W związku ze wzrostem ilości informacji z którymi każdego dnia spotyka się przeciętny użytkownik Internetu, treści wizualne (visual content) stają się niezbędnym elementem skutecznej strategii Content Marketingowej. Wysoka skuteczność tego rodzaju treści ma wielopłaszczyznowe podłoże, jednak przyczyn jej efektywności można dopatrywać się m.in. w specyfice ludzkiego mózgu oraz w sposobie, w jaki wchodzimy w interakcję z materiałami zamieszczonymi w zasobach Internetu.
Przeglądanie stron internetowych – statystyki
Według wyników badań Not Quite the Average: An Empirical Study of Web Use, użytkownicy Internetu czytają aż 49% treści na stronach o zawartości mniejszej niż 111 słów i jedynie 28% treści w przypadku witryn o średniej zawartości 593 słów. Dla porównania, średnia długość oglądanej w Internecie treści wideo wynosi 2,7 minuty, co przypisać można niewielkiemu wysiłkowi związanemu z przyswajaniem informacji podanych w tym formacie. Powyższe wyniki pozwalają stwierdzić, że przeglądamy dostępną treść jedynie pobieżnie, skupiając się głównie na informacjach zaprezentowanych w najbardziej przystępny sposób.
Co więcej, według danych the Statistic Brain, zmienia się również nasza zdolność koncentracji: w ciągu ostatnich 13 lat, średni czas koncentracji skrócił się aż o 4 sekundy z 12 do 8 sekund. Postępujące zmiany niebezpiecznie zbliżają nas do wyników osiąganych przez złote rybki, których zdolność koncentracji wynosi 9 sekund.
Style przyswajania informacji
Treści wizualne są skuteczne również ze względu na sposób, w jaki większość z nas przyswaja nowe informacje. Zgodnie z założeniami metodologii VARK, rozróżnia się cztery główne style uczenia się:
- wzrokowy
- słuchowy
- kinestetyczny/dotykowy
- bazujący na czytaniu/pisaniu
Co prawda na całościowy styl uczenia się wpływa znacznie więcej czynników, jednak ogólne preferencje dotyczące uczenia się oparte są zazwyczaj o kombinacje powyższych wariantów (styl wielomodułowy). W przypadku większości kombinacji, można jednak wyróżnić rys dominujący: szacuje się, że aż 65% populacji to wzrokowcy, w przypadku których najlepiej sprawdzają się wykresy, slajdy, diagramy czy obrazy. Liczny udział wzrokowców w populacji tłumaczyć może m.in. ogromną popularność infografik, prezentacji publikowanych w serwisie Slideshare, czy treści dostępnych na Instagramie.
Własny styl uczenia się można sprawdzić wypełniając kwestionariusz VARK dostępny tutaj.
Formaty treści
Ze względu na swoje uwarunkowania, wzrokowcy preferują głównie treści przedstawiające informacje w sposób wizualny, jak np.:
- Zdjęcia i obrazy,
- Filmy wideo,
- Infografiki,
- Memy,
- Prezentacje,
- Notatki wizualne.
Część formatów, jak webinary czy treści wideo, łączy ze sobą elementy stylu wzrokowego oraz słuchowego, odpowiadając jednocześnie na potrzeby użytkowników o różnych stylach uczenia się oraz do osób o wielomodułowym stylu przetwarzania informacji.
Dywersyfikacja stosowanych formatów treści pozwala również na dotarcie do odbiorców na poziomie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego.
W jaki sposób wykorzystać treści wizualne w strategii marketingowej firmy?
Przede wszystkim należy przeanalizować bieżącą strategię Content Marketingową pod kątem stosowanych rozwiązań oraz ich oddziaływania na zmysły odbiorców.
Należy upewnić się, że wszystkie stosowane przez firmę materiały wizualne są wysokiej jakości. Przeprowadzana analiza powinna obejmować poniższe elementy:
1. Jakość i ilość obrazów publikowanych na stronie internetowej (również poza stroną główną), firmowym blogu, oraz w mediach społecznościowych. Według informacji podawanych przez marketo, stosowanie obrazów (jak np. dość ryzykowny biorąc pod uwagę branżę format memów), zdecydowanie zwiększają zainteresowanie treściami w social media.
4. Regularna aktywność w serwisach typowo preferowanych przez wzrokowców (takich jak Pinterest, Slideshare, Visual.ly, Instagram, YouTube, Vimeo).
W przeszłości wiele z powyższych serwisów kojarzyło się wyłącznie z branżami ściśle związanymi z modą, fitnessem, gotowaniem oraz dekoracją wnętrz, jednak stopniowo przedstawiciele pozostałych branż (także i marketingu) zaczęli odnosić sukcesy w ich obrębie.
5. Stosowana przez firmę typografia. Nie tylko stosowane obrazy, ale również sama typografia mają wpływ na odbiór komunikatu. Dotyczy to zarówno stosowanych czcionek, jak i symboli graficznych.
Wyniki badań Errola Morrisa zobrazowane przez infografikę Quicksprout dowodzą, że sposób prezentacji danego komunikatu zwiększa lub zmniejsza szanse odbiorców na utożsamianie się z nim:
Również stosowane grafiki i symbole nie są bez znaczenia – ludzki mózg funkcjonuje według ściśle określonych schematów, takich jak wyszukiwanie podobieństw i różnic pomiędzy zastosowanymi elementami, autouzupełnianie niekompletnych treści czy podążanie wzrokiem za obiektem. Powyższe zagadnienia oraz więcej ciekawych informacji na temat wpływu typografii na konwersję przedstawia infografika Quicksprout
Co z tego wynika?
Biorąc pod uwagę, że aż 90% przetwarzanych przez mózg informacji ma charakter wizualny, treści wizualne powinny stanowić kluczowy element stosowanej strategii marketingowej. W celu zwiększenia konwersji oraz odniesienia pozytywnego efektu brandingowego, wprowadzanie zmian można rozpocząć już na poziomie projektowania stron, dodawania zdjęć produktowych i prowadzenia komunikacji z klientami. Warto również przeanalizować elementy składowe obecnie stosowanej strategii i rozważyć potencjalne korzyści płynące ze zwiększenia ilości lub poprawienia jakości już stosowanych treści wizualnych.
Interesujący post? Już 9 kwietnia spotkasz Autorkę – Dorotę Zys, oraz jej współpracowników – Karolinę Piwiec oraz Tomasza Górskiego na szkoleniu Inbound Marketing w Warszawie. Nie przegap!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
To już teraz rozumiem dlaczego na stroni gazety wyborczej jest mało treści a pełno zdjęć i filmów z treścią :)
Ciekawy, kontrowersyjny, śmieszny obrazek zawsze bardziej przykuwa uwagę niż tekst. Widać do po strategii np. na facebooku, gdzie prawie każdy post ma grafikę, im bardziej kontowersyjną tym lepiej.
Wystarczy też popatrzeć na reklamy w tv, gdzie pokazują nam często spoty mocno kontrowersyjne, aby tylko zwrócić uwagę odbiory.
Ciekawe przedstawienie tematu z wielu stron :) Bardzo pomocny artykuł. Dzięki.
Dobry i treściwy artykuł. W sumie to muszę chyba przemyśleć moją startegię publikowania treści na blogu..
Dobry materiał! Szczególnie dla wzrokowców ważne są zdjęcia, tabele i diagramy. Rzeczywiście przy tak przedstawionych danych zdecydowanie szybciej można prześledzić treść. Nie mniej szczerze mówiąc czasem już zaczyna mi brakować komentarza i subiektywnych wniosków autorów. Trudno wszystkim dogodzić…
Ja uważam, że content marketing bez obrazu będzie słabym przyciąganiem uwagi.
To fakt, używanie obrazu znacząco podnosi atrakcyjność witryny – ludzie chyb już dzisiaj nie lubią czytać, a tylko oglądać obrazki ;)
Jako wzrokowca również najbardziej cieszy mnie content, w którym treść ilustrowana jest schematami, infografikami. Zanim zacznę czytać jeden rzut oka pozwala stwierdzić, czy chcę to przeczytać.