Tworzenie treści wizualnej może być drogie, trudne i pochłaniać dużo czasu. Czy warto więc zawracać sobie tym głowę?
1. Nie radzimy sobie z natłokiem informacji
Każdego dnia przeciętny człowiek jest bombardowany ilością informacji będącą odpowiednikiem 174 gazet.i Życie w epoce informacji, które nieustannie napływają, doprowadziło do zmian w sposobach, jakich odbiorcy używają, aby sobie z tym radzić.
2. Mniej czasu na dotarcie
Badanie przeprowadzone przez firmę Microsoft pokazało, że:
10 sekund
To czas, który masz, aby jasno zakomunikować swoja ofertę, jeśli chcesz zdobyć kilka minut uwagi użytkownika.ii iii
Ponadto, informacje pozyskane przez firmę Chartbeat pokazują, że 55% użytkowników, którzy otwierają stronę internetową, spędzają na niej mniej niż 15 sekund.
Te pierwsze sekundy są decydujące. Nie oznacza to jednak, że potem można już odpuścić.
Wykres powyżej jest interpretacją badania Microsoftu przeprowadzoną przez firmę Nielsen Norman Group.v Pokazuje on, że największe prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści twoją stronę występuje w pierwszych 10 sekundach i to ryzyko zmniejsza się znacznie tak naprawdę dopiero po 30 sekundzie.
3. Szybkość nie jest już problemem technicznym
Jeśli chodzi o pochłanianie treści w epoce informacji, szybkość ma znaczenie.
W czasach, kiedy nie był jeszcze dostępny Internet szerokopasmowy, użytkownicy musieli radzić sobie z ograniczoną prędkością pobierania. W takich warunkach zwykły tekst HTML były najszybszym sposobem na pozyskiwanie informacji online
Obecnie średnia prędkość pobierania wynosi 22.05MB na komputerze i 11.3MB/s na telefonie.vi
Pomijając już kwestię szybkości Internetu, technologia pozwoliła nam na więcej niż tylko konsumowanie informacji jako tekstu pisanego. W tej chwili blokada w przetwarzaniu i rozumieniu informacji znajduje się w naszych mózgach.
4. Mózg o wiele szybciej przetwarza obrazy niż tekst
Wynalazek druku przez Gutenberga w XV wieku był punktem zwrotnym w rozpowszechnieniu czytania i pisania. Możemy uznać, że szerokie rozumienie tekstu pisanego ma tylko 560 lat, kiedy to w 1455 roku pojawiła się pierwsza drukowana książka – Biblia Gutenberga.vii
Z kolei przetwarzanie skomplikowanych obrazów sięgają już 300 milionów lat temu wraz z odkryciem skamieniałej ryby posiadającej widzenie barwne viii
Obrazy są przetwarzane szybciej, ponieważ ewolucja tego procesu rozpoczęła się już 300 milionów lat temu.
5. Obrazy są szybkim rozwiązaniem rzeczywistego problemu
Znaki drogowe są zaprojektowane w celu przekazywania wszystkich niezbędnych informacji w jak najkrótszym czasie. Gdyby zostały zamienione na zwykły tekst, nie spełniłyby swojej funkcji.
Zrozumienie drugiego przykładu zajmuje tylko kilka sekund. Dlaczego? Wszystko sprowadza się do tego, jak nasz mózg przetwarza informacje. Wytłumaczenie mechaniki tego procesu może być dosyć złożone – w związku z tym, że nie jest to praca naukowa, ograniczymy je do minimum.
Zdanie jest zbiorem symboli, które po połączeniu przekazują znaczenie.
Znak drogowy jest tylko jednym symbolem, który przekazuje znaczenie.
Ujmując to w prosty sposób, więcej czasu zajmuje odczytanie wielu symboli niż jednego.
6. Obrazy pomagają zrozumieć znaczenie
W badaniu nad rozumieniem etykiet na lekach przeprowadzonych przez czasopismo Educational Technology Research and Development Journal, zrozumienie informacji podskoczyło z 70% do 90%, gdy zastosowano obrazy.ix
W jednym z testów grupa używająca tekstów i ilustracji uzyskała wyniki o 323% lepsze w porównaniu do grupy, która otrzymała przekaz tylko w formie tekstu.
7. Przekaz wizualny zwiększa zaangażowanie na stronie
Według badań przeprowadzonych przez firmę Curata, umieszczenie obrazu zwiększa współczynnik klikalności o 47% w porównaniu do artykułów zawierających sam tekst..x
Poniżej znajdziecie przykład takiego zastosowania:
Oba przekazy są podobne w założeniu – komunikują, że kobieta płacze. Jednak który z nich bardziej przykuwa uwagę i angażuje?
8. Przekaz wizualny zwiększa liczbę ponownych udostępnień na Twitterze
Twitter udostępnił badanie oparte na analizie 2 milionów wpisów na tym serwisie w celu zrozumienia, jaki czynnik zwiększa zaangażowanie w przypadku określonego tweetu. Z ich obserwacji wynika, że zastosowanie treści opartej na grafice spowodowało znaczny wzrost w liczbie osób, które zdecydowały się na kliknięcie “podaj dalej” do swoich obserwujących.xi
Najbardziej efektywnymi elementami tweetów, które zostały przeanalizowane wśród zweryfikowanych kont użytkowników, były zdjęcia i filmy:
- Umieszczenie video zwiększało liczbę ponownych udostępnień o 28%
- Tweety, które zawierały zdjęcia miały 35% więcej ponownych udostępnień
9. Treść wizualna zwiększa liczbę udostępnień na Facebooku
Badanie opublikowane przez firmę SocialBakersxii pokazało że zdjęcia stanowią 87% udostępnień wśród 30 000 stron profilowych Facebooka, podczas gdy każdy inny rodzaj treści stanowi nie więcej jak 4% udostępnień. xiii
10. Obrazy sprawiają, że treść w nich przekazywana jest dla użytkowników bardziej wiarygodna
Jedne z najbardziej interesujących badań, na które się natknęliśmy podczas pisania tego artykułu, dotyczyło eksperyment, w którym sprawdzano wpływ informacji nie popartej dowodami na jej wiarygodność.
Uczestnikom badania przedstawiono różne stwierdzenia tj. np. “Orzechy makadamii pochodzą z tej samej rodziny, co brzoskwinie”, na które mieli odpowiedzieć “prawda” lub “fałsz”. W 50% przypadków do stwierdzeń dołączone były obrazy, które niekoniecznie były dowodem na to, że dane stwierdzenie jest prawdziwe.
„Orzechy makadamii” Richard AshurstWyniki pokazały, że uczestnicy badania byli bardziej skłonni zaryzykować odpowiedzią, że jest to prawda, kiedy stwierdzenie było przedstawione razem ze zdjęciem, które nawet nie było dowodem na jego prawdziwość.xiv
W związku z ogromnym wzrostem napływających informacji oraz jednoczesnym wzrastaniu przepustowości łącza, największym wyzwaniem dla osób zajmujących się treścią marketingową stanowi mózg odbiorcy.
Poprzez ewolucję jesteśmy stworzeni do tego, aby szybciej przetwarzać obrazy niż tekst. Gdy połączymy więc treść pisaną z wizualną, możemy spodziewać się znacznego wzrostu w odbiorze przekazu.
Content marketing z zastosowaniem obrazów już teraz prowadzi do znaczącej poprawy w zaangażowaniu na stronach i portalach społecznościowych. Jeśli założymy, że liczba informacji, którą otrzymujemy, będzie tylko wzrastać, przekazywanie treści obrazem przestanie wkrótce być tylko ulepszeniem podnoszącym konkurencyjność, ale koniecznością dla każdego marketera, który chce porozumieć się z prawdziwymi ludźmi w wirtualnym świecie.
Źródło: Neomam
Tłumaczenie: Monika Pachciarz
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Świetny tekst i cenne uwagi. Ci co twierdzą że czas infografik przemija powinni koniecznie przeczytać ten tekst
Super tekst daje do myslenia