Poniżej znajdziesz całą bibliografię książki. Aby ułatwić czytelnikom nawigację po materiałach do których się odnoszę, dodałem aktywne linki. Dla każdej części książki bibliografia sporządzona została oddzielnie.
Cześć I
Co musisz wiedzieć, nawet jeśli nie będziesz tego robił?
Opracowania cytowane
- Kotler P., Marketing, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa 1999.
- Frontczak T., „Internauta na celowniku. Zachowania użytkowników wyszukiwarek internetowych”, [w:] Magazyn Internet 08/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., „Jak się reklamować w sieci? Formy reklamy w sieci”, [w:] Magazyn Internet 02/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., „Jak się reklamować w sieci? Reklama w wyszukiwarkach internetowych”, [w:] Magazyn Internet 02/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., „Wyszukiwarki – bardzo popularne i naiwnie postrzegane?”, [w:] Magazyn Internet 05/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., Chmieliński P., „Search Engine Optimization – the way to e-business success?”, [w:] Opportunities of Change, 3rd International Economic Congress – Conference Proceedings, Sopot 2003. Do pobrania z: sprawnymarketing.pl/materialy/ .
- Frontczak T., Trzcieliński S., „Rozwiązania reklamy w Internecie adresujące ją do docelowej grupy klientów”, [w:] Modele i metody zarządzania informacją i wiedzą, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Nr 1086, Wrocław 2005, s. 281 – 289. Do pobrania z: sprawnymarketing.pl/materialy/ .
- Trzcieliński S., Frontczak T., „Wykorzystanie potencjału wyszukiwarek internetowych w marketingu” [w:] Zeszyty naukowe Politechniki Poznańskiej Organizacja i Zarządzanie, nr 37, Poznań 2003. Do pobrania z:sprawnymarketing.pl/materialy/ .
- Hotchkiss G., „Inside the Searcher’s Mind: It’s a Jungle in Here!”, searchengineposition.com/info/netprofit/focusgroup1.asp.
- Searchengineblog.com, „Ten Questions with: Danny Sullivan”, searchengineblog.com/interviews/interview_danny_sullivan.htm.
- SearchEngineWatch.com, „comScore Media Metrix Search Engine Ratings”, 2005, searchenginewatch.com/reports/article.php/2156431.
- Sullivan D., Sherman C., „Search Engine User Attitudes”, searchenginewatch.com/searchday/article.php/3357771.
Zobacz więcej
Skarbnica wiedzy w języku polskim z zakresu marketingu internetowego to polskie forum http://forum.optymalizacja.com. Bez względu na to, czy jesteś początkującym czy bardziej zaawansowanym adeptem marketingu internetowego, warto często zaglądać na forum. Początkujący użytkownicy, zanim zdecydują się zadać pytanie, powinni zapoznać się z bogatym archiwum forum (co najmniej kilka dni czytania) lub skorzystać z opcji jego przeszukiwania.
Najważniejsze, moim zdaniem, forum anglojęzyczne, to www.webmasterworld.com. Toczą się na nim dyskusje związane z ogólnie pojętym projektowaniem stron internetowych, jakkolwiek istnieje kilka bardzo obszernych działów poświęconych zagadnieniom marketingu internetowego. Inny, równie ważny serwis, to www.searchenginewatch.com – bogate źródło informacji o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Serwis składa się z bloga, forum internetowego i archiwum artykułów poruszających zagadnienia ściśle związane z wyszukiwarkami internetowymi.
- Berkley H., Marketing internetowy w małej firmie, Wydawnictwo Helion 2005.
- Consumer Reports WebWatch, „How Search Engines Alert Consumers to the Presence of Advertising in Search Results”, New York 2004, http://www.consumerwebwatch.org.
- Eyetools, Enquiro, Did-it, „EyeTracking Study”, 2005, eyetools.com/inpage/research_google_eyetracking_heatmap.htm.
- Enquiro Search Solutions Inc, „Into the Mind of the Searcher”, http://www.enquiro.com/research.asp.
- iProspect.com Inc, „iProspect Search Engine User Attitiude”, 2004, iprospect.com/about/free-sem-information.htm
- Marckini F., „Why an SEM RFP Is a Mistake, Part II”, Clickz.com 2003, http://www.clickz.com/search/results/article.php/3102741.
- „Outsourcing SEM FAQs – Be Prepared to Answer!”, forums.searchenginewatch.com/showthread.php?t=2359.
- PEW Internet & American Life Project, Search Engine Users Internet searchers are confident, satisfied and trusting – but they are also unaware and naive, PEW/Internet 2005, http://www.pewinternet.org.
- Seda C., „Search Engine Advertising: Buying Your Way to the Top to Increase Sales (Voices That Matter)”, New Riders Publishing 2004.
- SEMPO, „SEM: In-House vs. Outsourced”
- StuntDubl.com, „Top 10 Things to Ask Your Potential SEO Company”, http://www.stuntdubl.com/2005/03/24/top-10-things-to-ask-your-seo-company/.
- Sullivan D., „Buying Your Way In: Search Engine Advertising Chart”, SearchEngineWatch.com 2004, .
- Thurow S., Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, Wydawnictwo Helion 2004.
Polecane serwisy internetowe
- www.ad-rag.com – ogromne archiwum reklamy, nie tylko internetowej. Na podstronie ad-rag.com/114815.php można znaleźć archiwalne spoty kampanii reklamowej, gdzie w mediaplanie użyty został po raz pierwszy baner reklamowy (początek historii marketingu internetowego w ogóle).
- www.clickz.com – serwis z artykułami o marketingu internetowym, dużo różnorodnego materiału.
- www.cneb.pl – CzasNaE-Biznes – praktyczne rady z zakresu marketingu internetowego, serwis niestety jest dostępny tylko za opłatą abonamentową.
- www.iab.com.pl – polski oddział Interactive Advertising Bureau; na stronie można znaleźć raporty, poradniki, publikacje IAB.
- www.internetstandard.pl – codziennie aktualizowane wiadomości z rynku gospodarki elektronicznej.
- http://forums.digitalpoint.com/ – Webmaster Forum – Internet Marketing & Search Engine Forums.
- http://googleblog.blogspot.com – oficjalny blog Google.
- www.highrankings.com – anglojęzyczne forum poruszające głównie zagadnienia optymalizacji stron internetowych.
- www.mediarun.pl/dictionary.php – polski słownik pojęć marketingu internetowego.
- www.merytorium.pl – forum internetowe serwisu CzasNaE-Biznes, dostępne po opłaceniu abonamentu.
- www.searchengines.pl – polski serwis „wszystko o wyszukiwarkach”.
- www.searchengineblog.com
- www.searchengineforums.com
- www.searchengineguide.com
- www.searchviews.com
- www.sempo.org – organizacja zajmująca się badaniem rynku reklamy w wyszukiwarkach.
- www.seroundtable.com – ciekawy, często aktualizowany blog.
- http://sethgodin.typepad.com/ – blog Setha Godina, autora książek z zakresu marketingu, często porusza zagadnienia marketingu w wyszukiwarkach.
- www.tezmedium.pl – polska inicjatywa promująca reklamę internetową.
- www.threadwatch.org – blog słynący z dużej ilości komentarzy dotyczących nowości z zakresu marketingu i technologii.
- www.traffick.com – ciekawy blog Andrew Goodmana, który specjalizuje się w zagadnieniach marketingu internetowego w płatnych wynikach wyszukiwarek.
Część II
Dobry plan to połowa sukcesu
Opracowania cytowane
- Eisenberg B., „How Many Holes Are in Your Bucket?”, ClizkZ.com 2001, http://www.clickz.com/experts/crm/traffic/article.php/898531
- Frontczak T., „Dostępność do informacji w serwisach samorządowych”, eGov.pl 2003, http://www.egov.pl/index.php?option=content&task=view&id=13 .
- Frontczak T., Polska gmina wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2003 (praca magisterska); Do pobrania z: https://sprawnymarketing.pl/materialy/ .
- Frontczak T., „Wybór i ocena słów kluczowych w marketingu internetowym”, [w:] Magazyn Internet 11/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., Trzcieliński S., „Formy reklamy w wyszukiwarkach internetowych”, [w:] Koncepcje zarządzania systemami wytwórczymi, Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Zarządzania, Poznań 2005, s. 189 – 198.
- Goodman A., Winning Results with Google AdWords, MacGraw-Hill/Osborne 2005.
- Kotler P., Marketing, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa 1999.
- Kotler P., Trias de Bes F., Marketing lateralny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
- iProspect.com, „Natural SEO Keyword Length Study”, 2004, iprospect.com/premiumPDFs/keyword_length_study.pdf .
- Ries A., Ries L., Triumf i klęska dot.comów. 11 niezmiennych praw budowania internetowej marki, Pruszyński i S-ka, Warszawa 2000.
- Trzcieliński S., „Modele zwinności przedsiębiorstwa”, [w:] Nowoczesne przedsiębiorstwo, Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Zarządzania, Poznań 2005, s. 11 – 23.
- WordTracker.com, „Keyword Effectiveness Index (KEI)”, http://www.wordtracker.com/help/keihelp.html .
- Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. Koźmiński A., Piotrowski W., PWN, Warszawa 1999.
Zobacz więcej
- Benicewicz-Miazga A., Nowakowski M., Webpositioning. Skuteczne pozycjonowanie w Internecie, czyli jak efektywnie wypromować witrynę, Mikom, Warszawa 2005.
- Cempel C., Metody twórczego pozyskiwania rozwiązań wariantów systemu – synteza i analiza systemowa, Instytut Mechaniki Stosowanej, Politechnika Poznańska, neur.am.put.poznan.pl/is/8.html .
- Forum WebmasterWorld.com – dział Keyword Discussion, http://www.webmasterworld.com/forum8/ .
- Forum HighRankings.com – dział Keyword Research, .
- Google – Centrum Pomocy AdWords, „Poprawianie słów kluczowych”, .
- SEO Research Labs, „Keyword Selection Quick Tips”, http://www.seoresearchlabs.com/keyword-metrics.php .
Część III
Dla praktyków — reklama w płatnych wynikach
Opracowania cytowane
- Battelle J., The Search, PORTFOLIO, Penguin Group 2005.
- Frontczak T., „AdSense – zarabiaj z Google”, [w:] Magazyn Internet 09/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., „Nie przepłacaj za reklamę”, [w:] Magazyn Internet 09/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., „Onet jak Google? Nowy model rozliczeń reklamy w wyszukiwarce Onetu”, [w:] Magazyn Internet 12/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., „Pay Per Click – pierwszy boks reklamowy w Polsce”, [w:] Magazyn Internet 08/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., Trzcieliński S., „Rozwiązania reklamy w Internecie adresujące ją do docelowej grupy klientów”, [w:] Modele i metody zarządzania informacją i wiedzą, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Nr 1086, Wrocław 2005, s. 281 – 289. Do pobrania z: https://sprawnymarketing.pl/materialy/ .
- Goodman A., Winning Results with Google AdWords, MacGraw-Hill/Osborne 2005.
Zobacz więcej
- Oficjalny blog dotyczący systemu Google AdWords
http://adwords.blogspot.com/ - Google AdWords Help Center
https://adwords.google.com/support/ - Google AdWords Learning Center
http://www.google.com/adwords/learningcenter/ - OnetBoksy – jak to działa
http://boksy.onet.pl/pomoc.html - Wirtualna Polska – Boksy Reklamowe Pomoc
biznes.szukaj.wp.pl/pomoc.html - NetSprint – Reklama
firma.netsprint.pl/reklama/ - Kotyras D., „Sposoby targetowania reklamy w internecie”, [w:] Magazyn Internet 05/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Godin S., Filetowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny, Helion 2005.
- Goodman A., „The Importance of Clickthrough Rate (CTR): Has it Changed? „, Traffic.com 2005, traffick.com/articles/internet-marketing/advanced-adwords-strategies.asp.
- Inside AdWords crew, „6 tips to optimize for the content network”, Google 2005, http://adwords.blogspot.com/2005/11/6-tips-to-optimize-for-content-network.html.
- Interactive Advertising Bureau Polska, Internet&Mobile2003 – raport strategiczny IAB Polska, Warszawa 2004.
- Sharma A., Sheth J.N., „Web-based marketing. The coming revolution in marketing thought and strategy”, [w:] Journal of Business Research 57 (2004), s. 696 – 702.
- Sherman C., „A Closer Look at Pay-per-Call Search Marketing”, SearchEngineWatch.com 2005, .
- Tapp A., Hughes T., „New technology and the changing role of marketing”, [w:] Marketing Intelligence & Planning, Vol. 22 No. 3 (2004), s. 284 – 296.
Część IV
Dla praktyków — pozycjonowanie stron
Opracowania cytowane
- Frontczak T., „Koniec spaghetti. czyli oOddzielenie struktury od prezentacji”, [w:] Magazyn Internet 12/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., „Mity marketingu internetowego w wyszukiwarkach”, [w:] Magazyn Internet 10/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., „Organiczna i płatna reklama w wyszukiwarkach internetowych”, [w:] Magazyn Internet 01/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Frontczak T., Sydor A., „Jedno kliknięcie od „do widzenia”, czyli o funkcjonalności stron internetowych”, [w:] Magazyn Internet 10/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Gyöngyi Z., Garcia-Molina H., „Web Spam Taxonomy. First International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web” (at the 14th International World Wide Web Conference), Chiba, Japan 2005, www-db.stanford.edu/~zoltan/publications.html .
- IAB, „Techniki nieetyczne w pozycjonowaniu stron internetowych”, IAB Polska 2005. , http://www.iab.com.pl/_files_/pdf/050223_iab_seo_dzialania_nieetyczne.pdf .
- Olejniczak B., „Using XHTML/CSS for an Effective SEO Campaign”, A List Apart 2003 http://www.alistapart.com/articles/seo/.
- Rosenfeld L., Morville P., Architektura informacji, Wydawnictwo Helion 2003.
- Thurow S., Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, Wydawnictwo Helion 2004.
- Zeldman J., Projektowanie serwisów WWW. Standardy sieciowe, Wydawnictwo Helion 2004.
Zobacz więcej
- „Balancing the Link Equation”, Stuntdubl.com 2005., http://www.stuntdubl.com/2005/08/17/balancing-the-link-equation/ .
- Bharat K., Mihaila G., „Hilltop: A Search Engine based on Expert Documents”, Department of Computer Science, University of Toronto, cs.toronto.edu/~georgem/hilltop/ .
- Calishain T., Dornfest R., 100 sposobów na Google, Helion 2003.
- Grzesiak P., „Przyjazne adresy URL”, [w:] Magazyn Internet 10/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Gyöngyi Z., Berkhin P., Garcia-Molina H., Pedersen J., „Link Spam Detection Based on Mass Estimation. Technical report”, Stanford University, California 2005, www-db.stanford.edu/~zoltan/publications.html .
- Hagans A., „High Accessibility Is Effective Search Engine Optimization”, A List Apart 2005, http://www.alistapart.com/articles/accessibilityseo .
- IAB, Kodeks etyczny SEO, IAB Polska 2005 http://www.iab.com.pl/_files_/pdf/050223_iab_kodeks_etyczny_seo.pdf .
- „Linking on a Dime”, SEroundtable.com http://www.seroundtable.com/archives/002122.html.
- Makler M., „Page Rank Purgatory”, Webpronews.com
webpronews.com/ebusiness/seo/wpn-4-20050816PageRankPurgatory.html. - reklama-seo.net/ – Portal Świat reklamy nie musi być czarny.
- http://www.miislita.com/ – Serwis z bogatą kolekcją artykułów tłumaczących działanie algorytmów wyszukiwarek.
- http://www.mattcutts.com/blog/type/googleseo/ – Blog pracownika Google, dział poświęcony zagadnieniom SEO
- „SES – How Search Algorithms Work (Probably)”, Webpronews.com http://webpronews.com/insidesearch .
- Thies D., „Search Engine Strategy: Links or Content?”, Searchengineguide.com 2004, .
- Thies D., The Search Engine Marketing Kit, SitePoint 2005, http://www.sitepoint.com/books/sem1/ – ze strony można pobrać darmowy rozdział książki.
Część V
Raporty i liczby — mierzenie efektywności, weryfikacja i rozliczenia
Opracowania cytowane
- Frontczak T., „Nie przepłacaj za reklamę”, [w:] Magazyn Internet 09/2005, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2005.
- Frontczak T., Polska gmina wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2003 (praca magisterska), https://sprawnymarketing.pl/materialy/.
- Frontczak T., „Reklama w wyszukiwarkach: pomiar kosztów i skuteczności”, [w:] Magazyn Internet 03/2004, Wydawnictwo AVT, Warszawa 2004.
- Lee K., „Beyond ROI, Pursuing Profit”, ClickZ.com, marzec 2003, http://www.clickz.com/search/strat/article.php/2170971.
Zobacz więcej
- Google Analytics Help Center
http://www.google.com/support/analytics - Google Groups: Analytics Help
http://groups.google.com/group/analytics-help - Lee K., „Averages can kill your campaign”, ClickZ.com, lipiec 2003,
http://www.clickz.com/experts/search/strat/article.php/2240031. - Prezentacja firmy NetIQ, „Take 10 on Conversion – WebTrends Web Analytics”,
netiq.com/webtrends/take10post.asp. - Majewski P., „Zanim wydasz złotówkę na reklamę”, CNEB.pl,http://www.cneb.pl/a/roi.
- Toczyski J., Skuteczność i efektywność metod wyszukiwania internetowego w strategii marketingowej, Uniwersytet Gdański 2005 (praca magisterska), jan.toczyski.net/wyszukiwanie/.