Danny Ashton

10 powodów, dla których marketera powinien obchodzić Visual Content Marketing

Tworzenie treści wizualnej może być drogie, trudne i pochłaniać dużo czasu. Czy warto więc zawracać sobie tym głowę?

1. Nie radzimy sobie z natłokiem informacji

01_info overload

Każdego dnia przeciętny człowiek jest bombardowany ilością informacji będącą odpowiednikiem 174 gazet.i Życie w epoce informacji, które nieustannie napływają, doprowadziło do zmian w sposobach, jakich odbiorcy używają, aby sobie z tym radzić.

 

2. Mniej czasu na dotarcie

Badanie przeprowadzone przez firmę Microsoft pokazało, że:

10 sekund
To czas, który masz, aby jasno zakomunikować swoja ofertę, jeśli chcesz zdobyć kilka minut uwagi użytkownika.ii iii

02_10 seconds

Ponadto, informacje pozyskane przez firmę Chartbeat pokazują, że 55% użytkowników, którzy otwierają stronę internetową, spędzają na niej mniej niż 15 sekund.

Te pierwsze sekundy są decydujące. Nie oznacza to jednak, że potem można już odpuścić.

03_page visits

 

Wykres powyżej jest interpretacją badania Microsoftu przeprowadzoną przez firmę Nielsen Norman Group.v  Pokazuje on, że największe prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści twoją stronę występuje w pierwszych 10 sekundach i to ryzyko zmniejsza się znacznie tak naprawdę dopiero po 30 sekundzie.

 

3. Szybkość nie jest już problemem technicznym

Jeśli chodzi o pochłanianie treści w epoce informacji, szybkość ma znaczenie.

W czasach, kiedy nie był jeszcze dostępny Internet szerokopasmowy, użytkownicy musieli radzić sobie z ograniczoną prędkością pobierania. W takich warunkach zwykły tekst HTML były najszybszym sposobem na pozyskiwanie informacji online

Obecnie średnia prędkość pobierania wynosi 22.05MB na komputerze i 11.3MB/s na telefonie.vi

04_download speed

Pomijając już kwestię szybkości Internetu, technologia pozwoliła nam na więcej niż tylko konsumowanie informacji jako tekstu pisanego. W tej chwili blokada w przetwarzaniu i rozumieniu informacji znajduje się w naszych mózgach.

 

4. Mózg o wiele szybciej przetwarza obrazy niż tekst

05_image vs. text

Wynalazek druku przez Gutenberga w XV wieku był punktem zwrotnym w rozpowszechnieniu czytania i pisania. Możemy uznać, że szerokie rozumienie tekstu pisanego ma tylko 560 lat, kiedy to w 1455 roku pojawiła się pierwsza drukowana książka – Biblia Gutenberga.vii

Z kolei przetwarzanie skomplikowanych obrazów sięgają już 300 milionów lat temu wraz z odkryciem skamieniałej ryby posiadającej widzenie barwne viii

06_evolution

Obrazy są przetwarzane szybciej, ponieważ ewolucja tego procesu rozpoczęła się już 300 milionów lat temu.

 

5. Obrazy są szybkim rozwiązaniem rzeczywistego problemu

Znaki drogowe są zaprojektowane w celu przekazywania wszystkich niezbędnych informacji w jak najkrótszym czasie. Gdyby zostały zamienione na zwykły tekst, nie spełniłyby swojej funkcji.

07_road warning

Zrozumienie drugiego przykładu zajmuje tylko kilka sekund. Dlaczego? Wszystko sprowadza się do tego, jak nasz mózg przetwarza informacje. Wytłumaczenie mechaniki tego procesu może być dosyć złożone – w związku z tym, że nie jest to praca naukowa, ograniczymy je do minimum.

Zdanie jest zbiorem symboli, które po połączeniu przekazują znaczenie.

Znak drogowy jest tylko jednym symbolem, który przekazuje znaczenie.

Ujmując to w prosty sposób, więcej czasu zajmuje odczytanie wielu symboli niż jednego.

08_road works

 

6. Obrazy pomagają zrozumieć znaczenie

09_70medicine bottleW badaniu nad rozumieniem etykiet na lekach przeprowadzonych przez czasopismo Educational Technology Research and Development Journal, zrozumienie informacji podskoczyło z 70% do 90%, gdy zastosowano obrazy.ix

10_origami

W jednym z testów grupa używająca tekstów i ilustracji uzyskała wyniki o 323% lepsze w porównaniu do grupy, która otrzymała przekaz tylko w formie tekstu.

 

7. Przekaz wizualny zwiększa zaangażowanie na stronie

Według badań przeprowadzonych przez firmę Curata, umieszczenie obrazu zwiększa współczynnik klikalności o 47% w porównaniu do artykułów zawierających sam tekst..x

11_website engagement

Poniżej znajdziecie przykład takiego zastosowania:

12_woman crying

Oba przekazy są podobne w założeniu – komunikują, że kobieta płacze. Jednak który z nich bardziej przykuwa uwagę i angażuje?

 

8. Przekaz wizualny zwiększa liczbę ponownych udostępnień na Twitterze

13_Twitter retweets

Twitter udostępnił badanie oparte na analizie 2 milionów wpisów na tym serwisie w celu zrozumienia, jaki czynnik zwiększa zaangażowanie w przypadku określonego tweetu. Z ich obserwacji wynika, że zastosowanie treści opartej na grafice spowodowało znaczny wzrost w liczbie osób, które zdecydowały się na kliknięcie “podaj dalej” do swoich obserwujących.xi

Najbardziej efektywnymi elementami tweetów, które zostały przeanalizowane wśród zweryfikowanych kont użytkowników, były zdjęcia i filmy:

  • Umieszczenie video zwiększało liczbę ponownych udostępnień o 28%
  • Tweety, które zawierały zdjęcia miały 35% więcej ponownych udostępnień

 

9. Treść wizualna zwiększa liczbę udostępnień na Facebooku

14_Facebook stats

Badanie opublikowane przez firmę SocialBakersxii pokazało że zdjęcia stanowią 87% udostępnień wśród 30 000 stron profilowych Facebooka, podczas gdy każdy inny rodzaj treści stanowi nie więcej jak 4% udostępnień. xiii

 

10. Obrazy sprawiają, że treść w nich przekazywana jest dla użytkowników bardziej wiarygodna

Jedne z najbardziej interesujących badań, na które się natknęliśmy podczas pisania tego artykułu, dotyczyło eksperyment, w którym sprawdzano wpływ informacji nie popartej dowodami na jej wiarygodność.

Uczestnikom badania przedstawiono różne stwierdzenia tj. np. “Orzechy makadamii pochodzą z tej samej rodziny, co brzoskwinie”, na które mieli odpowiedzieć “prawda” lub “fałsz”. W 50% przypadków do stwierdzeń dołączone były obrazy, które niekoniecznie były dowodem na to, że dane stwierdzenie jest prawdziwe.

15_macadamia nuts„Orzechy makadamii” Richard Ashurst

Wyniki pokazały, że uczestnicy badania byli bardziej skłonni zaryzykować odpowiedzią, że jest to prawda, kiedy stwierdzenie było przedstawione razem ze zdjęciem, które nawet nie było dowodem na jego prawdziwość.xiv

 

W związku z ogromnym wzrostem napływających informacji oraz jednoczesnym wzrastaniu przepustowości łącza, największym wyzwaniem dla osób zajmujących się treścią marketingową stanowi mózg odbiorcy.

Poprzez ewolucję jesteśmy stworzeni do tego, aby szybciej przetwarzać obrazy niż tekst. Gdy połączymy więc treść pisaną z wizualną, możemy spodziewać się znacznego wzrostu w odbiorze przekazu.

Content marketing z zastosowaniem obrazów już teraz prowadzi do znaczącej poprawy w zaangażowaniu na stronach i portalach społecznościowych. Jeśli założymy, że liczba informacji, którą otrzymujemy, będzie tylko wzrastać, przekazywanie treści obrazem przestanie wkrótce być tylko ulepszeniem podnoszącym konkurencyjność, ale koniecznością dla każdego marketera, który chce porozumieć się z prawdziwymi ludźmi w wirtualnym świecie.

Źródło: Neomam

Tłumaczenie: Monika Pachciarz

czytaj także

Jak i do czego wykorzystać infografiki?

Danny Ashton

O autorze

Danny Ashton

Prezes agencji NeoMam Studios, specjalizującej się w content marketingu i infografikach. Od wielu lat aktywny w branży SEO / SEM. Danny prowadzi sz...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Świetny tekst i cenne uwagi. Ci co twierdzą że czas infografik przemija powinni koniecznie przeczytać ten tekst

  3. Super tekst daje do myslenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz