Alibaba to platforma e-commerce B2B z siedzibą w Chinach, która została założona w 1999 r. przez Jacka Ma (przy okazji polecam niezwykle inspirującą biografię: „Alibaba. Jak Jack Ma stworzył chiński Amazon”). Przez ostatnie dwie dekady firma ta rozwijała się, aby stać się wykorzystywaną na całym świecie, zaufaną platformą do sprzedaży produktów B2B.
Alibaba wchodzi w skład szerszej grupy AliBaba Group. W portfelu tej organizacji znajdują się również inne znane azjatyckie portale handlowe, takie jak np. AliExpress czy Taobao. Liczby związane z platformą robią wrażenie – ponad 40 mln aktywnych kupujących, ponad 400 tys. transakcji dziennie, a także dostępność w ponad 200 krajach*.
* Dane na dzień 31.08.2022 r., źródło: https://seller.alibaba.com/
Alibaba oferuje konta w wersji darmowej i płatnej, wsparcie dla płatności internetowych, pomoc przy transakcji poprzez sprawdzenie jakości oferowanych produktów, zabezpieczenia transakcji oraz, co niezwykle ważne, możliwość dystrybucji na cały świat. Całość ma wygląd i funkcjonalność popularnych serwisów sprzedażowo-aukcyjnych, co jest sporym ułatwieniem zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedawców.
Dzięki temu jest on niezwykle popularny na świecie wśród małych i większych przedsiębiorców chcących sprzedawać globalnie swoje produkty. Portal powoli zaczyna zyskiwać na popularności także w Polsce i w całej Europie. Dlaczego?
Pod wieloma względami można powiedzieć, że Alibaba jest czymś w rodzaju Amazona B2B — zarówno pod względem skali, jak i funkcji. Strona nie ma polskiej wersji językowej, jednakże bez problemu można korzystać z wersji angielskiej, niemieckiej, rosyjskiej, hiszpańskiej i wielu innych. Dodatkową zaletą jest to, że jedną z najbardziej innowacyjnych funkcji Alibaba jest tłumaczenie w czasie rzeczywistym, które skutecznie usuwa barierę językową i umożliwia dostawcom prowadzenie rozmów na czacie z zainteresowanymi kupującymi.
Kolejną zaletą jest to, że platforma oferuje setki milionów produktów w wielu różnych kategoriach. Model biznesowy różni się od innych platform internetowych, takich jak Allegro, eBay czy Amazon. Skupił się bardziej na wymianach między firmami. W przeciwieństwie do zwykłego podejścia business-to-consumer Alibaba koncentruje się na byciu platformą dla dostawców do sprzedaży hurtowych produktów po cenach hurtowych małym lub średnim przedsiębiorstwom na całym świecie, które następnie odsprzedają je z zyskiem na swoich rynkach krajowych.
Jak rozpocząć sprzedaż na Alibaba.com krok po kroku?
Po pierwsze musisz posiadać ciekawe produkty w atrakcyjnych cenach. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać na Alibaba, możesz rozpocząć konfigurację w stosunkowo krótkim czasie. Sam proces sprzedaży jest nieco inny niż w przypadku zwyczajnych serwisów sprzedażowych jak eBay czy Amazon, ponieważ opiera się on na indywidualnych negocjacjach z klientami, a nie na procesie „Dodaj do koszyka”. Nie oznacza to jednak, że jest on trudniejszy.
1. Utwórz swoje konto na Alibaba.com
Pierwszym krokiem do sprzedaży na tym portalu jest oczywiście utworzenie konta. Proces rejestracji na Alibaba.com wygląda podobnie jak w przypadku innych portali aukcyjnych. Po pomyślnym przejściu procesu weryfikacji w kolejnym kroku uzupełnij dane Twojego konta, takie jak: nazwa, hasło, lokalizacja, typ konta (dostawca/kupujący lub oba), pełne imię i nazwisko, nazwa firmy oraz telefon kontaktowy.
Alibaba.com oferuje różne poziomy członkostwa dostosowane do potrzeb sprzedawców. Szczegóły znajdziesz na stronie seller.alibaba.com/pricing.
2. Stwórz profesjonalny profil swojej firmy
Po zweryfikowaniu konta za pośrednictwem poczty e-mail musisz skonfigurować profil firmy, zwany również stroną firmy. Pamiętaj, że są to informacje, które zobaczą potencjalni kupujący (lub sprzedający, jeśli chcesz zostać kupującym), więc powinieneś być tak wiarygodny i profesjonalny, jak to tylko możliwe. Konieczne jest uzupełnienie następujących danych:
- rodzaj biznesu,
- lokalizacja,
- produkty, które planujesz sprzedawać,
- wielkość spółki,
- rynki docelowe (na których masz nadzieję sprzedać swoje produkty/usługi).
Dokładny profil wzbudzi zaufanie potencjalnych partnerów, a poświęcenie czasu na podanie dokładnych informacji podczas konfigurowania profilu może znacznie pomóc w zabezpieczeniu przyszłej działalności.
PORADA
Na wzrost zaufania kupujących wpłynie też dodanie wszelkich wyników testów jakościowych o produktach lub certyfikatów, które mogłeś uzyskać.
3. Stwórz własny Front Store
Na platformie można stworzyć darmową wizytówkę Twojej firmy w formie sklepu, który zostanie automatycznie przetłumaczony na 16 języków. Storefront na Alibaba.com jest w pełni konfigurowalny, dzięki czemu możesz dodawać produkty, zdjęcia, filmy wideo, aby wyróżnić i uwiarygodnić swoją markę.
Kolejną jego zaletą jest to, że jest skalowalny, a więc w każdym momencie możesz zwiększyć asortyment oferowany w witrynie. Masz również możliwość stworzenia zakładki o firmie, na której zaprezentujesz unikalne informacje o firmie i pełne dane kontaktowe. Dzięki temu zbudujesz rozpoznawalność swojej marki wśród obiorców hurtowych na rynkach globalnych. Inne marketplace’y nie dają tego typu możliwości i tak dużej swobody.
4. Wystaw pierwsze produkty
Po rejestracji nowego konta i jego weryfikacji nadszedł czas na wystawienie przedmiotów na sprzedaż. Procedura jest dość przyjazna, a sam proces transparentny. Jak to często bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Najważniejsze jest dobre przygotowanie tytułu oferty. Powinna ona zawierać przede wszystkim pełną nazwę produktu.
Pamiętaj również o uzupełnieniu wszystkich elementów oferty, takich jak szczegółowy opis, wyraźne zdjęcia, a także informacje dodatkowe. Popularną praktyką jest także rozbudowa tytułu aukcji i umieszczenie np. specyfikacji produktu (jeśli jest taka możliwość). Dzięki temu kupujący od razu będzie wiedział, czy Twój produkt jest tym, którego szuka, a także wpłynie to na polepszenie wyszukiwania Twoich produktów. Poza przygotowaniem oferty zakupów hurtowych daj możliwość zamówienia próbek w dowolnym formacie. Dzięki temu Twoi przyszli kontrahenci będą mogli sprawdzić jakość produktów, która może być głównym czynnikiem konkurencji w krajach azjatyckich.
Profesjonalny wygląd ofert to jeden z głównych czynników sukcesu, jednak skuteczność sprzedaży zależy również od zdobycia zaufania kupujących – a to nie jest takie łatwe, kiedy jesteś nowym dostawcą. Na niekorzyść działa też fakt, że z Alibaba.com korzysta wielu oszustów i naciągaczy.
Co możesz więc zrobić? Po pierwsze, zaoferuj (wspomnianą już wyżej) możliwość zamówienia próbki towaru. Po drugie, rozważ wykupienie pakietu Gold Membership, który uwiarygodni Twoją ofertę w oczach potencjalnych kontrahentów. Dzięki temu zyskasz „odznakę” w postaci symbolu złotego medalu, która nie tylko wpłynie na zaufanie klientów poprzez potwierdzenie Twojej autentyczności czy zwiększy widoczność Twoich ofert (znajdą się wyżej w wynikach wyszukiwania), ale także da Ci dostęp do rozszerzonych funkcji portalu. Aby zakwalifikować się do członkostwa Gold Membership, musisz przejść proces uwierzytelniania i weryfikacji przez renomowanego zewnętrznego dostawcę usług bezpieczeństwa wyznaczonego przez Alibaba.com.
Fakt, że aby odnieść sukces na Alibaba, musisz być bardzo wiarygodny w oczach potencjalnych kontrahentów, sprawia, że europejscy czy polscy dostawcy towarów powinni mieć sporą przewagę nad innymi, ponieważ oferują wysoką jakość produktów i obsługi klienta.
5. Zadbaj o dobre tłumaczenia i SEO opisów
Wystawiając przedmioty na sprzedaż na Alibaba.com, warto przygotować je w języku angielskim – reszta zostanie przetłumaczona dzięki zaawansowanym translatorom. Poza tym nie możesz zapominać o optymalizacji opisów pod SEO.
6. Ustaw reklamy
Na Alibaba.com możesz budować wyższą pozycję swojej marki za pomocą reklamy typu PPC (Pay Per Click). Reklamy te są oparte na słowach kluczowych, które umożliwiają kierowanie na określone hasła zarówno pod kątem optymalizacji wyszukiwarek (SEO), jak i płatnych reklam.
Reklamy oparte na słowach kluczowych to niezwykle precyzyjny i wymierny model rozliczania reklamy, który podnosi pozycję Twoich produktów w wynikach wyszukiwania, a rozliczenie następuje dopiero w momencie kliknięcia i przejścia przez klienta z wyników wyszukiwania na Twoją kartę produktową.
Zakupy na Alibaba.com
Nie zapominaj, że na portalu Alibaba.com możesz też kupować. Zakupy są stosunkowo intuicyjne i nie powinieneś mieć z nimi większych problemów. Jest jednak kilka istotnych kwestii, o których warto pamiętać, jeśli chcesz prowadzić import z tego portalu – jest on jedynie pośrednikiem w zakupach. Dlatego pamiętaj o dokładnej weryfikacji kontrahenta, aby uniknąć nieuczciwych sprzedawców.
PORADA
Warto też zamówić próbki albo jedną czy dwie sztuki produktu, aby sprawdzić jego jakość. Przy takim zamówieniu nie będzie konieczne zapłacenie cła. Pewne gwarancje daje też program Alibaba Trade Assurance (dzięki tej usłudze zamawiający otrzyma zwrot pieniędzy w przypadku, gdy towary nie zostały wysłane w terminie zawartym w umowie, a także w sytuacji, gdy wyprodukowane elementy nie są zgodne z ustalonymi wymaganiami jakości), który jest swego rodzaju zabezpieczeniem zwrotu naszych kosztów, gdyby zamówienie nie zostało zrealizowane.
Sprzedaż na Alibaba.com: podsumowanie
Alibaba.com to platforma, która zdecydowanie jest warta uwagi wielu producentów, bowiem umożliwia przedsiębiorcom z całego świata wyszukanie nowych, wiarygodnych dostawców. Rozpoczęcie sprzedaży w serwisie pozwoli Ci dotrzeć do zupełnie nowego rodzaju klientów. Powodzenia!










Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 29–30 października 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.