Milena Majchrzak

Jak napisać dobry prompt, aby nie tworzyć z AI nudnych treści?

W ciągu ostatnich dwóch lat generatywna sztuczna inteligencja szturmem wdarła się do marketingu. Przeciwnicy często zarzucają jej, że kreatywnością nie grzeszy. Czy to prawda i AI jest skazana na tworzenie tekstów zbyt nudnych i bezbarwnych? Niekoniecznie! Sprawdź, jak napisać dobry prompt!

Ten artykuł Mileny Majchrzak ze wskazówkami, jak napisać dobry prompt, ukazał się w 22. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️

Nudne treści – plaga internetu

Takie teksty nie zaskakują i nie zachęcają do czytania. Brakuje im dynamiki. Są pozbawione smaczków i detali, które dodają im życia. Próżno szukać w nich elementów pobudzających emocje, które przecież pomagają odbiorcy zapamiętać przekaz.

Niestety, problem banalnych tekstów istniał, zanim pojawiła się generatywna AI. Sztampowe treści codziennie pojawiają się na blogach firmowych czy w opisach usług i produktów.

I w sumie nic w tym dziwnego! Twórcze pisanie wymaga czasu, który ciężko znaleźć dla „zlecenia na wczoraj”. Do tego kreatywność często ogranicza budżet zlecenia. Czasem autor korzysta więc z utartych schematów, a w dodatku skraca korektę do sprawdzenia tekstu w Wordzie.

Z AI jest podobnie – może tworzyć treści, które zapadają w pamięć, ale by ten potencjał wykorzystać, trzeba poświęcić czas i poznać technologię, a także mieć realne oczekiwania. Inaczej wygenerowane teksty są miałkie i nie urywają… wiadomo czego. Jak w takim razie „zmusić” sztuczną inteligencję do tego, aby dostarczała ciekawe treści?

Nudny prompt = nudne teksty

Zasada jest prosta, ale niezmiernie ważna: bez dobrego promptu nie ma dobrej treści. To fundament, na którym zbudowana jest cała generatywna AI.

Co to jest prompt?

Prompt to, najprościej ujmując, instrukcja lub pytanie, które służy do komunikacji z maszyną. Na jego bazie model językowy (np. GPT 4o) dobiera słowa na podstawie prawdopodobieństwa, czyli de facto zgaduje, na czym może zależeć jego operatorowi.

Jeżeli dostanie bardzo uproszczone zapytanie typu „kiedy należy wymienić olej w kosiarce”, udzieli bezpośredniej i mało angażującej odpowiedzi:

„Częstotliwość wymiany oleju zależy od warunków pracy. Producenci zalecają wymianę oleju co najmniej raz do roku lub co 25–50 godzin użytkowania.”

Ten opis niby jest poprawny, jednak nie ma w nim nic ciekawego. Pasuje do instrukcji obsługi, ale nie sprawdzi się w artykule czy tekście promocyjnym. Skuteczny komunikat w sieci ma przecież błyskawicznie przyciągać uwagę internauty i zapadać mu w pamięć. A wszakże nie musi być nudno:

„Jeżeli twoja kosiarka zaczyna brzmieć jak stado łasic w walce z kaczorem, to jest to sygnał, że najwyższy czas wymienić olej.”

Oba fragmenty wygenerowało to samo AI. Pierwszy przykład wygląda jak przepisany żywcem z encyklopedii. Drugi już porusza wyobraźnię odbiorcy, a nawet może go rozbawić. Skąd taka różnica? Nieznacznie zmieniło się wyłącznie polecenie. Jak w takim razie je skonstruować, aby otrzymać interesujące teksty?

Metoda trzech kroków

Tworzenie ciekawych i angażujących treści z AI można podzielić na trzy powtarzalne kroki.

1 Prompt nudny, ale precyzyjny

Najpierw trzeba stworzyć solidny fundament do dalszej rozbudowy, polecenie, dzięki któremu sztuczna inteligencja zrozumie, jakiej odpowiedzi ma udzielić. Można w tym celu skorzystać z następującej listy pytań:

  • jaki ma być rodzaj treści,
  • do kogo jest skierowana,
  • co powinna zawierać,
  • jaki jest jej cel (informacyjny, sprzedażowy itd.),
  • jaki ma być ton wypowiedzi (formalny/nieformalny/swobodny itd.),
  • w jaki sposób zwracać się do czytelnika.

Ponadto trzeba podać wszystkie ważne informacje, które mają się znaleźć w treści (np. parametry czy cechy opisywanego zagadnienia).

Trzy pierwsze wytłuszczone pytania są najważniejsze i warto z nich korzystać za każdym razem w pracy z AI. Prompt na tym etapie może wyglądać tak:

jak napisać dobry prompt

Polecenie powinno być jak najkrótsze, a jednocześnie przekazywać konkrety. Przy zbyt długich i nudnych zapytaniach może pogorszyć się jakość odpowiedzi, choć nowsze modele coraz lepiej radzą sobie z nieprecyzyjnymi promptami.

Na jakość wygenerowanej treści negatywnie wpływa zarówno brak informacji, jak i zbytnia kwiecistość czy rozwlekłość.

przykłady dobrych i złych promptów

Należy unikać instrukcji, w których pojawiają się rozbieżności, np. zwrot do czytelnika nie powinien stać w sprzeczności z tonem wypowiedzi. Często jedno wynika z drugiego – zwrot na „Ty” niejako wymusza nieformalny ton.

AI niezbyt dobrze radzi sobie z copywritingiem inkluzywnym. Na nic zdają się podejścia w stylu: „zwracaj się do czytelnika w drugiej osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, stosuj inkluzywny język”. Nawet najnowsze modele, takie jak GPT-4o, Gemini 1.5 Pro czy Claude 3.5 Sonnet mają z tym spory problem, dlatego dopracowanie treści, aby nikogo nie wykluczała, leży nadal po stronie człowieka.

2 Czas doprawiania

Mając nudny, ale konkretny prompt, można przejść do dalszej pracy nad zapytaniem. To na tym etapie można już otrzymać niebanalne, ciekawe i zaskakujące czytelnika treści. Najprościej zrobić to przez dodanie przymiotników i przysłówków, np. takich jak np.: konkretny, precyzyjny, prosty, ciekawy, inspirujący, kreatywny, innowacyjny, zabawny, poważny, straszny, absurdalny, ironiczny, unikatowy, literacki, pomysłowy, dynamiczny, nietypowy, filozoficzny, liryczny, romantyczny, nostalgiczny, analityczny, wnikliwy, satyryczny, przyjazny, sentencjonalny, optymistyczny, pesymistyczny, euforyczny, idylliczny, prosty, twórczy, dyplomatyczny.

Uwaga! Przy wyrażeniach wartościujących trzeba zachować umiar. Jedno, dwa sformułowania na prompt wystarczą. W przeciwnym razie łatwo uzyskać treści zbyt intensywne, wywołujące uśmiech zażenowania i przesadzone.

jak napisać dobry prompt
  • Teksty w pierwszej kolumnie generowane są bezpośrednio z poleceń otrzymanych w poprzednim kroku.
  • W drugiej kolumnie znajdują się teksty na podstawie promptów, w których użyto co najmniej trzech wyrazów wartościujących, czasem sprzecznych wewnętrznie (np. „nietypowy, euforyczny i literacki” lub „śmieszny i liryczny”).
  • W ostatniej znajdują się intrygujące, ale „zbalansowane” teksty, które można już opublikować.

Doprawianie prompta polega też m.in. na dodaniu emocji. Gdy efekt będzie zbyt mocny, dołóż także wyraz „subtelnie” lub „nie wprost”. Możesz także nakazać wykorzystanie pożądanych środków stylistycznych, takich jak metafory czy porównania, ale pamiętaj o umiarze! Silne emocje razem z metaforą dają pretensjonalny efekt znacznie bliższy grafomanii niż tekstom biznesowym.

jak napisać dobry prompt

Jak więc wygląda prompt po fine tuningu?

Napisz wywołujący rozbawienie, dynamiczny akapit do broszury, opisujący laikowi, kiedy należy wymienić olej w kosiarce.

Bardzo często te dwa kroki wystarczą, aby otrzymać przyciągające uwagę treści. Zdarza się jednak, że po kilku próbach AI nadal nie dostarcza oczekiwanego tekstu i wtedy…

3 Zabawa w role play

To proste podejście, polegające na przypisaniu roli zarówno sobie, jak i AI, lub tylko jednej ze stron. Sztuczna inteligencja ma wcielić się w daną postać i odpowiadać z jej perspektywy.

jak napisać prompt

Wracając do prompta wyjściowego o kosiarce i stosując role play, można go zmodyfikować następująco:

„Jesteś sprzedawcą w markecie i mistrzem marketingu jednocześnie. Napisz wywołujący rozbawienie, dynamiczny akapit do broszury, opisujący przerażonej parze z dymiącą kosiarką, kiedy należy wymienić olej w kosiarce.”

Dzięki temu teksty przestają być banalne i łatwiej je zapamiętać:

„Nie czekajcie, aż sąsiedzi pomyślą, że kręcicie niskobudżetowy horror – odwiedźcie nas, a pokażemy Wam, jak przywrócić Waszej maszynie moc Supermena, bez efektów specjalnych!”

Co jeszcze warto wiedzieć i stosować w komunikacji z AI?

1. Generowanie partiami daje lepsze rezultaty

Jedno polecenie, a w odpowiedzi idealny artykuł na 10 000 znaków ze spacjami… Czyż to nie kusząca wizja generowania treści z AI? Niestety, ale na ten moment taka praca jest średnio skuteczna. Może się sprawdzić jedynie na zapleczach SEO, przy tysiącach opisów produktowych, gdzie od kreatywności bardziej liczą się cechy towaru, czy w opisach na YouTube, które „czyta” głównie algorytm serwisu.

AI jest w stanie stworzyć długi tekst na dany temat, ale zwykle jest on znacznie niższej jakości (a przy okazji nudniejszy i sztampowy) niż treść, nad którą pracuje się partiami. Przy dłuższych formach dobrze podzielić sobie generowanie treści na konkretne elementy: wstęp, nagłówki, kolejne akapity itd.

Za to przy hasłach reklamowych lepiej stworzyć prototyp sloganu i poprawiać go, dodając do promptu słowa typu: przepisz, dopracuj itp.

„Zredaguj slogan „Odkryj siłę nowego szamponu, który odżywi twoje włosy, nadając im zdrowy blask i niezrównaną miękkość. Nie czekaj, zadbaj o swoją fryzurę i poczuj różnicę od pierwszego użycia!”, aby wzbudzał romantyzm.”

W efekcie AI stworzy wyważone hasło reklamowe, np.:

„Odkryj moc nowego szamponu, który nada Twoim włosom niezrównany blask i odżywi je, sprawiając, że staną się miękkie jak dotyk ukochanej osoby.”

2. Jedna próba to za mało

Nawet jeśli AI otrzyma idealne polecenie, rezultat potrafi zaskoczyć. Rzadko kiedy pierwszy tekst będzie zdatny od razu do publikacji. Warto wtedy wygenerować go ponownie… i ponownie. Dotyczy to szczególnie treści na tematy niszowe lub skierowane do konkretnej grupy odbiorców, której sztuczna inteligencja „nie poznała” zbyt dobrze w fazie uczenia się. Gdy kolejna próba zawodzi – przychodzi czas na eksperymentowanie z promptem.

3. KISS (Keep It Simple Stupid)

W internecie można znaleźć skomplikowane, a nawet szkodliwe wskazówki. Świetnym tego przykładem jest prompt ze sformułowaniem: „ignore all previous instructions”, który próbuje wymusić na AI ominięcie ograniczeń i pisanie o zakazanych tematach. Najczęściej jest po prostu zbędny.

Zdarza się także, że znalezione w internecie prompty były napisane dla poprzednich, nieużywanych już modeli AI. Często trafiają się także długie i przekombinowane polecenia, czasem aż do tego stopnia, że można je podzielić na akapity i rozdziały. Pisanie elaboratów w instrukcji jest nieco bez sensu – przecież AI ma ułatwiać pracę. W rzeczywistości sztuczna inteligencja wcale nie potrzebuje dziewięciolinijkowego prompta, jaki pokazano tu:

prompty

 A przecież wystarczy do zwykłego polecenia: „Przetłumacz zdanie na angielski” dodać określenia, które sprawią, że tłumaczenie nie będzie zbyt dosłowne, np. kreatywnie, literacko. Np.: „Przetłumacz zdanie na angielski, kreatywnie zmień styl na literacki: „istanbulu cok seviyom burada olmak cok guzel”.”

prompty

Podsumowanie

Komunikacja z AI nie jest tajemną sztuką wymagającą specjalnych umiejętności i narzędzi. Proste prompty w 90% przypadków będą równie albo nawet bardziej skuteczne niż długie polecenia. Jak w każdej dziedzinie, doskonałość wymaga praktyki. Doświadczenie, krytyczne podejście, cierpliwość i gotowość na popełnianie błędów są kluczem do skutecznego wykorzystania AI.

Ważną rolę odgrywają także eksperymenty, zabawa z rolami, „przyprawianie” poleceń i dodawanie do nich emocji. W końcu to, jak toczy się rozmowa z AI, zależy także, a może przede wszystkim, od operatora-człowieka.

Sprawdź też:

  1. 11 narzędzi AI dla biznesu i pomysły na ich wykorzystanie
  2. AI w tworzeniu treści, strategii i dystrybucji – przewodnik dla content managera
  3. AI w SEO, czyli pozycjonowanie 2.0

A jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat wykorzystania AI w marketingu, zapisz się na konferencję I Love Marketing & Technology i przyjdź na dzień I ❤️ AI poświęcony sztucznej inteligencji!

O autorze

Milena Majchrzak

Współtwórczyni SEMSTORM, która wspiera zespół w różnych przedsięwzięciach: koordynuje rozwój narzędzia, edukuje, przeprowadza liczne ekspe...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz