James Behr

7 dawek kreatywności, czyli zestawienie niestandardowych kampanii

Przedstawiając subiektywne zestawienie niestandardowych kampanii, wracam do Ciebie z kolejną dawką inspiracji. Sześć z siedmiu wybranych przeze mnie przedsięwzięć marketingowych porusza bardzo ważne społeczne aspekty, które dzięki odwadze i pomysłowości marketerów zyskują na sile.

Ten artykuł powstał w maju 2022 roku.

1. #MATA2040

Zestawienie rozpoczynamy od tematu, który poruszył przedstawicieli kilku pokoleń. Mowa o wystąpieniu Michała Matczaka znanego jako „Mata”. Byłem świadkiem kilku dyskusji, w których udział brali piętnasto-, trzydziesto- i sześćdziesięciolatkowie. Reprezentanci każdego pokolenia zwracali uwagę na zupełnie inne aspekty – od problemów, które poruszył, przez sposób, w jaki zostało to przedstawione, aż po realność jego deklaracji.

„Oficjalnie rozpoczynam kampanię na urząd prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2040 r. Już teraz, bo młodzi ludzie często przewyższają kompetencjami starszą generację. Podam przykład. Ja już teraz znam cztery języki, a Andrzej tylko dwa, z czego jeden wątpliwie. Ja chcę zdepenalizować marihuanę, a Andrzej Duda ułaskawia mefedroniarzy” – powiedział w swoim wystąpieniu Michał Matczak.

W wielu internetowych komentarzach pojawiło się pytanie, dlaczego dopiero w 2040 r.? Dla tych, którzy się zastanawiają, mam krótkie przypomnienie z lekcji WOS-u. Według Konstytucji RP o urząd prezydenta może ubiegać się osoba powyżej 35. roku życia.

Polityka od zawsze wzbudzała ogromne kontrowersje, ale w ostatnich latach nasze społeczeństwo jest wyjątkowo spolaryzowane. Dodatkowo każde kolejne wybory pokazują, że młodzi ludzie albo nie chcą uczestniczyć w tym obywatelskim obowiązku, albo ich poglądy bardzo się radykalizują.

Czy wystąpienie i deklaracje rapera można traktować poważnie w charakterze rozpoczęcia 18-letniej kampanii wyborczej? Raczej wątpliwe. Jako marketer i osoba angażująca się w tej roli również w kampanie polityczne na pewno zwróciłbym uwagę na techniczny poziom przygotowania wystąpienia Michała Matczaka zamieszczonego na YouTube, pomysłowość oraz jego konkretne deklaracje, które poruszały kontrowersyjne kwestie, a jednocześnie były zrozumiałe dla przedstawicieli wielu pokoleń.

Ostatni raz do czynienia z takimi przekazami mieliśmy w przypadku Twojego Ruchu Janusza Palikota, który zyskał w krótkim czasie ogromne poparcie i stał się liczącą siłą polskiej polityki. Można oczywiście dyskutować na temat tego, czy młody raper ma kompetencje do tego, żeby ubiegać się o najwyższy urząd w państwie. Niestety, kampanie wyborcze od lat są bardziej plebiscytem popularności niż dyskusją na argumenty. Siłą kandydata najczęściej są kompetencje marketingowe, a tych celebrytom odmówić nie można.

2. Stop cenzurze literatury

Cenzura to powszechny problem, z którym mierzą się autorzy na całym świecie. W odpowiedzi na rosnącą statystykę ocenzurowanych lub zakazanych książek Margaret Atwood, wraz z wydawnictwem Penguin Random House, ogłosili, że przeznaczają na aukcję specjalny, niemożliwy do spalenia egzemplarz „Opowieści podręcznej”. Wspomniany tytuł wydany pierwszy raz w 1985 r. również był wielokrotnie zakazywany w wielu państwach.

Na potrzeby akcji przygotowano wideo, na którym 82-letnia pisarka próbuje spalić książkę przy użyciu miotacza ognia. Próba jest nieudana, bo książka jest ognioodporna. Nagranie kończy się hasłem: „Ponieważ potężnych słów nigdy nie da się stłumić”. Środki zebrane z aukcji mają zasilić walkę z ograniczaniem wolności słowa.

3. #DzisPracujeDlaDzieciakow

Uważam, że to najważniejsza akcja ze wszystkich, które postanowiłem wymienić w tym zestawieniu. Ludzka solidarność, empatia i chęć pomocy potrzebującym powinny nie tylko chwytać za serce, ale także inspirować nas wszystkich do działania. Zdecydowanie w taki sposób działają autorzy akcji #DzisPracujeDlaDzieciakow. Z okazji Dnia Dziecka Fundacja Siepomaga zorganizowała zbiórkę pieniędzy pod hasłem „Dziś pracuję dla dzieciaków”. Akcja miała na celu ratowanie dzieci w kryzysie psychicznym.

dziś pracuję dla dzieciaków

Poniższy wykres przedstawia dane pochodzące z raportu dotyczącego zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży w latach 2012–2021.

dziś pracuję dla dzieciaków
Źródło: Raport dotyczący zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży za lata 2012–2021, https://www.siepomaga.pl/dzien-dziecka

Jak możemy przeczytać na stronie fundacji:

„Już kilka lat temu psychiatrzy bili na alarm, ostrzegając, że coraz więcej dzieci doświadcza kryzysów psychicznych. Obecny mocno cyfrowy świat, gdzie miarą sukcesu jest ilość polubień i wyświetleń pod opublikowanymi w serwisach społecznościowych zdjęciami, nie sprzyja zdrowiu psychicznemu, a pandemia koronawirusa i obecna sytuacja na Ukrainie tylko pogłębiły tę sytuację (…). Wniosek jest jeden: Młodzi potrzebują pilnej pomocy psychologicznej! Dlatego też wracamy do akcji Dziś Pracuję Dla Dzieciaków i z okazji Dnia Dziecka pójdziemy do pracy z myślą o dzieciach w kryzysie psychicznym, a swoją dniówkę przekażemy na wsparcie psychologiczne podopiecznych, którymi opiekują się Fundacja Happy Kids oraz Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce”.

Wielkie brawa dla wszystkich wspierających.

4. Gucci Gaming Academy

Od kilku lat można zaobserwować zmianę targetu luksusowej marki Gucci. Współpraca z gwiazdami kina, muzykami czy sportowcami (choćby z Robertem Lewandowskim) pokazuje, że marka mruga do młodszej generacji konsumentów. Jednym z takich ruchów było nawiązanie współpracy z platformą FACEIT w ramach inicjatywy, która miała na celu wspieranie początkujących talentów w grach. Chodzi m.in. o świadczenie usług w zakresie zdrowia psychicznego. Celem akcji jest wsparcie graczy w radzeniu sobie ze stresem czy grą zespołową. Uczestnicy akademii dostali także dostęp do szkoleń i platformy Gucci Education, dzięki którym mogli dowiedzieć się, jak rozwijać markę osobistą oraz na co zwrócić uwagę w umowach zawieranych z firmami.

zestawienie niestandardowych kampanii
Źródło: https://pro.faceit.com/gucci-gaming-academy/

5. Przelot – Wasze zdrowie!

Przelot. Różowy bar w sercu Poznania, w którym wypijesz autorskie koktajle i zimny poncz, podawany w papierowym kubku z logo. Od samego początku jest specjalnością lokalu. Dlaczego o nim wspominam? Ponieważ właściciele tego popularnego lokalu postanowili oddać część swojej powierzchni reklamowej fundacjom działającym na rzecz zwierząt. I tak między kwietniem a czerwcem 2022 przy Wrocławskiej piło się poncz promujący Fundację Mikropsy, a później na przelotowych kubkach widniały jeżyki z ośrodka rehabilitacji jeży „Jerzy dla jeży”.

zestawienie niestandardowych kampanii
Źródło: https://www.facebook.com/przelotpoznan/

Na tym nie koniec: Przelot zobowiązał się do przekazania złotówki z każdego ponczu na rzecz wspieranych podmiotów. Na konto Fundacji Mikropsy trafiło prawie 4000 zł. Dlaczego piszę o tych przedsięwzięciach?

Po pierwsze, bo to mój ulubiony lokal w mieście, w którym mieszkam. Po drugie, bo daje on przykład, że czynienie dobra nie musi być zależne od skali działań firmy, budżetu i etatów w dziale marketingu. Niech ich kreatywność będzie dla Ciebie inspiracją, jeśli reprezentujesz mniejszy podmiot.

6. Bydgoszcz to mem

„Może to być podobne do tego, co starożytni nazywali toposami – takimi stałymi pomyśleniami, które nam rzeczywistość organizowały” – tak o memach mówił prof. Jerzy Bralczyk. Memy towarzyszą nam jako żarty oraz bieżący komentarz każdego ważnego wydarzenia politycznego, społecznego czy sportowego. Taką formę komunikacji postanowili wykorzystać autorzy akcji promującej Bydgoszcz. Tablice z bydgoskimi memami znalazły się w trzech różnych lokalizacjach Bydgoszczy: na Wyspie Młyńskiej, Placu Wolności oraz przed ratuszem na Starym Rynku. Można się rozpisywać, ale niech memy powiedzą same za siebie.

zestawienie niestandardowych kampanii

7. Sprawny.marketing i posadzimy.pl

Sprawny.marketing, czyli wydawca tego magazynu oraz firma organizująca największą marketingową konferencję w Polsce, również postanowiła skorzystać ze swojej popularności i zrobić coś dobrego. Z edycji na edycję organizatorzy starają się, żeby I Marketing było coraz bardziej EKO, a współpraca z Posadzimy.pl to kolejny krok w tym niezwykle ważnym kierunku!

Podczas minionych edycji konferencji sprawny.marketing nawiązał współpracę, dzięki której posadzimy po jednym drzewie za każdego uczestnika i prelegenta obecnego na wydarzeniu. Dlaczego wypowiadam się jako jeden z tych, którzy się do tego przyczynili? Ponieważ miałem przyjemność być jednym z prelegentów i po konferencji otrzymałem wiadomość e-mail z certyfikatem, który informuje mnie, że moje drzewo to 6 kg pochłanianego CO2 rocznie, tlen dla 0,67 osób rocznie, 58 kg zwróconego papieru i 1,11 m2 powierzchni lasu.

zestawienie niestandardowych kampanii

czytaj także

Jak zainteresować reklamą odbiorców? 9 kreatywnych kampanii

James Behr

O autorze

James Behr

Prowadzi agencję AdFather, której działania obejmują strategię marketingową, branding, social media, design, produkcję foto oraz wideo. Wykład...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 29–30 października 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz