5 lat temu przypinanie dotyczyło tylko czynności fizycznej. Przypinaliśmy notki do lodówki, tablicy korkowej lub planera zawieszonego na ścianie kuchni.
Dziś przekształciło się to w czynność wirtualną – ludzie przypinają grafiki na portalu społecznościowym Pinterest. W wirtualnym świecie mediów społecznościowych, gdzie oś czasu jest linearna, Pinterestowi udało się podbić świat wirtualnych społeczności prostokątami o zaokrąglonych narożnikach (powszechnie zwanych „pinami”).
[Tweet „79% użytkowników Pinterestu to kobiety, 88% użytkowników zakupiło produkt, który przypięło”]
Klika istotnych faktów liczbowych o użytkownikach Pinterestu
Od początku swojego istnienia w 2010 roku, Pinterest prężnie rozrasta się, jeśli chodzi o liczbę użytkowników i obserwatorów. Podczas gdy niektórzy nazywają go stroną niszową, to – patrząc na statystyki użytkowników – dla ponad 60% kobiet i 50% rodziców Pinterest jest jednym z najbardziej popularnych i przydatnych portali społecznościowych.
Chcesz dotrzeć do żeńskiej części odbiorców, skontaktować się z projektantem lub osobą z Nowego Jorku? Zaznacz na Pintereście właśnie te pola.
A oto kilka najważniejszych faktów wyciągniętych z infografiki na blogu hellosociety.com.
- 79% użytkowników Pinterestu to kobiety
- 58% użytkowników korzysta z Pinterestu na tabletach
- 88% użytkowników zakupiło produkt, który przypięło
- 49% użytkowników zakupiło 5 produktów, które przypięło
Nie wierzysz nam? Poniżej znajdziesz 10 zaskakujących faktów na temat marketingu na Pintereście, o których mogłeś nie wiedzieć.
1. Pinterest jest najszybciej rozwijającą się stroną, jeśli chodzi o ogólny procentowy przyrost liczby użytkowników
Pinterest zaskoczył wszystkich, kiedy odkryto, że objął on prowadzenie z 57-procentowym wzrostem w liczbie użytkowników, podczas gdy Facebook miał go tylko 6 procent. W chwili obecnej także Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, a nawet Google+, rozrastają się szybciej niż Facebook.
2. Pinterest plasuje się na drugim miejscu w rankingu portali społecznościowych, jeśli chodzi o przyrost w liczbie użytkowników
Badanie Global Web Index wykazało, że baza aktywnych użytkowników strony Tumblr rozrosła się o 120% w ciągu ostatnich 6 miesięcy, podczas gdy Pinterest zajmuje drugie miejsce z wynikiem 111%. Zaskakuje jednak to, że Facebook znajduje się na ostatnim miejscu z przyrostem o jedyne 2%.
3. Użytkownicy Pinterestu stawiają na sztukę i rękodzieło
Na Pintereście znajdują się dosłownie setki tysięcy pinów związanych ze sztuką i rękodziełem. Piny te często podlinkowane są do stron zewnętrznych, ale istnieją też takie, które są zdjęciami faktycznych wyrobów artystycznych i rękodzielniczych użytkowników. Ważne jest to, że piny zrób-to-sam oraz te zawierające instrukcje lub poradniki mają klikalność wyższą o 42% w porównaniu z innymi rodzajami pinów.
4. Lubią wydawać!
Użytkownicy Pinterestu to nie tylko oglądacze. Lubią oni kupować rzeczy w oparciu o to, jakie piny zobaczą. Co więcej, kilka badań przeprowadzonych w mediach społecznościowych pokazuje, że użytkownicy Pinterestu nie tylko kupują więcej, ale także wydają więcej. Użytkownicy Shopify przekierowani z Pinterestu wydają średnio około 80 dolarów, podczas gdy ci przekierowanymi z Facebooka – 40 dolarów.
5. Miliardy grafik
Tak, dobrze czytasz. Te 70 milionów użytkowników nie jest tam tylko po to, aby być cichymi obserwatorami. Wygenerowali oni 30 miliardów pinów (do połowy 2014 roku) w mniej niż 4 lata. Grafiki te dotyczą produktów, wystroju wnętrz, architektury, ubrań, miejsc, instrukcji, a nawet dziedzin fan art i fan fiction.
6. Te piny mają ogromny potencjał, aby się szybko rozprzestrzenić
Myślisz, ze Twitter to dobre medium do marketingu wirusowego? To nic w porównaniu z Pinterestem. Ponad 80% pinów to piny udostępnione ponownie w porównaniu z 1.4% takich wpisów na Twitterze. Siła wirusowego rozprzestrzeniania się pinów drzemie w możliwościach wyszukiwania na Pintereście oraz algorytmu kategorii. Podczas gdy Twitter bazuje na trendach, które nieustannie się zmieniają, Pintterest posiada kategorie pogrupowane w oparciu o podobieństwo i tagowanie.
Wyobraź sobie, że jesteś matką trzech synów, z których jeden obchodzi swoje 7 urodziny. Stworzyłaś tablicę, aby zorganizować inspiracje z dekoracjami na przyjęcie, a obecnie szukasz projektu tortu. Widzisz jeden i przypinasz do swojej tablicy. Ten pin był ponownie przypięty już po raz dwudziesty. Kiedy ktoś inny widzi to na twojej tablicy i polubi, przypina to także do swojej tablicy. Taki proces może trwać i trwać miesiącami pomiędzy różnymi użytkownikami i tablicami.
[Tweet „Przeciętny post na Pintereście ,,żyje” nie minuty, nie godziny, nawet nie dni. Mowa o miesiącach.”]
7. Piny przetrwają dłużej
Średnią żywotność wpisu na Twitterze, który jest użyteczny, mierzy się w minutach. Posty na Facebooku żyją kilka godzin. Chcesz zgadnąć jak długo przeciętny pin coś znaczy na stronie? Nie minuty, nie godziny, nawet nie dni. Mowa o miesiącach.
Średni pin ujawnia się podczas wyszukiwania miesiące po tym, jak został przypięty. Jego długą żywotność można przypisać sposobowi, w jaki jest używany w porównaniu z innymi portalami społecznościowymi. Podczas gdy Facebook i Twitter są głównie używane do rozprawiania o przeszłości lub analizowania teraźniejszości, Pinterest używany jest do planowania. Tablice są tworzone przez użytkowników, którzy chcą realizować się w różnej tematyce – śluby, dekoracje zrób-to-sam, sztuka i rękodzieło, przepisy na przyjęcie – co oznacza, że grafiki mogą być przepinane tak długo, jak ktoś jest użytkownikiem serwisu.
8. Napędza zakupowe zachowanie konsumenta
Pinterest dla jego użytkowników jest recenzją produktu, katalogiem zakupowym, testerem i stroną z poradami w jednym. Około 25% konsumentów ujawniło, że kupiło produkt lub usługę po tym, jak znaleźli ją na Pintereście. Znowu więc wszystko zależy od atrakcyjności produktów, jak w przypadku tych udostępnianych w tweetach. Jeśli, na przykład, ktoś szuka dywanika do łazienki, bardziej prawdopodobne jest, że dokona jego zakupu (razem z całym kompletem) po zobaczeniu na Pintereście jak rzeczywiście prezentuje się on w łazience, a nie tylko na półce w sklepie.
9. Piny nie są odczytywane jako reklamy… nawet gdy nimi są
Piękne w reklamach na Pintereście jest to, że nie wyglądają one jak reklamy. Nie są także tak odczytywane. Użytkownicy Pinterestu są bystrzy i gardzą nachalną reklamą. Założyciele serwisu wiedzą o tym, dlatego opracowali wygląd platformy tak, aby wyglądała schludnie, eliminując tradycyjne sposoby reklamowania się, a opierając się tylko na wirusowym potencjale zdjęć.
Reklamy (jak te przedstawione na kilku sponsorowanych pinach Michaela Korsa poniżej) wyglądają jak pięknie zaprezentowane przedmioty. Niektóre z nich nawet w ujęciach, w których zdjęte z półek sklepowych, pokazują zastosowanie przedmiotów w życiu codziennym.
10. Pinterest to dobre miejsce, aby promować swój biznes
Piny na Pintereście są warte więcej niż polubienia na Facebooku. Konsumenci przekierowani z Pinterestu są 10% bardziej skłonni do dokonania zakupu, niż ci przekierowani z Facebooka. Pinterest przechwytuje około 41% ruchu e-commerce w porównaniu z innymi portalami społecznościowymi. Przykładem na to jest fakt, że 25 ze 100 firm Fortune Global posiada konta na Pintereście, co jest dość imponujące, biorąc pod uwagę wiek Pinterestu (w porównaniu z innymi starszymi portalami społecznościowymi) .
[Tweet „Reklamy w serwisie Pinterest wyglądają jak pięknie zaprezentowane przedmioty”]
Podsumowując, na popularność Pinteresta składa się kilka czynników, takich jak: jego użycie, prezentacja zdjęć na tym serwisie, a także to, jakie istotne treści zawiera. Nie ważne co mówią inni – Pinterest nie jest tylko stroną niszową. Pojawia się zatem pytanie- czy masz już tam konto?
Źródło: Jeffbullas, podcast w wersji angielskiej:
SprawnyMarketing też znajdziecie na Pintereście – zapraszamy do śledzenia naszego profilu :)
Tłumaczenie: Monika Pachciarz.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Jako że posiadacie konto na Pintereście to może pochwalilibyście się swoimi statystykami z tej strony. Byłbym bardzo wdzięczny
Na pewno podstawowym powodem wzrastającej popularności pinteresta jest właśnie Żywotność reklamy (przepraszam: wpisu :) ). Trochę nie podchodzi mi zestawianie go z małym wzrostem liczby użytkowników FB – czy nie jest przypadkiem tak, że nie przybywa użytkowników bo mają go już wszyscy i nowi musieliby sie brać z sąsiedniej galaktyki ? Ostatnia sprawa to wykorzystanie marketingowe Pinterest.com – warto jeśli działamy n rynku anglojęzycznym czy odnosi się to również do Polski?
Mam pytanie: jak wygląda Pinterest od strony prawnej? Jak to jest z prawami autorskimi oraz prawem do ochrony wizerunku? Czy zdjęcia pozyskane z Pinteresta można wykorzystywać bez problemu np. na swoim blogu typu theclassyissue? Oczywiście nie zarabiając na nim.
Minęło 2,5 roku od publikacji artykułu. Jak obecnie wygląda sytuacja ??