Jesteś specjalistą ds. HR albo chcesz zacząć się rozwijać w tej branży i nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź książki dla HR-owca polecane przez ekspertki i ekspertów konferencji I Love HR, która odbędzie się już 12 czerwca 2024 roku. A jeśli jeszcze nie masz swojego biletu, to ostatnie chwile, aby nadrobić zaległości! ❤️
Iwona Borawska
Managing Partner, HireWise
Moją ulubioną książką, która jest podstawą każdej dziedziny biznesu, jest „Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes are High, Third Edition” (Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan, Al Switzler). Przeprowadza czytelnika przez narzędzia skutecznej komunikacji w skomplikowanych i wielowątkowych sytuacjach. Pokazuje, jak komunikować się przy różnicy zdań, jak skutecznie osiągać cele w dialogu oraz w jaki sposób argumentować swoje stanowisko. Daje więc potrzebne nam, HR-om, narzędzie do tego, abyśmy byli efektywni.
Tytuł: Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes are High, Third Edition
Autorzy: Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan, Al Switzler
Wydawnictwo: McGraw Hill
Liczba stron: 304
Maja Gojtowska
Konsultantka, gojtowska.com
HR-owych książek na polskim rynku mamy ostatnio wysyp. Mam poczucie, że wraz z rosnącą różnorodnością kulturową i narodowościową na polskim rynku pozycją obowiązkową dla HR-owców powinna stac się „Mapa kulturowa” Erin Meyer.
Tytuł: Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie
Autorka: Erin Meyer
Wydawnictwo: Znak Literanova
Liczba stron: 320
Całkowicie subiektywnie, ale zachęcam też do lektury moich dwóch HR-owych książek „Candidate Experience. Jeszcze kandydat czy już klient” oraz „Onboarding pracowników. Aby początek nie był końcem”. Obie to wciąż jedyne na rynku pozycje w swoich obszarach.
Tytuł: Onboarding pracowników. Aby początek nie był końcem
Autorka: Maja Gojtowska
Wydawnictwo: gojtowska.com
Liczba stron: 192
„Candidate Experience” wyjaśnia, jak ważne są doświadczenia kandydata w procesie rekrutacyjnym. „Onboarding” kontynuuje ten wątek, pokazując, jak wdrażać pracownika, by początek nie był jego końcem w organizacji.
Tytuł: Candidate Experience. Jeszcze kandydat czy już klient?
Autorka: Maja Gojtowska
Wydawnictwo: Wolters Kluwer
Liczba stron: 276
Róża Szafranek
Founder & CEO HR Hints
Ponieważ sama jestem autorką książki, trudno być tutaj obiektywną. 😉 A mówiąc już zupełnie poważnie: od lat zawsze gorąco polecam książkę „Radical Candor” Kim Scott, która wspaniale pokazuje, jak być liderem z jednej strony wymagającym, a z drugiej strony wyrozumiałym. Czyli jak z jednej strony jasno stawiać oczekiwania i udzielać feedbacku – nawet jeśli dla ludzi nie jest to miłe – a z drugiej strony mieć w sobie to „candor”, czyli np. starać się zrozumieć, że jeśli ktoś przechodzi trudniejszy okres, to może potrzebować np. więcej czasu na dowiezienie jakiegoś projektu. Ta książka o HR jest też o klarownej komunikacji: czyli siadamy wtedy z takim człowiekiem i ustalamy, czego potrzebuje od nas jako lidera i jak długo ta sytuacja będzie trwać. No i znowu, to też jest o tym, że opozycja między ludźmi a biznesem nie istnieje – jak brzmi tytuł mojej prezentacji.
Tytuł: Radical Candor: Fully Revised and Updated Edition: How to Get What You Want by Saying What You Mean
Autorka: Kim Scott
Wydawnictwo: Pan Macmillan
Liczba stron: 336
Paulina Mazur
Konsultantka i ekspertka, paulinamazur.com
Lubię czerpać z książek niekoniecznie stricte HR-owych. Zawsze na warsztatach i webinarach o pokoleniach polecam „Płynne Pokolenie” – filozoficzne (ale zwięzłe) rozmowy Zygmunta Baumana i Thomasa Leoncini o przemijaniu, dorastaniu, o wieku i zmianach, jakie przynoszą młode pokolenia.
Tytuł: Płynne pokolenie
Autorzy: Zygmunt Bauman, Thomas Leoncini
Wydawnictwo: Czarna Owca
Liczba stron: 104
Ostatnio doceniłam bardzo „Wiek paradoksów” Natalii Hatalskiej, który wnosi wiele do każdej dziedziny życia.
Tytuł: Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?
Autorka: Natalia Hatalska
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Liczba stron: 380
A ponieważ nieustannie pracuję nad tym, aby ograniczać czas spędzony na komórce (i upominam bliskich, aby robili to samo 😉), często przywołuję książkę „Wyloguj swój mózg” autorstwa Andersa Hansena.
Tytuł: Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii
Autor: Anders Hansen
Wydawnictwo: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Liczba stron: 256
Olga Żółkiewicz
Konsultantka, How2hr
Mam wrażenie, że ostatnie kilka lat obfitowały w bardzo wartościowe książki HR-owe, i ciężko mi wybrać ten najlepszy tytuł. Jest mnóstwo książek HR, do których regularnie sięgam: „Candidate Experience” Mai Gojtowskiej, „Szef wymagający i wyrozumiały” Kim Scott, „Agile People” Pii Marii Thoren. Jednak ja chciałabym się podzielić trzema, być może nie do końca oczywistymi tytułami:
Tytuł: Powerful: Building a Culture of Freedom and Responsibility
Autorka: Patty McCord
Wydawnictwo: Missionday
Liczba stron: 228
Z Patty chętnie poszłabym na kawę i podyskutowała, ale nie mogę jej odmówić racji w przedstawionym podejściu do wartości, komunikacji i rozumienia biznesu przez wszystkich pracowników.
Tytuł: Winning znaczy zwyciężać
Autorzy: Jack Welch, Suzy Welch
Wydawnictwo: Studio EMKA
Liczba stron: 400
To jest mocna pozycja i wiele razy nie zgadzałam się z jej autorem. Jest to jednak książka dla HR-owca, która mocno poszerza horyzonty. Pokazuje, jak biznes rozumie rzeczywistość.
Tytuł: Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & webwriting
Autor: Artur Jabłoński
Wydawnictwo: Onepress
Liczba stron: 168
To jest must-read dla każdego, kto pracuje, używając słowa pisanego. Komunikacja w HR ma ogromną siłę – warto zdawać sobie z tego sprawę.
Na koniec, ale dalej mocno w temacie współpracy HR-u z biznesem, polecam „Bądź Agile, czyli zwinnie o HR i Employer Brandingu”. Ale o tym tytule nie piszę nic więcej, bo jestem jego współautorką. 😉
Tytuł: Bądź Agile. Zwinnie o HR i Employer Brandingu
Autorzy: Olga Żółkiewicz, Marcin Olszewski, Mateusz Czarnecki
Wydawnictwo: Helion
Liczba stron: 224
Agnieszka Pełka-Szajowska
Ekspertka Concordia Design / założycielka Solversi.pl
Jaką książkę dla HR-owca polecam? „Czy mądrości można się nauczyć” autorstwa Sławomira Jarmuża. Może się wydawać, że to książka filozoficzna albo że mało w niej rzeczy do praktyki biznesowej. Otóż nie. Fakt, poznasz czym jest mądrość i jak ją rozumieć, ale autor od razu przekłada to na praktyczne działania: podpowiada narzędzia myślenia, ćwiczenia(!), pytania, które warto sobie zadawać np. o pokorze poznawczej, o rozmowie z nieprzejednanymi ludźmi czy budowaniu dystansu i kontroli emocji.
Przykładowo: czy znasz np. illeizm? Bo to fantastyczna metoda na co dzień do działania – ja jestem nią zachwycona. Dodatkowo cenię autora za to, że stara się korzystać z metod evidence-based, czyli opartych o wyniki badań naukowych.
Tytuł: Czy mądrości można się nauczyć?
Autor: Sławomir Jarmuż
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Liczba stron: 240
Ta pozycja trafiła do mojego zestawienia TOP książek, bo poszerza perspektywę i daje konkretne, praktyczne narzędzia do działania – w pracy i po pracy. Bo potrzebujemy mądrości, a nie bezrefleksyjności w naszym życiu – także tym biznesowym. Jak pisał Stanisław Jerzy Lec: „Należy patrzeć z góry na szczyt swej doskonałości”. 😊
Maciej Hassa
Dyrektor strategiczny, Be About Hybrid Agency
Z uwagi na to, że najbardziej lubię pozycje, w których autorzy skupiają się na faktach, istotnych informacjach, rozwiązaniach, to jedną z książek HR, które mogę ze spokojem polecić, jest „Siła marki pracodawcy”.
Tytuł: Siła marki pracodawcy. Wykorzystaj potencjał employer brandingu i zyskaj przewagę konkurencyjną
Autorzy: Patryk Adamczyk, Piotr Alberski, Julia Bojanowska, Marlena Chojecka-Bek, Katarzyna Czajkowska, Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, Tomasz Duda, Magdalena Gawłowska-Bujok, Magdalena Gładysz, Maja Gojtowska, Dominik Górka, Iwona Grochowska, Maciej Hassa, Mateusz Jabłonowski, Justyna Jedlińska, Adrian Juchimiuk, Monika Kantowicz-Gdańska, Joanna Kotzian, Aleksandra Kręgielska-Rolla, Maciej Kwaśniewicz, Anna Ledwoń-Blacha, Anna Łabno–Kucharska, Anna Macnar, Adrian Martinez, Anna Mikulska, Szymon Motławski, Alicja Mroczkowska, Dagmara Pakulska, Urszula Podraza, Aleksandra Przegalińska, Maciej Radziemski, Katarzyna Rząsa, Edyta Sander, Agata Sikora-Witkowska, Daria Siwka, Jakub Smarz, Marcin Sokołowski, Marta Śliwińska, Marzena Strzelczak, Joanna Tonkowicz, Adam Wąsik, Jan Zając, Urszula Zając-Pałdyna, Barbara Zych, Olga Żółkiewicz, Klaudia Żyłka
Liczba stron: 352
Publikacja ta powstała przy udziale wielu ekspertów i jest to tak naprawdę ogromna pigułka wiedzy, z której można z powodzeniem korzystać w codziennej pracy. Z ogromną przyjemnością mogę też wspomnieć, że wraz z moim biznesowym wspólnikiem, Patrykiem Adamczykiem, „dołożyliśmy do niej swoją cegiełkę” i napisaliśmy w niej rozdział o social mediach w employer brandingu.
Myślę, że równie warta uwagi, choć zupełnie nie na pierwszy rzut oka HR-owa, jest książka pt. „Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa” autorstwa Kamila Janickiego. Jest to dla mnie jedna z tych lektur, które skłaniają do refleksji.
Tytuł: Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa
Autor: Kamil Janicki
Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
Liczba stron: 384
Warto ją przeczytać i zastanowić się krytycznie nad tym, jak w wielu firmach wygląda podejście do pracowników, wyniku, i czy relacja pracownik-pracodawca jest oparta na zdrowych fundamentach. Ta książka według mnie może w tym świetnie pomóc, a przy okazji sprawdzimy, jak „wspaniała” była nasza szlachecka Polska.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!