Łukasz Chwiszczuk

5 ukrytych funkcji w Google Ads – jak wykorzystać je w optymalizacji kampanii?

Mianem „ukrytych funkcji” w Google Ads nazwałem te, które – być może właśnie z powodu swojego rozlokowania w panelu – nie są tak często wykorzystywane przez użytkowników, a okazują się bardzo pomocne w przypadku optymalizacji i konfiguracji kampanii dla niektórych kategorii biznesowych. Oto one:

1. Kierowanie na lokalizację

W starym panelu opcja widniała pod nazwą „Opcje lokalizacji (zaawansowane)”. W nowej wersji panelu funkcja pokazuje się natomiast dopiero po kliknięciu w „Dodatkowe ustawienia”, tuż przy samym końcu zakładania kampanii.

Po wybraniu opcji „Dodatkowe ustawienia”, to, w jakim zakresie ma się wyświetlać nasza kampania, możemy ustawić w wierszu: „Opcje lokalizacji”.

Dlaczego ta funkcja może być istotna? Ponieważ określa, czy dana kampania dotrze do osób w wybranej przez nas lokalizacji, czy też osób, które wyszukują frazy związane z wybraną lokalizacją, ale są spoza tego obszaru. Nie chcemy przecież, żeby osoby spoza lokalizacji znajdowały nasze usługi, gdyż będzie to się wiązało ze stratą sporej części budżetu.

W zależności od celu mamy do wyboru kilka lokalizacji:

  • Osoby znajdujące się w wybranych lokalizacjach lub nimi zainteresowane (zalecane). Kierowanie kampanii do osób w wybranej lokalizacji, jak i do osób, które wyszukują spoza wybranej lokalizacji.|
  • Osoby w wybranych lokalizacjach. Kierowanie kampanii tylko do osób w wybranych lokalizacjach.
  • Użytkownicy wyszukujący Twoje wybrane lokalizacje. Kierowanie kampanii do osób, które wyszukują dane miejsce, ale same się tam nie znajdują.
    Prosty przykład: jeżeli ta opcja będzie zaznaczona, to użytkownik, który wyszukuje frazy „hydraulik Poznań”, zobaczy reklamę, pomimo tego że sam przebywa w Warszawie.

Dlaczego warto pamiętać o funkcji „opcje lokalizacji”?  Elementem każdej kampanii jest dobre rozdysponowanie budżetu. Nie ma więc sensu targetować kampanii na osoby, które z powodu lokalizacji nie skorzystają z naszych usług. Ponadto podczas tworzenia kampanii bardzo często wybierana jest opcja domyślna i reklamy wyświetlają się w wybranej lokalizacji użytkownikom, którzy szukają fraz związanych z wybraną lokalizacja. Zawsze lepiej samemu zdecydować, w jakim obszarze reklamy mają być obecne.

Porada
Warto przetestować obie opcje. Następnie na podstawie danych lokalizacji użytkowników można podjąć decyzję, która grupa jest najbardziej efektywna.

2. Mierzenie połączeń telefonicznych

Google Ads pozwala na mierzenie połączeń telefonicznych. Zwykle wykorzystywane jest mierzenie połączeń telefonicznych z reklam, warto natomiast wykorzystać wszystkie dostępne opcje. Jak to działa? Są 3 możliwości:

Połączenie z reklam korzystających z rozszerzeń połączeń lub reklam typu „tylko połączenie”

Tego typu mierzenie konwersji możemy wykorzystać na dwa sposoby:

  • W kampaniach ukierunkowanych tylko na zdobywanie połączeń telefonicznych. Kampanie tego typu można ustawić np. tak: Sieć wyszukiwania > Sprzedaż > Szczegóły konfiguracji „Uzyskaj połączenia telefoniczne”. Na etapie tworzenia reklamy możesz skorzystać z możliwości włączenia lub wyłączenia raportu połączeń telefonicznych. Utworzona wtedy kampania będzie wyświetlała się tylko na urządzeniach mobilnych. Po kliknięciu w reklamę nie nastąpi przekierowanie na stronę, a jedynie wywołanie połączenia.
  • W kampaniach ukierunkowanych na sieć wyszukiwania jako rozszerzenie połączeń. Należy przy tym pamiętać, że rozszerzenie połączeń jest dostępne również w sieci reklamowej, nie pozwala natomiast na używanie wirtualnego numeru Google.

W niektórych przypadkach połączenie telefoniczne będą wykonywane znacznie częściej niż np. wypełnienia formularzy. Warto mierzyć również te aktywności użytkowników. Dodatkowo będziesz mógł wygenerować szczegółowy raport, w którym będą zawarte takie dane, jak: dokładna data połączenia, czas połączenia oraz numer kierunkowy.

Połączenia z numerem telefonu w Twojej witrynie

W tym przypadku możesz dodatkowo zainstalować na stronie kod, który będzie podmieniał prawdziwy numer telefonu na numer wirtualny. Dzięki temu otrzymasz również dokładny raport liczby połączeń. Wymienioną funkcjonalność można znaleźć w zakładce konwersji w sekcji „Połączenia telefoniczne”.

Następnie jako cel konwersji będziesz mógł ustawić nawet długość połączenia telefonicznego, które odbyło się po przejściu na Twoją witrynę:

Następnie należy wygenerować kod bazujący na Twoim prawdziwym numerze telefonu (w tym przypadku został podany przykładowy numer 111-111-111).

Kiedy kod zostanie zaimplementowany na stronę, prawdziwy numer, który jest na stronie, będzie podmieniany na wirtualny numer Google’a.

Kliknięcia numeru telefonu w Twojej witrynie mobilnej

Trzecia opcja  – analogiczna do tej z punktu drugiego – z tą jednak różnicą, że możesz tu mierzyć konwersje połączeń z witryny mobilnej.

Porada

Sprawdź, czy w Twoim biznesie część klientów nie będzie wolała kontaktować się telefonicznie. Przetestuj rozszerzenia i mierzenie konwersji telefonicznych. Dzięki takim działaniom otrzymasz bardziej precyzyjne informacje odnośnie do skuteczności reklamy.

3. Niestandardowy remarketing dynamiczny

Najczęściej remarketingu dynamicznego używamy przy kampaniach e-commerce. Świetne rozwiązanie, ponieważ daje możliwość dotarcia do użytkowników, którzy oglądali dany produkt, ale nie zrealizowali założonego celu konwersji i pokazanie go ponownie.

Tego typu reklamy możesz wykorzystać również w mniej oczywistych branżach, jak np.:

  • Edukacja – możliwe zaprezentowanie określonego kierunku studiów lub pakietu szkoleń, które były oglądane przez użytkownika.
  • Loty – zaprezentowanie biletów do destynacji, które oglądał użytkownik.
  • Hotel lub wynajem – ponowna prezentacja określonego hotelu lub nawet pokoju, który oglądał użytkownik.
  • Oferty pracy.
  • Oferty lokalne – prezentacja ofert np. ze sklepów lokalnych, w których masz określone zniżki.
  • Nieruchomości.
  • Handel detaliczny – najczęściej wykorzystywana opcja dla e-commerce.
  • Podróże – idealna opcja dla wszystkich biur podróży

Decydując się na wybór niestandardowy, otrzymujesz również możliwość zaprojektowania własnej opcji remarketingu dynamicznego. Jeżeli produkt/oferta, którą sprzedajesz, umożliwia w jakimś stopniu konfigurację lub personalizację, warto wykorzystać tę opcję, aby docierać do użytkowników, którzy oglądali dany skonfigurowany produkt, ale go nie kupili.

Więcej informacji oraz dokładne specyfikacje reklam można znaleźć pod tym linkiem: https://goo.gl/HssRQW.

4. Kampanie w skrzynce Gmail

Kampanie Google  w skrzynce Gmail są ciekawym rozwiązaniem jako uzupełnienie mailingu. Pozwalają na dotarcie do użytkowników poprzez ciekawe opcje targetowania, jak:

  • odbiorcy o podobnych zainteresowaniach,
  • słowa kluczowe z sekcji odbiorców (kierowanie do osób, które mają w skrzynce odbiorczej określone frazy),
  • kierowanie na listę klientów (customer match, dotarcie do osób, które mają konto Google na udostępnionym Ci adresie e-mailowym),
  • dane demograficzne,
  • odbiorcy na rynku,
  • zdarzenia z życia (nowa funkcjonalność, zdarzenia takie jak ślub bądź przeprowadzka),

Dużym atutem reklamy GSP jest możliwość wykorzystania niestandardowych formatów takich jak:

  • wideo – reklama wideo będzie odtwarzana bezpośrednio w skrzynce odbiorczej użytkownika,
  • formularz – możliwość umieszczenia formularza bezpośrednio w kreacji, dzięki czemu odbiorca nie musi przechodzić na landing page, aby zostawić swoje dane. Może to zrobić w swojej skrzynce odbiorczej.

Więcej informacji oraz specyfikację można uzyskać pod tym linkiem: https://goo.gl/iZWHhp.

Porada

Przetestuj niestandardowe formaty reklamowe GSP, pozwoli to na zwrócenie uwagi użytkownika oraz odróżnienie Twojej kreacji od zwykłego mailingu. Dodatkowo formularz w kreacji pozwoli na skrócenie procesu zakupowego.

5. Funkcje dostosowania w reklamach

Funkcja IF w reklamie pozwala na personalizację przekazu pod względem urządzenia oraz listy remarketingowej, na jakiej się znajduje użytkownik. Dzięki tej funkcji reklamę można dostosować np. do użytkowników, którzy dodali do koszyka produkty, ale nie zdecydowali się na ich zakup. Funkcje można wywołać, wpisując znak { w reklamie. Następnie z konfiguratora IF należy określić, jaki będzie warunek wywołania oraz jaki tekst ma się pojawić, kiedy warunek będzie spełniony.

Jak widzisz na powyższym przykładzie, konfiguracja funkcji wygląda następująco:

{=IF(audience IN(nazwa Twojej listy remarketingowej), tekst w przypadku obecności na liście remarketingowej),:tekst w przypadku gdy użytkownik nie znajduje się na liście remarketingowej}

Jeśli chcesz dostosować przekaz do użytkowników na określonych urządzeniach, konfiguracja wygląda następująco:

{=IF(device=mobile,tekst w przypadku obecności na urządzeniu):tekst w przypadku gdy użytkownik nie znajduję się na urządzeniu} 

Dodatkową funkcjonalnością jest moduł dostosowania reklam pozwalający na umieszczenie zegara, który odlicza czas do końca wybranego zdarzenia, np. promocji.

Opisywaną funkcję również można wywołać, wpisując znak { w reklamie. Następnie należy określić:

  • czas zakończenia odliczania,
  • liczbę dni przed zakończeniem odliczania, kiedy funkcja ma zacząć działać,
  • strefę czasową,
  • język.

Wszystkie przedstawione przeze mnie funkcje dostępne w panelu Google Ads umożliwiają wzbogacenie przekazu reklamowego, dzięki czemu wyświetlana reklama stanie się dla użytkownika bardziej atrakcyjna. Rozbudowana treść i wzbogacenie przekazu o wybrane opcje pomoże skutecznie przykuć uwagę i z pewnością wyróżni Twoją kreację na tle konkurencji. Podczas tworzenia kampanii warto pamiętać o tym, aby testować przynajmniej trzy wersje reklam w każdej ich grupie. Takie działanie pozwoli na uzyskanie danych, na podstawie których szybko określisz, jakie z prezentowanych tekstów reklamowych najlepiej sprawdzą się pod względem współczynnika klikalności – CTR oraz współczynnika konwersji – CR.

czytaj także

Słowa kluczowe Google Ads – zmiany w typie dopasowań

Łukasz Chwiszczuk

O autorze

Łukasz Chwiszczuk

Zwolennik optymalizacji i wyciągania maksymalnych efektów z każdej kampanii. Doskonalił swoje umiejętności prowadząc projekty dla kilku agencji...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz