Julia Blake

7 pytań, które musisz sobie zadać, integrując stronę z social media

Przyciski udostępniania i polubień stron społecznościowych, zamieszczane na stronach internetowych, często są źle wykonane i mało efektywne. Profil społecznościowy czeka wtedy tylko  katastrofa – wygenerowany ze strony ruch będzie znikomy.

Dlaczego tak się dzieje?

Grafik chce, aby wyglądały one dobrze, więc osadza je w dziwnych, często niewidocznych miejscach na stronie. Wygląda to ładnie, ale nie spełnia swojej funkcji.
Porażka!

Ludzie uważają, że projektowanie skupia się tylko na wyglądzie, ale  jak powiedział Steve Jobs: ,,Projekt nie opiera się tylko na wyglądzie. To coś więcej – chodzi o spełnienie funkcji”. Jeśli odwiedzający twoją stronę uwielbiają jej treści i chcą się nimi dzielić, nie utrudniaj im tego. Spraw, aby twoja internetowa marka była “społecznościowo” przyjazna.

Częstą praktyką jest dzielenie kampanii na dwa kanały – strony korporacyjne i media społeczościowe. Ostatnie badania pokazują, że więcej osób korzysta z mediów społecznościowych, aby poznać markę. Strony korporacyjne nie stanowią już centrum świata marketingu internetowego.

Klienci używają kont społecznościowych marek, aby gromadzić informacje o ich nowych produktach i usługach, aby śledzić ich najnowsze oferty. Marki z kolei prowadzą konta w mediach społecznościowych w celu ustanowienia świadomości marki, informowania o ważnych badaniach, zbierania opinii od klientów oraz powiększania publiki. Jednakże jest to transakcja wiązana, w której każdy kanał służy temu, aby wspierać i promować ten drugi.

A oto siedem pytań, które musisz sobie zadać, zanim dodasz przyciski stron społecznościowych:

1. Które media społecznościowe wybrać?

Przede wszystkim powinieneś zadecydować, które twoje profile z mediów społecznościowych mają być powiązane z twoją stroną. Uważnie prześledź media społecznościowe, w jakich istniejesz, i wyodrębnij te kluczowe dla ciebie. Nie trzeba używać wszystkich stron społecznościowych.

Lepiej jest stworzyć i promować kilka kont społecznościowych, które dostarczać będą świeżych informacji o twojej marce, zamiast mnożyć byty, na których wiadomości umieszczane są raz do roku.

2. Jaki rodzaj przycisków wybrać?

Wybierając, trzeba uważać, jakie typy przycisków linkujących do mediów społecznościowych mają pojawić się na stronie. Jest tylko kilka rodzajów takich przycisków, które mogą być dobrze zintegrowane ze stroną internetową.

Posiadanie przycisków lub widżetów, które umożliwią twoim użytkownikom śledzenie cię na portalach społecznościowych, jest niezbędne. Jednak należy znać różnicę między tymi dwoma rodzajami.

Przycisk społecznościowy, który jest podłączony do twojej strony, tylko przekieruje użytkownika na twój profil na Facebooku lub Twitterze, podczas gdy widżety umożliwiają “śledzenie” profilu bezpośrednio z twojej strony internetowej, bez potrzeby opuszczania jej. Jeśli tworzysz swoją stronę, używając kreatora (np. MotoCMS.comWebflow.com lub Moonfruit.com), to łatwo można dodać takie widżety do twojej strony.

Kolejnym rodzajem są przyciski “lubię to” i “udostępnij” dla poszczególnych stron. Jeśli prowadzisz bloga lub stronę, twoich czytelników na pewno ucieszy możliwość udostępniania pomocnych treści na ich profilach społecznościowych. Przydatne jest to także dla sklepów internetowych, gdyż umożliwią dzielenie się zdjęciami produktów w mediach społecznościowych.

3. Czy należy używać standardowych czy własnych przycisków?

To dziś prawdziwy dylemat, kiedy w sieci dostępnych jest tyle ciekawych wzorów. Jednak należy rozważyć wady i zalety posiadania zarówno własnych, jak i standardowych przycisków.

Zalety: Własne przyciski łatwiej jest dopasować do strony. Właściwie wystarczy poprosić osobę projektującą stronę, aby stworzyła dla ciebie unikatowe przyciski, które będą dedykowane tylko twojej stronie i idealnie wpasują się w jej styl i wygląd;

Wady: Własne przyciski społecznościowe mogą stać się “niewidzialne” dla zwykłych użytkowników. Większość osób bowiem jest przyzwyczajona do pewnych ikon reprezentujących media społecznościowe. Czasami więc tworzenie unikatowych projektów dla “lubię to” “tweetnij” czy “udostępnij” spowoduje, że ludzie nie zrozumieją, że to, co widzą, jest przyciskiem społecznościowym.

Te przyciski udostępniania na stronie naprawdę mogą doprowadzić cię do szału. Nie bądź głupi i nie utrudniaj sobie zadania!

Social-media-integration-1Odpowiedź więc powinna być prosta – w pracy używaj standardowych przycisków.

4. Gdzie powinno umieszczać się przyciski mediów społecznościowych?

Przyciski społecznościowe powinny być widoczne na stronie. Oznacza to, że należy sprawdzić dwa razy, zanim wybierzesz dla nich miejsce, a także zadecydujesz o ich rozmiarze, kolorze i przekazie. Często umieszcza się te przycisku u góry strony, w nagłówku lub w menu bocznym. Rozważ umieszczenie tych przycisków na stronie w zakładce “kontakt”. Dobrze jest, aby przyciski społecznościowe były umieszczone w nagłówku lub stopce i wyświetlały się na każdej podstronie lub zakładce. Sprawi to, że będą łatwiej zauważalne. W ten właśnie sposób przyciski rozmieszcza Dimospizza.com .

7-Questions-You-Need-To-Ask-When-Adding-Social-Media-Buttons-To-Your-Blog-2

Warto także umieszczać przyciski udostępniania w tej części strony internetowej, która nie wymaga przewijania. W większości przypadków blogi mają takie przyciski umieszczone na początku wpisu lub z boku w formie ruchomego paska. W przypadku, jeśli tworzysz długie wpisy, warto też wstawić przyciski udostępniania pod wpisem, aby zachęcić czytelników do dzielenia się wpisem po przeczytaniu tekstu.

7-Questions-You-Need-To-Ask-When-Adding-Social-Media-Buttons-To-Your-Blog-3-

Upewnij się, że przyciski są wystarczająco duże i zauważalne na stronie. Nie oznacza to jednak, że masz używać olbrzymich grafik. Błędne rozumowanie dotyczące rozmiaru przycisków udostępniania bierze się z ich podobieństwa do tzw. przycisków “call-to-action”. Takie przyciski zwracają większą uwagę jeśli są duże i jasne. W przypadku przycisków społecznościowych ważniejsze jest, aby znaleźć złoty środek pomiędzy rozmiarem przycisku, a jego umiejscowieniem.

5. Czy warto jest pokazywać aktualności z profili społecznościowych?

Pokazywanie na stronie aktualności z profili społecznościowych jest dobra praktyką. Dzięki temu klienci otrzymują najświeższe wiadomości i informacje o marce. Szczególnie przydaje się to sklepom lub podobnym firmom, które regularnie udostępniają informacje o produktach i usługach. Aktualności dostarczają także informacji osobom odwiedzającym stronę o nadchodzących wydarzeniach, promocjach i wyprzedażach.

Zobaczcie, jak robi to proofdrinks.com .

proofdrinks
Treści udostępnione w mediach społecznościowych mogą służyć twojej stronie, np. zdjęcia z Instagrama, mogą być użyte po to, aby przedstawić klientom aktualności, produkty, usługi firmy. Z kolei filmy z firmowego kanału YouTube mogą być także udostępnione na stronie.

6. Czy warto rozważyć udostępnienie możliwości logowania się przez media społecznościowe?

Umożliwienie logowania się na strony przez portale społecznościowe jest korzystne dla witryny i zwiększa zadowolenie jej użytkowników. W ten sposób nie tracą oni swojego czasu na wpisywanie swojego adresu e-mail i weryfikację konta, a logowanie się to kwestia kilku sekund. Nowy użytkownik nie musi pamiętać loginu i hasła. Logowanie przez stronę społecznościową powoduje, że użytkownik nie jest zasypywany spamem i podobnie w drugą stronę – ty masz pewność, że nie jest to fikcyjne konto.

7. Jak powinno się używać Google Analytics, aby zmierzyć swój “puls” w mediach społecznościowych

Użyj Google Analytics, aby śledzić swój ruch w mediach społecznościowych. Zobaczysz, ile osób dołączyło do twoich społeczności, ile używa przycisków społecznościowych oraz zobaczysz ogólny trend, jaki towarzyszy udostępnianiu twoich treści. Jeśli zauważysz, że aktywność jest zbyt mała i tylko kilka osób udostępnia twoje wpisy, może należy przemyśleć swoją strategię w mediach społecznościowych. Może też to znaczyć, że twoje przyciski społecznościowe są błędnie umieszczone na stronie. Tak czy owak, oznacza to czas na zmianę.

Jest wiele rodzajów narzędzi w mediach społecznościowych oraz dodatkowego oprogramowania, które umożliwiają śledzenie aktywności użytkowników na twoich profilach oraz na śledzenie trendów w mediach społecznościowych. Zawsze porównuj swoją stronę i wyniki analizy profili społecznościowych, a będziesz wiedział, które obszary należy poprawić i jakie cele można osiągnąć.

Źrodło: Jeffbullas, podcast w wersji angielskiej:

SprawnyMarketing możecie śledzić na Facebooku, Twitterze, Google+, Instagramie i Pintereście. :)

Tłumaczenie: Monika Pachciarz.

O autorze

Julia Blake

Doświadczona autorka wielu artykułów związanych z projektowaniem stron, usability, trendami, oraz inspiracjami itp. Uwielbia uczyć się i dzieli...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz