Remigiusz Jagusiak

Jak zdobyć klienta w Internecie?

Co to jest pozycjonowanie stron wie już niemal każdy, a na pewno każdy o nim słyszał. Korzyści płynące z pozycjonowania nie wymagają dużego komentarza: kiedy dany użytkownik czegoś szuka, wpisuje interesujące go zapytanie do wyszukiwarki, a firmy znajdujące się w pierwszej dziesiątce wyników mogą od razu trafić do niego ze swoją ofertą. W związku z tym bardzo duża grupa przedsiębiorców uważa, że pozycjonowanie to jedyna skuteczna forma marketingu internetowego i należy się jej najwięcej uwagi. Wyników na pierwszej stronie Google mamy jednak tylko 10, a konkurencji przybywa. Ponadto na rynku jest coraz więcej firm pozycjonujących i nie wiemy, którą z nich wybrać. Mało tego: często bywa tak, że pomimo podjętych wysiłków, efekty pozycjonowania nie są takie, jak sobie zakładaliśmy, albo w ogóle ich nie ma.

Jak to właściwie jest z tym Internetem i w jaki sposób prowadzić w nim skuteczne działania marketingowe? Zanim znajdziemy odpowiedź na to pytanie,warto najpierw zastanowić się, co właściwie wiemy na temat marketingu internetowego? O pozycjonowaniu już wspomnieliśmy, ale jakie jeszcze działania kryją się pod tym pojęciem?

Klucz do sukcesu – co robi w sieci przeciętny użytkownik?

Dochodzimy tutaj do kolejnego pytania: w jaki sposób sami korzystamy z Internetu lub jak to robią nasi znajomi?
Dzień rozpoczynamy od przejrzenia swoich profili społecznościowych, sprawdzając, co ciekawego opublikowali nasi znajomi. Następnie przeglądamy serwisy informacyjne, czytając informacje ze świata lub interesujących nas zagadnień. Sprawdzamy pocztę e-mail.
Nagle okazuję się, że wyszukiwarka stanowi tylko niewielki procent czasu, jaki spędzamy w sieci, i że właściwie na co dzień nie jest nam ona niezbędna.

Jak spędzamy czas w sieci?

Z punktu widzenia marketera jest to informacja bardzo cenna, ponieważ skupiając się tylko na wyszukiwarce, tracimy szansę na bycie zauważonym w innych przestrzeniach internetowych. Dochodzimy więc do wniosku, że o uwagę użytkownika warto jest walczyć już w chwili, kiedy zaczyna on swój dzień w Internecie. Pytanie tylko, jak to zrobić?

Na samym początku musimy zdać sobie sprawę z tego, że na pojęcie marketing internetowy składa się wiele elementów i że ilość źródeł internetowych, z jakich możemy pozyskiwać chętnych do zakupienia naszych produktów lub skorzystania z naszych usług, jest klika. Wystarczyć zajrzeć do bezpłatnego narzędzia monitorującego ruch na naszej stronie – Google Analytics – aby zobaczyć, z jakich kanałów napływają do nas użytkownicy.

Źródła ruchu wyszczególnione w Google Analytics:

  • Search – czyli ruch płynący z wyszukiwarek. Należy pamiętać, że zaliczają się do niego także reklamy sponsorowane, które wyświetlają się razem z wynikami organicznymi w wyszukiwarce
  • Referral – ruch pochodzący z serwisów zewnętrznych przekazywany za pomocą linków. Jeżeli na jakimś forum lub blogu pozostawimy odnośnik do naszej strony, to każdy użytkownik klikający w ten link i przechodzący na stronę zostanie przypisany do grupy referral
  • Display – ruch z reklam graficznych oraz video zdobywany za pomocą takich systemów reklamowych jak AdWords (Remarketing Google Display Network), YouTube oraz Real Time Bidding
  • Social – ruch z wszelkiego rodzaju profili społecznościowych
  • Mail – jedna z najstarszych form zdobywania ruchu na stronie – wysyłki mailowe

Wymienione źródła ruchu można natomiast podzielić na kolejną podgrupę kanałów pozyskiwania użytkowników, a te z kolei przekładają się na   konkretne działania marketingowe:
Źródła ruchu Google Analytics

Ilość źródeł ruchu oraz kanałów pozyskiwania może przyprawić o zawrót głowy. Jak więc, wiedząc o ich ilości,   stworzyć skuteczną kampanię?

Zanim przystąpisz do szczegółowego planowania, powinieneś skupić się na jednej z najważniejszej rzeczy w biznesie, czyli na Twoich obecnych i potencjalnych klientach. Czy zastanawiałeś się kiedyś kim oni tak naprawdę są? Ile mają lat? Z jakich regionów pochodzą? Czego oczekują? Jakie najczęściej zadają pytania?

Dopiero po głębszym zastanowieniu i analizie potrzeb swoich grup docelowych możesz przejść do dobierania odpowiednich form przekazu, którymi będziesz trafiać do użytkowników.

A wiesz już, że form tych jest niemało!

Poniżej omówię kilka najbardziej podstawowych.

Google AdWords to nie tylko linki sponsorowane!

Wraz z rozwojem Internetu  rozwija się także system reklamowy  proponowany przez Google. Oprócz słynnych już linków sponsorowanych (reklamy wyświetlane w Google nad wynikami naturalnymi), możemy wykorzystywać takie formy promocji jak:

  • Śledzenie poprzez reklamę użytkowników, którzy byli na naszej stronie (Remarketing).
  • Wyświetlanie reklam za pomocą banerów graficznych na serwisach zewnętrznych (Google Display Network).
  • Wyświetlanie naszych produktów wraz z ceną i zdjęciem bezpośrednio w wyszukiwarce Google (Google Merchant Center).

Dokładne i nowoczesne formy kierowania reklam sprawią, że możemy trafić do dokładnie takich użytkowników, jakich sobie zażyczymy. Jeżeli zajmujemy się na przykład sprzedażą części samochodowych na terenie Wielkopolski, nasze reklamy (zgodnie z badaniami rynku) powinny być adresowane przede wszystkim do mężczyzn w wieku 18-75 mieszkających w tym regionie.

Reklamy możemy więc targetować według lokalizacji, a kierować możemy je np. w wybranych przez nas dniach, a nawet konkretnych godzinach, jeżeli uznamy, że w sobotę i w niedzielę nikogo nie interesują nasze usługi.

Najważniejsze jednak to, że wychodzimy z działaniami promocyjnymi poza wyszukiwarkę, a w przypadku kampanii Merchant Center prezentujemy reklamy niestandardowe. Skupiamy dzięki temu uwagę użytkowników i zwiększamy szansę na dodarcie do naszej strony.

(Źródła ruchu, jakie wykorzystujemy w opisanych powyżej działaniach, to Search i Display.)

Co to jest Content Marketing?

Popularne w ostatnim czasie hasło opisuje proces, w którym wykorzystujemy treść (content) po to, aby docierać z nią do jak największej grupy odbiorców i w taki sposób zainteresować ich swoimi usługami (marketing). Samo zagadnienie jest zbyt obszerne, aby opisywać je w tym artykule. Jeśli interesuje Cię dokładnie ten temat, kliknij tutaj.
Warto dodać, że Content Marketing zawiera w sobie działania nazywane link building, a te z kolei są częścią procesu pozycjonowania.
Odpowiednio zaplanowane działania Content Marketingowe mogą zatem podwyższyć Twoją pozycję w wyszukiwarce.

Form tzw. Contentu jest bardzo wiele i mogą to być na przykład:

  • Artykuły
  • Prezentacje
  • Galerie zdjęć
  • Poradniki
  • Infografiki
  • Video

Najważniejsze jest to, aby wybrane formy odpowiadały  Twoim klientom na ich pytania, rozwiązywały ich problemy lub rozwiewały wątpliwości.

Odpowiednio promowane treści, np. za pomocą Social Media lub E-mail Marketingu, sprawią, że współczynnik Referral wzrośnie i zwiększy swój udział w pozyskiwaniu ruchu na Twojej stronie.

Content Marketing

Niewykorzystany potencjał Social Media

Facebook i YouTube.pl to serwisy społecznościowe zrzeszające w tej chwili największą liczbę użytkowników. Zapewne klienci z Twojej grupy docelowej już tam są, więc nie trać czasu i pomyśl, jakim przekazem mógłbyś do nich trafić. Pomóc mogą Ci systemy reklamowe, takie jak YouTube Ads, będący częścią Google AdWords, oraz Facebook Ads.
W tych systemach także możesz trafić do precyzyjnie dobranej grupy klientów i, co najważniejsze, dokładnie zmierzyć efekty swoich kampanii.

Pamiętaj, że Social Media to nie tylko dwa wyżej wymienione kanały, lecz także portale takie jak:

  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Czy bijący ostatnio rekordy popularności SnapChat

Social Media

I wiele innych …

Wymienione powyżej działania to tylko niektóre z całego wachlarza możliwości  marketingu internetowego i zanim zdecydujesz się z nich skorzystać, pamiętaj, aby były one zaplanowane i oparte o odpowiednią strategię, dobraną dokładnie do Twoich potrzeb.

Inne popularne i często wykorzystywane formy marketingu internetowego to:

  • E-mail marketing
  • Real Time Bidding
  • Branding, czyli budowanie rozpoznawalnej marki w internecie
  • Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych – SERM
  • Marketing szeptany
  • Storytelling

Przygotowanie i wdrożenie kompleksowej strategii na pewno wpłynie pozytywnie na Twoją pozycję w Internecie, ale przede wszystkim pozwoli Ci reklamować się i przykuwać uwagę użytkowników w momencie, w którym nie korzystają z wyszukiwarki Google.

[Tweet „Pamiętaj, aby ,,nie wkładać wszystkich jaj do jednego koszyka!’ #dywersyfikacja”]

Pamiętaj także, aby ,,nie wkładać wszystkich jaj do jednego koszyka”, dywersyfikuj więc źródła ruchu!
Dzięki temu będziesz mógł weryfikować, które kanały są dla Ciebie najważniejsze i może się okazać, że nie potrzebujesz rozbudowanych działań pozycjonerskich, bo najlepszym kanałem generującym sprzedaż będą dla Ciebie Social Media. Inne korzyści płynące z dywersyfikacji to bezpieczeństwo. W przypadku nieplanowanych problemów typu: niedziałająca strona, zmiany algorytmów, brak środków na koncie AdWords itp., zawsze posiadamy zabezpieczenie w postaci innych źródeł ruchu, z jakich trafiają do nas użytkownicy.

Warto więc spojrzeć na Internet z szerszej perspektywy i zastanowić się nad wieloma możliwościami reklamy, zdobywania klientów i budowania wizerunku – zanim zrobi to Twoja konkurencja.

O autorze

Remigiusz Jagusiak

Dyrektor działu sprzedaży w GoldPosition.pl i MaxROY.com, pasjonat marketingu internetowego, specjalista e-commerce.

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Małgorzata

    Ciekawy artykuł. Dobrze, że internet to nie tylko wyszukiwarka Google. Monopol nigdy nie niesie za sobą nic dobrego dla mas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz