Od dłuższego czasu konsekwentnie staram się propagować pogląd, iż Google Page Rank jest pustym nic nieznaczącym parametrem. Pisałem o tym problemie dosyć szeroko kilka miesięcy temu. W poniższym artykule wracamy do tego tematu przedstawiając kolejne argumenty podważające wagę tego czynnika.
Jakiś czas temu miałem okazje uczestniczyć w szkoleniu Digital Training Academy z zakresu zaawansowanego marketingu internetowego organizowanego przez Internet Advertising Berau Polska. Wykłady prowadzone były w języku angielskim przez dwóch doświadczonych trenerów z Anglii: Danny Meadows-Klue (założyciela IAB w Europie od kilkunastu lat związany z branżą internetową) oraz Ann Stanley (Specjalistka od Kampanii Google AdWords). W trakcie szkolenia Danny przedstawił m.in. główne założenia algorytmu Page Rank, opisał metodę działania oraz wagę czynników wpływających na uzyskiwany przez stronę wynik Page Rank. W trakcie przedstawiania wątku wykładowca poruszył jednak kilka kwestii z którymi ciężko jest się zgodzić. Nie chciałem zakłócać przebiegu szkolenia, w związku z czym wstrzymałem się z prezentacja zastrzeżeń do tego momentu.
Myślę, iż drobne błędy merytoryczne czy też niedopowiedzenia z zakresu algorytmu Page Rank nie wynikały z niewiedzy Dannego a raczej z zapożyczenia pechowego rozdziału z podstawowej wersji szkoleń, które nasi trenerzy prowadzą zdecydowanie częściej. Nie mniej jednak poniżej prezentuje (także 25 innym uczestnikom owego szkolenia) w formie możliwie przystępnej cztery mocne argumenty dla których Toolbarowym Page Rankiem nie należy się w ogóle przejmować:
1. Page Rank jest równaniem matematycznym wyliczającym powyższy wskaźnik tylko na podstawie linków.
Linki aktualizuje raz na 3 miesiące tym samym Page Rank mówi nam:
Mam gdzieś czy te linki jeszcze wogóle istnieją, sprawdzę za 3 miesiące…
3 miesiące w tak szybko rozrastającej się sieci www są jak lata świetlne.
2. Google Page Rank ignoruje najważniejszy czynnik wpływający na pozycje – Anchor Tekst Linków
3. Google Page Rank zupełnie ignoruje zbieżność tematyczną linkujących serwisów.
4. Google nie aktualizuje wskaźnika Page Rank w swoim katalogu Google Directory od prawie dwóch lat ! Aktualne dane pochodzą jeszcze z 19 Marca 2006 i od tego czasu wskaźnik ten nie uległ zmianie.
Dane pochodzą z www.seocompany.ca
Pozostaje więc finalne pytanie czy Page Rank sam w sobie miał kiedykolwiek rzeczywisty wpływ na wyniki ?!
Czy Page Rank ma jeszcze jakikolwiek wpływ na rezultaty wyszukiwań ?! Z moich informacji wynika że NIE !! Co ciekawe sam Google ustami inżyniera Matt’a Cutts’a mówi, iż PageRank nie ma odniesienia na rzeczywiste pozycje w SERP’ach:
„By the time you see newer PageRanks in the toolbar, those values have already been incorporated in how we score/rank our search results. So while you may be happy to see that the Google Toolbar shows a little more PageRank for a given page, it’s not as if that causes a change in search results at that point. So you won’t see any search engine result page (SERP) changes as a result of this PageRank export–those changes have been gradually baking in since the last PageRank export.”
Myślę że czas najwyższy zamknąć rozdział zwany Page Rankiem i skupić się na użytkownikach i ruchu jaki generują. Swoją drogą być może ToolBarowy Page Rank już wkrótce zostanie zastąpiony innym parametrem…
Linki:
Dokument o Page Rank na stronach Stanford University
Jak Google ustala wyniki wyszukiwań ?
Autorem ilustracji jest: Przemysław Kaczorowski
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Z przedstawionymi tezami trudno się nie zgodzić, jednak zważ, że to już dość powszechne poglądy.
Wysunąłeś wniosek o braku wpływu PR serwisu na jego pozycje w SERPach, ale pominąłeś kwestię Anchor PR, który jako taki wart jest z pewnością jeszcze uwagi.
btw, w pkt 4 nie dokończyłeś zdania, zapomniałeś wstawić orientacyjne daty. ;)
Uważam że Toolbar PageRank to genialny ruch marketingowy Google. 'Oto magiczny zielony pasek. Im wiecej tym lepiej.’ Nagle wszyscy zaczynają o tym rozmawiać, kłócić się, a Google zaciera ręce. Z drugiej strony PR=7 jednak coś oznacza i wyróżnia taką stronę od drugiej z PR=2 a o podobnej zawartości. Czyli na coś się przydaje.
PageRank bezpośrednio nie ma wpływu na pozycję ale dobrze go mieć bo mogą z niego wynikać przecież inne zalety, które pośrednio wpływają na pozycję. Przede wszystkim zauważam, że serwisy z wyższym Pagerank (np. 4) czyli po prostu sensownie podlinkowane, mają zdecydowanie większą szansę na lepszą indeksację i więcej stron w indeksie podstawowym (a nie uzupełniającym).
Oczywiście to zasługa podlinkowania, a Pagerank jest jakby jego efektem „ubocznym”.
Więcej stron w indeksie podstawowym przekłada się często na dobry ruch na drobne niepozycjonowane osobno frazy szczegółowe, szczególnie w obszernych serwisach, sklepach.
Przykro mi to mowic, ale pisanie o „toolbar pagerank” jest idiotyzmem.
Pagerank jest jeden, a to czy sie go przedstawi jako zielony paseczek u gory strony, czy jako zolte kropeczki u doly strony jest bez znaczenia.
Natomiast pagerank jako algorytm ma olbrzymi wplyw na pozycjonowanie strony w google.
Pagerank jako algorytm ma olbrzymi wplyw na pozycjonowanie strony w google, jak również linki zwrotne.
Jestem podobnego zdania co autor artykułu. Jednak należy wziąśc również pod uwagę że page rank wyliczany jest na podstawie ilości linków prowadzących do serwisu, a co za tym idzie można na jego podstawie określic ilośc linków do naszej witryny i jeżeli linki ty zawierają odpowiedni anchor, a zakładam że więkrzośc tak. Przecież nikt na swojej stronie nie zamieści linka linka do strony znanego polityka ze słowem kretyn, ups to akurat możliwe ale jak nie jesteśmy znanym politykiem to raczej tekst w linkach do naszej strony będzie powiązany tematycznie.
Moja strona ma page rank 3 i ciezko na niego pracowalem.
Problem z Google jest taki, że nikt tak do końca nie wie jak on działa :) Nawet pracownicy Google w wywiadach nawzajem sobie zaprzeczają, jeśli śledzić ich wypowiedzi.
Dowodów na to, że PR to nieistotna rzecz jest tyle ile dowodów wskazujących na to że PR się jednak liczy. PR ma duży wpływ na wartość linków, a im bardziej wartościowy serwis tym wyższy PR, ciężko się z tym nie zgodzić. A więc „jakoś to działa”, „do czegoś jest potrzebne” a już zdecydowanie „warto o wysoki PR się starać”.
PR ma znaczenie gdyż wartosciowe serwisy mają wysokie PR, algorytm google jest jesdnak bardzo skomplikowany i cięzki do przewidzenia. Uważam jednak że warto zdobywać linki ze stron z wysokim PR
też nie jestem pewien czy ten PR ma jakies znacznie..
mam kilka blogow, ktore sa totalnie bez znaczenia i wartosci :) i tez maja nagle PR = 3 .. niby za co? :)
pozdro
krzysiek
No tak, ale efekt psychologiczny działa, inaczej nie byłoby tematu, no nie ?? :)
A lepiej mieć pr niż go nie mieć …
Po pierwsze kontent, po drugie kontent, po trzecie kontent. Jeśli masz dobry kontent, unikalny, w dużych ilościach który zaciekawi Internautę i przyniesie mu korzyść PR stanowi kwestię drugoplanową. Nie raz widziałem sytuacje gdy strony z dobrą zawartością przebijały się w SERP`ach do topowych pozycji nad serwisy które miały PR4+ także trzeba się skupić przede wszystkim na tym na czym Google najbardziej zależy czyli zawartości strony.
Bardzo dokładny materiał i prawdziwy od 6 miesięcy miałem Page rank google w informacji na stronie PR pisało o pozycjonowaniu stron widząc jeszcze jak inne strony korzystają z tej usługi i jakie maja punktacje skusiłem się. Na poczatku miałem PR 0/0 myslałem że to się zmieni jak pisali odświeżanie serwisu potem serwera itp. 6 miesiecy czekałem jak głupi i nic 0/0 sprawdzałem poprawnośc i pisało że jest ok a nie było moim zdaniem to pic na wodę i jak tu swietnie Autor materiału napisał zacytuję „Pozostaje więc finalne pytanie czy Page Rank sam w sobie miał kiedykolwiek rzeczywisty wpływ na wyniki ?!” moim zdaniem N I E!!! użytkownicy rozwijają stronę dzieki niej żyje rozwija się tak samo reklamy swoje dają platne czy za free ale zawsze może ktoś ciekawy lub znudzony w nie wejść.
Swoją drogą widziałem raz jakieś zestawienie kilku stron i tam było że według Alexa jedna strona ma 7 tysięcy któreś miejsce w rankingu i PageRank równy był 3 a inna na 20 tysięcznym którymś i PageRank równy 6. Co do ruchu to ta co miała PageRank równy 6 miała chyba z 5 razy mniejszy ruch.
PR nie ma wpływu na osiąganie dobrych pozycji w wyszukiwarkach.
Prowadzę również pewną stronę, która po dokonaniu 2, 3 wpisów winduje strony na trwałe w wyszukiwaniach, PR tej strony to od (2 miesięcy) 2. Skąd się wziął? Nikt tej strony nie promuje, nigdzie nie umieszczałem do niej linków. To ona ma promować inne i jej się udaje. Wystarczy, że treść się zmienia regularnie.
Jeżeli PG nie bierze pod uwagę tytułów, alt’ów i kotwic, w takim układzie nie wpływu na pozycjonowanie, a to przecież wokół pozycjonowania wszyscy się uwijają. Po co więc ten parametr?
Page Rank jest pewnym ogólnym określeniem wartości witryny który ma pośredni wpływ na pozycję stron w Google. Osobiście bowiem nie znam serwisu z PR6 który to byłby na niskich pozycjach w Google, dlatego z PR trzeba uznać pewien z wyznaczników wartości strony dla Google.
racja
Fajny artykuł, bo ciekawie napisany z punktu marketingowego. Tak po amerykańsku :) wciąga. Jednak czego oczekujemy od metody heurystycznej ?? Od początku PR powstał po to aby zbliżyć się ku tej najciekawszej stronie. To działało , czy działa ? tajemnica i możemy sobie gdybać do woli budując rzeszę chińczyków, za darmo reklamujących google. Jedno jest TRUE :) przez dekadę google wymyśliło tyle nowych rozwiązań, że wspaniały pomysł Pana Page’a przestał być jednym z tych ważniejszych i zapewne służy google jako jeden z wielu wskaźników, które mają ich zbliżyć ku tej najciekawszej stronie www. Czy zaprzestali się tym interesować, na pewno nie! do dzisiaj próby wkradania się w łaski PR są traktowane zerem lub -1. Według mnie metoda PR wyglada tak: pokazać coś sensownego , czego nie da się zmierzyć, a najcenniejszy efekt uboczny , którego pewnie sam Page nie wymyślił wir naszej ciekawości.
A właściwie to , o którym PRze był artykuł ?? :)
TPR(Toolbar PageRank), GDPR(Google Directory PageRank), RPR(Real PageRank) SERP(Search engine results page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce AT – Anchor Text , odsyłacz, treść odsyłacza; Content – Zawartość stron/witryn; Duplicate Content Penalties, mirrors strony; IBL – Inbound Links; Index/indeks stron; Link exchange; Link popularity; Naturalne linkowanie; OBL – Outbound Links; TBPR Update – Toolbar PageRank Update; Update PageRank; TB Program Update; GDPR Update – Google Directory Update; Update IBL; BL Update – Backlink Update; Algo Update – Algorithm Update; aktualizacja futur page rank calculator Przewidywany, prognozowany, przyszły PageRank.
Wpis jest dość stary, ciekawe jakie jest stanowisko autora do wymienionych punktów obecnie. Według mnie nie chodzi o liczbę linków, a o jakość i anchor bardziej… Są serwisy, zapleczówki które mają po kilkanaście tysięcy BL a są albo nie klasyfikowane, albo mają PG 0. Na przestrzeni ostatnich lat algorytm został znacznie ulepszony, a trend sprzedawania linków na stronach z wysoki PR się bardzo dobrze utrzymuje, co więcej rozwija i nie zapowiada się aby było inaczej.
Dokładnie, teraz po czasie widać że page rank ma ogromne znaczenie . Co więcej czytając zastrzeżenia z tego artykułu raczej doszedł bym do wniosku że page rank jest bardzo ważny a ewentualnie jego ustalanie nie jest precyzyjne i nakłada się na to wiele czynników. Artykuł fajny ale wnioski miąłbym zgoła odmienne. Slogan „page rank się nie liczy” to jest dopiero propaganda
Może i PG nie ma najważniejszego znaczenia ale na pewno jego stopień odzwierciedla popularność serwisów w odniesieniu do innych. Można w ten sposób porównać w jednym słowem a nie wieloma znacznikami.
W dzisiejszych czasach i to w dobie nowego algorytmu jaki wprowadziło google page rank nie ma już najmniejszego znaczenia. Są strony w pierwszej dziesiątce google które się cały czas trzymają nie spadając a mają niski page rank.
u mnie na jednej stronie zmieniło się z N/A na 0 , a domenę mam od czerwca .Czekamy !!
Mimo, że dbamy o stronę, to jak stanęło 3 lata temu tak stoi, a konkurencja mimo że byle jakie strony wyżej…
Bardzo dobry artykul.Jednak PR ma wplyw na wiele innych czynnikow i warto o niego walczyc