Wielu twórców i firm twierdzi, że „TikTok wymaga zbyt dużo czasu” i dlatego unikają tej platformy. Niezaprzeczalnym faktem jest, że prowadzenie tego medium społecznościowego jest czasochłonne i wymagające. Dlatego warto docenić, jak sztuczna inteligencja może wesprzeć i ułatwić działania marketingowe prowadzone na TikToku. Wystarczy wiedzieć, jakie narzędzia sztucznej inteligencji wykorzystać!
Twórcy mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję do generowania pomysłów na filmy, scenariusze, teksty, dźwięki, obrazy oraz wideo. Aplikacje i narzędzia, które zaraz omówię, ułatwią Twoją pracę w każdej z tych kategorii, a Ty zaoszczędzisz dzięki nim sporo cennego czasu!
1. Speechgen.io
Oto bardzo prosta w obsłudze strona do generowania głosów lektora, dzięki której będziesz mieć możliwość opowiadania historii na TikToku. Można ją również używać do dubbingu, nadając każdej postaci inny głos. Speechgen.io oferuje 21 głosów po polsku. Jak to działa w praktyce? Wystarczy wpisać tekst, wybrać głos i opcjonalnie zmienić ustawienia takie jak pauzy między zdaniami. Następnie dźwięk jest gotowy do wygenerowania i wyeksportowania.

2. HeyGen
HeyGen, poza wygenerowaniem własnego awatara AI, umożliwia łatwe tłumaczenie wideo na inny język za pomocą jednego kliknięcia. Wystarczy przesłać wideo i wybrać język tłumaczenia, np. japoński, a platforma automatycznie zmieni podkład głosowy na taki w tym języku, zachowując oryginalny głos twórcy.
Obecnie dostępnych jest 28 języków tłumaczenia dla filmów, których językiem oryginalnym jest polski. Wśród nich są m.in.: angielski, francuski, japoński, niemiecki czy szwedzki.

Narzędzie to jest idealne dla firm prowadzących swoje działania w różnych krajach, które nie mają zasobów do natywnego tworzenia materiałów w wielu językach. Rekomendowane jest jednak przesyłanie wideo, które ma więcej niż 30 sek., aby sztuczna inteligencja mogła lepiej nauczyć się głosu oraz stylu mówienia i później je odzwierciedlić.
3. D-iD
D-iD to narzędzie generujące filmy przedstawiające ludzi, animowane postacie i awatary, które mówią do kamery. Platforma przekształca obrazy w mówiące awatary wideo. Jak to wygląda w praktyce?
- Możesz wgrać swoje zdjęcie i wybrać opcję, by D-iD wygenerował Twoją postać w jakimś konkretnym stylu (np. w stylu Disney, jak na ilustracji poniżej) i wstawił tekst, który wygenerowana postać ma wypowiadać.
- Można też od razu wgrać obraz jakiejś postaci i dodać tekst, a narzędzie stworzy wideo przedstawiające postać mówiącą do kamery.
Oto przykład tiktoka stworzonego za pomocą D-iD, w którym postać pokazuje nam instrukcje, jak stworzyć postać w stylu Disney.

Bardzo użyteczna jest funkcja przesyłania nagrania z własnym głosem lub głosem zatrudnionego aktora, aby awatar był bardziej dopasowany. Jeśli marka nie chce posługiwać się wizerunkiem realnej osoby, może stworzyć wirtualną. W takim przypadku należy wybrać wygląd, głos (lub sklonować własny), opisać sposób interakcji i dostarczyć dodatkowe in formacje, aby awatar był maksymalnie dopracowany. Na podstawie tej wiedzy platforma wygeneruje wirtualną postać w ciągu kilku sekund.

4. Captions
Captions to aplikacja, która łączy w sobie wiele funkcji. Jedną z nich jest możliwość automatycznego dodania napisów do filmu. Po wygenerowaniu można zmienić styl napisów, jeśli domyślny nie jest dopasowany do brandbooka marki. Można również wgrać własny font.

Captions umożliwia także zmianę języka na inny. Oznacza to, że możesz wgrać wideo np. w języku polskim, a aplikacja przetłumaczy je na wybrany język. Kolejną ciekawą opcją, która często jest bardzo doceniana przez twórców, jest skierowanie wzroku mówcy do kamery, co pozwala czytać z promptera lub kartki bez konieczności zapamiętywania całej kwestii. Dzięki niej możesz patrzeć na kartkę, a aplikacja „naprostuje” Twój wzrok tak, żeby nie było tego widać.

5. Dall-E
Dall-E to narzędzie, które stworzy realistyczne obrazy i dzieła sztuki na podstawie opisu. Najlepiej dopasowanym formatem do ich wykorzystania na TikToku są składanki z kilku zdjęć. Oprócz tego, obrazy te można również użyć w materiałach wideo.

6. Filmustage
Dzięki AI możliwe jest analizowanie istniejących scenariuszy wideo i identyfikowanie wzorców, które wpływają na ich sukces lub porażkę. Przykładowo, można przeanalizować strukturę scenariusza, wykorzystanie dialogów, postaci itp. AI może również służyć do tworzenia dialogów między postaciami.
Filmustage to narzędzie, które ułatwi przeprowadzenie takiej analizy. Na początku musisz jednak włożyć w to trochę własnej pracy: spisać dialogi i opisać sceny z filmu, który chcesz przeanalizować. Kolejny krok stanowi przesłanie pliku do systemu i przejście do zakładki „Analityka”. Sztuczna inteligencja oceni różne aspekty, które musisz wziąć pod uwagę, jeśli chcesz opierać się na tym filmie jako inspiracji, a także zidentyfikuje potencjalne ryzyko, które może pojawić się w trakcie nagrań.

7. Storyboarder.ai
Storyboarder.ai oferuje narzędzie do automatycznego tworzenia scenariuszy. Podobnie jak większość platform tego typu, Storyboarder.ai rozpoznaje i rozumie treści napisane po polsku, natomiast scenariusz generuje w języku angielskim. Użytkownicy mogą określić gatunek i podać szczegóły scenariusza, zaś sam prompt może być opisany bardzo szczegółowo lub mieć ogólniejszą formę.

Ważne jest zaznaczenie czasu trwania filmu, aby scenariusz był dostosowany do długości materiału na TikToku. Algorytmy AI wykorzystują te parametry do tworzenia struktury historii, opisu postaci oraz dialogów.

Oznaczanie treści wygenerowanych przez AI
A co z kwestią oznaczania na TikToku treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję lub przy jej pomocy? Przede wszystkim najpierw należy zrozumieć, jakie treści mogą być zakwalifikowane jako stworzone przez AI. Należą do nich:
- dźwięki,
- obrazy,
- filmy.
TikTok zachęca twórców do oznaczania materiałów stworzonych lub zmodyfikowanych przez sztuczną inteligencję, takich jak dźwięki, obrazy czy całe filmy. Można to zrobić na kilka sposobów.
Najłatwiej jest skorzystać z etykiety przygotowanej przez TikToka. Znajdziesz ją, klikając „Więcej opcji” podczas publikowania tiktoka oraz przesuwając suwak przy funkcji „Treść wygenerowana przez AI”.

Oprócz tego akceptowane formy oznaczania to dodanie tekstu bezpośrednio na materiale lub w opisie filmu. Jeśli jednak w filmikach użyto wyłącznie filtrów/efektów oferowanych przez aplikację, nie ma potrzeby oznaczania takich materiałów.
W przypadku, gdy film nie został oznaczony przez autora jako treść wygenerowana przez AI, ale TikTok zidentyfikował użycie AI, platforma może automatycznie przypisać etykietę takiemu filmowi.
Dlaczego to ważne?
Dla platformy ważne jest zapobieganie „rozprzestrzenianiu wprowadzających w błąd informacji na TikToku, wyjaśniając widzom, które treści są oryginalne, a które zostały zmienione lub zmodyfikowane przez technologię AI”. W związku z tym powinno się oznaczać takie materiały, które:
- przedstawiają realną osobę, której zachowania zostały zmodyfikowane przez AI (np. J.K. Rowling grająca w tenisa na Wall Street).
- pokazują osoby, miejsca, obiekty generowane przez sztuczną inteligencję (np. przedstawiające zmyślone miasto).
- przedstawiają prawdziwe wydarzenia lub sceny zmienione przez sztuczną inteligencję (np. film przedstawiający Euro 2024, gdzie Polska wygrała z Holandią).
Koniecznie pamiętaj też o tym, że na TikToku jest zabronione:
- wykorzystywanie wizerunku prywatnej osoby, w tym osób poniżej 18. roku życia, wygenerowanych/zmodyfikowanych przez AI;
- wykorzystywanie osób publicznych do treści komercyjnych lub politycznych, wygenerowanych/zmodyfikowanych przez AI.
Narzędzia sztucznej inteligencji, które ułatwią prowadzenie profilu na TikToku: podsumowanie
Dzięki sztucznej inteligencji tworzenie treści na TikToku może być zdecydowanie łatwiejsze i szybsze. Warto jednak pamiętać, że automatycznie generowany materiał może wymagać edycji i poprawek. Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji nie tylko oszczędza czas, ale także budżet reklamodawców. Dzięki nim można stworzyć kompletny „dział kreatywny” zajmujący się TikTokiem: scenarzystę, lektora, dźwiękowca, osobę do montażu oraz copywritera. Korzystanie z AI zmniejsza również ryzyko wysokich kosztów związanych z nietrafionymi pomysłami.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.