W ostatnich dniach społeczność pozycjonerów była świadkiem kolejnej aktualizacji wartości parametru Page Rank (PR). Nie obyło się bez narzekań i radości webmasterów. Pojawił się szereg pytań, które naszym zdaniem należy postawić w kontekście zielonego, mitycznego paska Google. Czym na chwilę obecną jest blisko 10 letni algorytm? Jakie ma znaczenie dla wyników wyszukiwań? Czy Page Rank jest już tylko produktem działu Public Relations globalnej wyszukiwarki i fetyszem pozycjonerów?
Page Rank, od czego się zaczęło…
Pierwszym zalążkiem algorytmu wyszukiwarki Google była praca doktorska, którą Larry Page obronił na uniwersytecie Stanforda. W trakcie poszukiwania tematu Larry Page zwrócił uwagę na szybko rozwijającą się sieć www, a dokładnie na specyficzną strukturę sieci internetowej. Dla młodego inżyniera fascynująca była ilość połączeń między stronami internetowymi, każdy link hypertekstowy był swego rodzaju cytatem i adnotacją nawiązującą do treści innej witryny.
Jako że, Larry wywodził się ze środowiska akademickiego, szybko doszukał się podobieństw pomiędzy naukowym sposobem określania ważności tekstów naukowych a możliwością zastosowania tego mechanizmu w sieci. I tak, wzorując się na mechanizmie bibliometryki, czyli działu nauki zajmującej się badaniem dokumentów pisanych i zawartych w nich cytatów, stworzył algorytm bazujacy na badaniach bibliometrycznych:
Badania bibliometryczne zajmują się stosowaniem cytatów, ilościowo oceniając znaczenie i „wpływ” poszczególnych prac naukowych. W tym znaczeniu bibliometryka zajmuje się oceną pozycji prac i czasopism na które powołują się inni autorzy. […] Zauważając że cytat cytatowi nie równy zaproponowano bardziej wyrafinowaną metodę pomiaru pozycji. Określony dokument jest „wpływowy”, jeśli zamieszczone w nim artykuły są często cytowane w innych wpływowych periodykach.
The Search, John Battelle
Notabene powyższym rankingiem starają się manipulować także autorzy publikacji naukowych poprzez umawianie się na zasadzie: „Ja zacytuje ciebie, ty zacytuj mnie”.
Przytaczając prace innych naukowców, można przelać na siebie blask ich pozycji i autorytet – jest to kluczowa koncepcja funkcjonowania Google.
Na tych podstawach powstał projekt BackRub (wczesny prekursor Google) którego statutowym celem było zliczenie wszystkich odnośników w jeszcze bardzo młodej sieci www. Pierwsze szacunki mówiły, iż przed młodymi naukowcami stoi zadanie zaindeksowania 100 milionów odsyłaczy na 10 milionach stron.
Projekt ostro ruszył do przodu coraz mocniej obciążając serwery uniwersytetu Stanforda… w między czasie projekt BackRub cały czas ewoluował, aż w końcu przerodził się w wyszukiwarkę Google. I tak w sierpniu 1996 roku pojawiła się pierwsza wersja wyszukiwarki Google z wdrożonym i sprawnie działającym algorytmem Page Rank.
Po czym poznać, że ktoś zajmuje się marketingiem w wyszukiwarkach?
Skrót PR oznacza dla niego w pierwszej kolejność PageRank, a nie Public Relations
Czym aktualnie jest Page Rank ?
Niewielu zapewne o tym wie, ale opatentowany algorytm Page Rank należy w rzeczywistości do Uniwersytetu Stanforda, z zaznaczeniem, że Google ma licencję na wyłączność do 2011 roku. Jeśli jednak z niepokojem wyczekujesz 2011 roku w nadziei na poznanie największego sekretu Google, wiedz że, Page Rank sprzed 10 lat jest czymś zupełnie innym niż aktualny algorytm. Podstawowe założenia swego czasu bardzo dobrzeopisał „Pasja” na forum PiO.
Na chwile obecną to co prezentuje i aktualizuje raz na 3 miesiące Google ma znaczenie tylko dla pseudo „pozycjonerów” z Allegro sprzedających linki, a sam PR nie ma już bezpośredniego wpływu na pozycje witryny w rankingu! Era PR dobiegła końca i utwierdza nas w tym przekonaniu każdy kolejny update (akutalizacja) Google. Jedyny problem to przywiązanie emocjonalne webmasterów do tego zielonego wskaźnika.
Możemy się nawet pokusić o odważną tezę, iż wskaźnik Page Rank jest już tylko narzędziem piarowym w rękach głównego „specjalisty Public Relations” Google Matt’a Cutts’a, który na swoim blogu rozpisuje się na tematy bliskie naszym pozycjonerskim sercom.
Update’y
Pełna lista update’ów (aktualizacji) Page Rank oraz Back Links (linki zwrotne w Google wyświetlane na komendę „link:„) jest dostępna pod adresem:
www.seocompany.ca/pagerank/page-rank-update-list.html
Na powyższej liście widoczny jest kolejny dowód na nikłe znaczenie parametru Page Rank:
2007 Waiting GDPR Export Estimation Mar 19/06 405
Jak widać, nawet wyszukiwarka Google nie uaktualnia od ponad roku wskaźnika Page Rank przy ustalaniu wagi i kolejności wpisów w swoim katalogu stron.
Jak nie PR to co?
Odpowiedź na pytanie: „Jak nie PR to co?” zawarta jest m.in. w artykule: Jak stworzyć najmocniejszy link pozycjonujący ?
W tym punkcie warto jednak wymienić inne także nieoficjalne rodzaje parametru Page Rank:
- ToolBar PR — Aktualnie wyświetlany parametr m.in. w pasku narzędziowym Google (Google ToolBar), parametr można także sprawdzić na stronie: Page Rank
- realPR — jest wskaźnikiem określającym prawdziwą i aktualną wartość strony dla wyszukiwarki. RealPR jest ewolucją Page Ranku.
- Anchor PR — Page Rank anchorów linków, czyli moc linka zależna jest od „Anchor PR” strony pod wskazanym słowem kluczowym
- Trust Rank — polega na ocenie poziomu zaufania strony na podstawie wiarygodności innych stron linkujących.
Wszystko wskazuje na to, iż parametr Page Rank, po 10 latach żywej obecności w świecie SEO przechodzi do historii wyszukiwarek internetowych. Innymi słowy Google po raz kolejny podnosi poprzeczkę, utrudniając webmasterom szybką ocenę wartości strony i pozycjonowanie. Aktualnie, głównym parametrem, który należy brać pod uwagę, jest ilość i jakość linków prowadzących do witryny. W tym miejscu pojawia się jednak kolejny problem związany z brakiem wiarygodnego źródła informacji na temat linków zwrotnych.
Otóż Yahoo indeksuje wszystko jak leci, nie rozróżniając linków z Supplemental Index a właściwego indexu. MSN natomiast cały czas jest w fazie testów i rozbudowy wyszukiwarki Live i jak na razie pozycjonowanie tutaj praktycznie nie istnieje.
Z obozu Google ostatnimi czasy dochodzi coraz więcej informacji jakoby Google miał ponownie uaktywnić komendę link: i zacząć prezentować prawdziwe wyniki zaindeksowanych linków zwrotnych! Miejmy nadzieje że wspomniane rozwiązanie już wkrótce zostanie wprowadzone.
Zrozumieć PageRank – Moja prezentacja z SEMcamp
24 Czerwca miałem przyjemność wystąpić na SEMcampie. Temat mojej prezentacji to: „Zrozumieć PageRank: Czyli algorytm Google od podstaw”. Wystąpienie miało miejsce dzień przed szkoleniem SEO, dlatego możecie potraktować ten wykład jako darmowy rozdział szkolenia z pozycjonowania.
Podczas semcampu odbyły się także dwie inne prezentacje:
- SEMcamp 3# – Strona docelowa reklamy
- SEMcamp 3# – Nowe możliwości reklamy Video AdWords
Wszystkie występy do zobaczenia na kanale YouTube Semcamp, podsumowanie trzeciego semcampu znajdziecie na stronie SEMcamp.com.pl
Video „Zrozumieć PageRank” w dwóch częściach:
Pierwsze 30 sekund bardzo słabo słychać, później jest już lepiej.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RYsWGuq59Vc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hGm1C-fRu38[/youtube]
Zapraszam do dyskusji i komentarzy, interesuje mnie także wasza opinia na temat realizacji obietnicy złożonej w ofercie szkolenia SEO:
Rozłożymy na części pierwsze cały algorytm Page Rank.
Co o tym sądzicie ??
Do zobaczenia na kolejnych SEMcamp’ach.
[Aktualizacja 20.09.2011] Cutts: obniżamy PageRank witryn sprzedających linki
W opublikowanym niedawno wideo, szef działu jakości wyników wyszukiwania w Google, Matt Cutts, odpowiada na pytanie o przyczyny obserwowanych przez webmasterów obniżek widocznego w toolbarze wskaźnika PageRank. Wymienia trzy najczęstsze powody:
- witryna utraciła linka/linki z witryn o wysokim PageRanku,
- witryna ma źle zrobioną kanonikalizację, co wprowadza w błąd algorytm Google,
- najczęstszy powód, zdaniem Matta, to sprzedawanie linków przez daną witrynę. Obniżanie jej PageRanku ma zniechęcać następnych kupców do kupowania pochodzących z niej linków,
Oto pełne nagranie wypowiedzi Matta:
Matt wyjaśnił także, że toolbarowy PageRank jest aktualizowany 3 lub 4 razy do roku. Tak niska częstotliwość aktualizacji wynika z niechęci Google’a do koncentrowania na PageRanku uwagi webmasterów, którą powinni raczej poświęcić dbałości o jakościową treść witryny, dobre znaczniki TITLE czy dostępność witryny.
Jeśli zatem sprzedawałeś linki, mówi Matt, i zanotowałeś spadek toolbarowego PageRanku, po prostu usuń płatne linki, przestań sprzedawać kolejne, wyślij prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny (reconsideration request), a Google prawdopodobnie przywróci twój PageRank do dawnej wysokości.
Zobacz więcej:
- wyjaśnienie Algorytmu Page Rank na forum PiO
- Lista Update’ów
- Oryginalna praca Page’a i Brin’a
- Cytaty pochodzą z książki: „Szukaj” – John Battelle
Aktualizacja: Google obniża PR witryn sprzedających linki
W opublikowanym niedawno wideo, szef działu jakości wyników wyszukiwania w Google, Matt Cutts, odpowiada na pytanie o przyczyny obserwowanych przez webmasterów obniżek widocznego w toolbarze wskaźnika PageRank. Wymienia trzy najczęstsze powody:
- witryna utraciła linka/linki z witryn o wysokim PageRanku,
- witryna ma źle zrobioną kanonikalizację, co wprowadza w błąd algorytm Google,
- najczęstszy powód, zdaniem Matta, to sprzedawanie linków przez daną witrynę. Obniżanie jej PageRanku ma zniechęcać następnych kupców do kupowania pochodzących z niej linków,
Oto pełne nagranie wypowiedzi Matta:
Matt wyjaśnił także, że toolbarowy PageRank jest aktualizowany 3 lub 4 razy do roku. Tak niska częstotliwość aktualizacji wynika z niechęci Google’a do koncentrowania na PageRanku uwagi webmasterów, którą powinni raczej poświęcić dbałości o jakościową treść witryny, dobre znaczniki TITLE czy dostępność witryny.
Jeśli zatem sprzedawałeś linki, mówi Matt, i zanotowałeś spadek toolbarowego PageRanku, po prostu usuń płatne linki, przestań sprzedawać kolejne, wyślij prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny (reconsideration request), a Google prawdopodobnie przywróci twój PageRank do dawnej wysokości.
[źródło: Google: PageRank Drops Most Likely Because You Sell Links]
Prezentacja „Zrozumieć Pagerank”
Zobacz także wystąpienie Cezarego Lecha na SEMCamp 2009 pt.: „Zrozumieć PageRank: Czyli algorytm Google od podstaw”. Wystąpienie miało miejsce dzień przed szkoleniem SEO, dlatego możecie potraktować ten wykład jako darmowy rozdział szkolenia z pozycjonowania.
Video „Zrozumieć PageRank” w dwóch częściach:
Pierwsze 30 sekund bardzo słabo słychać, później jest już lepiej.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RYsWGuq59Vc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hGm1C-fRu38[/youtube]
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
kolejny dobry artykul Czarka…
Zgodnie z przewidywaniami Google kilka dni temu udostepnił funkcję sprawdzania linków zwrotnych w Google Site Maps:
http://www.ittechnology.us/linki-w-google-webmaster-tools/
Ładnie … choć nie wiem czy Page obronił ten doktorat? Czytając Battelle była mowa o tym że nie ma czasu teraz wrócić na uczelnie ale kiedyś wróci. Co do Trust Rank to absolutnie nie jest to parametr PageRank’u tylko inny algorytm podobny do niego. I czy „głównym parametrem, który należy brać pod uwagę, jest ilość i jakość linków prowadzących do witryny” nie jest sercem algorytmu PageRank ? (ilość i jakość)
Ciekawy link do stron Google na których znajdują się podstawowe informacje o algorytmie Page Rank:
http://www.google.com/technology/
Mam PageRank 0, a 75% odwiedzin z google. Grunt to dobra indeksacja, a nie PageRank ( chociaż ten zawsze mile widziany ;) )
jak dobrze że tu trafiłem, kolejna wiedza która sie przeda aby stać wysoko
Zgadzam sie całkowicie z tego co obserwóje to PR powoli traci na znaczenu
Niektóre moje strony maja PR 0 (zero )
a sa bardzo dobrze znajdowane przez wyszukiwarki
Pozdrawiam i zapraszam na rejsy po morzu śródziemnym
henryk
ciekawe ciekawe :)
z pr jest jak z modą , jak o niej mówimy jest juz niemodna . google to cwaniaczki :)
Damian
Google cwaniaczki ale rządzą ;)
dosyć ciekawy artykuł. Dzięki niemu dowiedziałem się paru rzeczy, któych wcześniej niewiedziałem. Dzięki za zamieszczenie linków do źródeł.
Pozdrawiam
Jednak google pr wpływa na pozycję, słabo, ale wpływa. Gdyż przeczytałem gdzie w oficjalnej pomocy google, że jest jednym z ponad 200 czynników wpływających na pozycję :)
Bardzo dobry artykuł, opisujący ile naprawdę wart jest obecnie wskaźnik PR. Dodam tylko, że ma jednak dużą rolę, gdyż właśnie dzięki niemu obliczany jest wskaźnik Real Page rank, stosowany przez Google w wynikach wyszukiwania danego słowa kluczowego
Ciekawy artykuł, dzięki za linki do źródeł.
Artykuł jest bardzo fajny (w sumie obydwa – i ten sierpniowy, i ten styczniowy), ale chyba nie jest tak do konca nijak z PR:) Wraz z rosnacym PR swoich witryn widze zwiekszona ilosc wejsc z wyszukiwarek (wieksza ilosc fraz kluczy – wieksze ilosci wejsc dla poszczegolnych fraz kluczy). Tez mam watpliwosci, czy sam PR…… ale….:)
Ciekawy artykuł. Już wiem skąd rozbieżności w PR w różnych miejscach. Nie wiedzłaem że są różne PR
Oby więcej takich artykułów. Wielkie dzięki. Pozdrawiam
Artykuł dobrze opisuje historię PageRank, ale jest sporo błędów rzeczowych, a do tego nijak ma się do stanu obecnego.
bardzo fajny artykuł. Wielkie dzięki
realPR, trust PR… czego to jeszcze nie wymyślą :p
Fajny artykul. Wreszcie to zrozumialem
PR jest ważny, ale nie tylko, gdyż strona z zerowym PR może być dla jakiegoś słowa klucza na 1 miejscu w wynikach. I to jest właśnie chleb dla pozycjonerów :)
interesujacy tekst. Ale pewna niejasnosc zauwazylem. Bo wynika z niego nie koniec PR, tylko jego ewolucja. A to roznica…
Nic się nie martwcie już niedługo koniec świata i PR już nie będzie potrzebny.
Ma ktoś link do wtyczek do firefox’a pokazujących real PR?
Co masz na myśli pisząc Real Page Rank ?
Czemu odgrzewacie kotleta PR ja w nim już od roku nie widzę nic, poza tym, że to „wyznacznik” wartości tekstu merytoryki i może trochę priorytetowo stawia indeksację.
Choć wiem, że Cezary to odświeżył dla informacji, bo nie wszyscy widza zmiany nawet od 2 lat ;)
@Kredyty litości masz, google zadaj pytanie ;-)
pozdrawiam.
Komentarz do poprzedniego postu: O ile mnie pamięć nie myli to meta tagi nie są uwzględniane przez indeksator Googla. I (tego nie jestem pewien) częstotliwość odwiedzin przez robota bardziej zależy od częstości zmian treści strony niż od PR.
Meta tagi są uwzględniane przez robota google sam się o tym przekonałem :) ale ilość treści na witrynie też jest ważna przy indeksacji
Dobry artukuł , a mój PG rośnie !
Ciekawy artykuł, również jestem zdania (które popieram własnymi obserwacjami), że PR nie ma obecnie już wielkiego znaczenia.
Page Rank dla mgr2011 osiągnełeś poprzez przekierowanie domeny na inna strone z PR=7 i po zdjęciu przekierowania Twoja domena też zwraca PR7. Zrobiłeś to na stronie administrowanego przez siebie forum bo zapewne bałeś sie testować takich rzeczy na swojej stronie.
Na jakie frazy masz dobre pozycje ? "Zaliczenie U Pana Bełza" ?! :)
Tak, faktycznie było! Forum mgr2011.pl zostało przekierowane na kilka ze względu na wirusy na serwerze zostało przekierowane na stronę uczelni macierzystej. Nie miałem pojęcia, że takie rzeczy nie "tylko w Erze" i PR przejdzie na forum. Teraz doczytałem temat. Jest rzadko opisywany i nie trafiłem na takie info.
Co do frazy "Zaliczenie U Pana Bełza" faktycznie jesteśmy na pierwszym miejscu :), ale nie o to forumowiczom w zasadzie chodzi.
Ciekaw jestem jak za 3 miesiące będzie wyglądać PR. Dam znać. Dzięki za odkrycie tajemnicy.
Przechodzi do historii czy nie, fajnie mieć wysoki PR :-)
Hej! A wg mnie PR ma ciągle znaczenie. Po każdej zmianie in plus wskaźnika Page Rank widać wzrost pozycji w SERp'ie – szczególnie dla młodych stron. Ponadto PR podstrony ma znaczenie w przekazywaniu AnchorPR, dlatego warto traktować jako zaplecze linki posiadające odpowiedni Link Value, który jest zdeterminowany pośrednio PR strony (podstrony) na której jest umieszczony. Polecam do analizy tego wskaźnika narzędzie Seo Spy Glass, za pomoca analizy konkurencji odkryjemy tajemnicę wysokiego PR i pozycji. Oczywiście nie zapominajmy o pozycjonowaniu niższego poziomu, jest one do końca niewidoczne, ale przy starych domenach i linkach wiadomo, że wysoki PR ma podstrona (domena) posiadająca parę linków, swój wiek, PR domeny i treść. Link do narzędzia: seospyglasses.com . Polecam serdecznie. Pozycjonowanie nie musi być trudne, jak wiemy co robić by się nie narobić :) Justin
Ja ma strone [URL ]www.pierwszyportal.pl[/URL] i ma pagerank zero a mimo to bardzo wysoko wyskakuje w wynikach-nawet wyżej jak onet.pl (na niektóre słowa)
Także nie wiem czy te pagerank daje aż tak dużo.
Ja ma strone http://www.pierwszyportal.pl i ma pagerank zero a mimo to bardzo wysoko wyskakuje w wynikach-nawet wyżej jak onet.pl (na niektóre słowa)
Także nie wiem czy te pagerank daje aż tak dużo.
Ale swoją droga to przecież google musi jakoś oceniać jakość stron i robić różnice między nimi.
Niezły artykuł, pozdrawiam
Bardzo dobry artykuł..pozdrawiam :)
A dla mojej strony nawet nie da się o dziwo sprawdzić PR, a dla niektórych fraz jest pierwsza na liście;) I to nie jakiś wysublimowanych: np. nauka chemii.
pr jest fakowany nagminnie i nie ma sensu szukać na a@#@gro- albo mnóstwo linków wychodzących albo fake pr…
Moim zdaniem ciekawy artykuł. Już dawno PR nie ma znaczenia w wynikach wyszukiwania.
Ciekawy artykuł. Chciałbym podać adres strony http://www.pagerankstat.pl na której działa sprawdzanie PR bo ostatnio coś na wielu bardzo popularnych stronach przestało to narzędzie działać. Pozdrawiam
Pr do bzdura. Google już nie robi go wg żadnego klucza, a katalogi straciły na znaczeniu. Googlowcy poszli na wolną amerykankę.