Narzędzie propozycji słów kluczowych, czyli popularny Google Keyword Tool External służy kampaniom SEO i PPC od lat. Główną zaletą narzędzia jest darmowy dostęp oraz dostarczanie pełnych infomacji, które są niezbędne do tworzenia statystyk wyszukiwania, a co za tym idzie, wyceny słów kluczowych w SEO i AdWords. Od tego właśnie narzędzia profesjonaliści SEO i PPC zaczynają planowanie przygotowując nowe kampanie.
W tym roku stopniowo żegnaliśmy się z Keyword Tool, a ostatecznie od 28.08.2013 narzędzie zostało zamienione przez nową usługę o nazwie Keyword Planner. Przez jakiś czas było tak, że w menu Narzędzia interfejsu AdWords widzieliśmy dwie pozycje odpowiadające Keyword Tool i Keyword Planner jednocześnie.
Planner łączy funkcjonalności Keyword Toola i Estymatora Ruchu. Wszystko po to, …by zapewnić łatwiejsze planowanie kampanii reklamowych (tak podaje oficjalny komunikat Google). Dziś, w 2 miesiące po ostatecznym pożegnaniu Keyword Tool External, podsumowujemy pracę z Keyword Plannerem.
Jak używać Keyword Planner
Zanim zapoznamy się ze szczegółami dotyczącymy nowych możliwości Keyword Plannera i tego jak go używać, spójrzmy na jedną istotną zmianę w interfejsie użytkownika.
Po wprowadzeniu przykładowych słów kluczowych do Keywords Plannera, zobaczysz 2 etykiety. Pierwsza z nich nazywa się Propozycje grup reklam i jest zaznaczona domyślnie. Prezentuje ona słowa pogrupowane w kategorie lub grupy reklam. Przyda się ona zwłaszcza tym, którzy używają narzędzia do kampanii AdWords.
Jeśli przeprowadzasz wyszukiwanie słów kluczowych dla kampanii SEO, możesz skupić się na drugiej etykiecie nazwanej Propozycje słów kluczowych. Z naszego doświadczenia wynika, że grupy reklam proponowane przez Google bardzo często nie odpowiadają intencjom reklamodawcy :) Podobnie jest w przypadku nowego narzędzia planowania reklamy w sieci GDN. Czegokolwiek się nie wpisze, najczęściej proponowanym miejscem do wyświetlania grafiki są strony z gazetkami z Biedronki. Podsumowując – mimo udoskonalania narzędzia, nic nie zastąpi doświadczenia i głowy menedżera AdWords, a skorzystanie z grup reklam proponowanych przez Google na pewno nie gwarantuje wysokich wyników jakości.
Analiza wyników
Do korzystania z Keyword Plannera wymagane jest logowanie na koncie Google. Upewnij się że jesteś w sekcji Keywords Planner. Jeśli nie, kliknij w AdWords na zakładkę Narzędzia i analiza – Narzędzie planowania słów kluczowych, a następnie w zakładce Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam. Następnie możesz rozpocząć wyszukiwanie słów precyzując swoją intencję o:
- nazwy produktów lub usług
- adres strony docelowej
- zaznaczenie kategorii produktów
W tym miejscu zauważysz, że globalne i lokalne miesięczne wyszukiwania, które były wyświetlane w starym Keword Tool nie są dostępne. Są one zawarte w kolumnie średnia miesięczna liczba wyszukiwań. W lewym górnym rogu ekranu zobaczysz sekcję kierowania. Możesz zatem modyfikować dane stosownie do swoich potrzeb:
- lokalizacje wyszukiwania
- język
- ustawienia wyszukiwarki (partnerzy)
Przewijając ekran zobaczysz sekcję „dostosuj wyszukiwania”, która pomoże filtrować wyszukiwane hasła. Użyj filtrów, aby wykluczyć słowa o niskiej liczbie wyszukiwań, zbyt wysokiej sugerowanej stawce lub słowa o określonym udziale reklamy w wyświetleniach. Możesz także wykluczyć słowa, które już są dodane na koncie AdWords, słowa, które wcześniej zostały wybrane do planu w narzędziu oraz dodać negatywne słowa kluczowe/zawęzić zakres słów.
Typy Dopasowania Słów Kluczowych
Nadal masz możliwość wybrania odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych: przybliżone, dokładne i do wyrażenia, jednak ich wybór został przerzucony w inne miejsce. W kolumnie po prawej stronie zobaczysz ikonkę ołówka. Klikając w nią będziesz mógł zmienić dopasowanie słówa kluczowego. Dla potrzeb SEO zalecane jest dopasowanie ścisłe.
Zastanawiające, jaki interes ma Google w tak daleko idącym ukrywaniu opcji dopasowania słów kluczowych. Wiadomo, że z dopasowania przybliżonego Google ma najwięcej pieniędzy, a klient – kiepskie dopasowanie. Aby zaznaczyć dopasowanie do wyrażenia, należy klikać w button którego nie widać w całości – to już przesada!
Historyczne wyszukiwanie
Możesz sprawdzić, jaką popularność mają dane słowa w wyszukiwarce w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
W kolumnie „Średnia wyszukań w miesiącu”, zobaczysz ilość wyszukań danego słowa w miesiącu. Gdy najedziesz kursorem na tę ikonkę będziesz mógł rozszerzyć widok na diagram przedstawiający dane z całego roku. Grafika pomoże Ci sprawdzić, które słowa kluczowe są bardziej popularne w danym okresie lub sezonie oraz jak wygląda trend dla danego słowa.
Zapisywanie słów kluczowych
Możesz pobrać wprowadzone dane do listy słów kluczowych, które Google Ci podpowie, jednak my zalecamy dodanie własny słów kluczowych.
Narzędzie pozwala połączyć wiele wyszukiwanych haseł w ramach jednego programu i pobrać te wyniki do jednego pliku. Pogrupowane w automatyczne grupy reklam listy słów kluczowych są bardziej czytelne, a my mamy wszystko w jednym miejscu. Aby dodać wybrane słowa kluczowe, należy kliknąć przycisk z podwójną strzałką po prawej stronie wiersza ze słowem kluczowym.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na ogromne ułatwienie dla menedżerów kont AdWords, którzy są przecież głównymi adresatami tego narzędzia. Oprócz możliwości pobrania w pełni skonfigurowanego pod AdWords Editor pliku csv, mogą oni dodać wybrane słowa bezpośrednio do istniejących grup reklam lub utworzyć nowe kampanie/grupy.
Jeśli chcesz jednak pobrać słowa kluczowe do arkusza kalkulacyjnego, wystarczy kliknąć ikonę pobierania.
Podsumowanie
Nowy Keywords Planner to nowe doświadczenie z rodziny AdWords, ale także to krok naprzód dla profesjonalistów SEO, którzy używają narzędzi Googla dla wyszukiwania słów kluczowych. Nie tylko pozwala znalezienie większej liczby wyszukwań, ale także pomaga efektywniej ogranizować słowa kluczowe i dostarcza bardzie użyczecznych informacji na temat każdego słowa.
Z drugiej strony, skandaliczne jest umieszczenie przycisku zmiany dopasowania słów w niewidocznym miejscu, a przede wszystkim, ukrywanie wiadomości na temat statystyk słów w różnym dopasowaniu. Przygotowywanie wyceny jest teraz zdecydowanie trudniejsze.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.
Takie male sprostowanie dotyczące dopasowań. Może i można je zmienić, ale od samego początku istnienia narzędzia do teraz to nie działa. Cały czas tylko widzimy statystyki dopasowania ścisłego.
Racja. Dokładnie. Jedynie można zmienić sobie dopasowanie słów dorzucanych do kampanii, jednak statystyki się nie zmieniają. Pod tym względem narzędzie należy uznać za bubel. Wszelkie funkcjonalności nie przykryją zatajania statystyk wyszukiwania!
Właśnie chyba o to magikom z Googla chodzi żebyś nic nie wiedział. Od jakiegoś czasu bezpłatne wyniki wyszukiwania w Analyticsie są ukrywane. Na niektórych witrynach w raporcie bezpłatne słowa kluczowe 80% ruchu widać jako (not provided). Wygląda na to że robią wszystko żeby wytłuc branżę SEO
SEO nie SEO, w AdWords też to uderza. Jak zaplanować kampanię, jak niczego nie wiadomo?
Omijamy „not provided” nie używając analyticsa
Narzędzie propozycji słów kluczowych było dużo lepsze. Teraz wpisując pojedyncze dość popularne hasło nie mamy żadnych podpowiedzi.
Niestety była to zmiana na gorsze, moim zdaniem wcześniejsza opcja jaką oferowało Google, była lepsza dająca więcej możliwości analizowania.
Opcja dopasowań działa tylko po dodaniu słów do planu. W główny widoku faktycznie nic się nie zmienia
Zdecydownie wolałem poprzednie narzędzie.
W jaki sposób ominąć „not provided” i analytics?
Przydałaby mi się podpowiedź na początek. Trochę informacji jest w narzędziach dla webmasterów, ale to też nie to.
Też nie znoszę nowego Keyword Toola. Minęło już trochę czasu i wciąż działa fatalnie. Dalej go nie naprawili
Teraz to Keyword Planner. A nie naprawiają specjalnie. Obniżyłoby to zyski z reklam.