Zaledwie sześć dni wystarczyło, aby świat po raz kolejny został zawładnięty przez Pokemony – wszystko to dzięki aplikacji Pokemon GO, z której dziennie korzysta już prawie 10 milionów osób (w samych Stanach Zjednoczonych), mimo że jest dostępna w Sklepie Google oraz AppStore oficjalnie zaledwie dla kilku regionów na świecie. Dane mówią, że Pokemon GO zostało zainstalowane już na dwa razy większej liczbie urządzeń (telefony komórkowe oraz tablety) niż bardzo popularna aplikacja randkowa Tinder. Na chwilę obecną aplikacja stworzona przez firmę Niantic wygenerowała dwukrotnie większe zaangażowanie niż Snapchat oraz ma prawie tyle procent dziennie aktywnych użytkowników, co Twitter. Takie statystyki robią na nas duże wrażenie, ale skłoniły nas do refleksji i zastanowienia się, jak wykorzystać Pokemon GO w biznesie. Szybko okazało się, że jest to bardzo proste i pokażemy Wam, jak to zrobić.
Żeby, nie być gołosłownym – poniższy wykres pokazuje dzienny procent aktywnych użytkowników Pokemon GO w porównaniu do wspomnianego już Twittera:
Co więcej, sprawdźcie, ile statystycznie czasu dziennie spędzają użytkownicy systemu iOS na Pokemon GO, zadziwiające?
EDIT 14.07.2016
Porównaliśmy popularność Pokemon GO do tak popularnych zapytań w Google jak Euro 2016, Gangnam Style, Harlem Shake czy też Donald Trump, jak widać poniżej, tylko zakończone niedawno Euro 2016 może konkurować z Pokemon GO. To tylko kolejny przykład na to, jak bardzo i w jak krótkim czasie „małe stworki” podbiły świat :).
(Kryteria: Cały świat, 2004 – dziś, wszystkie kategorie, wyszukiwarka Google).
Co to jest Pokemon GO?
W grze wcielamy się w rolę trenera pokemonów, z biegiem czasu łapiemy nowe stworki, szkolimy je i toczymy walki z innymi graczami. Do dyspozycji graczy jest oczywiście sklep, w którym można kupować przedmioty do wykorzystania w grze. Jak nie trudno się domyślić walutę w grze (pokecoiny) kupujemy za rzeczywistą gotówkę (za pomocą mikropłatności). Na pierwszy rzut oka nic specjalnego – takich gier było sporo. A jednak. Twórcy Pokemon Go zastosowali rozwiązanie, którego użyto w tylko kilku grach na rynku (np. Ingress) – połączenie otaczającej nas rzeczywistości z tą wirtualna w telefonie. Wszystko to dzięki połączeniu funkcjonalności Google Maps z silnikiem gry.
Jak to działa? By podróżować po świecie Pokemonów, musimy poruszać się w rzeczywistości po swoim mieście, które odwzorowane jest wirtualnie w aplikacji 1:1. Na mapie występują dwa rodzaje lokacji – PokeStop oraz Gym. PokeStop to miejsce, w którym możemy zdobyć dodatkowe przedmioty w grze, wystarczy, że pojawimy się w zasięgu danego Pokestopa i skorzystamy z niego, najczęściej zyskamy tutaj PokeBalle, dzięki którym możemy łapać napotkane w grze pokemony. Obok naszego biura również znajduje się taki PokeStop :) Sprawdziliśmy.
Większe emocje wzbudzają jednak Gymy, czyli siłownie, w których możemy trenować pokemony, ale również walczyć z aktualnym mistrzem siłowni, jeśli zwyciężymy – zostajemy mistrzami danej siłowni.
Pokemon GO Plus
Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie Pokemon, twórcy stworzyli dodatkowe urządzenie do smartfona, dzięki któremu nie musimy patrzyć cały czas w ekran naszego telefonu, aby dowiadywać o wydarzeniach w grze dziejących się wokół nas. Jest to opaska na rękę, która wibruje i świeci, gdy na przykład w naszej okolicy pojawi się Pokemon, co więcej, będziemy mogli złapać go za pomocą tego właśnie urządzenia. Twórcy zapowiadają, że to rozwiązanie będzie dostępne dla wszystkich już pod koniec lipca, czekamy z niecierpliwością!
Sponsorowane Gymy oraz Pokestopy
Warto dodać, że miejsca te wyznaczone są odgórnie przez twórców aplikacji. Kto wie, może niedługo wprowadzona zostanie płatna opcja stworzenia swojego PokeStopa czy też Gyma? Wielu na pewno zastanawia się, czy taki model biznesowy by się sprawdził.
EDIT. 14.07.2016
CEO firmy Niantic (twórcy Pokemon GO) – John Hanke – w rozmowie z Financial Times oficjalnie potwierdził, że firma wprowadzi sponsorowane lokacje (reklamy), które mają zapewnić nowe źródło dochodów. Ciekawy będzie model rozliczeń – koszt za wizytę, czyli coś podobnego, jak model stosowany w Google (koszt za kliknięcie).
Źródło: Techcrunch.com
Kiedy Pokemon GO w Polsce?
Wielu z nas zastanawia się, kiedy Pokemon GO oficjalnie dostępny będzie w Polsce na urządzenia z Androidem, iOS, nie wspominając już o biednych użytkownikach Windows Phone, którzy bardzo często pomijani są przy nowych aplikacjach, ze względu na małą liczbę użytkowników. Na razie brak niestety informacji od twórców o terminie wypuszczenia Pokemon GO w Polsce, możemy jedynie cierpliwie czekać i mieć nadzieję, że nastąpi to lada dzień. Z najnowszych informacji wiemy, że aplikacja weszła w dniu dzisiejszym (15.07.2016) na kilka nowych Europejskich rynków – Włochy, Hiszpania oraz Portugalia. Informacje te potwierdzono są przez oficjalne konto @PokemonGOApp na Twitterze.
Wiemy już, co to jest Pokemon GO, przejdźmy teraz do sedna, czyli: jak wykorzystać fenomen gry Pokemon GO do promocji swojego biznesu lokalnego?
Jak wykorzystać Pokemon GO w marketingu biznesu lokalnego?
Przygotowaliśmy dla Was kilka rad, jak sprawić, aby fenomen Pokemon GO przełożył się na wzrost zysków. Tutaj zależność jest prosta – jeśli w Twojej okolicy pojawią się Pokemony, przyjdą za nimi Twoi klienci!
[Tweet „Jeśli w Twojej okolicy pojawią się Pokemony, przyjdą za nimi Twoi klienci #pokemongo #marketing”]
(Poniższe inspiracje zaciągnęliśmy z artykułu autorstwa Waltera Chena)
1. Sprawdź, czy lokalizacja, w której znajduje się Twój biznes, jest PokeStopem lub Gymem
W odróżnieniu od innych gier, Pokemon GO zmusza użytkownika do wyjścia ze swojego pokoju i ruszenia „po przygodę”. Zatem dla właścicieli biznesów lokalnych ważne jest, by wiedzieli, czy ich biznes jest PokeStopem, Gymem lub też gdzie znajdują się najbliższe punkty, które skupiają i angażują graczy. Nie ma jeszcze niestety oficjalnej mapy lokacji, jednak możemy posłużyć się listą lokacji z gry „Ingress”, która została stworzona przez tę samą firmę (Niantic), która brała udział w produkcji Pokemon GO. Mapę lokacji z gry Ingress możemy znaleźć pod tym adresem. Wystarczy, że zainstalujemy aplikację Ingress na swoim telefonie i zarejestrujemy się – możemy użyć konta Google, cały proces trwa jedynie kilka minut. Tych samych danych używamy do logowania się do mapy lokacji w grze Ingress, w ten sposób mamy listę potencjalnych PokeStopów lub Gymów. Jeśli Twoja lokalizacja nie jest ani jednym ani drugim, nie martw się, nadal masz szansę na przyciągnięcie klientów. Jak? Dowiesz się tego w dalszej części artykułu.
[Tweet „#PokemonGo zmusza użytkownika do wyjścia z domu – biznesy lokalne mogą to wykorzystać!”]
Przykłady wykorzystania takiego działania przez polskie firmy:
EDIT.
Jak stworzyć nowy gym lub pokestop?
W Twojej okolicy zupełnie brakuje pokestopów czy też gymów? Twórcy aplikacji, z pewnością po wielu komunikatach od rozżalonych, chętnych na wyruszenie po przygodę użytkowników, wprowadzili możliwość zgłaszania, gdzie takie lokacje miałby powstać. Musimy oczywiście wskazać lokalizację z nazwy lub wprowadzić współrzędne geograficzne (opcjonalnie), możemy dołączyć załącznik np. zdjęcie miejsca, które według nas pasuje na Pokestop czy też Gym. Zgłoszenia dokonać możecie na oficjalnej stronie Pokemon GO.
2. „Zarzuć przynętę”, usiądź wygodnie i obserwuj
Tak jak wspomnieliśmy na początku, Pokemon GO posiada sklep, w którym możemy kupować różnego rodzaju przedmioty przydatne w grze. Jednym z dostępnych przedmiotów są wabiki („Lure”), które zwiększają szanse na pojawianie się pokemonów w określonym obszarze. Dla niektórych wydawać się to może trochę śmieszne i niewiarygodne, ale wystarczy przejrzeć wątek na Reddit’cie odnośnie biznesu i Pokemon GO, by przekonać się o efektach, jakie takie działanie przynosi. Przytaczamy tutaj kilka wypowiedzi:
We did this last night (college town), and within minutes of dropping the lure, 30 people walked in. Hoooly s#&@.”
I own a pizzeria that’s a Pokestop and I literally did this all day. I had a ton of kids and adults (mostly adults) come in for a slice of pizza and a drink until the lure ran out.”
W tym momencie pewnie wiele osób zadało sobie pytanie: ile to kosztuje? Sprawdźmy zatem. Najdroższy pakiet Pokecoinsów (waluty w Pokemon GO) kosztuje 479,99zł, za taką kwotę dostaniemy 14,500 pokecoinów. Pakiet ośmiu „wabików” (Lure Modules) kosztuje 680 pokecoinsów, każdy z wabików działa przez 30 minut. Oczywiście możemy najpierw przetestować taką formę przyciągania klientów na mniejszych pakietach, co ograniczy nasze koszty. Do obliczeń przyjęliśmy jednak największy pakiet, ponieważ jest on najbardziej opłacalny.
14,500 / 680 = 21 pakietów
(21*8)/2 = 84 godziny
479,99zł / 84 godziny = ~5,7zł na godzinę
Przyjmując, że nas biznes otwarty jest 12 godzin dziennie, pakiet 14,500 pokecoinsów starczy nam na 7 dni pracujących!
Dużo? Naszym zdaniem jest to bardzo niski koszt, szczególnie, jeśli spojrzymy, jaki rzeczywisty ruch (potencjalni klienci) możemy wygenerować w bliskiej okolicy naszego biznesu np. kawiarni, restauracji czy też foodtraka.
Sama proces zakupu i aktywowania wabików jest również bardzo prosty – obrazuje to nasza grafika:
3. Mój biznes jest Gymem, jak mogę to wykorzystać?
Jeśli miałeś na tyle szczęścia, że lokalizacja Twojego biznesu znajduje się w tym samym miejscu, co siłownia w Pokemon GO, to możesz już teraz wysłać paczkę z podziękowaniami do twórców gry :)
W siłowni nie można używać wabików, ale nie są one nawet potrzebne, żeby przyciągnąć graczy, ponieważ przyjdą oni sami. Tak jak już wspominaliśmy, w siłowni możemy trenować swoje pokemony oraz starać się „przejąć” siłownię dla swojego zespołów (do wyboru mamy uczestnictwo w trzech zespołach – Mystic, Valor i Instinct). Aby sprawdzić, czy Twoja lokalizacja jest siłownią, wystarczy otworzyć aplikację Pokemon GO i szukać wysokiego punktu na mapie z pokemonem na szczycie (screen z siłownia pokazaliśmy wyżej w artykule).
Jak wykorzystać fakt, że nasza lokalizacja jest siłownią?:
- Gadżety – zamów już teraz gadżety związane z Pokemonami, najlepiej spersonalizuj je pod swój biznes. Dobrym pomysłem mogą być odznaki Pokemon, trenerzy zdobywają je za pokonanie mistrzów w gym’ach. Rozdawaj gadżety przy okazji akcji promocyjnych.
- Element grywalizacji – wystaw tablicę do pisania kredą i informuj klientów, który zespół jest aktualnie w posiadaniu siłowni, która znajduje się w Twojej lokalizacji, możesz również oferować zniżki dla zespołów kontrolujących aktualnie siłownie.
- Reklamuj się w social mediach – rób zrzuty ekranu z gry, fotografuj tablice wyników, spersonalizowane odznaki Pokemon czy też inne gadżety i umieszczaj zdjęcia i zrzuty ekranu w social mediach, nie zapomnij oczywiście o hasztagach #pokemongo #pokemon
4. Prowadzę mobilny biznes, co wtedy?
Prowadzisz kawiarnię rowerową, stoisko z lemoniadą czy też lodami? Sprawdź, gdzie występuje duże skupisko pokestopów i siłowni i ruszaj tam już teraz! Te przykłady pokazują, jaki efekt wywołuje Pokemon GO w Nowojorskim Central Parku:
The Pokemon GO madness continues here in NYC. pic.twitter.com/MbwpxeR6QZ
— Jonathan Perez (@IGIhosT) 12 lipca 2016
Pokemon GO is just insane right now. This is in Central Park. It’s basically been HQ for Pokemon GO. pic.twitter.com/3v2VfEHzNA
— Jonathan Perez (@IGIhosT) 11 lipca 2016
5. W mojej okolicy brak pokestopów i siłowni, co mam zrobić?
Nawet, jeśli w Twojej okolicy brakuje pokestopów i siłowni, to nie musisz rezygnować ze skorzystania z popularności Pokemon GO, ponieważ Pokemony pokazują się również losowo w różnych lokalizacjach. Jeśli któryś z rzadkich Pokemonów pokazał się w okolicy Twojego biznesu, daj o tym znać swoim klientom w social mediach. Dla osób mniej wtajemniczonych w świat Pokemon, użytkownicy Reddita przygotowali tabelę rzadkości pokemonów:
Lista Pokemon GO:
Żeby być na bieżąco z pojawianiem się pokemonów w Twojej okolicy, możesz wyznaczyć, któregoś z pracowników do „monitorowania” sytuacji oraz używać wspomnianych już wabików, ale z pewnością warto pomyśleć o swego rodzaju programie lojalnościowym dla klientów, możesz to zrobić na przykład w taki sposób:
- Poinformuj swoich klientów, że za screeny z rzadkimi pokemonami w Twojej okolicy dostaną określoną korzyść
- Proś ich o udostępnienie wspomnianych screenów z otagowaniem Twojego biznesu w poście, tak, aby ich fani/obserwujący/followersi widzieli to (zwiększamy zasięgi)
- Promuj fakt, że nagradzasz użytkowników, którzy znajdują rzadkie Pokemony w Twojej okolicy
6. Nie masz dużych zasięgów w social mediach? Promuj pokemonową aktywność płatną reklamą!
Jeśli liczba Waszych fanów/followersów/obserwujących jest dość niska, powinniście pomyśleć nad płatną promocją informacji o swoich pokemonowych poczynaniach, w taki sposób więcej osób dowie się o Twoim lokalnym biznesie. Najlepiej robić to za pomocą geotargetowania reklam, czyli serwowania reklam użytkownikom konkretnego miasta, obszaru, dzielnicy, z uwzględnieniem ich wieku. Np. 1 km od Twojej lokalizacji, wiek 16-26, zainteresowania – osoby, które lubią Pokemon GO na Facebooku.
Czekamy na Wasze reakcje i doświadczenia w promowaniu biznesów za pomocą Pokemon GO :)!
EDIT.
W komentarzach pojawiało się często pytanie, jak można wykorzystać fenomen Pokemon GO w biznesach innych niż lokalne. Przedstawiamy zatem kilka przykładów, które – mamy nadzieję – zainspirują innych marketerów i właścicieli firm:
Playboy – filmik, który w zaledwie 19 godzin osiągnął kosmiczne zasięgi, a konkretnie 5,5 mln wyświetleń, 62.000 reakcji oraz ponad 62.000 share’ów!
Biuro Podróży z Warszawy:
Sklep dla biegaczy:
Sklep z telefonami komórkowymi: (z tego przykładu szczególnie się cieszymy, sklep napisał do Nas, że to własnie ten artykuł zainspirował ich do takiej promocji)
Video rozmowa o Pokemon GO:
Zachęcamy też do obejrzenia rozmowy o Pokemon GO – znajdziecie w niej między innymi szczegółowe objaśnienie działania aplikacji:
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Witam,
Chciałbym zgłosić miejsce na pokestop.
W punkcie nr 1 informuje Pan w jaki sposób stworzyć nowy pokegym lub pokestop. Jednak nie podaje Pan miejsca do którego powinienem to zgłosić, jest sama tabelka.
Gdzie znajdę miejsce do zgłoszenia takiego punktu?
Pozdrawiam
PP
Cześć Paweł,
Zgłosić możesz to pod tym adresem -> https://support.pokemongo.nianticlabs.com/hc/en-us/requests/new?ticket_form_id=319928
Dzięki za słuszną uwagę, dodałem już odnośnik do formularza w odpowiednim miejscu.
Niesamowite jest to, jak niewiele potrzeba czasu, aby powstały zupełnie nowe rozwiązania marketingowe. Pokazuje to jak ogromna jest obecnie siła internetu. Brawo
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
PP
p.s. Chcę zgłosić punkt i przesłać jego zdjęcie. Jednak czy jest późniejsza możliwość aktualizacji tego zdjęcia?
Hehe, teraz o tym Pokemonie tylko i rozmów:) Ale na prawda jest to dobry instrument dla promocji zakładów gastronomicznych, sklepów itd.
Jak firma może rozliczyć takie płatności w ramach aplikacji, jeśli są to środki przeznaczone na cele marketingowe? Chyba nie można za bardzo liczyć na fakturę?
Mam pytanie, czy ktoś się orientuje, czy możemy wykorzystywać na pewno wizerunek PokemonGo, tzn czcionkę oraz ich znak towarowy w firmowych działaniach marketingowych? Pojawiło się to pytanie u mnie w firmie :)
takipçi hilesi