Google Analytics jest obecnie bez wątpienia jednym z najpotężniejszych dostępnych narzędzi analitycznych. Posiada wiele funkcji, które pomagają w pomiarze sprzedaży i konwersji. Na tym jednak się nie kończy. Google Analytics pomaga zrozumieć, jak użytkownicy zachowują się na stronie, ile czasu na niej spędzają, oraz co sprawia, że na nią wracają.
Podczas pracy z klientami, kiedy pokazywałem im, jak skonfigurować Google Analytics na ich stronie, zauważyłem, że niektórzy z nich nie znali wielu ważnych funkcji tego narzędzia. W tym artykule chcę zwrócić Waszą uwagę na ten potencjał, który często nie jest wykorzystywany, a który niesie ze sobą wiele przydatnych informacji.
1. Utworzenie więcej niż jednego widoku
Ustawienie więcej niż jednego widoku pozwala na eksperymentowanie z danymi Google Analytics bez obawy, że zostaną one utracone.
Byłem świadkiem sytuacji, kiedy klient miał ustawiony tylko jeden widok w Google Analytics i widział rozbieżność w danych z powodu nieprawidłowej konfiguracji filtrów.
Aby uniknąć takich sytuacji, jak niezgodność dane lub ich utrata, należy utworzyć więcej niż jeden widok w Google Analytics:
1. Widok Niefiltrowany
2. Widok Testowy
W widoku niefiltrowanym, nie stosowane są żadne filtry lub konfiguracje, ponieważ miałoby to wpływ na nieprzetworzone dane w Google Analytics. W widoku testowym, można stosować filtry oraz zmieniać konfiguracje, aby analizować wybrane dane.
Ponadto, jeśli prowadzisz dużą firmę, wygodniej Ci będzie stworzyć różne widoki dla różnych subdomen w Google Analytics i nadać ograniczony dostęp do nich klientom, z którymi współpracujesz.
Więcej na ten temat:
- Jak dodać nowy widok (support.google.com)
- Dlaczego potrzebujesz przynajmniej 2 widoków w Google Analytics? (cxfocus.com)
2. Raport „Dane Demograficzne i Zainteresowania”
Raport „Dane Demograficzne i Zainteresowania” istnieje już długi czas, ale nadal nie jest przez wiele osób wykorzystywany. Raport ten dostarcza informacji na temat wieku, płci i zainteresowań osób odwiedzających Twoją stronę.
Jest on bardzo pomocny w zrozumieniu użytkowników strony. Ponadto, informacje uzyskane z raportu pomagają precyzyjniej docierać do odbiorców w kampaniach marketingowych i uzyskiwać lepsze konwersje.
Informacji, które możesz wyciągnąć z raportu jest mnóstwo, na przykład:
- Która płeć bardziej angażuje się na stronie?
- Która z grup lepiej się angażuje i generuje lepsze konwersje?
Więcej na ten temat:
- Raport Dane demograficzne i Zainteresowania (online-behavior.com)
- Analiza danych demograficznych i zainteresowań (support.google.com)
- Informacje o klientach na podstawie raportu demograficznego Google Analytics (online-behavior.com)
3. Śledzenie Zdarzeń
Google Analytics w ustawieniu domyślnym śledzi wiele zachowań użytkowników, ale jest też wiele zdarzeń, których w podstawowej konfiguracji nie uwzględnia – na przykład liczby kliknięć przycisku pobrań. Używanie funkcji śledzenia zdarzeń pozwala na monitorowanie każdego kliknięcia – zdarzenia.
Funkcja ta pozwala na śledzenie zdarzeń, bez względu na to, czy odnotowano zmianę URL, na przykład klikanie w linki, adresy email, przyciski mediów społecznościowych, pobrania plików.
Wiemy, że każda strona generuje pewne zachowania użytkowników, które chcemy śledzić. Poprzez śledzenie zdarzeń dowiesz się więcej o aktywności użytkowników i zrozumiesz, w jaki sposób angażują się oni w twoje treści.
Możesz śledzić:
- liczbę osób, która pobrała plik,
- liczbę osób, która kliknęła przycisk „play” / „pauza”,
- lub inne wybrane kliknięcia na podstawie aktywności użytkownika.
Więcej na ten temat:
- Sledzenie Zdarzeń Google Universal Analytics – Przewodnik (optimizesmart.com)
- Śledzenie Zdarzeń przez Google Analytics: Konfiguracja w 3 krokach (gravitatedesign.com)
Narzędzia:
4. Korzystanie z raportów w sekcji Test porównawczy
Raport „Test porównawczy” jest niezwykle wartościowy, ponieważ informuje, jak Twoje dane plasują się względem innych w branży. Pozwala to na porównanie i sprawdzenie, jak każdy z Twoich kanałów daje sobie radę w porównaniu do średnich wyników w branży.
Poniżej kilka przykładowych danych, które można wygenerować w raporcie:
- Jakie wyniki ma Twoja strona w porównaniu do innych z branży?
- Jakie obszary wymagają ulepszenia?
- W jakich obszarach jesteś blisko, aby osiągnąć wskaźniki porównawcze branży?
Więcej na ten temat:
- Więcej kontekstu w raporcie Testu Porównawczego Google Analytics (online-behavior.com)
- Wyniki Testu Porównawczego: Twoje możliwości, co robić, czego się wystrzegać, z czego nie rezygnować (kaushik.net)
5. Używanie parametrów UTM do śledzenia kampanii
Rozpoczynając kampanię marketingową w Internecie, jest wysoce prawdopodobne, że różne materiały marketingowe zostaną rozdystrybuowane w wielu miejscach w sieci.
Załóżmy, że reklama display w różnych rozmiarach zostanie umieszczona na różnych stronach, w comiesięcznym newsletterze umieścisz o tym wzmiankę, a także w branżowym magazynie online udostępnisz artykuł wraz z reklamą.
Podczas gdy łatwo jest stwierdzić, który kanał generuje większy ruch na Twój landing page (powiedzmy, że wysyłka mailowa skutkuje większym ruchem niż reklama), w jaki sposób stwierdzisz, który newsletter jest bardziej efektywny? Lub który rozmiar baneru jest trafniejszy? To jest moment kiedy liczą się parametry UTM!
Parametry UTM to po prostu tagi, które dodawane są do adresu URL. Kiedy ktoś klika w URL z parametrami UTM, tagi te będą śledzone przez twoje konto Google Analytics. Dla przykładu – właśnie przesłaliśmy newsletter do 5 różnych baz mailingowych. Dzięki użyciu parametrów UTM mogliśmy dowiedzieć się, jaki ruch generuje każda z tych baz.
Gdybyśmy nie użyli parametrów UTM, trudno byłoby stwierdzić, która z baz wygenerowała większy ruch i liczbę konwersji.
Więcej na ten temat:
Narzędzia:
- Narzędzie do tworzenia adresów URL
- Narzędzie do tworzenia adresów URL Google Analytics (Dodatek Chrome)
6. Integracja z kontem Google Webmaster
Wiele osób nie ma w zwyczaju regularnego sprawdzania Google Webmaster. Jego integracja z Google Analytics pomaga w monitorowaniu wyszukiwanych haseł.
[Tweet „Wyszukiwane hasła to kopalnia pomysłów na słowa kluczowe optymalizujące stronę.”] Powinieneś więc nauczyć się, jak zintegrować konto Google Webmaster z Google Analytics.
Strona wyszukiwanych haseł pokazuje te zapytania w Wyszukiwarce Google, które spowodowały wyświetlenie wyników zawierających adresy URL pochodzące z Twojej witryny. W ten sposoób dowiesz się także, które strony twojej witryny były najczęściej wyświetlane w wyszukiwarce Google (pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania).
Wszyscy wiemy, że wyszukiwane hasła są największym źródłem pomysłów na słowa kluczowe. Po tym jak Google wprowadził w raporcie słów kluczowych pozycję „nie podano” („not provided”– więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule), opcja „wyszukiwane hasła” w narzędziach dla webmasterów jest mocno wykorzystywana, w celu identyfikacji nowych słów kluczowych.
Więcej na ten temat:
- Jak podpiąć Google Analytics do Narzędzi Google Webmaster (Youtube – Orbit Media Solutions)
7. Śledzenie użytkowników mobile
Ten raport mówi Ci, jaki odsetek odwiedzających, to użytkownicy mobilni.
Z uwagi na to, że coraz więcej użytkowników łączy się z Internetem przy użyciu smartfonów, ważne jest, aby sprawdzać ten raport w celu zoptymalizowania strategii na urządzenia mobilne. Zalecam sprawdzać te dane co 15 dni.
Więcej na ten temat:
- Z jakich urządzeń mobilnych korzystają odwiedzający twoją stronę? [Szybka Porada Google Analytics] (hubspot.com)
- Google Analytics: Pulpit vs. Smartfon vs. Tablet (hallaminternet.com)
8. Śledzenie Powiadomień Analytics
Google regularnie sprawdza kody śledzące Google Analytics, konfigurację konta i inne ustawienia, aby wychwytywać błędy w kodach śledzących. Swoje spostrzeżenia Google przekazuje za pomocą funkcji Powiadomień Analytics.
Rozwiązanie tego problemu pozwoli chociażby na uzyskanie lepszych danych z Google Analytics:
Możesz spodziewać się tego rodzajów powiadomień:
Kiedy Google Analytics, na przykład, wie, że nie zająłeś się usunięciem ruchu wewnętrznego, wtedy sugeruje Ci, że powinieneś to zrobić.
LUB
Jak pokazano w przykładzie powyżej, Raport Demograficzny i Zainteresowań nie jest włączony. Wtedy Google Analytics zasugeruje Ci, abyś włączył raport, aby uzyskać szerszą analizę.
Z uwagi na to, że powiadomienia są po to, aby efektywniej zbierać dane, radzę, abyś regularnie sprawdzał listę powiadomień.
Więcej na ten temat:
- Ustawienia powiadomień dotyczących śledzenia w Google Analytics (optimizesmart.com)
9. Monitorowanie raportu „Wyszukiwanie w witrynie”
„Wyszukiwanie w witrynie” jest kolejnym z przydatnych raportów Google Analytics. Służy on dostarczaniu informacji o pozycjach wyszukiwanych w wyszukiwarce na stronie.
Oprócz tego, że dostarcza Ci to informacji o zamiarach użytkownika, możesz użyć tych danych do wyselekcjonowania słów kluczowych i stworzeniu wpisów na blogu pomocnych w optymalizacji pod kątem SEO.
Więcej na ten temat:
- Jak użyć raportu wyszukiwanie w witrynie w Google Analytics (searchenginewatch.com)
- Dane wyszukiwane w witrynie – pięć pytań, jakie należy sobie zadać (support.google.com)
10. Ulepszony eCommerce
To ostatni i niedawno dodany raport, o którym powinieneś wiedzieć.
Ulepszony eCommerce to nowa struktura raportowania w Google Analytics. Składa się z 10 mocnych raportów i dostarcza wszelkich informacji, jakich potrzebujesz, aby zgłębić zachowania klientów.
Informacje, które możesz wyciągnąć z Ulepszonego e-Commerce:
- która część Twojej witryny powoduje spadki i skutkuje utratą klienta,
- schemat zachowań nowych vs. powracających użytkowników na stronie,
- kategorie produktów, które są najlepiej widoczne dla użytkowników, ale mniej widoczne przy opcji „dodaj do koszyka”,
- kategorie produktów, które są często usuwane z koszyków,
- marki, które sprzedają się lepiej i generują większe zyski.
I wiele więcej…
Więcej na ten temat:
- Zrozumieć Ulepszony E-commerce śledząc go w Analytics(optimizesmart.com)
- 5 Raportów Ulepszonego E-commerce, których potrzebujesz teraz zrozumieć(tatvic.com)
Dziesięć powyższych punktów stanowi wspaniałą bazę do wyciągania informacji z Twojej witryny. Mam nadzieję, że pomoże Ci to w lepszym wykorzystaniu dostępnych możliwości. Postaraj się spędzić już teraz kilka minut na sprawdzeniu, jak dane Google Analytics mogą zostać wygenerowane pod Twoje potrzeby!
Może właśnie odkryłeś metody i funkcje w Google Analytics, które pomogą ci w zbieraniu danych i raportowaniu w systemie. Podziel się swoimi spostrzeżeniami na temat swoich przygód z Google Analytics w komentarzach poniżej.
Miłego odkrywania!
Źródło: Search Engine Journal
Tłumaczenie: Monika Pachciarz
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!