Paweł Tomalka

Jak skutecznie reklamować restaurację w Internecie?

Każda restauracja ma swój własny przepis na sukces – składa się na niego smak serwowanych potraw, miła obsługa, wystrój, klimat oraz inne dodatkowe atrakcje, takie jak muzyka, telewizor, kącik dla dzieci… To wszystko ma na celu przyciągnięcie klienta oraz sprawienie, by chciał do nas wrócić w przyszłości. Wielu restauratorów błędnie sądzi, że liczy się tylko to, co dzieje się wewnątrz ich restauracji. Obecność w społeczności internetowej może przynieść nam wymierne korzyści, natomiast brak jakiejkolwiek aktywności prawdopodobnie odbije się utratą potencjalnych klientów.

Nie ma Cię w sieci – nie istniejesz

Nieważne czy restauracja znajduje się w centrum wielkiego miasta, czy też w małej miejscowości, liczącej niewiele innych punktów gastronomicznych. Paradoksalnie, w drugim przypadku reklama może przynieść lepszy efekt, ponieważ łatwiej będzie się przebić się przez mniejszą ilość konkurencyjnych firm. Jest wiele skutecznych sposobów na darmową oraz płatną reklamę, więc dlaczego nie wykorzystać tych możliwości?

Opinie, komentarze, gwiazdki!

opinie
W Internecie bardzo ważna jest opinia innych użytkowników. Niestety coraz częściej klienci, którzy nie byli zadowoleni z obsługi lub nie smakowało im jedzenie, zamiast zwrócić nam uwagę na miejscu – wyrażają swoje niezadowolenie właśnie w sieci. Przez kilka negatywnych opinii możemy stracić kilkunastu potencjalnych klientów.

Najbardziej popularne miejsca, gdzie są wystawiane opinie:

  • fanpage Facebook

Miejsca, gdzie częściej komentują użytkownicy z zagranicy/turyści.

  • TripAdvisor
  • zomato (wcześniej pod nazwą gastronauci.pl)

Nie namawiamy do korzystania z serwisów, na których można kupić pozytywne komentarze/gwiazdki ocen, jednak warto poprosić znajomych lub stałych klientów restauracji o wystawienie takiej opinii – informując ich, że to dla nas ważne.

Co zrobić, kiedy otrzymamy negatywną opinię lub niemiły komentarz?

W większości przypadków nie mamy możliwości usunięcia jakichkolwiek opinii (w formie recenzji), natomiast możemy usuwać komentarze pod zdjęciami i postami. Jednak nie zawsze jest to dobre rozwiązanie – postarajmy się raczej wyjaśnić sytuację. Kiedy klient opisuje, że czekał na jedzenie ponad godzinę lub dostał zimną/źle przyprawioną potrawę, powinniśmy go przeprosić. Wszystko zależy od sytuacji. Warto przemyśleć swoją reakcję, jeżeli w odpowiedzi na każdy negatywny komentarz będziemy kogoś zapraszać na darmową kolację w ramach przeprosin – szybko okaże się, że dostaniemy mnóstwo podobnych komentarzy od osób, które nigdy nawet nie były w naszej restauracji.

Odpowiednia reakcja na takie wpisy może naprawić sytuację i sprawić, że klient, którego stracilibyśmy – wróci do nas, da nam drugą szansę i być może zmieni swoje zdanie.

Google

googleplus

Warto zacząć od założenia profilu restauracji w Google Moja Firma – dzięki temu będziemy lepiej widoczni w wyszukiwarce Google oraz w Mapach Google. Założenie profilu jest w zupełności darmowe, warto przy tym uzupełnić wszystkie wymagane pola:

  • zdjęcie profilowe oraz zdjęcia wnętrza
  • adres oraz dane kontaktowe
  • godziny pracy
  • adres strony www
  • kategorię/rodzaj restauracji
  • opis firmy

Im więcej informacji podamy, tym lepiej.

Możliwe, że w Google istnieje już profil naszej restauracji, jednak to nie znaczy, że nie musimy już nic robić. W takim przypadku prawdopodobnie profil jest automatycznie uzupełniony tylko o podstawowe informacje, takie jak nazwa i adres. Z pomocą Google Moja Firma możemy zweryfikować profil i uzupełnić brakujące dane.

Są dwa sposoby weryfikacji:

  • listowny (Google wysyła na adres firmy wiadomość z kodem do weryfikacji)
  • telefoniczny (automat Google oddzwania na numer podany w wizytówce firmy i podaje kod weryfikacyjny – ten sposób nie jest dostępny dla nowo dodanych profili firm)

Wirtualny spacer

wirtualny-spacer

Dodatkowo, aby zaprezentować wnętrze restauracji warto rozważyć wykonanie wirtualnego spaceru w technologii Google StreetView – to rozwiązanie jest dostępne w Polsce od marca 2013 roku. Prezentacja jest instalowana w Mapach Google oraz w wyszukiwarce Google. Klienci mogą zobaczyć wnętrze restauracji o każdej porze dnia, również na urządzeniach mobilnych. Możemy tę prezentację umieścić na swojej stronie internetowej lub pochwalić się nią na portalu społecznościowym. Warto rozważyć wykonanie zdjęć nocą, kiedy w restauracji jest odpowiedni klimat lub kiedy wnętrze jest przystrojone – jeśli często organizujemy różnego rodzaju uroczystości (komunie, chrzciny, urodziny).

Strona WWW

Wykorzystując Facebooka oraz inne portale internetowe, na których możemy umieścić swoje menu, właściwie moglibyśmy obejść się bez własnej strony internetowej. Jednak z pewnością w żadnym innym miejscu nie stworzymy tak indywidualnej wizytówki firmy – jaką jest własna domena WWW. Jeżeli zdecydujemy się na stronę internetową, pamiętajmy o wersji mobilnej! Aktualnie najlepszym rozwiązaniem jest strona responsywna – której wymiary dostosowują się do urządzenia. Natomiast najbardziej kłopotliwe są strony z elementami technologii Flash – nieobsługiwanej przez urządzenia mobilne.

Facebook

facebook

Profil Google pomaga użytkownikom, którzy szukają restauracji znaleźć wiele propozycji i wybrać tą najlepszą. Natomiast profil na Facebooku – inaczej zwany fanpagem – to miejsce, gdzie możemy zebrać grono osób lubiących naszą restauracje i utrzymać z nimi stały kontakt.

Zaczynamy tak, jak w przypadku Google – uzupełnieniem naszego profilu, najważniejsze elementy to logo, oraz zdjęcie w tle.

Warto zastosować się do zalecanych rozmiarów grafik oraz umieścić je w formacie PNG – dzięki temu nie stracą na jakości. Jeżeli nie posiadamy strony internetowej z naszym menu, możemy je umieścić na profilu Facebook w formacie PDF (jeżeli mamy menu w formacie tekstowym, w programie Word możemy zapisać plik jako PDF)

Kiedy już pozyskamy pierwszych 25 fanów – Facebook udostępnia możliwość ustawienia krótkiej wersji adresu naszego fanpage.

adres

www.facebook.com/CapriWrzesnia

Zamiast

www.facebook.com/pages/Capri-Wrzesnia/522631644514653?sk=timeline

Jest to przydane, jeżeli chcemy wydrukować na materiałach promocyjnych adres swojego profilu. Dzięki temu klienci łatwiej zapamiętają, jak znaleźć nasz profil.

Jak prowadzić fanpage restauracji?

aktywnosc

  1. Pisz do swoich fanów! – staraj się prowadzić stronę regularnie, minimum dwa-trzy razy w tygodniu umieszczaj jakiś post. Najprostsza metoda to wczucie się w rolę klienta – zastanów się, jak często oraz jakie treści chciałbyś widzieć na swojej tablicy?
  2. Używaj emotikon, aby określić emocje oraz zwrócić uwagę odbiorcy – wykorzystaj niestandardowe ikony
    Generator niestandardowych ikon Facebook.
  3. Nie umieszczaj w kółko tego samego, odnieś się do aktualnych wydarzeń (np. sportowych), spróbuj zachęcić klienta do włączenia się w dyskusję.
  4. Zaprezentuj swoje potrawy – fanpage restauracji nie może obejść się bez smakowitych zdjęć lub filmów!

Nie używaj zdjęć ściągniętych z Internetu!

To poważny błąd i nie chodzi tylko o aspekt prawny – wykorzystania cudzych zdjęć bez zgody autora. Wrzucanie na fanpage restauracji zdjęć potraw o podobnym wyglądzie/wspólnych składnikach wprowadza klienta w błąd – przychodząc do restauracji może się na nas zawieść i więcej nie wróci. Każda restauracja ma też jedną zastawę talerzy, podobny wystrój wnętrza – dlatego klient przeglądając naszą stronę, łatwo rozpozna, kiedy zdjęcia są ściągnięte z Internetu.

Jeżeli znamy podstawy fotografii lub mamy do tego smykałkę, możemy spróbować wykonać zdjęcia własnym aparatem, warto wcześniej poczytać poradniki związane z fotografią kulinarną lub podejrzeć zdjęcia wykonane przez zawodowych fotografów.

Co robić, by zdjęcia wyglądały apetycznie?

  • wykorzystaj naturalne oświetlenie
  • eksperymentuj z ustawieniami aparatu – zwróć szczególną uwagę ma balans bieli
  • nie rób zdjęć z bliska – wykorzystaj zoom (w przypadku fotografii kulinarnej najpopularniejszym obiektywem jest 50mm)
  • fotografuj świeżą potrawę – wtedy wygląda najlepiej

Jeżeli fotografia nie jest naszą mocną stroną, zamiast tracić czas lub kupować drogi aparat – lepiej skorzystaj z usług zawodowego fotografa. Będziesz miał pewność, że otrzymasz profesjonalne zdjęcia, nadające się również do wydruku.

Wykorzystaj filmy!

post-film

Dodając film bezpośrednio na tablicę Facebook, automatycznie odtwarza się on pozostałym użytkownikom (bez dźwięku). Na początku ta opcja była dostępna tylko dla kont prywatnych. Jednak od pewnego czasu Facebook automatycznie odtwarza również filmy wrzucone przez strony firmowe – czyli fanpage (pod warunkiem, że dana osoba jest fanem tego fanpage). W ten sposób o wiele łatwiej jest zwrócić czyjąś uwagę. Może to być krótki film pokazujący proces przygotowania potrawy, gotowe danie lub pogodę za oknem restauracji – ciekawostkę związaną z życiem restauracji, która zainteresuje odbiorcę i utkwi w jego pamięci.

W tym przypadku również warto mierzyć siły na zamiary. Co prawda wiele telefonów posiada teraz aparaty wysokiej jakości, jednak warto obejrzeć film przed publikacją i zastanowić się czy obraz jest dobrej jakości oraz czy jego publikacja przyniesie oczekiwany efekt.

Podobnie jak ze zdjęciami, jeżeli zależy nam na profesjonalnym materiale – możemy skorzystać z pomocy zawodowca.

Firma zobaczsmak.pl oferuje możliwość nagrywania filmów prezentujących potrawy oraz wykonanie VideoMenu pozwalającego w łatwy sposób przeglądać naszą kartę dań – również na urządzeniach mobilnych.

Czy Facebook jest darmowy?

Wiele restauracji zakłada profil na Facebooku, prowadzi go przez krótki czas i rezygnuje, ponieważ nie przynosi on oczekiwanych rezultatów. Odpowiedź na to jest prosta – Facebook niestety ogranicza zasięg naszych postów. Gdy mamy 1000 fanów – gdy wstawiamy na naszą tablicę informację/zdjęcie/film, – będzie on wyświetlony w aktualnościach tylko niewielkiej części naszych fanów (zobaczy go około 100-200 osób)

Dzieje się tak, ponieważ Facebook ogranicza naturalny zasięg. Natomiast daje nam możliwość wypromowania naszych postów.

Jak działa promowanie?

Pod każdym postem znajduje się przycisk promowania – jest to najprostsza forma zarządzania reklamą i nie oferuje pełnych możliwości Facebook Ads.

Ustawiamy budżet, czas wyświetlania reklamy oraz do kogo ma być ona skierowana:

  • tylko naszych fanów
  • znajomych naszych fanów
  • osób spełniającym inne kryteria (np. mieszkającym w okolicach naszej restauracji)

Tak naprawdę to tylko ułamek możliwości Facebooka. Korzystając z zaawansowanych ustawień programu Power Editor – dostępnego w zakładce Facebook Ads, możemy np.:

  • przed Walentynkami nakierować reklamę tylko do osób, które mają na swoim profilu status w związku;
  • ustawić wyświetlanie reklam tylko w godzinach, kiedy restauracja jest czynna;
  • nakierować reklamę do osób, które mają w ciągu najbliższych dni urodziny;
  • jeżeli mamy w restauracji telewizor – wstawić zaproszenie do oglądania meczu w restauracji i nakierować jego wyświetlanie do osób, które są fanami grających drużyn;
  • ustawić reklamę tak, by wyświetlała się przez kilka dni do każdego z odbiorców raz dziennie lub wiele razy.

Promocje i rabaty!

promocje-facebook

Jeżeli chcesz przywiązać fanów do Twojego fanpage oraz zachęcić ich do interakcji, pomyśl o organizowaniu promocji lub konkursów tematycznych. Promocyjna cena dostępna w określonym przedziale czasowym od zawsze była dobrą motywacją do zakupu – nie tylko w branży gastronomicznej. Jeśli rabat dostępny jest tylko dla fanów z Facebooka – poczują się oni dodatkowo wyróżnieni, będą wiedzieć, że robisz dla nich coś specjalnego – zależy Ci na utrzymaniu z nimi dobrej relacji. Jeżeli będziesz organizował promocje regularnie – klienci będą z ciekawości sprawdzać Twój profil.

Konkursy!

Konkursy tematyczne to idealny sposób, by pozyskać nowych fanów oraz zwrócić na siebie uwagę. Wszelkiego rodzaju święta są dobrą doskonałą okazją do wspólnej zabawy. Nagrodą w konkursie może być kolacja w restauracji lub gadżet – najlepiej z Twoim logo (np. kubek).

Podsumowanie

Prowadzenie Facebooka bez nakładu finansowego na promowanie postów, jest oczywiście możliwe, jednak efekt prawdopodobnie nie będzie opłacalny, biorąc pod uwagę poświęcony czas. W zamian za to każda mądrze wydana złotówka może przynieść wymierne zyski. Nie oczekujmy jednak natychmiastowego efektu – pamiętajmy, ze Facebook polega na gromadzeniu fanów i utrzymania z nimi pozytywnego kontaktu, jest to więc proces budowania pozycji oraz własnej marki.

czytaj także

2 sposoby na usunięcie negatywnych opinii z wizytówki Google Maps

Paweł Tomalka

O autorze

Paweł Tomalka

Właściciel firmy fotopro360.pl oraz marki zobaczsmak.pl Certyfikowany Fotograf Google StreetView, wykonuje wirtualne spacery, zdjęcia wnętrz oraz...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Maciek Trojniar

    No i elegancko Pawle.
    Ja osobiście też rekomenduję Wi-Fi marketing, który akurat w restauracjach sprawdza się jak mało gdzie i pozwala tworzyć komunikację z osobami które restaurację odwiedzają.

    Zarówno z wykorzystaniem FaceAds jak i remarketingu i mailingu.

  3. Marcin Lewandowski

    Restauracje najlepiej zacząć reklamować w lokalnym środowisku. A wiec dobrze sprawdza się ulotki rozdawane w pobliżu restauracji, oraz wszelkiego rodzaju foldery i plakaty. Świetnym pomysłem jest też rozdawanie kawy/herbaty w kubkach z logo restauracji. Jeśli już zapewnimy sobie popularność w najbliższej okolicy ( co jest podstawa) to możemy wypłynąć nieco na głębszą wodę i zacząć reklamować się w internecie, za pomocą strony internetowej bądź fanpaga na portalach społecznościowych takich ja Facebook.

  4. Marcin Okuniewicz

    Bez marketingu nie istniejesz, to prawda
    ale co mają zrobić właściciele jak sprzedaż
    to nie jest ich zajęcie? nie znają się na tym?
    poza tym zajmuje to tyle czasu?

  5. Czytam ostatnio więcej o gastronomii bo sam wciągnąłem się do jednego biznesu i trafiłem na artykuł Pani Dagmary Alf w biznes restauracje&catering o wizerunku restauracji i była też wzmianka odnośnie komentarzy na fanpage to nazywa się szerzej monitoring wizerunku marki? I czy są jakieś narzędzia oprócz setnione do śledzenia zachowań internautów ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz