Katarzyna Brdak

Jak skuteczne promować dzięki porównywarce cen?

Promocja poprzez porównywarki cen to jedna z najskuteczniejszych metod marketingu dla sklepu internetowego, atrakcyjna cena jest bowiem jednym – choć na pewno nie jedynym – z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe w sieci. Jak pokazują liczne badania rynku e-commerce, w tym badanie Gemius z lutego 2015 roku, z porównywarek cen korzysta około 40% e-klientów, są one także jednym z głównych źródeł konwersji w sklepach internetowych. Jednak cena to nie jedyna broń, w jaką sklep może się uzbroić dzięki porównywarce w tej trudnej walce o klienta: rynek oraz oczekiwania się zmieniają, a coraz większą wolę odgrywają zaawansowane narzędzia promocji oferty i funkcje mające na celu budowanie marki sklepu jako godnego zaufania.

Badania rynku e-commerce, takie choćby jak raport portalu webhosting.pl, ilustrują ogromny wpływ porównywarek cen na politykę sklepów internetowych oraz kształtowanie przez nie konkurencji między sklepami. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ cena to wciąż jeden z najważniejszych czynników decydujących o wyborze oferty sklepu i wielu e-klientów zaczyna zakupy właśnie od porównania ofert pod tym kontem. Jednak obecność w porównywarce to nie tylko źródło konwersji – to także metoda na wypromowanie sklepu i jego marki, co prowadzi do wzrostu sprzedaży w przyszłości. Dlatego, dokonując wyboru oprogramowania sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na różne możliwości korzystania z tych funkcji i narzędzi porównywarek, dzięki którym można zdobyć klienta nie tylko za pomocą niskiej ceny.

[Tweet „Obecność w porównywarce cen to także metoda na wypromowanie sklepu i jego marki.”]

Różne możliwości prezentacji oferty

Porównywarki cenowe w coraz większym stopniu ewoluują w stronę, w której obok ceny wiele innych czynników wpływa na atrakcyjność prezentowanej oferty. Większość z platform sklepowych posiada gotowe rozwiązanie służące eksportowaniu oferty produktowej do sklepu, jakim jest plik XML będący podstawowym źródłem danych o produktach znajdujących się w e-sklepie. Umożliwia on również integrację ofert i skraca czas potrzebny na zaprezentowanie ofert w porównywarce. Dzięki niemu pobieranie całej bazy produktowej odbywa się szybko, sprawnie i automatycznie, właściciel sklepu musi więc dbać jedynie o aktualność oferty w swoim sklepie internetowym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że różne rozwiązania zarówno ze strony samych porównywarek, jak i ze strony oprogramowania oferują różne możliwości w prezentowaniu oferty, takie jak selekcja produktów do porównywarki; rodzaj prezentowanych danych, jak np. dostępna kolorystyka czy dostępne rozmiary produktu, informacja o dostępności produktu w sklepie.

Zazwyczaj eksportowane są najważniejsze dane dotyczące ofert, takie jak:

  • nazwa produktu,
  • cena,
  • opis,
  • zdjęcie,
  • informacje o możliwościach przesyłki,
  • informacje o stanach magazynowych.

Natomiast pokazanie większej ilości danych podnosi atrakcyjność oferty oraz wpływa na zwiększenie konwersji, ponieważ użytkownik nie musi przechodzić na stronę sklepu w celu uzyskania niektórych, potrzebnych z jego punktu widzenia informacji. Warto także zwrócić uwagę na to, czy istnieje możliwość korzystania z filtrów lub pokazania swojego logo w sklepie i kształtowania w ten sposób rozpoznawalności marki. Użytkownicy czasem mają także do dyspozycji wiele funkcji służących porównywaniu ofert za pomocą różnych parametrów.

Nie tylko cena. Jakie jeszcze narzędzia promocji w wyszukiwarkach?

Dziś walka za pomocą samej ceny to za mało: ogromną rolę w procesie decyzyjnym odgrywa jakość obsługi klienta oraz poczucie bezpieczeństwa internetowych zakupów. Dlatego więc porównywarki stawiają w coraz większym stopniu na narzędzia mające na celu budowanie i umacnianie marki sklepu jako godnego zaufania i spełniającego oczekiwania klienta w kwestii realizacji zamówienia. Stąd coraz więcej narzędzi umożliwiających ocenianie i opiniowanie internetowych sklepów.

Jak pokazuje badanie TNS Polska zlecone przez Ceneo.pl, prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że przywiązują wagę to tego, czy miejsca, w których dokonują zakupów są bezpieczne. Porównywarki zbierają więc opinie klientów i oznaczają współpracujące z nimi sklepy certyfikatami bezpieczeństwa. Co jednak jeśli komentarze są owocem nieuczciwych działań konkurencji? Niektóre z porównywarek, dostrzegając problem, stworzyło specjalne programy, takie jak np. Program Wiarygodne Opinie stosowany przez okazje.info.pl, w których oceny sklepów pochodzą z ankiet wysyłanych do klienta po zrealizowaniu usłudze, a więc mają swoje źródło w autentycznych transakcjach dokonywanych przez kupujących. Według oficjalnych informacji podawanych przez serwis Ceneo, oznaczenie sklepu logiem Zaufane Opinie przekłada się na wzrost transakcji nawet o 40%. Serwis opracował także Programem Ochrony Kupujących, który oznacza m.in. bardzo wysoką rekompensatę dla klienta w przypadku nie zrealizowanego zamówienia lub otrzymania towaru znacznie różniącego się od oferty.

[Tweet „Prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że przywiązują wagę to tego, czy miejsca, w których dokonują zakupów są bezpieczne”]

Program Ochrony Kupujących

Widgety

Widgety to niewielkie zakładki na stronie sklepu, za pomocą których e-sklepy mogą udostępniać informacje zbierane przez porównywarki cen, takie jak np. oceny klientów dotyczące jakości obsługi, komunikacji lub dostawy. Przy czym zawarte w tych zakładkach dane mogą być różne, są także określone oraz modyfikowane przez sam e-sklep oraz na bieżąco aktualizowane. Prowadzą one także najczęściej do strony z opiniami o sklepie.

Kupowanie bezpośrednio poprzez porównywarkę

Wszystkie prezentowane w porównywarce oferty prowadzą do strony sklepu internetowego, gdzie rozliczenie ze sklepem następuje najczęściej na zasadzie CPC, przy czym w przypadku niektórych porównywarek możliwe jest także pobieranie prowizji od dokonanej transakcji. Niektóre z porównywarek wprowadziły także możliwość dokonania zakupu przez klienta bezpośrednio na ich witrynie, co ma na celu przede wszystkim uproszczenie samego procesu sprzedażowego i podniesienie konwersji. Ideą wprowadzenia takiego rozwiązania jest m.in. opinia niektórych klientów, dla których w internetowych zakupach dużą rolę odgrywa wygoda i prostota. Porównywarki stały się więc miejscem, w którym użytkownik może przeprowadzić cały proces zakupowy od wyszukania produktu, poprzez sprawdzenie informacji na jego temat, zapoznanie się z opiniami o sklepie, aż po zamówienie i dokonanie płatności. Co zyskuje sklep? Dodatkowe źródło sprzedaży, model rozliczenia za transakcję oraz brak konieczności ponoszenia kosztów związanych z dokonaniem płatności przez klienta.

Raporty

Największe z porównywarek skupiają miliony ofert, dzięki współpracy z tysiącami sklepów internetowych. Mają więc ogromny udział w sprzedaży w „swoich” sklepach, ale także są źródłem bardzo obszernej wiedzy o klientach. Właściciele sklepów dzięki współpracy z porównywarkami zyskują więc dostęp do cennych raportów ilustrujących m.in. liczbę i czas przekierowań, statystyki konwersji sprzedaży, raporty dotyczące działań marketingowych, czy zestawienie opinii klientów na temat sklepu.

Podsumowanie

Porównywarki cenowe mają na naszym rynku ogromną siłę oddziaływania, dlatego promocja poprzez nie to jeden z punktów obowiązkowych przy marketingu sklepów internetowych. Zwłaszcza że poza walką ceną oferują dziś o wiele więcej przydatnych narzędzi zdobywania klientów. Myśląc o nowym biznesie w formie sklepu internetowego, warto przeanalizować możliwości, jakimi dysponują różne rozwiązania techniczne sklepów w obszarze korzystania z wszystkich funkcjonalności porównywarek.

czytaj także

Marketing sklepu internetowego w modelu dropshipping

Katarzyna Brdak

O autorze

Katarzyna Brdak

Specjalista ds. marketingu w Redcart (https://redcart.pl/), pierwszej na rynku platformie sklepów internetowych posiadającej pełną integrację z ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Ceneo widać, że chcą opanować rynek sklepów do końca. Osobiście wolałbym takie coś na Shoper, nie na RedCart (wystarczy poczytać opinie w sieci).

  3. Co dokładnie byś wolał na shopera? bo nie do końca zrozumiałem Twoją wypowiedź :)

  4. Integracje bym wolał na Shoper, bo tam mam sklep i jestem zadowolony. Ceneo niestety powoduje zarzynanie cen w sklepach online. Porównywarki są dobre tylko z punktu widzenia klienta, nie właściciela sklepu.

  5. Marian W.

    Korzystałem z RedCarta przez 1 rok, niestety nikomu nie polecam, to jak zostałem potraktowany przez ich BOK jest smutne, to samo ile strat ponioslem na sklepie przez niby działające opcje jak wyzej opisano a okazuje sie ze nie dziala. Dramat…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz