Ostatnio bardzo często poruszamy tematy zawiązane z długim ogonem i trendami w wyszukiwarkach. Tymczasem istnieje jeszcze jedno ciekawe i często zaniedbywane a w naszej opinii bardzo wartościowe źródło ruchu – Google Images. W dzisiejszym wpisie przybliżamy metody pozycjonowania i optymalizacji w wyszukiwarce grafiki – images.google.pl.
O pozycjonowaniu obrazków pisał jakiś czas temu Mariusz Gąsiewski w artykule: Pozycjonowanie szerokie obrazków. W naszym wpisie rozszerzamy to pojęcie o kolejne bardziej szczegółowe czynniki.
Czynniki o domniemanym wpływie na pozycje grafiki w Google Images:
Czynnik | Rozwinięcie |
Alt Tag obrazka | Opisuje wyszukiwarce o czym jest obrazek, dobrze gdy opis jest możliwie unikalny i precyzyjny, 4-6 słów. |
Podlinkowanie obrazka | Świadczy o jego większym znaczeniu lub o roli nawigacyjnej w obrębie witryny. |
Title obrazka | Tytuł wyświetlający się po najechaniu i przytrzymaniu myszki nad obrazkiem. W tytule należy rozszerzyć opis z tagu Alt. |
Text otaczający obrazek | a także standardowe elementy wartościowania treści takie jak: pogrubienia, tagi hx, itp… |
Nazwa pliku graficznego | Czyli np.: /pozycjonowanie-obrazkow.jpg |
Tytuł strony | Znacznik Title strony na której znajduje się obrazek |
Folder w którym znajduje się obrazek | domena.pl/poznan/pozycjonowanie.jpg domena.pl/zdjecia/pozycjonowanie.jpg |
Świeżość obrazków | Na SearchEngineWatch.com można znaleźć sugestię, iż świeżość uploadu obrazka może mieć wpływ na pozycje obrazków – mam jednak pewne wątpliwości co do słuszności tej tezy. |
Wielkość obrazka | Dobre jakościowo obrazki mają większą szansę na dobrą pozycję. |
Ilość obrazów na stronie | Im mniej obrazków tym ranga i powiązanie tematyczne poszczególnych grafik odpowiednio wzrasta. |
Uwagi:
Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zaindeksowania zdjęć obecnych na naszej stronie warto włączyć w Google Webmaster Tools opcję rozszerzonego wyszukiwania obrazków. Zakładka: Tools >> Enhanced image search.
Zaznaczenie powyższej opcji sprawia, że stnieje duża szansa, iż nasze obrazki pojawią się w grze Google: Image Labeler. Gra polega na jak najszybszym tagowaniu obrazków (Tagi należy wpisywać w języku angielskim) wygrywa ten użytkownik który to zrobi szybciej i dokładniej.
Jeśli zależy nam na wysokim stopniu indeksacji zdjęć w Yahoo to warto pomyśleć o Flickr.com – dla zainteresowanych polecam ten artykuł – Using Flickr to optimize for Yahoo image search
Pamiętajcie że indeksowanie obrazków trwa znacznie dłużej i na efekty optymalizacji czasami trzeba czekać nawet kilka miesięcy.
Polecam także zapoznać się z ciekawym rozwiązaniem utrudniającym hotlinkowanie naszych obrazków – lub inaczej mówiąc – Link za Hotlink ;) – How to use hotlinkers and Google Images to build natural links to your site. Wersja dla leniwych – kliknij prawym przyciskiem na obrazek znajdujący się pod tym linkiem – .
Materiały źródłowe:
SEO top tip: Get results from image optimization for SEO
How To Optimize Images For Search Engines, Social Media and People.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Ale nie wiem jak to można wykorzystać do zdobycia potencjalnego klienta. Przecież nikt nie będzie szukał obrazków o pozycjonowaniu ;). Prędzej już jakieś repliki dzieł sztuki czy nawet gołe baby ;).
I’m really glad you liked my article, and thanks for giving credit. Keep tuned these few days it’s more marketing stuff but starting wednesday it’s back to seo tricks :)
słuszny artykuł..
shpyo, ma znaczenie – nie myśl tylko o pozycjonowaniu, pomyśl o różnych branżach, np. produkcjach, przemyśle itp. ktoś szuka np. tokarki lub jakiegoś innego ustrojstwa i klika w googl images – sam tak robiłem wiele razy… po prostu liczy się każdy uu na Twojej stronie!
pozdr.
:-)
Ja wole blokować obrazki dla wyszukiwarki niż je udostępniać. Sensownego uu nie przyniesie.
Pozdrawiam.
W sprawie wyszukiwarki obrazków jest jeszcze jeden temat… Mianowicie ostatnio często zdarza się, że klienci dostarczając materiały do wykonania dla nich strony www, dostarczają obrazki ściągnięte właśnie z google images, nie zastanawiając się w ogóle nad kwestią praw autorskich itp.
wszystko zależy od tematyki strony, ja tam wole blokowac obrazki dla wyszukiwarek
Doskonały artykuł. Wiele cennych uwag, uświadamiających co google biorą pod uwagę.
Matt Cutts o umieszczaniu zdjęć w odpowiednio nazwanym katalogu – ścieżce URLa obrazka – odnoszące się do punktu siódmego z tabelki:
http://www.youtube.com/watch?v=h2SWuUobbr0&feature=youtube_gdata
Też się zastanawiam po co "pozycjonować" obrazek. Nie widzę z tego klientów.
pozycjonowanie obrazka ma znaczenie i to duże. Dla przykładu szukając prezentu na święta (zapakowanego pudełka) jako grafiki wpisze prezent w google images i jeśli pośród kilkunastu pierwszych trafi się jakieś interesujące z jakiejś bazy zdjęć typu royality free to zastanowie sie czy nie kupić. Również przez google images ludzie szukają inspiracji (nawet architekci), a jeśli zdjęcie sie spodoba to będą przeglądać następnie treść strony, więc pozycjonowanie zdjęć ma sens.
Zdjęcia odzieży również. Tu główną role odgrywają zdjęcia przedstawiające produkt – ktoś szuka konkretnego kroju, koloru bielizny itp. Temat ciekawy…
Ciekawy temat. Dzięki obrazką można kierować bardzo duży ruch na stronę w niektórych branżach.
Dużo racji. Obrazki mają spore znaczenie. Wiem po swojej stronie, wpisując „długopis galaxy” nie wyświetla się moja strona a w grafice wyskakuje od razu obrazek z mojej strony. Więc o ile ktoś jest zainteresowany takim długopisem to jest szansa, że wejdzie na stronie i sprawdzi ofertę a nie tylko ściągnie obrazek – choć pewnie tak się dzieje.
Dla mnie to super artykuł bo klienci szukając fotografa często szukają właśnie po obrazach. I chcę aby moje zdjęcia pokazywaly się coraz wyżej i częściej ;)
Dziękuję
Cały czas się uczymy czegoś nowego.
Pozdrowki
Bardzo ciekawy artykuł.
Bardzo dobry i pomocny artykuł. Dziękuję!
Mam jednak pytanie: Czy te wszystkie opisy mogą zawierać polskie znaki? Czy lepiej nie używać polskich znaków?
Awesome! Its genuinely remarkable article, I have got much clear idea about from
this piece of writing.
Generally I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up
very pressured me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me.
Thank you, very nice post.