Kinga Kostrzewa

Marketing dla centrum handlowego: co musisz wiedzieć?

Marketing dla centrum handlowego to szeroko pojęte działania, w których skład wchodzą techniki i narzędzia marketingowe kluczowe do przyciągnięcia i utrzymania klientów. Dynamiczne trendy konsumenckie i preferencje zakupowe wymagają efektywnego połączenia tradycyjnych metod reklamowych z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi.

Materiał partnerski stworzony przez firmę prograffing.

Nowoczesny marketing dla centrum handlowego skupia się na stworzeniu atrakcyjnej przestrzeni, która jest w stanie zaoferować znacznie więcej niż zakupy. Przedstawia miejsce jako wartościowe, przeznaczone do relaksu czy też spotkań z bliskimi, jednocześnie dostosowane do wysokich wymagań dzisiejszych konsumentów. W tym artykule przeanalizowano, jak skutecznie realizować kampanie marketingowe w centrach handlowych na przykładzie działań podjętych w Alfa Centrum Białystok.

Wizerunek klienta w social mediach

Alfa Centrum Białystok to centrum handlowe zlokalizowane w samym centrum miasta. Łączy jednocześnie bogatą historię z nowoczesnymi trendami modowymi i rozrywkowymi. Mieści się w dawnej fabryce Beckera, jednym z najlepiej zachowanych przykładów architektury przemysłowej na przełomie XIX i XX w.

Alfa Centrum Białystok początkowo zmagała się z brakiem profesjonalnego wizerunku marki oraz niedostatecznie satysfakcjonującym poziomem klientów. Głównym wyzwaniem było przyciągnięcie klientów i zwiększenie zaangażowania wśród odwiedzających. Wraz z rozwojem trendów ukierunkowano działania na stworzenie przestrzeni, w której można spędzić czas w wyjątkowy sposób w towarzystwie bliskich.

Strategia komunikacji została dostosowana do grupy docelowej, która posiada największy wpływ na definiowanie wartości miejsca, czyli pokolenia Z. Dodatkowo, w ramach działań w mediach społecznościowych postawiono na integrację nowoczesnych technologii, które znacznie lepiej rezonują z oczekiwaniami i stylem życia grupy docelowej. W tym celu wykorzystano produkcje CGI/VFX, które zostaną szerzej omówione w dalszej części tego artykułu.

marketing dla centrum handlowego
Początkowa komunikacja wizualna vs uspójniona.

Nowoczesny marketing – z czym to się je?

W obecnych czasach każda sekunda, w której udaje się zwrócić uwagę odbiorcy, jest na wagę złota. Treści wideo, na czele z produkcjami CGI (computer-generated imagery), w tym VFX (visual effects) stają się niezbędnymi narzędziami w arsenale marketerów. Są to produkcje umożliwiające tworzenie realistycznych kreacji, które skutecznie zapadają w umyśle odbiorcy. Produkcje CGI sprowadzają się do stworzenia cyfrowych elementów od podstaw wyłącznie za pomocą komputera. Zawierają zarówno statyczne, jak i dynamiczne obrazy.

Przykład produkcji CGI

W przypadku VFX sprawa wygląda odrobinę inaczej. VFX jest składową CGI, ponieważ także bazuje na tworzeniu cyfrowego obrazu. Chcąc jednak stworzyć VFX, należy połączyć efekty cyfrowe z istniejącym już materiałem wideo. Do produkcji takich materiałów należy użyć m.in. takich programów jak After Effects czy Blender.

Przykład produkcji VFX

Wdrażając do swoich kampanii elementy wykorzystujące VFX, nie tylko można tworzyć angażujące i przekonujące narracje, ale także wykraczać poza ramy nałożone przez tradycyjne formaty reklamowe. Jednym z elementów skutecznej implementacji VFX jest storytelling. Bazując na dokładnie opracowanym scenariuszu, w którym osadzenie VFX najczęściej występuje w intro lub outro, jesteśmy w stanie zmaksymalizować zaangażowanie odbiorców. Oto przykład komunikatu marki Labella, nawiązującego do kupna torebki z okazji nowego roku:

Nie należy jednak zapominać o tym, że kontekst komunikacji w social mediach nie może być pomijany. Charakter działalności jest decydujący dla ukształtowania kampanii. W przypadku gdy unikalne wartości danej branży spotkają się ze zrozumieniem, można zapewnić, że wybór narzędzi wspiera długoterminowy cel klienta i nie przynosi szkód wizerunkowych.

Precyzyjny research potrzeb to fundament pozwalający na wzniesienie efektywności na zupełnie inny poziom.

Realizacja kampanii CGI z zastosowaniem VFX – jak zrobić to dobrze?

Głównym wyzwaniem było przedstawienie Alfa Centrum Białystok jako miejsca znanego z atrakcyjnych ofert modowych dopasowanych do odbiorców ze środowiska zakupowego oraz przeznaczonego do spędzania czasu w wyjątkowy sposób. Poprzednia komunikacja bazowała na dobieraniu zdjęć stockowych, zamiast realnych z przestrzeni Alfa Centrum, które ograniczały postrzeganie jej jako miejsca wartościowego. Brak odpowiedniego podejścia w komunikacji wizualnej stanowił barierę w przyciąganiu i utrzymaniu preferowanej grupy docelowej.

Działania rozpoczęto od regularnego przeprowadzania sesji zdjęciowych w przestrzeni Alfa Centrum, które umożliwiały podkreślenie naturalności i autentyczności miejsca, wiernie oddając jego charakter. Uspójniono komunikację wizualną oraz wzbogacono ją o formaty wideo, w tym efekty i obrazy wytwarzane komputerowo – czyli CGI.

Przykład komunikatów wykorzystujących CGI

Obranie takiego kierunku działań pozwoliło Alfa Centrum nie tylko odświeżyć swoją ofertę, ale umożliwiło także skuteczną komunikację z zetkami, które cenią sobie oryginalność i innowacyjność konsumowanych treści. Publikowane formaty wideo zostały poszerzone o CGI, a konkretniej o VFX. Na podstawie analizy statystyk i preferencji grupy odbiorców dostosowano strategię tak, aby dostarczać wartościowe treści, które przekładają się na podjęcie aktywności w centrum handlowym.

Właściwie… dlaczego VFX?

Zetki dorastały w erze cyfrowej, stale otoczone nowoczesnymi technologiami. Kluczową cechą osób z tego pokolenia jest skłonność do poszukiwania autentycznych i jednocześnie spektakularnych wrażeń. Idealnie odnajdują się w świecie efektów wizualnych, które pozwalają na kreowanie nieograniczonych wizji i wyrażanie swojej oryginalności.

Wykorzystanie VFX w komunikacji pozwoliło stworzyć unikalny i nowoczesny wizerunek, który nie tylko zwiększył atrakcyjność wizualną centrum, ale także podniósł jego konkurencyjność poprzez przedstawienie klientom korzyści. VFX był elementem komunikacji i promocji programu lojalnościowego dostępnego dla klientów Alfa Centrum Białystok, który jest szczególnie wartościowy z perspektywy pokolenia Z.

Zetki cenią sobie oszczędności, więc chętnie przystępują do programów lojalnościowych, dzięki którym mogą zyskać dodatkowe benefity. Całym clue programu jest zainstalowanie bezpłatnej aplikacji umożliwiającej skanowanie paragonów za zakupy w centrum handlowym. Każda złotówka z paragonu to 1 punkt w aplikacji. Punkty umożliwiają użytkownikom odbieranie nagród dostępnych w katalogu oraz korzystanie z personalizowanych zniżek.

jakie są polskie zetki
Źródło: Raport Uniwersytetu SWPS x they.pl, Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?

Porada: Zgodnie z raportem The State of Video Marketing aż w 94% przypadków stosowanie formatu wideo pomogło zrozumieć w lepszy sposób produkt lub usługę.

Efekty wizualne zostały użyte do stworzenia serii krótkich, angażujących filmów, które przedstawiały, w jaki sposób zdobywa się punkty za zakupy oraz jak je wykorzystać. Każde wideo pokazywało w zrozumiały i atrakcyjny sposób nagrody, takie jak ekskluzywne zniżki oraz produkty limitowane, co znacząco zwiększyło zainteresowanie nie tylko programem lojalnościowym, ale także możliwością spędzania czasu w przestrzeni Alfa Centrum w sposób wartościowy. Odbiorcy chętniej korzystali z nagród oferowanych w aplikacji, wykorzystując oferty umożliwiające spędzenie czasu z bliskimi. Wśród takich nagród znalazły się bony do restauracji, kawiarni czy też do kina.

marketing dla centrum handlowego
Wizualne przedstawienie możliwych do odebrania  nagród z aplikacji SPOT za pomocą technologii VFX. Umieszczenie nagród w przestrzeni centrum handlowego.

Jak zacząć tworzyć wartościowe VFX?

Należy rozpocząć od nagrania surowego materiału, który zostanie wykorzystany na potrzeby mapowania przestrzeni. Kolejnym etapem jest tracking obiektów wzorcowych, które są niezbędne do odtworzenia środowiska w przestrzeni 3D. Niezbędny przy tym kroku okazuje się program After Effects i Blender. Modelowanie i animacja elementów, rendering, drobne korekty – i gotowe!

PORADA

Przy pozyskiwaniu surowych materiałów należy minimalizować ryzyko powstania efektu rozmycia ruchu, smug (motion blur) na wideo. Im mniejszy motion blur, tym większa szansa na pomyślnie przeprowadzony tracking 3D.

Co uzyskano w zamian? Odświeżoną lokalizację kultowego miejsca oraz nadanie jej wyjątkowego charakteru. Na tym etapie klaruje się pytanie: co z tytułu takich działań będzie miał odbiorca?

marketing dla centrum handlowego
Produkcja wideo wykorzystująca VFX, zachęcająca odbiorców do spędzenia czasu w Alfa Centrum, jednocześnie nawiązująca do aplikacji SPOT i nagród z aplikacji. Promocja nagród o charakterze „niematerialnym”, umożliwiających spędzenie czasu w centrum handlowym w sposób jakościowy.

Zastosowanie takich efektów wizualnych sprawia, że odbiorcy otrzymują unikalne i angażujące doświadczenia zakupowe, które sukcesywnie zaczynają odbiegać od tradycyjnych form handlu detalicznego. Stosując dynamiczne i realistyczne prezentacje produktowe, odbiorcy mogą lepiej zrozumieć oferowane produkty i poczuć wyjątkowy charakter oferty. Wysoki poziom zaangażowania w treści przekłada się na większe zaangażowanie odbiorców w życie centrum handlowego poprzez wyrażanie swoich sugestii i oczekiwań, a to z kolei prowadzi do regularności wizyt. Dodatkowo stosowanie takich formatów w komunikacji buduje wizerunek marki jako lidera innowacji na tle konkurencji, zdolnego do adaptacji na skutek zmieniających się potrzeb zetek.

PORADA

Chcąc utrzymać zainteresowanie odbiorców, należy pamiętać o ruchach kamerą, które sprawiają, że finalny odbiór produkcji wideo przynosi bardziej realistyczne odczucia, a nasz odbiorca ma wrażenie, że wideo jest „prawdziwe”.

Marketing dla centrum handlowego: efekty działań

Strategia marketingowa dla centrum handlowego Alfa Centrum Białystok w wyraźny sposób pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą zrewolucjonizować podejście do komunikacji i prezentacji produktów. Centrum handlowe w tym przypadku znacząco wzmacnia swoją pozycję na rynku, przyciągając szczególnie młode, świadome pokolenie konsumentów, które ceni sobie kreatywność i innowacyjność. Wprowadzanie takich rozwiązań sprawia, że wizerunek centrum handlowego wykracza poza bycie jedynie marką śledzącą najnowsze trendy. Staje się również pionierem w kształtowaniu przyszłości branży detalicznej.

W czasach, gdy konkurencja jest silniejsza niż kiedykolwiek, a marki nieustannie rywalizują o uwagę klientów, istotne jest zbudowanie długotrwałych relacji. Dzięki zastosowanej strategii Alfa Centrum stała się nie tylko miejscem zakupów, ale przestrzenią dostosowaną do potrzeb nowych generacji konsumentów, co pozwala określić ją jako lidera w regionie.

O autorze

Kinga Kostrzewa

Social media manager w agencji marketingu internetowego Prograffing. Interesuje się neuronauką, w tym sposobami na skuteczne docieranie do umysłu o...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz