Jeśli jeszcze nie prowadzisz kampanii w sieci reklamowej YouTube lub, co gorsze, podchodzisz z dużym dystansem do sensowności „bycia” ze swoją marką w sieci reklamowej YouTube, być może przekonają Cię najnowsze dane od Google’a z 2019 r., że „ponad 70% kampanii YouTube generuje znaczące zwiększenie sprzedaży offline.
Dodatkowo, konwersje wygenerowane przez YouTube zwiększają się do 100% z roku na rok. Stworzenie pierwszej kampanii w sieci YouTube jest proste. Jednak zanim przystąpisz do jej tworzenia, warto, abyś połączył swoje konto Google Ads ze swoim kanałem YouTube. Jak to zrobić?
- Wejdź w panel Google Ads, rozwiń menu „Narzędzia” i wybierz „Połączone konta”:
- Odnajdź YouTube i wybierz „Szczegóły” oraz kliknij +, a następnie wklej URL swojego kanału:
Spowoduje to wysłanie wiadomości na e-maila, na którym zarejestrowany jest kanał YouTube, z prośbą o połączenie konta YouTube i Google Ads. Link z wiadomości pozwoli z poziomu kanału YouTube zatwierdzić to połączenie.
Konto zostało połączone, zatem pierwszy krok mamy już za sobą 😊
Dzięki połączeniu kont będziesz mógł stosować wezwania do działania w reklamach, ale przede wszystkim tworzyć listy remarketingowe swoich filmów.
Formaty reklam wideo TrueView
Dzięki reklamom wideo TrueView widzowie YouTube mogą decydować, które reklamy wideo i kiedy chcą oglądać. Oznacza to, że nie musisz płacić za niechciane wyświetlenia. Istnieją dwa typy (czyli formaty) reklam TrueView:
- Reklamy In-Stream. Wyświetlają się przed filmami w YouTube, w ich trakcie lub tuż po nich, lub w partnerskich witrynach i aplikacjach wideo. Umożliwiają widzom pominięcie reklamy po pięciu sekundach. Te reklamy pozwolą zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki i produktów wśród użytkowników oglądających film.
- Reklamy wideo Discovery. Wyświetlają się w miejscach, w których użytkownicy odkrywają treści, np. w wynikach wyszukiwania YouTube, obok podobnych filmów oraz na stronie głównej YouTube w wersji mobilnej. Użytkownik może kliknąć miniaturkę, aby obejrzeć reklamę wideo. W ten sposób zainteresowani odbiorcy mają szansę na odkrycie Twoich filmów. Reklamy TrueView możesz utworzyć w Google Ads, korzystając z kampanii typu „Wideo”.
Porada 1: Użyj typu reklamy True View for Action
Jest to nowy format reklam wideo na YouTube, którego celem jest zwiększenie konwersji. Jak informuje sam Google, jego testy wykazały, że potrafi on nawet 4-krotnie zwiększyć uzyskane CTR-y w porównaniu z tradycyjnymi formatami in-streamowymi!
Reklama posiada widoczną zakładkę zachęcającą do działania w postaci dedykowanego przycisku CTA, np. „Kup teraz” czy „Więcej informacji”, który pojawia się na towarzyszącym banerze lub planszy reklamowej.
Ponadto na urządzeniach przenośnych – w odróżnieniu od komputera – nie ma dodatkowych banerów po prawej stronie. Aby korzystać z formatu True View for action, należy mieć ustawione konwersje, ponieważ system tak optymalizuje kampanie, by ich liczba była jak największa.
Jak utworzyć kampanię TrueView for Action?
1) Wybierz jeden z dwóch celów reklamowych: „Potencjalni klienci” lub „Ruch w witrynie”:
Zauważ, że przy tym drugim celu pojawia się nowy rodzaj rozliczania stawek – koszt za konwersję CPA.
2) Następnie dodaj swoją stronę, CTA i nagłówek oraz wybierz baner towarzyszący:
Zamiast „Automatycznego generowanego banera” możesz dodać dedykowany baner odpowiadający kampanii bądź materiałowi wideo.
Kampania typu TrueView for Action jest rozliczana w modelu CPA, czyli koszt za podjętą akcję.
Po utworzeniu nowej kampanii odczekaj minimum siedem dni (optymalnie 14), zanim sprawdzisz, czy docelowe CPA jest skuteczne i zaczniesz wprowadzać zmiany. Tyle czasu potrzebuje system, aby odnaleźć optymalną stawkę za konwersję.
Jak podpowiada Google, jeżeli prowadzisz/prowadziłeś już kampanie TrueView In-Stream, Twój docelowy koszt za akcję będzie się równał kosztowi konwersji kampanii za ostatnie 28 dni.
Porada 2: Prowadzisz sklep internetowy? Wykorzystaj model reklamowe TrueView for Shopping
Format dedykowany jest dla sklepów internetowych. Dzięki TrueView for Shopping zaprezentujesz swoje produkty potencjalnym klientom. Podobnie jak w przypadku formatu TrueView for Action, testy przeprowadzane przez Google wykazały, że dzięki temu formatowi można osiągnąć CTR-y nawet do czterech razy wyższe niż w przypadku tradycyjnych formatów. Jak to wygląda w praktyce? Są to interaktywne reklamy wideo, na których wyświetlane są automatycznie wygenerowane karty, banery towarzyszące i końcowe plansze z informacjami i zdjęciami produktów. Dane o asortymencie zaciągane są z Google Merchant Center. W reklamie wideo jednocześnie może pojawić się maksymalnie sześć kart zakupów.
Jak utworzyć kampanię TrueView for Shopping?
1) Wybierz typ reklamy „Wideo” oraz cel „Rozważanie zakupu” produktu danej marki.
2) Obok Identyfikatora sprzedawcy wybierz identyfikator sprzedawcy dla produktów, których chcesz używać w tej kampanii.
3) Przed Tobą teraz jedna z ważniejszych kwestii przy tworzeniu tej kampanii, a mianowicie wybór produktów, które chcesz zareklamować. Masz do dyspozycji następujące możliwości w postaci trzech filtrów:
- „Brak” – użyj wszystkich produktów,
- „Określone produkty” – możesz wybrać preferowaną grupę produktów,
- „Niestandardowy” – świetnie sprawdzi się w przypadku akcji promocyjnych lub sezonowych; możesz tutaj wprowadzić atrybuty, takie jak marka czy typ produktów, które chcesz reklamować.
Porada 3: Unikaj złego lub niefortunnego kierowania reklam
Nagrałeś świetny materiał reklamowy i chcesz dotrzeć do jak największej rzeszy potencjalnych klientów? Zastosuj metodę „Less is more”. Co mam na myśli? Myślę, że każdy z nas spotkał się z sytuacją, kiedy słucha ulubionej muzyki na YouTube lub ogląda teledyski, które notorycznie są przerywane przez – często niechciane – reklamy.
Nawet reklamy naszych ulubionych marek potrafią w tym momencie wzbudzić poirytowanie. Nie powielaj tych błędów.
Nie irytuj swoich użytkowników, wyświetlając swoje materiały reklamowe wideo tuż przed kabaretami, koncertami, teledyskami czy bajkami animowanymi, które najczęściej oglądają nasze dzieci. Stosuj wykluczenia tematów:
Wejdź w kampanie XYZ -> Tematy -> Wykluczenia.
Dzięki wykluczeniom Twoi potencjalni klienci nie zobaczą Twoich reklam przed filmami tego typu. Stosuj wykluczenia tematów także w remarketingu!
Porada 4: Nie bądź nachalny i nie przesadzaj z częstotliwością wyświetlanych reklam
Klasyczny przypadek: wszedłeś na stronę sklepu internetowego i dałeś „złapać” się na listę remarketingową, dzięki której marketing manager tego sklepu będzie serwował Ci reklamy na YouTube. Co w tym złego?
Teoretycznie nic, lecz gdy raz zobaczysz reklamę, a nawet pominiesz, przy kolejnym materiale wideo widzisz tę samą reklamę swojego ulubionego sklepu, który za chwilę może przestać być ulubionym 😊
Jak tego uniknąć? Oto dwa sprawdzone sposoby:
1) Stosuj capping swoich kampanii – nie powierzaj tego Google’owi, miej nad tym kontrolę
Kampanie -> Ustawienia -> Dodatkowe ustawienia -> Ograniczenie liczby wyświetleń -> Ustaw limit wyświetleń reklamy i ogranicz częstotliwość wyświetleń i obejrzeń temu samemu użytkownikowi.
Porada 5: Nie bądź nudny i nachalny z tą samą reklamą – zastosuj sekwencję
Ten podtyp kampanii świetnie nadaje się do opowiedzenia historii o produkcie, dzięki czemu użytkownik co jakiś czas zobaczy nową sekwencję danego wideo (pociętego).
Jak to zrobić:
Kampania -> Rozważanie świadomości marki -> Wideo i wybierz:
Porada 6: Testuj wyświetlanie reklam wideo na konkretnym urządzeniu
Umówmy się, nie każdą reklamę, którą widzisz w telewizji komercyjnej, można w sposób 1:1 przenieść do kampanii wideo. To, co w telewizji tradycyjnej wygląda i brzmi ok, na telefonie komórkowym może nie wyglądać już tak atrakcyjnie.
Mimo to, jeśli my lub nasz reklamodawca dysponuje materiałami projektowanymi typowo pod kampanie telewizyjne, wykorzystajmy to i kierujmy… tylko na telewizory.
Obecnie coraz więcej nowych telewizorów jest wyposażonych w aplikacje YouTube (chociażby telewizory z Android TV). Reklamy wyświetlone przed materiałami wideo w telewizji będą wyglądały zarówno atrakcyjnie, jak i naturalnie.
Jak ustawić kampanię dedykowaną na telewizory?
Ustawienie kampanii dedykowanej pod telewizory nie jest skomplikowane. Wystarczy, że w dowolnej kampanii dokonasza modyfikacji stawki na określone urządzenie. W tym konkretnym przypadku wykonaj poniższe czynności.
- Kliknij w tytuł dowolnej kampanii wideo.
- Następnie z listy menu wybierz Urządzenia.
- Dostosuj stawkę dla urządzeń: Komputery, Tablety, Telefony komórkowe i ustaw na Zmniejsz o 100% i gotowe.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
Zajebisty artykuł Panie Czuryło