Pamiętam dni, kiedy zaczynałem „robić” swoją pierwszą stronę internetową. Pamiętam także, jak dużą uwagę zwracałem wówczas na poszukiwanie coraz to nowych tajemnych meta tagów, które to w magiczny sposób wypromują moją stronę na pierwsze miejsca wyników wyszukiwań. Szybko zdałem sobie sprawę, iż takie meta tagi nie istnieją! Dlaczego w polskim internecie cały czas panuje przekonanie, że pozycjonowanie ogranicza się do meta tagów? Meta Tagi to kolejny po Page Rank mit z którym zaczynamy walczyć
Na początek krótka definicja z Wikipedii czym są meta tagi (meta znaczniki)
Znaczniki META w języku HTML
Meta tag – zbiór znaczników w części nagłówkowej dokumentu używanych do opisu ich zawartości, stosowany przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML.Za ich pomocą można zdeklarować e-mail autora strony, imię i nazwisko autora strony, datę powstania strony itp. Można również zdeklarować kodowanie strony ( np. ISO-8859-2 ).
Tym co wyróżnia pseudo pozycjonerów oraz pozycjonerów z allegro od prawdziwych fachowców jest przywiązywanie zbyt dużej uwagi do meta tagów. Wiedza większości tego typu „pozycjonerów” zatrzymała się 3-4 lata temu w czasach kiedy meta tag faktycznie sporo znaczył. Na dzień dzisiejszy jest zaledwie kilka meta tagów o których należy pamiętać i które faktycznie mają wpływ na wyniki wyszukiwań. Poniżej opisujemy te meta tagi, które naszym zdaniem są warte uwagi:
Tytuł strony
<title></title>
Tag o kluczowym wpływie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Poprawnie skonstruowany Title często wystarcza do osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań dla mało konkurencyjnych fraz. Warto wspomnieć, iż Tag ten ma także kluczowy wpływ na klikalność linków prezentowanych przez Google, warto sprawdzać różne Title i mierzyć klikalność poszczególnych tytułów.
Opis strony
<meta name="Description" content="Opis strony">
Meta tag nie ma wpływu na wyniki w wyszukiwarce Google. Jednak dobrze skonstruowany znacznie poprawia klikalność wyświetlanych przez wyszukiwarkę wyników.
Aktualizacja: Na blogu Google pojawił się bardzo ciekawy wpis na temat meta tagu Description.
Słowa kluczowe
<meta name="Keywords" content="Słowa kluczowe">
Meta tag pomijany przez roboty Google, cały czas ma pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarkach takich jak onet czy netsprint.
Noindex, Nofollow
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
Meta tag ograniczający dostęp robotów do strony www:
noindex – konkretna podstrona na której jest umieszczony ten tag nie jest indeksowana przez wyszukiwarkę lub zostanie wyindeksowana.
nofollow – robot Google nie podąża za linkami obecnymi na podstronie na której tag jest obecny.
Powyższe funkcje można także umieścić w pliku robots.txt. Funkcje „index”, „follow”, „all” są domyślnymi ustawieniami dla robota indeksującego Google tak więc nie jest konieczne wpisywanie tych elementów do meta tagów.
Noodp
<meta name=”robots” content=”noodp”>
Powyższy tag powoduje, iż Google nie zmienia samodzielnie wyświetlanego Tytułu witryny na tytuł ustalony przez redaktora katalogu DMOZ – Open Directory Project.
Warto pamiętać także o tagu <meta name="robots" content="noydir" />
, który działa w wyszukiwarce Yahoo i powoduje, iż Yahoo nie używa tytułu z katalogu Yahoo Directory dla stron obecnych w wynikach wyszukiwań.
Verify
<meta name="verify-v1" content="Indywidualny numer użytkownika">
meta tag weryfikujący właściciela strony, konieczne przy dodawaniu strony do Centrum dla Webmasterów. Powyższy meta tag generuje jednak czasami problemy przy walidacji witryny tak wiec warto pomyśleć o umieszczeniu pliku html o odpowiedniej nazwie.
Unavailable_after
<meta name="googlebot" content="unavailable_after: 31-Dec-2007 23:59:59 EST">
Unavailable after – jest najnowszym meta tagiem oficjalnie obsługiwanym przez Google. Jego funkcja sprowadza się do wykluczania z indeksu stron które są już nieaktualne… Ciekawą funkcjonalność tego tagu zauważył Shpyo.
W mojej opinii przy pozycjonowaniu stron w Google pomocne są tylko wyżej wymienione meta tagi, nie warto zawracać sobie głowy innymi znacznikami a tym bardziej umieszczać w tych meta tagach słów kluczowych. Z moich obserwacji wynika, iż żadne inne Meta Tagi nie mają wpływu na wyniki wyszukiwań.
Ciekawy jestem waszych obserwacji odnośnie Meta Tagów, zapraszam do komentowania.
Linki:
Oficjalne dokumenty o meta tagach na stronach pomocy Google.
New robots.txt feature and REP Meta Tags
How To Use HTML Meta Tags
——————————————————————
Aktualizacja (2010): Google wprowadziło 2 nowe metatagi, które będą wykorzystywane przez Google News:
meta name=”syndication-source” content=”http://www.domena.pl/artykul.html”
meta name=”original-source” content=”http://www.domena.pl/artykul.html”
Początkowo ich wpływ nie będzie widoczny, gdyż są to metatagi eksperymentalne i przez początkowy okres Google będzie jedynie obserwować, w jaki sposób webmasterzy ich używają. W przypadku wykrycia naruszeń w stosowaniu nowych metatagów, możliwe jest nawet całkowite wykluczenie strony z Google News.
Dotychczas w celu wskazania źródła informacji, z których korzystaliśmy przy pisaniu artykułów czy aktualności, musieliśmy wstawić aktywny link przekazujący PR prowadzący bezpośrednio do kopiowanego tekstu. W ten sposób Google miał określić, która ze stron zawierała oryginał, a która kopię.
Kolejnym sposobem na to był tag canonical, początkowo używany tylko w obrębie tej samej domeny, a później także między domenami. Nowe metatagi pozwolą na lepsze wyświetlanie stron w Google News.
Kiedy używać metatagu „syndication-source„?
- kiedy umożliwiamy innym przedruk naszych artykułów – w takim przypadku należy poinformować inne serwisy, aby umieściły ten sam metatag na swoich stronach;
- kiedy publikujemy przedrukowany artykuł – wstawiamy metatag wskazując na źródło informacji;
- kiedy publikujemy przedrukowany artykuł, ale nie znamy dokładnego adresu podstrony – wystarczy wtedy powołać się na stronę główną.
Kiedy używać metatagu „original-source„?
- kiedy wskazujemy na źródło, które opublikowało daną wiadomość jako pierwsze.
W przeciwieństwie do „syndication-source”, metatag „original-source” można użyć kilkukrotnie powołując się na wiele źródeł.
Aktualizacja na podstawie wpisu Marty Gryszko.
Szczegółowe informacje na temat nowych metatagów znajdują się w pomocy Google.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Hmmm, tag Verify powoduje problem przy walidacji? Nigdy się z tym nie spotkałem. W wersji XHTML wystarczy go tylko domknąć i jest ok. Ogólnie zgadzam się z Tobą co do meta tagów, te które opisałeś są wystarczające w pozycjonowaniu.
A ja zgadzam się z jednej strony, bo są mało znaczące przy pozycjonowaniu, jednakże podczas wpisywania stron do katalogów, wiele z nich pobiera słowa kluczowe z meta tagów i nie trzeba wklepywać ich za każdym razem.
W Google nawet nie potrzebne są tagi Description i KeyWords, ponieważ po wykonanym teście nie wpływały one na pozycję. Jednak warto je mieć choćby ze względu na inne wyszukiwarki jak onet ponieważ tam odpowiednie przygotowanie tych tagów jest bardzo ważne jeśli chcemy być wysoko.
Stwor: Description i nie jest potrzebne, ale jak autor postu zaznaczył „dobrze skonstruowany znacznie poprawia klikalność” – i z tym się zgadzam – to są te dwie linijki w których możemy przekonać klienta w czym jesteśmy lepsi/inni (podobnie jak przy boksach sponsorowanych). Niektórzy mają zwyczaj wypychać słowami kluczowymi, to już wtedy nieco drażniące.
Coraz częściej moi klienci,którym pozycjonuję strony zwracają uwagę na to jak wygląda opis ich strony w rankingu.
Czy w pozycjonowaniu meta tagi są warte uwagi? – z mojego doświadczenia wynika że nie są bez znaczenia ponieważ stronka którą kiedyś pozycjonowałem „wlazła w pierwsza dziesiątkę ” a po wzmocnieniu linkami już z niej nie zesza :)
Daniel, na pozycje w SERP’ach ma wpływ ponad 100 czynników prawdopodobieństwo że to akurat meta description miało aż taki wpływ na wzrost jest niewielkie, mógł to być równie dobrze jeden link.
Swoją drogą polecam ciekawą dyskusję na angielskich grupach dyskusyjnych Google o tagu Description:
Ostatnio pojawiły się informacje, iż częste zmienianie opisu strony ma negatywny wpływ na pozycje…
Mam wrażenie że sposobów na pozycjonowanie jest tyle ilu jest ludzi a teorii na temat pozycjonowania jest 10% więcej od osób pozycjonujących :)
Pojawił się kolejny ciekawy wpis na temat meta tagów na oficjalnym blogu Google:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/12/answering-more-popular-picks-meta-tags.html
Artykuł potwierdza między innymi, iż description (opis strony) nie ma wpływu na pozycje stron w wynikach organicznych.
Może i naszpikowanie Meta des. słowami kluczowymi nic nie daje, ale chyba lepiej mieć porządek niż go nie mieć. Dobrze zrobiony opis na pewno nie zaszkodzi – a o ew. wpływie i jego wadze na 100% nic powiedzieć nie możemy. Dlatego wg mnie warto go robić porządnie i zmyślą o użytkownikach, a zaoszczędzimy sobie kłopotów na przyszłość. Przypomina mi to stare prawo – dlaczego warto wierzyć w Boga. Jeśli Bóg istnieje – zyskujemy życie wieczne, jeśli nie – nic nie tracimy.
Kolejny nowy meta tag akceptowany przez Google:
<meta name=”google” value=”notranslate” />
Tag uniemożliwia tłumaczenie strony za pośrednictwem Google Translate.
Więcej na blogu Google…
Ja tam jednak zawsze wolę meta tagi jak najlepiej skonstruować, ponieważ mają wpływ na pozycjonowanie w Bingu, WP i AOL… poza tym "Description" jest bardzo ważne ze względów na klikalność, bo niekiedy samo SEO to nie wszystko :)
Witam
Jak można wygenerować swój kod verify-v1?
czy nadal jest to aktualne??
Meta tagi nie mają znaczenia
W 2020 już nie aktualnie napewno :) Poduszka.com.pl