Cezary Lech

Content Marketing jest teraz tym czym Social Media były w 2007 roku

Wszystko, co jest używane przez człowieka, ewoluuje w kierunku rozwiązań zapewniających wygodę oraz maksymalną użyteczność. Skoro Internet został oddany “w ręce ludu”, nic dziwnego, że ewoluuje w kierunku “od maszyny do człowieka”. W tym sensie Internet można porównać do języka – wbrew zapędom purystów i technofili, język mimo swoich ram gramatycznych, “technologicznych”, jest środowiskiem ewolucji, której efektem jest powstanie możliwie prostego i zrozumiałego nośnika komunikacji. Podobnie jest w przypadku sieci Internet, która ewoluuje w kierunku człowieka, w kierunku użytecznego contentu, treści angażującej użytkowników, wreszcie treści przez nich tworzonej. Gdzie podąża “pospolite ruszenie” użytkowników, tam, niczym markietanka, podążają trendy e-marketingu, a zwłaszcza SEM.

Umarł Link Building, niech żyje Content Marketing

Wybór podejmowanych zadań powinien być uzależniony od celów wyznaczonych przez charakter naszego biznesu bądź konkretnej kampanii internetowej. Pewne narzędzia – kampanie AdWords, Facebook Ads, RTB, kampanie remarketingowe, przynoszą szybki efekt i mogą być wykorzystane do sezonowych akcji. Podobnie zaczyna być postrzegany link building – często twórcom stron typu MFA (made for AdSense) zależy na krótkotrwałym efekcie w postaci wysokich pozycji dla danej domeny. Mając na uwadze krótkie, intensywne efekty, koszty w postaci kary lub założenia limitu budżetowego są zwyczajnym ograniczeniem przy założeniu danych celów.

Jaką drogę należy wybrać jednak, jeśli zależy nam na długotrwałym efekcie?

Content Marketing to nowe SEO

Niektórych przeraża fakt, że Internet nie zapomina. Ofiary memów Internetowych proszą o usunięcie ośmieszających zdjęć nie wiedząc, że Internetowego flow nie da się zatrzymać. Gdy rodził się social media marketing, a firmy nie miały rozeznania w potędze i prawidłach blogosfery, negatywne opinie kłuły w oczy bezradnych menedżerów firm. Okazało się, że walka prawna i pieniądze to nie wszystko – liczy się natomiast długotrwała strategia contentowa, której celem jest dominacja na kluczowych pozycjach w wyszukiwarkach Internetowych.

Skoro Internet nie zapomina, można tym samym wysoko określić wartość contentu w czasie. Zasoby utworzone w ramach kampanii contentowej nie zostają usunięte, wciąż pracują dla naszego biznesu generując dodatkową ilość ruchu sprowadzonego na stronę za darmo. Za stworzenie treści płaci się raz, a wraz z zakończeniem kampanii PPC kierującej do nowej treści, kampania content marketingowa nie kończy się. Treść pracuje przez kolejne lata przez cały czas sprowadzając nowy ruch i zainteresowanie.

Content Marketing i zarządzanie treścią w wyszukiwarkach to pole działania współczesnego specjalisty ds. PR. – mówi Włas Chorowiec z LeadBullet SA, twórcy projektu NextContent.pl:

PR-owiec (a może SEO’wiec?) przyszłości to osoba, która łączy kompetencje klasycznego PR, social media managera z content managerem. Myślę, że obserwujemy rozwój hybrydowej komunikacji rozumianej jako zespół umiejętności wykorzystania współczesnych narzędzi w efektywnym dotarciu do konsumenta (…) Dodałbym do tego jeszcze SEO. Pozycjowanie to dzisiaj niezbędne narzędzie wspierające w skutecznym dotarciu do konsumenta z naszym komunikatem.

W roku 2014 poniższe stwierdzenia staną się jeszcze bardziej wiążące:

    • Content Marketing jest największą bronią w walce o dobrą reputację marki w wyszukiwarkach. Poprzez tworzenie wartościowych treści na wiarygodnych domenach, często jesteśmy w stanie szybko zdominować SERP na nazwę naszej firmy/produktu
    • Chcąc osiągnąć zadowalający efekt na polu SEO lokalnego – możemy do budowania strategii contentowej wykorzystać media i serwisy lokalne.
    • Google Authorship – Dzięki możliwości dodania linku do profilu Google+ autora w artykule publikowanym na łamach serwisu o wysokiej reputacji, jesteśmy w stanie zyskać efekt w postaci wyświetlenia nazwiska oraz zdjęcia autora poprzez określenie authorship.
    • Wykorzystując narzędzia do zarządzania Content Marketingiem typu NextContent.pl, można ułatwić publikacje także infografik, galerii zdjęć oraz osadzić materiały video.
    • Część wydawców zgadza sie tylko na linki nofollow lub tekstową wzmiankę o stronie www autora. Przy dobrze napisanym artykule czasami wystarczy drobna wzmianka o twojej firmie/produkcie, a użytkownik już sam ją znajdzie – często efektem ubocznym content marketingu jest wzrost wyszukań i wejść z brandowych słów kluczowych. Do mierzenia tego efektu dobrze sie nadaje Google Trends.
    • Jeśli w 2014 chcesz spać spokojnie (nie myśląc o kolejnych update’ach Google) to jedną z najważniejszych rzeczy jest odpowiednia dywersyfikacja ruchu. Także w tym punkcie Content Marketing jest jednym z ciekawszych trendów. W 2014 postaraj się aby proporcje ruchu na Twojej stronie wyglądały podobnie jak na poniższym screenie z narzędzia Fokus (Google – 20-30%) zrodla ruchu social media content marketing

 

Długość kontentu a korelacja z pozycjami w Google

Jak zauważa Neil Patel w artykule How Content Length Affects Rankings and Conversions długość kontentu ma bezpośrednie przełożenie na wskaźnik konwersji ale także na pozycje w wyszukiwarce. Okazuje się że rekomendowana długość tekstu to min. 2000 słów:

dlugosc tekstu a pozycje strony w wyszukiwarce

Podobne analizy przeprowadzone przez Moz.com idą krok dalej sugerując że dłuższy bardziej rozbudowany kontent ściąga też wyraźnie więcej linków!

Content Marketing jako doskonałe źródło ruchu z kampanii PPC/Social Media

Dobra treść, którą umieściliśmy w popularnych portalach może okazać się znakomitym landing page’m dla naszych kampanii. Uznane przez internautów źródło informacji może się okazać doskonałym nośnikiem virala. Jak wiadomo, w programach reklamy CPC liczy się klikalność. Dobry content ściąga ruch za grosze. Za reklamy, które klikają się lepiej, zazwyczaj płacimy mniej – jest tak na YouTube, na Facebooku, a także programach RTB oraz w Google AdWords.

Umieszczając artykuł w nowej, niezależnej lokalizacji, możemy także zyskać wejścia całkowicie nowych użytkowników. Ponieważ docieramy do grupy docelowej, której nie byliśmy w stanie dosięgnąć za pomocą reklam, możemy się spodziewać dodatkowych konwersji – trafiamy bowiem do użytkowników o nawykach innych niż przeciętny użytkownik naszego serwisu, o takich, którzy nigdy nie słyszeli o naszej marce.

Nowości w promocji contentu

Warto również zauważyć, iż po zmianie algorytmu Edge Rank na Facebooku bardziej eksponowane będą posty z linkami do artykułów. Wartościowa treść już teraz wyświetla się lepiej od zdjęć.

A oto dowód:

Kolejnym faktem godnym zauważenia jest wzrost liczby wyświetleń wyników typu In-depth articles w Google. Zajawki do artykułów występują już na około 6,4% zapytań

Opcje Google związane z promocją contentu pojawiają się dla sporej części zapytań (źródło: Mozcast)

Nowe możliwości promocji contentu będą dotyczyły już wkrótce także Google+ i AdWords na stronach w sieci reklamowej Google. Formy reklamy promujące content opublikowany na Google+ już wkrótce będą dostępne w jednostkach reklamowych sieci Google.

W trakcie szkolenia Content Marketing pokazuję realne case’y content marketingowe m.in. w oparciu o tzw. ciężkie branże, takie jak Kabiny WC :)

Tekst współtworzył Rafał Kowalewski

czytaj także

Większość kont w Google Analytics jest źle skonfigurowanych – wywiad z Maciejem Lewińskim

Cezary Lech

O autorze

Cezary Lech

Współzałożyciel sprawny.marketing i obecnie Doradca Zarządu sprawny.marketing. Marketingiem internetowym zajmuje się od 2005 roku. Autor wielu a...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Jacek Nowak

    Faktycznie przez content znacznie lepiej się pozycjonuje. No i jakaś wartość dla użytkowników jest.

  3. Adrian Pakulski

    Agresywne SEO będzie rozwijało się równolegle do Content Marketingu – optymalizacja kosztów zrobi swoje w wielu wybranych tematykach; zresztą po działaniach Google można dostrzec, że w przypadku silnie obstawianych fraz, budowanie długoterminowych strategii jest coraz droższe, a popychanie materiałów prasowych wcale nie wyklucza ryzyka złapania filtru lub wykrycia nienaturalnych linków przychodzących. W istocie – tworzenie dobrych treści ułatwia nieco pracę i pozwala przy odpowiedniej optymalizacji zminimalizować ryzyko, ale jestem daleki od stwierdzenia, że Link Building jako taki umarł. Tak, SLW’e i inne z pozoru prymitywne sposoby manipulowania SEP’ami nadal działają – kwestia umiejętności i priorytetów.

  4. Marcin Niewęgłowski

    Żeby tylko z content marketingiem nie było tak, jak z mobile, któremu co rok przypisuje się okrzyk “rok pod znakiem mobile” ;) Ale z tym porównaniem do social media, to niby chodziło o to, że będzie na niego hype? Czy że content marketing zastąpi social media? Bo jeżeli chodzi o to pierwsze to czas pokaże. A jeżeli chodzi o drugie, to przecież działania content marketingowe tak naprawdę nakręcają całe social media ;)

    Myślę, że renesans na content marketing (bo w sumie nie jest to żadna nowość) wyniknie z uwagi na tzw. curated content. Odbiorcy będą mieli dość zalewu miałkich informacji, a bardziej będą cenili wartość dodaną, która stoi za danym działaniem content marketingowym.

  5. Teraz wszyscy będą tworzyć blogi o wszystkim. W końcu Google stwierdzi, że serwery są zbyt obciążone contentem i zaczną usuwać strony ze zbyt wysoką ilości stron. Tak czy siak Google wygrywa.

  6. Marcin Kosedowski

    Zalecana długość artykułu to 2000 słów? Ten ma niecały 1000, a 2000 słów to bardzo dużo, mało kto to przeczyta w całości

  7. Zawsze strona ktora ma wiecej tekstu bedzie lepiej widziana niz ta z 300 slowami. Oczywuscie linkow nie biore pod uwage.

    Rowniez wypozycjonowanie strony na nazwe produktu lub firme nie bylo problem.

    W sumie to nic nowego tu nikt nie wymyslil.

  8. Przemysław Bednarz

    Content Marketing, Social Media i buzz marketing to obecnie najlepsze co można zrobić dla klienta.
    Do tego profesjonalne, rzeczowe artykuły, współpraca z czołowymi blogerami i mediami to profesjonalne podejście tego co napisałem powyżej.
    Content marketing daje klientom znacznie więcej możliwości, a umiejętne jego wykorzystanie to nie tylko pozycjonowanie (powiedziałbym nawet w mniejszym stopniu pozycjonowanie), ale i wizerunek, przywództwo w branży i wyznaczanie trendów – to potężniejsze narzędzie niż wielu dziś sądzi.

  9. Marcin Niewęgłowski

    Przemek, co prawda to prawda. Podpisuje się pod tym swoimi dwoma rękoma :)

  10. @Marcin Kosedowski. 2000 słów – tak, ale w języku angielskim. Nasuwa się pytanie o różnice językowe. W polskim języku mamy dłuższe wyrazy. Nasi przodkowie zza Odry mają jeszcze dłuższe słowa… Wg zadania z podręcznika dla gimnazjum: Średnia długość słowa w tekstach angielskich wynosi ok. 4,2 litery, a w tekstach polskich ok. 5,4 litery.

    O różnicach w językach już dyskutowaliśmy na Sprawnym: https://sprawnymarketing.pl/artykuly/seo-copywriting/

  11. Content Marketing zawsze się sprawdzał, teraz działa jeszcze lepiej. Zwłaszcza ten unikalny content ;)
    Przemek ma dużo racji, odpowiednie wykorzystanie narzędzi marketingowych, które wymienił, potrafi sprawić, że pozycjonowanie staje się dodatkiem.

  12. W 2007 Social Media były jeszcze słabe i mało znaczące. Kiepskie porównanie ;) Bardziej content marketing będzie w 2014 tym co Social media były w 2012 czyli totalny i globalny rozrost. Content marketing w stanach juz ma sie bardzo dobrze. Teraz idzie w stronę bardziej wizualna, łatwiejsza do czytania (webwritting) i na pewno wartosciowa (zwłaszcza guest posty). Jak powiedział Matt Cutts z Google, jeśli piszecie content tylko zeby przemycić linki do waszej strony – robicie to zle. Jeśli piszecie wartościowe treści na wartościowych stronach to nie macie sie czego obawiać. To było odnośnie tego ze kiepskie guest posty bedą traktowane przez Google jak spam.

    Także u nas nowość, za wielka woda content marketing juz sie rozwinął w 2013 i teraz tylko dojrzewa i pięknieje :)

  13. Agencja interaktywna Warszawa

    Pozycjonowanie już od jakiegoś czasu zostaje z boku. Podstawą działań powinno być teraz pisanie wartościowych tekstów, które Internauci sami będą linkować dalej.

  14. O content marketing zagranica mowi sie juz od 5 lat? I czy seo sie az tak zmienilo od tamtow czasow? :P

  15. Monika Turemka

    Wartościowa treść i teksty rozwiązujące problemy to bardzo lubiane “kawałki”, które użytkownicy linkują w mgnieniu oka. Czasem można się zdziwić, gdzie nasz tekst “poszedł” :)

  16. Tu, moim zdaniem, nie tyle chodzi o to, że dzięki unikalnemu content marketingowi internauci będą do naszej strony bez przymusu linkować, tylko o to, że dla mnie content marketing ma na celu rozwiązywać problemy użytkowników Internetu. Jeśli nasze treści będą pomagać w rozwiązywaniu problemów i będą zoptymalizowane pod kątem fraz typu: “jak samemu zamontować klimatyzację”, to wygenerujemy duży ruch na stronę i to Google doceni.

  17. Zgadzam się z opinią, że równolegle z content marketingiem będzie się Black Hat SEO rozwijało równie intensywnie…

  18. Tomasz Jedoń

    Moim zdaniem, wszystko idzie w dobrym kierunku. Może w końcu firmy zaczną doceniać prawdziwy content, a nie tylko super seo-sztuczki…

  19. organizacja eventów warszawa

    Dobry content to podstawa, tyle, że google nie przewidziało, że polski internet jest troche inny niż amerykański.

  20. zapaleniestawow

    Jak black seo będzie się rozwijało równie intensywnie, jak twierdzi przedmówca, to content nigdy nie będzie king

  21. Krzysztof Wójtowicz

    Lubię tego typu akcje, bo przypominają mi dywagacje “Czy rok 20XX będzie rokiem mobile?”

  22. Bartosz Sobczyk

    Wszystkie uwagi i spostrzeżenia zawarte w artykule są trafne. Brakuje mi tylko informacji o tym, że najlepszy Content Marketing to taki, który skłania użytkowników do przesyłania treści dalej, do swoich znajomych. Żeby tak się stało, treści powinny wywoływać jakieś emocje. Muszą zainteresować i wzbudzić odczucia, którymi użytkownik będzie chciał się podzielić. Pierwsze co ja bym zrobił, po napisaniu dobrego Contentu, to poinformował o tym użytkowników na portalach społecznościowych ponieważ jak widać na screenie zamieszczonym w artykule to właśnie one generują największy ruch (48%) i dają dużą szansę na rozprzestrzenianie się opublikowanych przez nas treści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz