Miliony danych, tysiące zmiennych, setki grup odbiorców i dziesiątki kampanii. Jak to wszystko ogarnąć i nie dać się zwariować? Czasami bywa trudno, ale na szczęście z pomocą przychodzi automatyzacja, która rozpycha się w marketingu coraz mocniej. Wraz z postępem technologicznym jesteśmy w stanie delegować maszynom coraz to bardziej skomplikowane zadania.
Od dość dawna reklamodawcy pracujący w ekosystemach Facebooka oraz Google mają dostęp do takich narzędzi jak reguły automatyczne oraz skrypty, które w znaczący sposób ułatwiają proces obsługi oraz optymalizacji kampanii reklamowych. Jednak tylko niewielka część marketerów decyduje się skorzystać z automatyzacji na co dzień.
Na czym polegają reguły automatyczne i skrypty?
Aby poznać pełen potencjał automatyzacji, warto dowiedzieć się, na czym tak naprawdę polegają reguły automatyczne oraz skrypty. Zacznijmy od reguł automatycznych, które możemy podzielić na dwa typy.
1. Reguły powiadomień
Jest to najniższy z możliwych poziomów automatyzacji, ponieważ w tym wariancie wyraża się jedynie chęć otrzymywania powiadomień (mailowych lub w aplikacji) na temat zmian zachodzących w kampaniach. Innymi słowy, dzięki tej funkcji dostaje się „wirtualnego asystenta”, który sprawdza wyniki kampanii i w momencie, gdy np. średni koszt kliknięcia przekroczy 1,25 zł w wybranej grupie reklam, to administrator konta reklamowego zostanie natychmiast poinformowany o tym zdarzeniu mailowo.
Dzięki temu marketer nie musi poświęcać czasu na dogłębną analizę każdej grupy reklam czy pojedynczego słowa kluczowego. Jeśli w kampanii będzie działo się coś niepokojącego, to jego „wirtualny asystent” na pewno go o tym fakcie poinformuje i dopiero wówczas reklamodawca poświęci więcej czasu na dogłębną analizę tematu. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak ustawić regułę powiadomień dla Facebook Ads i Google Ads.
PORADA
Dobrą praktyką jest ustawienie powiadomień dla zestawów reklam, w których kreacje dotarły do co najmniej 75% grupy odbiorców. Dzięki temu reklamodawca będzie świadomy faktu, że grupa odbiorców wkrótce się wyczerpie, a koszty konwersji mogą drastycznie wzrosnąć.
2. Reguły wprowadzające zmiany w kampaniach Facebook Ads i Google Ads
Drugim stopniem wtajemniczenia w świat automatyzacji systemów reklamowych są reguły, które wprowadzają trwałe zmiany w kampaniach. Jest to rozszerzona wersja reguł powiadomień, gdzie algorytm otrzymuje zgodę na wprowadzenie trwałych lub tymczasowych zmian w kampanii przy równoczesnym braku ingerencji człowieka. Bodźcem do ich implementacji może być osiągnięcie pewnych wyników przez kampanię.
Dla przykładu algorytm może zmniejszyć budżet reklamy, w zestawie którego częstotliwość wyświetleń przekracza cztery wyświetlenia na jednego użytkownika, w ciągu ostatnich 24 godzin. Oczywiście pod warunkiem, że reklamodawca tak ustawi regułę. Można zażyczyć sobie, aby o każdej zmianie wprowadzonej przez algorytm być informowanym mailowo – w myśl zasady „ufaj, ale kontroluj”.
Z własnego doświadczenia zachęcam Cię do uważnego śledzenia poczynań reguł wprowadzających zmiany, bowiem czasami przez Twoje niedopatrzenie przy kreowaniu reguły może ona wyrządzić wiele szkód na koncie reklamowym.
Automatyzację skalowania kampanii można osiągnąć poprzez ustawienie reguł automatycznych, które będą monitorować ROAS w ciągu ostatnich siedmiu dni. W ten sposób, jeśli w danej kampanii ROAS będzie zadowalający (np. ROAS > 800%), to budżet dzienny dla tej kampanii wzrośnie o 10%.
Następnego dnia operacja powtórzy się. Trzeba pamiętać też o tym, żeby wdrożyć drugą regułę, która będzie obniżać budżet o 10%, jeśli ROAS nie będzie zadowalający (np. ROAS < 700%). Dzięki temu budżet dzienny będzie dostosowywał się do wyników osiąganych przez kampanię, co zagwarantuje inwestowanie maksymalnych środków w kampanię przy utrzymaniu satysfakcjonującego zwrotu z inwestycji.
3. Skrypty Google Ads
Trzecim i najwyższym stopniem automatyzacji reklam w Google Ads są skrypty (Facebook nie udostępnia narzędzia do tworzenia skryptów bez integracji z API). Są to specjalnie przygotowane fragmenty kodu, napisane w języku JavaScript, które wykonują konkretne operacje na koncie Google Ads. Mogą one łączyć się z zewnętrznymi źródłami danych, takimi jak np. Arkusze Google, co daje ogromne możliwości automatyzacji.
Możesz np. zaimplementować skrypt, który będzie wyświetlać treść reklamy w zależności od pogody w danym regionie. Czyli na przykład będąc właścicielem restauracji, w słoneczne dni można w treści reklamy tekstowej Google Ads zachęcać do skorzystania z pięknej pogody i zjedzenia obiadu w ogródku przy restauracji. Zaś w dni, kiedy pada deszcz, można poinformować o darmowym dowozie obiadu w obrębie 2 km od restauracji. Wysoki CTR gwarantowany!
Co istotne, nie trzeba być programistą, aby implementować skrypty w Google Ads. W sieci można znaleźć mnóstwo darmowych bibliotek z przygotowanymi skryptami. Wystarczy znać JavaScript w minimalnym stopniu, aby dostosować go do swoich potrzeb, np. poprzez ustawienie odpowiednich wartości zmiennych, które mają powodować działanie.
Google udostępnia bibliotekę podstawowych skryptów, które są skonstruowane w taki sposób, aby nawet osoba z minimalnym doświadczeniem z JavaScript była w stanie zaimplementować je do swoich kampanii. Biblioteka skryptów Google Ads dostępna jest pod tym linkiem i można w niej znaleźć gotowe skrypty, m.in. takie jak: symulator efektów kampanii czy wspomniany już wcześniej skrypt zarządzania kampanią w oparciu o warunki pogodowe.
Jak ustawić reguły automatyczne na Facebooku?
Reguły automatycznie dostępne są w panelu Facebook Business Managera w zakładce „Wszystkie narzędzia”, a następnie „Reguły Automatyczne”. Po przejściu na stronę wystarczy kliknąć w spory zielony przycisk „Utwórz regułę” i rozpocząć konfigurację reguły. W panelu konfiguracji jest osiem elementów, których odpowiednie ustawienie zapewni Ci skuteczne wykorzystanie reguł automatycznych.
1. Nazwa reguły
Powinna być prosta i przejrzysta, tak żeby możliwa była szybka identyfikacja wyzwalaczy i zmian, które wprowadza reguła – np. CAPPING>10_last_3_days.
2. Zastosuj regułę do
To miejsce, w którym określa się, czy reguła ma dotyczyć całej kampanii, zestawu reklam, czy tylko kreacji reklamowej – np. Wszystkie aktywne zestawy reklam.
3. Działanie
W działaniu określa się, do jakiej akcji ma dojść w momencie spełnienia warunku. Czyli po prostu definiujemy, co ma za nas zrobić algorytm. – np. Zmniejsz budżet dzienny o 20%.
4. Warunki
Najważniejszy element tej układanki. To miejsce definiuje, kiedy ma aktywować się reguła. Jeśli w tym miejscu popełnisz błąd, to reguła może się nigdy nie uruchomić lub zrobi to w niepożądanym momencie. Warunki trzeba dobrze przemyśleć – np. Częstotliwość > 10.
Warto pamiętać, że w przypadku Facebook Ads mamy do czynienia z dużymi wahaniami wyników. Jednego dnia ROAS może wynosić 100%, a drugiego 2000%. Dlatego tak ważne jest, aby zawsze ustawiać warunki na podstawie wyników z dłuższego czasu (co najmniej kilka dni). Rekomendowane jest również zabezpieczenie w postaci warunku liczby wyświetleń na poziomie co najmniej 8000. Jest to liczba, która umożliwia miarodajną analizę próbki danych.
5. Zakres czasu
To miejsce, w którym konfiguracji podlega okres, na podstawie którego mają być uwzględnione wyniki kampanii – np. Ostatnie 7 dni.
6. Terminarz
Tutaj ustalisz jak często algorytm ma sprawdzać, czy dany warunek został spełniony. Istnieje możliwość ciągłej analizy lub punktowej, np. raz dziennie o wyznaczonej godzinie. Wybranie opcji „Ciągle” może spowodować, że budżet kampanii będzie zmieniany wielokrotnie w ciągu doby, co niekoniecznie będzie miało pozytywny wpływ na wyniki kampanii.
7. Powiadomienie
Parametr, w którym istnieje możliwość wyboru miejsca, gdzie zostaną wyświetlone informacje o wprowadzeniu zmianach w kampanii. Powiadomienia mailowe są lepszą opcją, ponieważ zostaje po nich ślad i zawsze można do nich wrócić.
8. Subskrybent
Wybór użytkowników, którzy otrzymają powiadomienie. Pozwala na wybór jednej lub kilku osób. Jest to przydatna opcja w momencie, gdy dostęp do konta reklamowego ma wielu użytkowników, którzy niekoniecznie śledzą pracę w panelu reklamowym (np. księgowa nie musi otrzymywać maili o zastosowaniu reguły automatycznej).

Jak ustawić reguły automatyczne w Google Ads?
Panel konfiguracji reguł znajdziemy, podążając za ścieżką: „Narzędzia”, „Zasoby wspólne”, „Reguły”. Będąc w tym miejscu, należy kliknąć w wielki niebieski przycisk z „plusem”, a następnie wybrać, czego ma dotyczyć reguła. Trzeba się dobrze zastanowić, bowiem Google daje naprawdę spory wybór.
Dostępne opcje to: reguły kampanii, grup reklam, słów kluczowych, reklam, słów kluczowych w sieci reklamowej, tematów, dotyczące miejsc docelowych, odbiorców, przedziałów wiekowych, płci, statusu rodzicielskiego czy zakresów przychodów.
W dużym skrócie – reguły mogą dotyczyć praktycznie każdego aspektu optymalizacji reklam w Google Ads. To daje ogromne możliwości – znacznie większe niż w przypadku Facebooka.
Jakie są dalsze kroki ustawiania reguł automatycznych w Google Ads? Musisz wziąć pod uwagę następujące elementy:
1. Nazwa
Powinna być prosta i przejrzysta, tak żeby możliwa była szybka identyfikacja wyzwalaczy i zmian, które wprowadza reguła – np. Bounce-rate > 70%.
2. Właściciel
W tym miejscu pojawia się informacja o ID konta reklamowego, do którego przypisana zostanie reguła.
3. Działanie
To tutaj wyznaczona zostanie aktywność, która ma zostać automatycznie wykonana w momencie wystąpienia zdarzenia, które zostanie zdefiniowane w kolejnym kroku – np. Wstrzymaj kampanie.
4. Zastosuj do
Opcja pozwalająca wybrać kampanie lub całe konta reklamowe, na których obowiązywać ma reguła – np. Zaznaczenie jedynie kampanii produktowej (PLA).
5. Warunki
Kluczowy element tej układanki. Warunki definiują, kiedy algorytm powinien wykonać działanie – np. Współczynnik odrzuceń > 70% – co oznacza, że wyłączone zostaną wszystkie kampanie, z których generowany ruch jest niskiej jakości.
6. Częstotliwość
Jak często algorytm ma sprawdzać, czy warunki zostały spełnione? Raz, a może kilka razy dziennie? W przypadku większości reguł raz na dobę powinno wystarczyć – np. Raz dziennie, pomiędzy 20 a 21, oraz korzystanie z danych zebranych w ciągu ostatnich siedmiu dni]
7. Wyślij wynik pocztą e-mail
Warto być na bieżąco i kontrolować, jak Twoja zautomatyzowana kampania sobie radzi. System zadba, by reklamodawcy nie ominęła żadna zmiana automatycznie wprowadzona do kampanii.

Jak zaimplementować skrypt w Google Ads?
Kolejnym krokiem jest implementacja skryptu w Google Ads. Jak to zrobić? Ścieżka, w której znajduje się narzędzie do konfiguracji skryptów, jest niemal bliźniacza jak w przypadku reguł. Czyli kolejno: „Narzędzia”, „Zasoby wspólne”, „Skrypty”. Jednak samo okno implementacji wygląda już zupełnie inaczej, bowiem w przypadku skryptów jest to po prostu pole tekstowe, w którym należy wpisać bądź wkleić kod JavaScript. Wprowadzamy nazwę pliku i gotowe. Skrypt został zaimplementowany. Teraz tylko trzeba sprawdzić, czy działa prawidłowo…

Reguły automatyczne i skrypty generują olbrzymie możliwości automatyzacji, które w tym momencie wykorzystywane są przez stosunkowo niewielką liczbę marketerów korzystających z Facebook Ads lub Google Ads. Przemyślana i prawidłowa implementacja może zaoszczędzić od kilku do kilkunastu godzin pracy w skali tygodnia. Jak mówi staropolskie przysłowie: warto pracować mądrze, a nie ciężko.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 29–30 października 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.