Ubiegły rok nas nie oszczędzał. Trwająca od 2020 r. pandemia, szalejąca inflacja, w końcu wybuch wojny w Ukrainie i związana z tym solidarność firm i akcje pomocowe… Jak w tym wszystkim odnalazły się marki? Zobacz, które akcje społeczne i kampanie reklamowe 2022 zasługują na wyróżnienie według prelegentów konferencji I Love Marketing!
Która z reklam lub kampanii społecznych z 2022 r. wywarła na Tobie największe wrażenie?
Witold Wrodarczyk
CEO w Adequate Interactive Boutique. Certyfikowany specjalista Google Ads, Analytics i Facebooka. Doradca inwestycyjny. Ekspert w zakresie optymalizacji profit-driven i modelowania atrybucji.
Dla mnie rok 2022 zdominowało jedno wydarzenie: wojna w Ukrainie. Polska i świat borykają się z różnymi problemami, ale ta bezprecedensowa i niesprowokowana napaść na niepodległy kraj w centrum Europy burzy porządek budowany przez ostatnie dekady – od zakończenia II wojny światowej przez upadek Żelaznej kurtyny – i (niestety) odsuwa na dalszy plan inne ważne kwestie. Trudno tu wskazać konkretną kampanię, ale na pewno warto odnotować:
- solidarność firm w embargu rynku rosyjskiego,
- liczne akcje pomocy dla mieszkańców Ukrainy i uchodźców,
- zaangażowanie w walkę z dezinformacją, w tym m.in. Michała Sadowskiego z Brand24.
Martyna Tarnawska
Digital Innovation Lead w Socjomanii. Entuzjastka świata digital i nowych technologii, trener, facylitator i project manager. Od 2015 roku projektuje procesy rozwojowe, produkty i usługi. Przeprowadziła +1000 godzin szkoleniowych i warsztatowych z zakresu service design, design thinking, trendów w digitalu, content marketingu i marketingu internetowego.
Rezygnacja brytyjskiej marki beauty Lush z social mediów – usunięcie konta z Instagrama, TikToka i Snapchata – jako odzew na niepokojące ruchy tych platform i zły wpływ mediów społecznościowych na ich konsumentów. Zamiast tego w 2022 roku zaskakiwali kampaniami reklamowymi i eksperymentowali w zakresie nowych sposobów dotarcia do klientów, np.:
- stworzyli relaksujące playlisty na Spotify, dedykowane kąpielom z ich produktami,
- prowadzili akcje promocyjne, w których rozdawali produkty przechodniom,
- uruchomili w pełni zautomatyzowany punkt sprzedażowy,
- stworzyli aplikację mobilną do poprawy samopoczucia i odpoczynku,
- wydali książkę, a także regularnie wspierali kampanie prospołeczne.
Piotr Bucki
Od 17 lat pomaga ludziom szlifować komunikację. Autor książki „Porozmawiajmy o komunikacji” oraz „Life’s a pitch and then you die”. Współautor i redaktor merytoryczny Startup Manual, autor i opiekun serii BuckiAcademia.
Od wielu lat obserwuję bardzo przemyślany rozwój i porządkowanie marki Żabka. Reklama „Żabka uwalnia czas” to kolejny dobry przykład użycia humoru i świadomego kształtowania wizerunku marki.
Jeśli chodzi o kampanie społeczne 2022, to mam kilka typów, ale to kampania „The Screams” greckiej agencji Boroume zrobiła na mnie największe wrażenie. Uwielbiam takie proste i wyraziste Tiny Tales, które bazują na naszych mechanizmach percepcyjnych.
Magdalena Urbaniak
Założycielka agencji MaxTractor, specjalizującej się w agro marketingu i nowoczesnych technologiach. Strateżka i szkoleniowiec w obszarze komunikacji i budowania marek. Wykładowczyni na takich uczelniach jak Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu czy WSEI w Krakowie. Autorka bloga magdaurbaniak.com i tractormania.pl.
Uważam, że niesamowitą robotę w obszarze komunikacji od lutego 2022 robi Ukraina. Od początku genialnie zarządza kanałami w mediach społecznościowych, często odwołując się do mocnych emocji, umiejętnie budując content w treści i formie, w zależności od potrzeb: drwiąc z wroga, wzruszając lub budując poczucie dumy. Nigdy w historii nikt nie prowadził tak mocnej i skutecznej komunikacji wojennej w social mediach.
Z naszego polskiego podwórka wrażenie wywarła na mnie marka YES, która postanowiła wyrwać się ze schematu bezpiecznego i miłego marketingu marki biżuteryjnej, a zaczęła dosadnie zajmować stanowisko w kwestii obrony praw kobiet z różnych grup społecznych. To ryzykowne i czasem zdarzają się małe wpadki, ale kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. A za odwagę do pokazania charyzmy ode mnie brawa. 😊
Kamila Kotowska
Head of Marketing w cux.io. Od ponad 6 lat związana z branżą kreatywną. Prowadzi zajęcia ze studentami i szkolenia z efektywnej komunikacji. Jako entuzjastka content i growth marketingu skupia się przede wszystkim na nieszablonowym podejściu do rozwiązywania problemów komunikacyjnych oraz budowaniu strategii kreatywnych. Mówi o sobie Creative MacGyver.
Nie jest to nic nowego, bo edycja już 15., ale od lat moją ulubioną akcją jest kampania OLX „Nakarm psa”. I to przykład o tyle ciekawy, że wcale nie wyróżnia się wymyślnymi przekazami czy fikuśnymi kreacjami, a pomimo tego trafia do gigantycznej grupy odbiorców (sama w tym roku odebrałam telefon od mamy, która przypomniała mi o starcie akcji!). Tak więc: OLX, czapki z głów!
Wojtek Kardyś
Ekspert do spraw komunikacji internetowej. Z wykształcenia filozof i scenarzysta. Z pasji PR-owiec, marketer, mówca konferencyjny, konsultant, szkoleniowiec i felietonista. Współzałożyciel agencji produkcyjno-konsultingowej Good For You. Zdobywca nagród branżowych (takich jak Brązowy Spinacz). Twórca pierwszej w Polsce audycji radiowej w całości poświęconej influencerom.
Łatwiej mi wymienić najgorszą niż najlepszą. Najbardziej żenującą kampanią reklamową 2022 (i tu się chyby wszyscy zgodzimy) są billboardy Fundacji Kornice („Gdzie te dzieci?” itd.).
Kampanie, które utkwiły mi w głowie, to na pewno:
- McDonald i „Bal u Rafała” – za wykorzystanie AI i spójną komunikację. Niestety, według mnie spudłowali z wyborem ambasadora
- OLX i kampania o bezpieczeństwie w sieci
- Świąteczna kampania Samsunga z Sokołem
- Z zagranicznych kampanii w głowie została mi reklama piwa BrewDog – marki, która ogłosiła się „dumnym antysponsorem” Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej odbywających się w Katarze. BrewDog zademonstrował sprzeciw wobec łamania praw człowieka w Katarze i oskarżył FIFĘ o korupcję. A co najważniejsze – zrobił to ze smakiem.
Tomasz Stopka
Ekspert SEO. Prowadzi własną agencję SEO SEMURAI. Lubi grzebać w kodzie stron. Po godzinach, gdy ma czas, rozwija serwis VRnews.pl, gdzie pisze o wirtualnej rzeczywistości.
W sumie nic zorganizowanego przez fundacje czy stowarzyszenia (o (nie)rządzie nie wspominając) nie zrobiło na mnie takiego wrażenia jak to, jak zareagowaliśmy na wydarzenia na Ukrainie. Ukazało mi to starą odwieczną prawdę – jeśli nie mamy wrogów, to „żremy się” wewnętrznie. Ale jeśli mamy jakiegoś wspólnego wroga, to klękajcie narody. Okazuje się, że jednak bez znaczenia są podziały polityczne i społeczne, kiedy trzeba powalczyć (albo chociaż pomóc w walce) o wolność. Już w kilka godzin po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę tworzyły się punkty zbiórek oraz konwoje odbierające uchodźców.
Kolejna sprawa, trochę wynikająca z kwestii wojny oraz pandemii, to coraz mniejszy wstyd i niechęć do mówienia o problemach psychicznych. Terapia? Ból pleców? Depresja? Kaszel? O tym po prostu się mówi, opowiada i dyskutuje – czy to w kuluarach, czy w wywiadach ze znanymi i cenionymi osobami.
Anna Prończuk-Omiotek
Znana jako AnnaPRO, ponieważ uczy, jak robić PROfesjonalne webinary i prezentacje. Przedsiębiorca, marketer, certyfikowany trener szkoleń online. W branży od ponad jedenastu lat. Współpracowała m.in. z takimi firmami jak Allegro, Mercedes-Benz, TEDx, infoShare Academy. Autorka trzech kursów online, w tym kompleksowego programu „Webinar Master”, opartego na autorskiej metodzie WebinarPROTM.
1 Świąteczna reklama Allegro
Allegro słynie z tego, że na Święta Bożego Narodzenia wypuszcza reklamy, które bardzo szybko stają się viralami. Opowiadają historie, które są niejako o nas i wywołują reakcje z zakresu kartografii kulturowej. Dodatkowo wyzwalają w nas silny schemat dziecięcości (pojęcie ukute przez Konrada Zachariasa Lorenza, laureata Nagrody Nobla), czyli zbiór czynników, które wywołują u dorosłych zwierząt i ludzi instynktowną potrzebę, wręcz przymus, opiekowania się młodymi osobnikami. Mogą to być czynniki anatomiczne (jak duże dziecięce oczy lub oczy Kota w Butach ze Shreka), jak i behawioralnych (niewinne zachowanie dziecka). Marka Allegro wie, że to działa. Zwłaszcza w święta. W tym roku wypuścili reklamę „Listy do Mikołaja”, która opowiada o dziecku, które napisało więcej niż jeden list do świętego Mikołaja. Dlaczego więcej niż jeden? Sprawdź:
Wideo wywołuje reakcję z zakresu kartografii kulturowej, nazywaną jako „Wiara w ludzkość odzyskana”. Morał z tego wideo (spoiler!): nie wszystkie dzieci są samolubne. Wręcz przeciwnie! Niektóre oddają swoje prezenty innym. 😊
Jeżeli chcesz sprawdzić poprzednie reklamy świąteczne Allegro, które rozeszły się wirusowo, to polecam Ci reklamę „To czego szukasz, jest bardzo blisko… | Bal” (3,1 mln wyświetleń) oraz o dziadku uczącym się języka angielskiego „English for beginners” | Czego szukasz w Święta?” (19 mln wyświetleń). Pod koniec obu w moim oku pojawiła się łezka wzruszenia. 😊
Zobacz też zestawienie 25 najlepszych reklam świątecznych według sprawny.marketing!
2 Google Trends
Nie jest to wprost reklama, ale podsumowanie 2022 roku przez pryzmat tego, co ludzie wyszukiwali w Google przez ostatnie 12 miesięcy. Każde coroczne podsumowanie od Google Trends jest dla mnie zawsze ciekawe, ale to szczególnie mnie wzruszyło. Opowiada o tym, jak po czasach pandemii społeczeństwo nabrało odwagi w walczeniu o siebie, swoją tożsamość i dbanie o innych.
Krzysztof Marzec
CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics, prowadził szkolenia dla najlepszych agencji i domów mediowych bezpośrednio na zlecenie Google, szkolił w Akademii Google Partners. Autor dwóch książek z wyprzedanymi nakładami, ponad setki artykułów i wysoko ocenianych kursów online.
Podczas rekrutacji, gdy rozmawiamy z kandydatami i specjalistami, bardzo często okazuje się, że na porządku dziennym w wielu firmach (i nie jest to domena tylko naszej branży) są takie praktyki, jak: naciski na zawieranie umów B2B, zaniżanie wynagrodzeń przez umowy zlecenie oraz mobbing (bo pewne rzeczy należy nazywać wprost) w postaci bezpłatnych nadgodzin. Dlatego tak bardzo spodobało mi się „Szanuj siebie”, czyli akcja bojkotowania nieuczciwych praktyk w rekrutacji, za którą stoi No Fluff Jobs. Widać, że temat jest ciekawy i budzi żywe zainteresowanie – mój post na ten temat złapał, bagatelka, niemal 900 tys. wyświetleń na LinkedInie.
W wielkim skrócie: akcja wymierzona jest przeciwko marnowaniu czasu kandydatów, które często objawia się brakiem umieszczania w ogłoszeniu widełek wynagrodzenia przewidzianych dla danego stanowiska. Aplikujesz, poświęcasz czas i dowiadujesz się, że firma nie dysponuje stawkami, które mogą Cię zachęcić do współpracy. Liczba CV się zgadza, dział rekrutacji miał ręce pełne roboty i pokazał tabelki z kandydatami… tylko na koniec mnóstwo osób straciło cenny czas. To tylko jeden z wielu elementów kiepskich procesów rekrutacyjnych, jakie adresuje ta kampania – zdecydowanie polecam zapoznać się z całością.
Kolejna świetna kampania społeczna 2022, choć z zupełnie innego zakresu, to „Dziewczynki mogą wszystko!”. To doskonale przygotowana – przede wszystkim komunikacyjnie – kreacja, która chce przełamać zakorzenione stereotypy ograniczające dzieci. LEGO chce walczyć z sytuacją, w której dzieciaki nie rozwijają swoich pasji z obawy przed wyśmianiem przez rówieśników.
Wojciech Popiela
Specjalista UX i optymalizacji konwersji metodami badawczymi. Co-Founder agencji CRO/UX Webmetric. Ze swoim zespołem dostarcza wartość dla biznesu, zwiększając użyteczność i współczynnik konwersji stron www, sklepów oraz aplikacji. Prowadzi również kanał UX On the Way, gdzie w prosty sposób mówi o doświadczeniach użytkowników w biznesie oraz roli badań w procesie projektowym. Współpracował m.in. z takimi markami, jak Bauer Media, Komputronik, Neonail i Eurocash.
Która kampania reklamowa 2022 zrobiła na mnie mocne wrażenie? Zdecydowanie prezentacja narzędzi Apple wspomagających osoby z niepełnosprawnością. Reklama zatytułowana jest „The Greatest” i można ją zobaczyć na YouTube:
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec – głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience. Była trenerka w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych, obecnie trenerka w IAB Polska. Współautorka kilku kursów e-learningowych. Ma międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu.
Która z kampanii społecznych lub reklam 2022 wywarła na mnie największe wrażenie? Rzutem na taśmę – bo kampania pojawiła się z końcem roku – „Nic co ludzkie nie jest nam obce” fundacji Avalon.
Aleksander Cierniewski
CEO Semcore. Pełen energii lider. Dba o kluczowe procesy, kulturę organizacyjną i współpracę ze wszystkimi zespołami w firmie. Niekwestionowany autorytet z obszaru sprzedaży, który efektywnie realizuje cele biznesowe. Członek rady programowej w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Pasjonat e-commerce i podejścia Customer Success.
Chyba nie ma lepszej reklamy dla Polski niż społeczne zaangażowanie w dniu i w tygodniach po wybuchu wojny w Ukrainie. W rankingu opublikowanym przez Bloom Consulting Journal zostaliśmy wyróżnieni jako „winning country” jeśli chodzi o działania podjęte w ramach pomocy Ukraińcom.
W przypadku działań typowo marketingowych warto wyróżnić Muzeum Narodowe w Warszawie, które radzi sobie świetnie – czego przykładem jest m.in. kampania promująca wystawę Witkacego i opublikowanie na Instagramie filtra AR.
Jeśli chodzi o kampanię globalną zdecydowanie słusznym kierunkiem jest inicjatywa Stand for the Silent, w ramach której sprawnie wykorzystano big data w odpowiedzi na rosnącą liczbę samobójstw wśród nastolatków. Nie sztuką bowiem jest zbierać dane o klientach. Sztuką jest je wykorzystywać – zwłaszcza w tak kreatywnych i wartościowych projektach.
Zobacz też podsumowanie kreacji z 2021 roku: Kampanie reklamowe 2021, o których lepiej nie zapominać w 2022 roku! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Dziękuję serdecznie w imieniu No Fluff Jobs i wszystkich, którzy pracowali przy kampanii „Szanuj siebie”. Miło nam znaleźć się na takiej liście, zwłaszcza że kampanie społeczne rzadko kiedy trafiają na nagłówki. Zachęcamy wszystkich, którzy jeszcze nie mieli okazji, do zapoznania się z postulatami akcji: https://szanujsiebie.com/