Poniższy tekst zdobył wyróżnienie w V edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Autorce serdecznie gratulujemy, a wszystkich studentów zachęcamy do wzięcia udziału w szóstej edycji programu.
Może zacznę od początku – konkurs w świetle prawa jest swego rodzaju przyrzeczeniem publicznym, regulowanym przez Kodeks Cywilny (art. 919-921) i każdy, kto jest jego organizatorem, powinien takiego przyrzeczenia dotrzymać . Niezależnie czy organizuje konkurs za pomocą mediów społecznościowych, czy też innego środka przekazu. W artykule postaram się opisać fakty, które pomogą w organizacji konkursu bądź wyborze innej drogi do osiągnięcia celów marketingowych małych przedsiębiorstw.
Konkurs bez celu jest bez sensu
Przemyślany konkurs jest świetnym narzędziem marketingowym, dlatego przed jego szumnym uruchomieniem załóż sobie cele. Najkorzystniej będzie, jeśli konkurs pozwoli Ci osiągnąć maksimum wiedzy na temat swojej grupy odbiorców i sprawi, że Twoje założenia zostaną zrealizowane.
Kiedy zatem uruchamiać konkurs?
- kiedy chcesz wzmocnić zaangażowanie,
- rozszerzyłeś działalność i chcesz skutecznie poinformować o tym swoich fanów,
- chcesz docenić swoich stałych klientów,
- chcesz podkręcić sprzedaż,
- chcesz sprawdzić, jakie są preferencje fanów
Powodów może być cała masa, ważne żeby konkurs był zorganizowany z sensem – czyli spełnił swoje założenia.
Nie wymuszaj – zachęcaj!
Wiedziałeś, że Regulamin Facebooka zabrania używania niektórych natywnych funkcji przy organizowaniu konkursów i akcji promocyjnych?
Znajdziemy w nim następujące zapisy:
W przypadku używania serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
- Oficjalny regulamin;
- Warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
- Zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń);
- Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
- Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika.
- Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
- Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
- Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.
Już wiesz, że warunkiem konkursowym nie może być:
- udostępnianie
- tagowanie
Pomyśl teraz: ile konkursów, z którymi miałeś do czynienia na Facebooku organizowanych było legalnie… mało, prawda?
Jak do tego podejść, żeby było legalnie?
Zamiast wymuszać zasięgi w poście, możesz poprosić fanów o udostępnienie, a poza konkursem o tagowanie się. Warto skonstruować porządny regulamin – żeby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji. Jeśli masz zamiar zorganizować konkurs z prostym zadaniem, wystarczającym może okazać się umieszczenie w opisie konkursu na Facebooku jasnych i sprecyzowanych zasad.
Niech los Ci sprzyja, ale Ty nie losuj!
Krótko mówiąc, unikaj hasła „o wyniku zadecyduje losowanie” i wszystkich pokrewnych! Dlaczego? Dlatego, że z konkursu zrobisz loterię i w świetle prawa będziesz podlegał ustawie o grach hazardowych! Musisz wiedzieć, że każda akcja promocyjna w której decydującym głosem jest przypadek, regulowana jest tą ustawą. Ponadto musisz spełnić szereg formalności:
- złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie loterii do Izby Celnej
- wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto
- nadzór nad loterią musi sprawować osoba ze specjalnym Świadectwem Ministra Finansów
[Tweet „Unikaj hasła „o wyniku zadecyduje losowanie” i wszystkich pokrewnych!”]
Pamiętaj, że organizacja gry hazardowej bez zezwolenia to przestępstwo skarbowe. Kolejnym nieprzyjemnym skutkiem w przypadku nielegalnej gry hazardowej jest pociąganie do odpowiedzialności obu stron – art. 89 ustawy przewiduje kary pieniężne zarówno dla organizatora, jak i uczestnika loterii promocyjnej, organizowanej bez zezwolenia.
To chyba wystarczające argumenty, żeby uważać na mechanizm wyłonienia zwycięzcy w Twoim konkursie!
Aplikacja vs oś czasu
Od czasu zmian w Regulaminie konkursy można przeprowadzać na osi czasu lub w aplikacji. Które rozwiązanie wybrać? Poniżej małe porównanie:
Nieznajomość prawa szkodzi
Ignorantia iuris nocet – to łacińskie sformułowanie, które jest nadal aktualne, zachęca do zgłębienia wiedzy na temat aspektów prawnych dotyczących organizacji konkursów. Do rzeczy zatem – co powinieneś wiedzieć?
Przede wszystkim to, że organizując konkurs internetowy (nie loterię!), możesz również podlegać innym regulacjom niż Kodeks Cywilny:
- Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Od niechcianych konsekwencji pierwszej z wymienionych ustaw, czyli zapłaceniu 10% podatku od nagrody, uchroni Cię wartość nagrody głównej, którą oferujesz, jeśli wynosi ona mniej niż 760 zł. Zwolnić od podatku może Cię też specjalna tematyka konkursu – naukowa, kulturalna, dziennikarska, sportowa lub artystyczna.
Druga z wymienionych ustaw reguluje zakres przetwarzania danych osobowych oraz świadczenia usług informatycznych – jedną z ważniejszych konsekwencji dla usługodawcy czyli organizatora konkursu jest zakaz przesyłania uczestnikom konkursu informacji handlowych bez ich wyraźnej zgody.
KonTROwersja konkursowa
Nie będę przytaczać nielegalnych przykładów konkursów organizowanych na Facebooku, ponieważ do tej pory mam do czynienia z kilkoma dziennie. Skoro udostępnianie i tagowanie jest zabronione, to co jest dozwolone? Jeśli nie chcesz generować pustego zasięgu, czyli przyciągać do marki w dużej mierze konkursowiczów nie powinno Ci zależeć tylko i wyłącznie na klikalności posta.
Warto dodać, że z zasady w konkursie powinno się nagradzać za najlepsze dzieło bądź najlepszą czynność. Pytanie czy udostępnienie i tagowanie jest najlepszym dziełem albo czynnością – pozostawiam do przemyślenia :)
Jeśli nie konkurs to co?
Celowo nie wspominałam w wymienionych na początku artykułu „okazjach” do uruchomienia konkursu samej promocji Twojego biznesu. Jeśli jesteś małym przedsiębiorcą, niekoniecznie masz budżet żeby zorganizować dobry konkurs z atrakcyjnymi nagrodami, który jeśli ma być legalny – trzeba będzie wesprzeć płatnym promowaniem. Może lepiej skupić się na dobrych treściach, które same się obronią ;)
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Super art!
Dzięki Dawid! :)
Hej Dawid, dzięki! Czy wiesz może czy „komentowanie” jest dozwolne w treści regulaminu?
Witam,
czy jeśli nagrodą w konkursie o tematyce motywacyjnej jest konkretna książka (również o tematyce motywacyjnej) jest potrzebna zgoda wydawnictwa bądź autora książki do umieszczenia samemu wykonanego zdjęcia książki w ramach posta na facebooku?
może jakiś przykład jak taki konkurs powinnien wyglądać :D
Witam
Proszę o informacje ile kosztuje przeprowadzenie konkursu na facebooku
Z góry dziękuje za info
Pozdrawiam
PAweł Kowalczyk