Marianna Krupa

Real Time Marketing – wszystko, co musisz o nim wiedzieć, by wykorzystać go w marketingu

Nasi odbiorcy są jak my – marketerzy – lubią wiedzieć wszystko od razu, kochają kreatywne reakcje i zajmującą dyskusję. Głosem w tej rozmowie jest Real Time Marketing, opierający się na prastarej regule akcja/reakcja, rozszerzonej o zasadę bardzo kreatywnej reakcji. Cóż to takiego i dlaczego niewykorzystany w działaniach reklamowych może odbić się nam czkawką? O tym jest ten tekst. Enjoy!

Czym jest RTM?

Wszelkie mądre opracowania mówią o tym, że Real Time Marketing to przede wszystkim komunikacja z klientem w czasie rzeczywistym. Gdy do tego dodamy sposób na promocję, która może wywindować naszą firmę w rankingu popularności, otrzymamy w sumie pełną definicję. Oczywiście bez jakże potrzebnych niuansów. Ale o nich za chwilę. 😉

Działania związane z marketingiem w czasie rzeczywistym to nie jest wolna amerykanka. Trzeba znać pewne zasady i nimi się kierować. Inaczej nasz RTM-owy strzał przejdzie bez echa i machniemy na to ręką.

Co powinieneś sobie wziąć do serca, zanim zaczniesz się w to bawić?

  • Znasz swojego odbiorcę? Wiesz dokładnie, kto Cię ogląda/słucha/czyta i co może mu się spodobać?
  • Odwołujesz się do sytuacji generującej RTM w sposób jasny – tak, by użytkownik w mig zaczaił, o co Ci chodzi? A może metafora jest zbyt głęboka?
  • Jeżeli w ułamku sekundy nikt się nie zaśmieje, pobite gary. Jeżeli chcesz zareagować dwa dni po wydarzeniu, to lepiej tego nie rób. Jest stanowczo za późno. Już nikt nie pamięta o tym, że Bernie Sanders siedział na krzesełku i miał czadowe rękawiczki.
  • Działasz z klasą, smakiem, dobrym humorem i nie wpadasz w meandry dyskusji o kontrowersjach. Swego czasu taka rozpętała się po opublikowaniu tego:
Tiger 1 sierpnia

Zasada „Trzy eR” – czyli jak robić dobrze RTM?

Nieco wyżej napisałam o swego rodzaju regułach savoir vivre w RTM. Ale istnieje pewna zasada, dzięki której zakwalifikujesz coś do marketingu w czasie rzeczywistym i dobrze to obrobisz. Jakie to trzy eR? Recent, Relevant, Real.

1 Recent

Czas to pieniądz! Tutaj ta zasada sprawdza się jak nigdzie indziej. To, co ma wynieść Cię na wyżyny popularności, powinno wydarzyć się RECENT/OSTATNIO. I tu trzeba wyczucia. Czasami coś zatrybi jeszcze na drugi dzień (Bernie Sanders na krzesełku w czadowych rękawiczkach), a czasami coś po kilku godzinach jest już nie do odgrzania (Ciemność na Super Bowl).

2 Relevant

Trafne. Pomyśl, czy sytuacja, którą chcesz wykorzystać, jest istotna dla Twojej marki czy branży. Czy Twoi klienci to połączą? Czy planowany RTM i Twój biznes będą logicznie (lub chociaż półlogicznie) powiązane? Tutaj przydaje się jasno określona persona i jej zainteresowania. Jeżeli sprzedajesz fotele gamingowe Michałowi w wieku 34 lat, który nie interesuje się życiem celebrytów, to RTM o dziwnych butach Kim Kardashian raczej nie siądzie.

3 Real

I tutaj warto zadać sobie pytanie, co dla nas oznacza „prawdziwy”? Jak możesz taki być? Hmmm. To zależy. 😉 Prawdziwy to w tym kontekście pasujący do strategii contentowej, odbijający tożsamość marki. Jeżeli chcesz coś zrobić tylko dlatego, że widzisz, że konkurencja to robi i wrzuca do sieci mem z San Escobarem w roli głównej, a nie masz na to ani pomysłu, ani nie wiesz, jak to ubrać w język komunikacji Twojej marki, daj sobie spokój. Tyle.

Czy RTM można zaplanować?

Hmmm. Oto jest pytanie. Prawda jest taka, że wszystkie najlepsze RTM-y były spontaniczne. Trudno zaplanować w strategii marketingowej to, że Luis Suarez ugryzie włoskiego piłkarza podczas jednego z meczów.

AKCJA:

KREATYWNA REAKCJA:

Real Time Marketing

Albo to, że podczas Super Bowl zgaśnie światło – tutaj chapeau bas w kierunku ciasteczek Oreo:

RTM
Źródło: https://twitter.com/Oreo/status/298246571718483968

Światło gaśnie, a na Twitterze w ciągu kilku minut pojawia się ta oto grafika, którą w ciągu godziny udostępniono 10 tysięcy razy. Chciałabym mieć taki refleks. 😉 Ponoć największy potencjał RTM-owy wyczerpuje się po dwóch minutach. Chociaż znamy przypadki kogoś, kto nawiązywał do pewnej sytuacji nawet po dwóch latach – więcej TUTAJ.

Na ten aspekt niezaplanowania i spontaniczności zwracała uwagę Natalia Hatalska już w 2013 roku (o TU). Jest jednak kilkanaście (jeżeli nie kilkadziesiąt) wydarzeń w naszym marketingowym życiu, o których wiemy wcześniej – premiery filmów, gier, przyjazd ważnej osobistości do kraju czy Światowy Dzień Ubierania się na Różowo (nie wiem, czy taki jest. Nie googlujcie. 😉 Kiedyś napisałam o tego typu świętach, że są „RTM pozornym” (TU), ale są! I tyle z planowania.

Do tego należy doliczyć oczywiście kwestię tego, czy obsługując określonego klienta lub prowadząc dany biznes, mamy zasoby na zareagowanie.

Dlaczego to takie ważne? Jako przykład podam IKEA. Zatowarowanie, profil działalności i misja marki są tak szerokie, że IKEA umiejętnie reaguje w każdej sytuacji. Dosłownie w KAŻDEJ. Przykłady poniżej:

ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Ikea Real Time Marketing
ikea real time marketing
Żródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

RTM – dlaczego marketerzy się w to bawią?

Okazuje się, że nie chodzi tylko o zabawę. 😉 Chodzi o dobrą zabawę. A tak naprawdę poza nią jest jeszcze mnóstwo marketingowych powodów, które z powodzeniem można mierzyć wieloma wskaźnikami. Gdyby taką reakcję rozebrać na czynniki pierwsze, to otrzymujemy:

ikea real time marketing
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10159232502922479

Co może pójść nie tak? … i jak temu zapobiec?

Cóż. Jeżeli robisz wszystko zgodnie z zasadami i myślisz, że za chwilę będziesz gwiazdą, to możesz się przeliczyć. Świat jest tak urządzony, że nie ułatwia nam wielu rzeczy. Wyobraź sobie taką sytuację: masz idealny pomysł na reakcję, ubrałeś to w ciekawą formę graficzną, wszystko pasuje do Twojej marki, a dział marketingu, pękając ze śmiechu z powodu śmieszności wrzutki, ostatkami sił klaszcze na cześć Twojej kreatywności. Wrzucasz to na swojego firmowego fejsbunia. I co? I nic! Nie jesteś ciasteczkami Oreo, które mają miliony obserwatorów na całym świecie. Grafika się nie poniosła. Polubili tylko znajomi.

Co możesz zrobić?

  • Budować, budować i jeszcze raz budować zaangażowaną grupę odbiorców.
  • Poza tworzeniem contentu musisz pomyśleć o formach jego dystrybucji.
  • Musisz być cierpliwy, a także cierpliwy. 😉

Tytułem podsumowania

Real Time Marketing powinien być obecny w naszych strategiach marketingowych, a co za tym idzie – również w harmonogramach. Nie zwalnia to nas, marketerów, z czujności i nieustannego monitorowania sieci. Trzeba szybko znaleźć okazję i ją jak najlepiej wykorzystać. Powinno być zabawnie, ma się przecież nie tylko rozejść viralowo, ale też budować pozytywne skojarzenia z marką. Jeżeli zadbasz wyłącznie o estetykę, to możesz okazję zaprzepaścić – jak tutaj:

RTM
Źródło: https://www.facebook.com/VolvoCarSouthAfrica/posts/pfbid02sB6CuxyxMNi8chiJJ1h53nBMu2UAvXRdffwXXvCEqYiJ6Q7XStf3jNXvse5qNVCBl

A jeśli chcesz wiedzieć, jak tworzyć viralowe treści, zapoznaj się z tymi artykułami:

  1. Jak stworzyć kampanię wirusową, która za złotówkę dotrze do miliona osób?
  2. 8 elementów, które sprawią, że Twoje treści staną się viralem

czytaj także

19 błędów, które nagminnie popełniają copywriterzy

Marianna Krupa

O autorze

Marianna Krupa

Zaczynała jako copywriter w zamierzchłych czasach Goldposition.pl. Dziś jest Head of Content w MaxROY.agency i czuwa nad wszystkimi contentowymi pr...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz