkcjach. Bez problemu dodajemy więc zdjęcia, zamieszczamy ciekawe linki czy komentujemy wpisy znajomych. Po jakimś czasie użytkowania serwisu dostrzegamy jednak więcej ciekawych opcji (najczęściej: we wpisach innych osób), ale nie zawsze potrafimy z nich korzystać samodzielnie. Sprawdź, czy Ty znasz wszystkie opisane poniżej możliwości Facebooka!

Warto dodać, że ten artykuł to niejako zbiór FAQ – znajomi i fani SprawnegoMarketingu bardzo często zwracają się do mnie z pytaniami, jak coś ,,zrobić na Facebooku”. W tym wpisie zebrałam dla Was pytania, które pojawiają się najczęściej.

Mam nadzieję, że ten tekst okaże się przydatny zarówno dla zwykłych użytkowników Facebooka, jak i osób prowadzących działania marketingowe w tym portalu – te rady pomogą Was wzbogacić swoją komunikację pod kątem wizualnym, a także wzmocnić dialog z odbiorcą.

Jeśli macie też pomysły, jakie rady jeszcze mogłyby okazać się przydatne – piszcie w komentarzach:)

 

 1. Jak dodać kolorowe ikony w treści postu na Facebooku?

Zapewne zauważyliście, że firmy związane z turystyką często dodają w treści postów ikonkę przedstawiającą słońce, palmę czy samolot, a np. Ewa Chodakowska ubarwia swoje wpisy symbolami napiętych muskułów czy kciuka podniesionego do góry. Nie da się jednak skopiować tych ikonek, by dodać je do własnych wpisów.

Stworzenie takiego postu jest jednak bardzo proste – korzystamy z gotowego zbioru przygotowanego przez Facebooka. Wystarczy wejść na tę stronę, a następnie skopiować do postu wybrany symbol.

Krok 1 – wybieramy symbol z gotowej listy i kopiujemy:

kolorowe ikony na Facebooku

Krok 2 – dodajemy ikonki do wpisu i gotowe :)

Kolorowe ikony na Facebooku

 2. Jak dodać czarno-białe ikony w treści postu na Facebooku?

Na fanpage’u SprawnegoMarketingu często stosujemy następujące wyróżniki w postach:

Oferta pracy MaxROY.com

Nie jest to nic innego, jak takie same ikony, jakie są wykorzystywane np. do tworzenia wyróżniających się tematów wiadomości e-mail. Ich obszerną listę znajdziecie np. tu. Ikony wystarczy oczywiście skopiować.

 3. Jak dodać zabawną ikonkę w komentarzu na Facebooku?

Wiele osób zauważyło, że coraz popularniejsze staje się dodawanie w komentarzach zabawnych grafik, nie każdy jeszcze potrafi sam to zrobić.

Tymczasem jest to bardzo proste i dostępne dla każdej osoby korzystającej z Facebooka.

Krok 1 – klikamy na ikonkę ,,opublikuj naklejkę”, gdy chcemy dodać ją do komentarza

Dodawanie grafik w komentarzuy na Facebooku

Krok 2 – klikamy na przycisk +, oznaczający Sklep z naklejkami

Grafiki w komentarzach Facebooka

Krok 3 – po wejściu do Sklepu z naklejkami, zobaczymy pokaźną listę galerii obrazków. Każdą z nich możemy podejrzeć, a jeśli nam się spodoba, kliknąć na przycisk ,,bezpłatne” – wtedy ikonki automatycznie dodadzą się do zbioru naszych symboli

Sklep z naklejkami

Krok 4 – teraz, gdy kolejny raz będziemy chcieli dodać komentarz, i klikniemy na przycisk ,,dodaj naklejkę”, wybrane naklejki znajdziemy w naszym zbiorze

Naklejki Facebook

4. Jak zamieścić link bezpośrednio do czyjegoś postu?

Często chcemy (np. w komentarzu na Facebooku) udostępnić link do czyjegoś postu. Jak to jednak zrobić, żeby udostępnić link do samego postu, a nie całego fanpage’a?

Trzeba przyznać, że jak na razie nie jest to rozwiązanie zbyt intuicyjne – należy mianowicie kliknąć na datę dodania postu, znajdującą się przy każdym wpisie. Dzięki temu zostaniemy przekierowani bezpośrednio do linku danego postu.

Jak stworzyć link do czyjegoś postu na Facebooku

5. O co chodzi z ,,Innymi wiadomościami” na Facebooku?

Zapewne mogłeś/aś nie zauważyć, że wchodząc do Skrzynki Odbiorczej na Facebooku, oprócz wiadomości, o których otrzymujesz powiadomienia, znajdziesz tu także folder Inne.

Wiadomości Inne na Facebooku

Co się kryje pod tą enigmatyczną nazwą? Otóż wiadomości, które potencjalnie są spamem, np. oferty reklamowe, najczęściej wysyłane masowo.

Warto jednak raz na jakiś czas sprawdzać ten folder – trafiają tu też często wiadomości po prostu od osób, których nie macie w znajomych i mogą to być np. potencjalne propozycje współpracy.

6. Jak oznaczyć samo czyjeś imię w komentarzu na Facebooku?

Bardzo prosto – gdy zaczynamy wpisywać imię kogoś, kogo mamy w znajomych, wyświetla nam się propozycja nazwisk naszych znajomych, posiadających to imię. Wybieramy właściwą osobę. Dodaje nam się do komentarza jej imię i nazwisko, ale wystarczy, że usuniemy po prostu nazwisko, a link pod imieniem zostaje:) Jeśli to nie zadziała, możemy spróbować zrobić to samo, dodając przez wpisywanym imieniem @ – teraz na pewno powinno zadziałać.

Jak oznaczyć samo imię w komentarzu na Facebooku

7. Jak oznaczyć w komentarzu na Facebooku konkretny fanpage firmowy (nie osobę prywatną)?

Dzięki dodaniu @ przed wpisaniem w polu komentarza wielką literą konkretnego słowa, pojawi nam się lista nie tylko naszych znajomych, ale też polubionych przez nas stron. Wystarczy wybrać odpowiednią :)

Grupa odbiorców linku zależy od ustawień prywatności strony lub grupy (np. jeśli wspomnisz o grupie tajnej, tylko jej członkowie zobaczą link).

8. Jak sprawić, by widzieć wszystkie posty ulubionych stron?

Większość użytkowników zauważa, że nawet jeśli polubi daną stronę, to i tak nie zobaczy na swoim newsfeedzie wszystkich publikowanych przez nią postów.

Marketingowcy wiedzą, że przyczyną tego jest algorytm EdgeRank, który ogranicza zasięgi naturalne postów – reklamodawca musi zapłacić, żeby dotrzeć do większej ilości swoich fanów.

Możemy jednak zasugerować algorytmowi, że posty publikowane przez tę stronę są dla nas szczególnie istotne – wystarczy, że wejdziemy na profil danej strony i wybierzesz opcję Obserwowanie/Wyświetlaj najpierw:

Wyświetl najpierw

9. Jak zapisać linki z Facebooka, które nas szczególnie zainteresują?

Czasem widzimy udostępniane przez znajomych linki, które nas szczególnie interesują i chcielibyśmy do nich później wrócić – wiele osób po prostu kopiuje sobie te linki do jakiegoś osobnego pliku, a tymczasem serwis oferuje możliwość zapisywania ciekawych informacji! Wystarczy, że przy poście, który chcemy zachować, klikniemy na strzałeczkę w prawym górnym rogu i z rozwijanego menu wybierzemy opcję ,,zapisz link”

Zapisz link na Facebooku

Zapisane przez nasz linki znajdziemy później w kolumnie po lewej stronie naszego głównego widoku:

Zapisane linki Facebook

10. Jak zobaczyć i komentować posty znanych osób (liderów opinii), mimo że nie mamy ich w znajomych?

Wystarczy zaobserwować ich profil:):

Jak zaobserwować czyjś profil na Facebooku

Chcesz, by Twój profil mogły obserwować też inne osoby?

Wystarczy, że klikniesz w ten link i w opcji ,,kto może mnie obserwować” zmienisz ,,znajomi” na ,,wszyscy”.

11. Jak szybko sprawdzić, jak widzą nasz profil osoby, których nie mamy w znajomych?

Ustawienia prywatności często robimy raz na jakiś czas i później często już nie pamiętamy, co udostępniamy publicznie. By to szybko sprawdzić, jak widzą nasz profil osoby, których nie mamy w znajomych, wchodzimy na nasze konto i w części zdjęcia profilowego wybieramy opcję ,,Wyświetl jako…”.

Jak widzą mój profil osoby, których nie mam w znajomych?

12. Jak oznaczyć w poście to, co czujesz lub gdzie się znajdujesz?

Już od dawna możemy obserwować, jak nasi znajomi, dodając status, oznaczają, że są ,,szczęśliwi”, ,,w głupkowatym nastroju” czy ,,w obliczu wyzwania”,

Teraz możemy jednak na poziomie statusu oznaczyć też dużo innych informacji o nas, np. co oglądamy, gdzie właśnie jedziemy, czy co świętujemy.

By zobaczyć listę dostępnych opcji, wystarczy, że klikniecie na symbol buźki przy polu do dodawania komentarzy, a następnie zobaczycie całą listę możliwości do wyboru.

Natomiast jeśli chcemy zaznaczyć, gdzie obecnie się znajdujemy, klikamy na symbol lokalizacji i wpisujemy nazwę miejscowości.

Jak oznaczyć nastrój na Facebooku

13. Jak sprawdzić, ile procent tekstu mamy na grafice  w poście na Facebooku?

Każdy Social Media Marketer wie, że żeby ustawić reklamę na Facebooku, ilość tekstu na grafice nie może przekraczać 20%.

Jeszcze przed zamieszczeniem grafiki w serwisie możemy sprawdzić za pomocą tego narzędzia, czy spełnia ona jego wymogi.

Narzędzie do sprawdzania ilości tekstu na grafice

14. Co zrobić, jeśli Facebook nie zaciąga grafiki z linku?

Czasem zdarza się tak, że wrzucamy na Facebooka link, jednak serwis ma problem z jego poprawnym wczytaniem, na zaciąga do naszego postu miniaturki tekstu z grafiką. W takich sytuacjach na pewno pomocne okaże się to narzędzie.

Debugger Facebook

 

Mam nadzieję, że ten post pomoże Wam w codziennej komunikacji na Facebooku. Warto jednak zauważyć, że skupiłam się tu stricte na funkcjach serwisu, a w prowadzeniu ciekawego profilu – zwłaszcza, jeśli myślimy o nim pod kątem marketingowym – istotnych jest też wiele innych elementów, takich jak atrakcyjna komunikacja wizualna czy zamieszczanie filmów video.

Pisaliśmy o tym w innych naszych postach:

10 rodzajów postów w social media, które w szaleńczym tempie opanują Internet

Czcionki, kolory i szablony w najczęściej udostępnianych grafikach

TOP 10 błędów w Facebook Marketingu

Zapraszamy też na nasze szkolenie Facebook Marketing&Facebook Ads – już 21.09 w Warszawie i 10.12 w Poznaniu!

Szkolenie Facebook

 

Katarzyna Granops-Szkoda

Narratorka firmowych historii w SprawnyMarketing.pl i MaxROY.com. Odpowiada za strategię content marketingową marki SprawnyMarketing.pl , prowadzi także konta portalu we wszystkich mediach społecznościowych, w tym fanpage na Facebooku – jeden z największych o tej tematyce w Polsce. Autorka licznych artykułów o Content i Social Media Marketingu, publikowanych m.in. na portalu SprawnyMarketing.pl, Marketer+ czy NowoczesnaFirma. Swoją pasją do Social Media Marketingu i Content Marketingu dzieli się z uczestnikami autorskich szkoleń (szkoliła m.in. pracowników Volvo, Procter & Gamble (Oral-B), L'Oréal, Quiosque, Urzędów Miast, Decathlon, TelePizza, Aviva czy Virtualo).


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Jan Kamiński

      Zgadzam się, że niektóre rzeczy nie znałem. Dzięki za bardzo ciekawy artykuł!

      • Katarzyna Granops

        Super Jan, dzięki za miłe słowa, cieszę się, że tekst Ci się przyda :)!

    • Wszystko, co chciałam wiedzieć o FB, ale bałam się zapytać… ;)

      Dzięki!

      • Katarzyna Granops

        Dzięki Ania za miłe słowa, fajnie, że się przyda:)!

      • Katarzyna Granops

        To zdjęcie oczywiście ma ponad 20%. To, ile jest tekstu na grafice, jest istotne wtedy, jeśli post jest przygotowywany jako reklama. Żeby coś reklamować na FB, musisz mieć poniżej 20% tekstu na ilustracji. Jeśli post z założenia ma być przeznaczony do ruchu organicznego, wtedy procent tekstu nie ma znaczenia. Tak jest właśnie w tym przypadku :)

      • Katarzyna Granops

        Dziękuję, bardzo miło mi to słyszeć :) Pozdrawiam serdecznie!

    • A ja muszę powiedzieć, że nie znałam tylko dwóch ostatnich porad. Za każdym razem jak czytałam tego posta i przechodziłam do kolejnych punktów, myślałam sobie, że to chyba źle, że wszystko wiem… To znaczy, że raczej za dużo czasu spędzam na facebooku, bo ta wiedza nie bierze się znikąd :D!

      • Katarzyna Granops

        :) 2 ostatnie faktycznie najbardziej specjalistyczne, a jeśli całą resztę znałaś, to znaczy, że komunikacja na FB nie ma przed Tobą tajemnic :)

    • Dzień dobry, nawiązując do treści artykułu, czy zdjęcie profilowe może zawierać adres firmy?

      • Katarzyna Granops

        Adres www? Pamiętaj, że zdjęcie profilowe to tylko 180 na 180 px.
        Lepiej dodaj adres w opisie firmy na fanpage, ew. na zdjęciu w tle też.
        Funkcją zdjęcia profilowego jest to, że to jest miniaturka, która ma być rozpoznawalna, ma być zapamiętywalna, musi wyglądać atrakcyjnie, więc nie może na niej być za dużo tekstu.

    • FB wprowadził ikonki dla urozmaicenia emocji, którymi użytkownik ocenia przeglądany post. Jednakże nie jest dla mnie jasne rozróżnienie pomiędzy dwiema: „lubię” i „super”, a przeciwstawną „wrr”.Sięgam do źródła informacji ( np. tygodnika).Zdarzenie zawiera opis negatywny o osobie, partii itp. oraz właściwą w moim odczuciu krytyczną opinię redaktora o tej osobie.Przyjmuję,że użytkownik nie może kliknąć dwu lub więcej ikonek dla jednego postu. A więc , czy „wrr” jest moją zgodą na potępienie sprawcy, czy zgodą na potępienie redaktora?

      • Katarzyna Granops-Szkoda

        Jurku, raczej nie ,,potępiamy” w ten sposób redaktora, tylko wyrażamy swoje odczucia dotyczące treści postu.
        Czyli: artykuł dotyczy tematu, który wywołuje w nas negatywne emocje. I wtedy klikamy przycisk wrr.
        Jeśli chodzi o rozróżnienie między ,,lubię” i ,,super”, to super jest po prostu bardziej nacechowane emocjonalnie – jeśli treść posta wywołuje w nas szczególnie pozytywne emocje, wówczas klikamy super.

    • Magda

      Witam, czy można zmienić/podmienić grafikę w poście fb? (opublikowana grafika zawiera błędy i należy ją podmienić).

      • Katarzyna Granops

        Niestety nie ma możliwości podmiany grafiki w poście. Możemy edytować jedynie tekst. Jeśli dodamy błędną grafikę, niestety musimy usunąć post i dodać go jeszcze raz, z poprawną grafiką. Pozdrawiam!

    • Witam
      Jak pod nazwą firmy oznaczyć link zaczynający się od @:)

      • Katarzyna Granops-Szkoda

        Chodzi Ci o tę informację w topie?
        To standard dla każdej strony, przeklikaj się po stronach firm :)
        Dzięki temu użytkownicy mogę sprawdzić, jaki jest facebookowy ,,nick” danej firmy.

    • Chciałam zapytać czy w wyszukiwarce facebook’a (tam gdzie wpisujemy poszukiwane osoby lub stronki) jest możliwość, żeby po kliknięciu tam kursorem, od razu wyświetlały nam się w podpowiedziach nazwy stron, których nie wpisywaliśmy? Czy musieliśmy wpisać jakąś stronę i wyświetlają się pokrewne? Proszę o odpowiedź. Dziękuję.

      • Katarzyna Granops-Szkoda

        Te wyniki są dostosowane do danej osoby i jej wcześniejszych zachowań, nie można tam np. ustawić reklamy.
        Reklamy na FB możemy umieszczać w kolumnie bocznej albo w newsfeedzie. Reklamy możemy tak na Instagramie tworzyć.

    • Mam pytanie : jak dołączyć przycisk „wiadomość”, który widoczny jest na zdjęciu w tle na stronie fanpage. Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam

    • Witam,jak udostępnić publicznie zdjęcie wraz z komentarzami od znajomych na swej osi czasu ale bez możliwości dodawania komentarzy od osób którzy nie są znajomymi lecz mogliby na przykład polubić post?

    • Arletta

      Dzięki za ten cenny wpis, pomogło w kilku jeszcze nieznanych zagwozdkach ;)

      Btw, czy pojęcie „fanpage” wciąż istnieje? Ostatnio trafiłam na artykuł, który wspominał o nieaktualności tego słowa, w zamian za „facebook page”…

    • Witam serdecznie,

      Dodając link naszej strony na faceboku ( na swojej osi czasu) wszystko dodaje się pięknie, tworzą sie miniatury opisy itp… tylko facebook jakby pamiętał logo / zdjęcie sprzed aktualizacji go na naszej stronie – dodaje stare zdjęcie sprzed aktualizacji naszej strony www.
      Jest jakiś sposób na usunięcie tego z pamięcia naszego facebooka bądz jakiś inny sposób aby działało to poprawnie?

      Z góry dziękuję i pozdrawiam

      • Katarzyna Granops-Szkoda

        Cześć Julian, to powinno pomóc :) https://developers.facebook.com/tools/debug/
        W 1 kroku wpiszcie link strony, dzięki temu zobaczycie, jak Facebook widzi Waszą stronę. Gdy w drugim kroku klikniecie przycisk ,,Scrape Again”, Facebook jakby ,,przeładuje” Waszą stronę ponownie, dzięki czemu powinien zaciągnąć nowe informacje. Pozdrawiam!

    • Bałwochwalica Jedna

      Odnośnie punktu 14 – niestety miniaturka nie zaciąga się… Co począć?

    • Jolanda

      Niestety, przy komentarzach NAKLEJKI nie działają. Nawet na czacie nie działa „WYBIERZ NAKLEJKĘ”. Proszę o pomoc, za którą z góry dziękuję. Pozdrawiam.

    • Ostatnio zauważyłem, że znajomi dodają statusy na FB w formie obrazka. Przekopuje cały Internet i nic nie znalazłem. Pomożecie?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *