Najważniejszym pytaniem, jakie możesz sobie dzisiaj zadać, nie brzmi: „czym jest Customer Journey i jak ją zaprojektować?”, ale – „jak zrobić to na tyle efektywnie, by ścieżka klienta przynosiła Ci realne rezultaty?”. By nie była dziełem do szuflady czy tzw. Pułkownikiem – raz stworzoną mapą, którą odłożysz na półkę i już więcej do niej nie wrócisz.
Ten artykuł o Digital Customer Journey Map ukazał się w magazynie sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️
Pracuję na mapach klienta, a często i partnera, kandydata, pracownika, już od kilku lat, wciąż zaskakując się, jak wiele cennych spostrzeżeń biznesowych i wskazówek optymalizacyjnych może przynieść odtworzenie procesu krok po kroku. W tym artykule podzielę się z Tobą wskazówkami i moimi błędami, na których nauczyłam się najwięcej.
Digital Customer Journey – co to jest?
Zacznijmy jednak od początku – czym właściwie jest Digital (Customer) Journey? Digital Customer Journey to ścieżka cyfrowa, czyli odtworzenie procesu, którego doświadcza pracownik / klient / kandydat naszego produktu / usługi / procesu. Odnosi się zarówno do cyfrowych doświadczeń danej osoby z firmą lub marką, jak i tych analogowych.
Zawsze istnieje potrzeba zintegrowania technologii cyfrowej z podróżą offline, ponieważ klienci zwykle korzystają z wielu kanałów, aby uzyskać to, czego potrzebują. Kanały internetowe (np. strona www, sklep e-commerce, social media) opowiadają tylko część historii, która powinna być spójna również z innymi kanałami styku klienta (np. call center, obsługa w fizycznych siedzibach, kontakt ze sprzedawcami czy ambasadorami firmy).
Słowniczek:
- Ścieżka klienta (Customer Journey / CJ) – odtworzenie procesu, którego doświadcza użytkownik produktu/usługi/procesu wraz z analizą poszczególnych interakcji w celu ich poprawy, zmiany lub odtworzenia na nowo.
- Mapowanie ścieżki klienta (Customer Journey Mapping) – wizualne przedstawienie, w jaki sposób przebiega proces realizacji danej usługi.
- Service Blueprint Map – narzędzie, które umożliwia zoptymalizowanie lub zaprojektowanie nowej usługi. Jest odtworzeniem procesu, z analizą aktywności klienta, ale także interakcji i procesów po stronie firmy. W odróżnieniu od Customer Journey jego celem jest usprawnienie przebiegu samego procesu oraz usługi i dopracowanie procesów operacyjnych po stronie firmy. Skupia się na jakości usług i procesie, nie na doświadczeniu klienta.
- Punkt styku, kanały styku (touchpoint) – miejsce lub interakcja, w której klient ma kontakt z marką (jej pracownikami, materiałami, platformami) przed, w trakcie korzystania z produktu/usługi/procesu lub po skorzystaniu.
- Bolączki klienta / użytkownika (painpoints) – takie momenty lub interakcje z punktu widzenia klienta, które obniżają poziom jego satysfakcji, są powodem niezadowolenia lub nawet rezygnacji z produktu/usługi/procesu. Nazywa się tak również momenty, w których nie zapewniłeś klientowi wystarczającej obsługi lub w pełni nie zaspokoiłeś jego potrzeb. Może nimi być np. wydłużony czas reakcji na wiadomość od naszych klientów lub brak działań posprzedażowych.
- Momenty prawdy (Moments of Truth) – odnoszą się do ważnych momentów z punktu widzenia danej osoby. Są to chwile podczas długotrwałych relacji z firmą lub marką, które decydują o dalszej historii użytkownika. Na przykład – zgłoszenie reklamacji czy odbiór zamówienia online. Cokolwiek stanie się w tym momencie, może spowodować, że klient opuści proces lub będzie kontynuował współpracę z firmą.
Błąd 1: zaczynamy od mapowania
Większość marketerów proces Customer Journey Mappingu rozpoczyna od… mapowania. I to błąd na dzień dobry, ponieważ mapowanie jest kwintesencją tego procesu, na którym musisz sporo popracować przed samym mapowaniem, żeby wyniki Twojej pracy były jak najbardziej efektywne.
Proces Customer Journey Mapping zacznij od ustalenia celu – co chcesz osiągnąć dzięki danemu projektowi? Bez celu Twoja mapa jest tworzeniem sztuki dla sztuki – nie pomoże Ci rozwiązać kluczowych bolączek, nie przyniesie oczekiwanych zmian w biznesie.
10 przykładowych celów, jakie możesz zrealizować dzięki Customer Journey Mapping:
- Zwiększenie satysfakcji klientów z korzystania z usługi X;
- Zwiększenie retencji klientów, którzy korzystają z usługi Y;
- Poprawienie doświadczenia pracowników podczas procesu onboardingu / offboardingu / projektu lub procesu Z;
- Zoptymalizowanie kosztów (operacyjnych, technologicznych, zasobowych) związanych z usługą X, dla klientów / partnerów / pracowników firmy;
- Zaplanowanie procesu nowej usługi, przygotowanie się do nowych zadań, przygotowanie nowych ról i punktów styku dla klientów;
- Znalezienie problemu, który obniża efektywność procesu X;
- Wygenerowanie nowych pomysłów dotarcia do odbiorców, zachęcenia ich do kupna/skorzystania z usługi, pozostania w relacji z marką;
- Lepsze zrozumienie, jakie są punkty styku klienta z firmą i kiedy/jak możesz je poprawić;
- Wygenerowanie pomysłów na usługi (nowe, komplementarne) dla klientów;
- Poprawienie jakości oferowanych usług / działania biura klienta / działania działu X.
Cel sformułowany na początku może się zmienić w trakcie trwania procesu, np. kiedy odkryjesz nowe bolączki klientów lub punkty szans, gdzie warto wyeksponować Twoje produkty. To jednak temat na pierwsze spotkanie z Twoim zespołem, z którym wspólnie ustalisz priorytety i cele projektu.
Błąd 2: współpracujemy tylko z naszym działem
Customer Journey Mapping, szczególnie w wersji ścieżki cyfrowej, to sport zespołowy. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie odtworzyć ścieżki klienta, która ma liczne punkty styku w różnorodnych kanałach, w których działa nasza firma. Mogą to być na przykład:
- wirtualne biuro obsługi klienta,
- sklep stacjonarny,
- sklep pośredników,
- media społecznościowe,
- media partnerów itd.
Do procesu warto zaprosić reprezentantów różnorodnych działów – tych, którzy mają dane lub wiedzą, jak je pozyskać. Pomocne będzie tutaj skorzystanie z doświadczenia współpracowników, którzy mają odmienne zdania lub doświadczenia niż Ty; którzy pomogą Ci lepiej zrozumieć, z jakimi bolączkami spotyka się klient, ale i Twój zespół.
Bardzo często na etapie formułowania interdyscyplinarnego zespołu okazuje się, że stworzenie mapy podróży klienta to tylko wierzchołek góry lodowej. Że konieczne jest wcześniejsze zmapowanie procesu – również z uwzględnieniem wszystkich aktywności, które dzieją się po stronie firmy (działań pracowników, partnerów, systemów wsparcia).
Po określeniu celu i przedstawieniu go wybranej grupie projektowej warto zastanowić się, czy powinieneś zainwestować swój czas w przygotowanie Digital Customer Journey Map czy odtworzyć Service Blueprint (model, który skupia się na jakości usług i procesie, nie na doświadczeniu klienta). W wyborze pomoże Ci tabela, którą znajdziesz niżej.
Przykładem dobrze zaprojektowanego projektu jest spotkanie typu kick-off, gdzie omawiasz z zaproszonym zespołem zakres działania, ale przy okazji sprawdzasz, czy zagospodarowujesz wszystkie kompetencje i źródła danych, jakich potrzebujesz. Po takim spotkaniu możesz podjąć decyzję, czy powinieneś doprosić jeszcze kogoś do zespołu lub zasugerować komuś rezygnację z projektu.
Błąd 3: nie zbieramy danych lub mamy ich za mało
Dane są paliwem Customer Journey Map. Bez jakościowych, sprawdzonych, różnorodnych danych nie jesteś w stanie zmapować ścieżki, która pokaże Ci faktyczne wnioski i wskaże rekomendacje do wdrożenia.
Potrzebujesz nie tylko danych o aktywnościach Twoich klientów, ale również o ich zachowaniu, emocjach, problemach, bolączkach i potencjalnych scenariuszach. Twoim zadaniem jest:
- zebranie danych o procesie (kto i jak korzysta z Twoich produktów/usług, gdzie, po co, jakie są ograniczenia);
- zebranie danych o klientach (motywacje, potrzeby, problemy);
- zebranie danych o innych podmiotach w procesie (obsługa, pracownicy, partnerzy);
- potwierdzenie hipotezy lub założenia, którymi posługujecie się w firmie; obalenie mitów,
- sprawdzenie, co robi konkurencja / inne podmioty / rynek (sprawdzenie trendów, nowości, dobrych praktyk).
Pamiętaj, by zbierać zarówno dane ilościowe, jak i jakościowe. W tym pierwszym obszarze pomogą Ci liczne narzędzia analityczne, które prześledzą zachowania Twoich użytkowników i pozwolą Ci na dostrzeżenie wspólnych motywów – na przykład Google Analytics, Google Search Console czy CUX, które omawiam w poniższej tabeli.
Kanały styku, które należy zbadać:
- strona internetowa;
- sklep e-commerce;
- platformy dla klientów – eBOK (elektroniczne biuro obsługi klienta), e-learning, materiały ekskluzywne (raporty, rankingi, materiały do pobrania);
- social media;
- blogi, magazyny, repozytoria treści – na własnej stronie lub w innych mediach (Medium.com, WordPress.com, LinkedIn Publishing, Slideshare, Vimeo, Issuu);
- narzędzia do obsługi klienta – boty, czat z klientami, narzędzia automatyzujące kontakt z klientem (HubSpot).
Czego szukać w social mediach? Jeśli Twoja marka komunikuje się z klientami w kanałach społecznościowych lub innych kanałach digital niż Twoja strona/sklep, wykorzystaj statystyki i dane, do których masz dzięki nim dostęp. Sprawdź, co najbardziej angażuje odbiorców, jakie treści i aktywności preferują, czego oczekują od Twojej marki. Co jeszcze możesz zrobić?
1 Sprawdź recenzje i opinie na temat Twojej firmy
Znajdziesz je pod profilami społecznościowymi, ale i na wizytówce Google czy innych branżowych platformach – np. Gowork dla pracodawców, Tripadvisor dla restauracji. Negatywne opinie, narzekania i problemy dają Ci jeszcze więcej danych – to właśnie dzięki nim masz realną szansę na zmianę swojej usługi!
2 Zweryfikuj wszystkie punkty styku klienta z marką
Odwiedź poszczególne platformy, na których klient może mieć kontakt z Twoją firmą (Zapomniane prezentacje opublikowane na Slideshare? Porzucony kanał na YouTube? Eksperckie artykuły pracowników opublikowane na ich profilach społecznościowych? Wypowiedzi eksperckie w serwisach branżowych?). Tam, gdzie możesz, sprawdź statystyki zachowań i efektywności poszczególnych materiałów lub poproś pracowników czy partnerów o te dane.
3 Przeanalizuj komentarze i profile ich autorów
Komentarze i wiadomości prywatne w Twoich kanałach social media to baza wiedzy na temat pytań, potrzeb i oczekiwań Twoich klientów – ale i wiedza na temat tego, kim tak naprawdę są. Warto nie tylko analizować konkretne wpisy (ich sentyment, zgłaszane problemy, zadane pytania), ale również profile autorów (by sprawdzić, kim są, jaki segment grupy docelowej prezentują).
4 Przejrzyj konwersacje z klientami
Zajrzyj do narzędzi, w których przetrzymujesz konwersacje z Twoimi klientami (LiveChat, Intercom lub inne rozwiązania), albo po prostu historię wiadomości e-mail (trackowanie maili i zachowań odbiorców umożliwia np. HubSpot), którymi dysponuje obsługa klienta, sprzedawcy. Te dane to niewyczerpane źródło informacji o tym, o co najczęściej klienci pytają, czego nie mogą znaleźć, z czym mają problem.
Poza tym możesz również zorganizować warsztat ze sprzedawcami, obsługą klienta, osobami posiadającymi kontakt z klientem i wspólne odtworzyć, na podstawie danych i ich doświadczenia, kluczowe wątki dyskusji.
W Socjomanii co pół roku robimy analizę wszystkich naszych konwersacji, a na ich podstawie tworzymy/uzupełniamy FAQ, plan contentowy (o co pytali klienci i jak możemy im tę wiedzę dostarczyć), nowe produkty i/lub rozwiązanie powtarzających się problemów (np. niedopracowane punkty styku, błędy operacyjne, niewyeksponowane treści).
Jak uzupełnić badania, które masz?
W przypadku badań jakościowych kluczowe pytanie brzmi: „Dlaczego?”. Pogłębiaj dane ilościowe, które uda Ci się zebrać wywiadami, ankietami, obserwacjami klientów, social listeningiem. Szukaj powodów, motywów i punktów wspólnych. Sprawdź, czy umiesz odpowiedzieć na wszystkie pytania:
1. Dane o procesie: Jak wyglądają kolejne aktywności w procesie? W jakich kanałach mają miejsce? Jakie są ich cele, oczekiwane efekty biznesowe? Jakie są wyniki, co działa a co nie? Jakie technologie i procesy są wykorzystywane?
2. Dane o klientach: Czego potrzebują? Jaka jest ich motywacja? O co pytają? Jakie są ich preferencje? Co im pomaga podjąć decyzję? Z kim lub z czym nas porównują? Co im przeszkadza w kolejnych aktywnościach / dlaczego rezygnują?
3. Dane o innych podmiotach w procesie (backstage, obsługa klienta): Kiedy i jak najczęściej klient kontaktuje się z marką? Jak firma zachowuje się, gdy kontaktuje się z nią klient? Co mu oferuje, dokąd przekierowuje? Jak wygląda kontakt z klientem? Na co skarży się obsługa klienta?
4. Dane o pracownikach (w przypadku klientów wewnętrznych): Jakie są ich potrzeby, oczekiwania? Co ich motywuje w codziennej pracy, a co demotywuje? Czy są zaangażowani i co na to wpływa? Z czym mają problem, jak sobie z nim radzą? Kto jest dla nich autorytetem, liderem? Jak oceniają działanie X, co by w nim poprawili?
5. Dane o partnerach (B2B): Jak oceniają współpracę? Co według nich należy poprawić, gdzie są szanse na zmianę? Co doceniają w Waszej współpracy i dlaczego wybierają Ciebie a nie konkurencję? Co wpływa na ich decyzję? Kto decyduje o poszczególnych wyborach w usłudze? Kto jest decydentem / osobą operacyjną na poszczególnych etapach? Czy możesz jeszcze jakoś im pomóc?
6. Dane o konkurencji/benchmarkach/rynku: Jakie taktyki wykorzystują inni? Jakie działania są skuteczne, a które są traktowane jako eksperymenty? Jak inni budują relacje z klientami, jak ją podtrzymują? Co jest uważane za punkt przewagi? Co konkurencja robi, czego Ty (jeszcze) nie robisz i/lub unikasz?
Pamiętaj, że Twoi klienci również muszą widzieć korzyść dla siebie w ofiarowanym Ci na rzecz badań czasie.
Razem z naszym klientem z branży motoryzacyjnej, Continental, postawiliśmy na wygenerowanie danych od partnerów przy okazji firmowego wydarzenia. Poprosiliśmy zgromadzonych partnerów o wypełnienie przygotowanych wcześniej ankiet w narzędziu Typeform, a następnie pogłębiliśmy wybrane pytania dodatkowymi wywiadami z reprezentantami grupy docelowej. Dzięki tym badaniom udało nam się potem stworzyć nowe pomysły na optymalizację usług, obsługę klienta i działania organizacji, wpisujące się w potrzeby klientów.
Masz zgromadzone „wszystkie” dane lub przynajmniej ich większość? Jesteś gotowy do mapowania.
Błąd 4: zbyt szczegółowa lub zbyt ogólna mapa
Zamiast zadawać sobie pytanie, jak powinna wyglądać wizualnie Twoja mapa, zastanów się wraz z zespołem, na jaki poziom szczegółowości powinniście zejść. Jednym z najpowszechniejszych błędów jest mapa, która zawiera za dużo szczegółów lub taka, która ma bardzo ogólny i powierzchowny opis procesu.
PORADA
W pierwszej kolejności wróć do swojego celu – to z niego będzie wynikać, jak bardzo szczegółowo musisz podejść do mapowania. Pamiętaj, że nigdy nie ma jednej ścieżki klienta – to Ty wybierzesz, który segment klientów, kategoria produktowa lub persona będzie Twoim bohaterem.
A wybieramy najczęściej bardziej powszechny scenariusz zachowania – ten, który generuje nam największe przychody (by zrozumieć fenomen i wzmocnić to na przykład w innych kategoriach produktowych) lub tych, które osiągają najgorsze wyniki (by zidentyfikować problem i popracować nad nim).
Zacznij od wyboru bohatera ścieżki i jednego ze scenariuszy zachowań (np. klient, który rozpoczyna ścieżkę w internecie – szuka, sprawdza, porównuje produkty, a następnie przychodzi zakupić produkt do sklepu stacjonarnego).
Zastanów się nad elementami, jakie powinna mieć Twoja mapa. Może podchodzę do tego zbyt elastycznie, ale nie wierzę, że jest jeden słuszny wzór Customer Journey Map. To od Ciebie zależy, jakie elementy powinna mieć i które z nich warto analizować na cele Twojego projektu.
Jakie elementy najczęściej stosuję w moich ścieżkach klienta?
- Aktywności i potrzeby klientów (najlepiej opisane w parze – co robi klient i dlaczego. Dzięki temu wchodzisz w motywacje klientów, a nie tylko obserwujesz ciąg jego zachowań).
- Punkty styku i kanały (ten element nie tylko pokaże Ci, gdzie brakuje Ci bezpośredniego kontaktu z klientem lub wręcz przeciwnie – zautomatyzowania go! Jest to świetny fundament pod zrobienie ekosystemu kanałów, które biorą udział w procesie).
- Doświadczenia użytkowników i potencjalne bolączki (zanotuj, jakie problemy klientów wynikają z badań, na co narzekają, co im utrudnia działanie).
- Szanse na zmianę (stosuj podejście obserwacja – akcja – reakcja. Zestaw powyższe elementy i zastanów się – czego tu brakuje? Jak możesz zmienić tę aktywność? Jak pomóc klientowi rozwiązać problem? Jak podnieść jego doświadczenie i satysfakcje? Jak uprościć proces? Jak pomóc naszemu zespołowi i wsparciu, które towarzyszy tutaj klientowi?).
Projektując ścieżkę klienta wanna-be naszego konceptu gastronomicznego, Handelka, postawiliśmy na prostą ścieżkę klienta, której celem było przedstawienie potencjalnych motywacji i aspiracji przyszłych klientów. Zaczęliśmy od storyboardów, które potem przerzuciliśmy do prostego szablonu w narzędziu UXPressia, w którym zaczęliśmy rozbudowywać poszczególne etapy procesu, by finalnie stworzyć kompleksową mapę. Pozwoliła nam ona wygenerować taktyki komunikacyjne i sprzedażowe, w odpowiedzi na potrzeby klientów.
Są różne szkoły mapowania ścieżek klienta, ale ja najczęściej zaczynam od środka – zastanawiam się, jaki jest kluczowy moment procesu – gdzie, kiedy i jak klient podejmuje decyzję. Następnie analizuję, jak do tego doszło (etapy budowania świadomości i zaangażowania), a potem – co stało się po zakupie (etap retencji i adwokatury). Dzięki temu poświęcam relatywnie dużo czasu na każdy etap: przed – w trakcie – po. Bardzo często zdarza się, że dopracowuje się szczegółowo tylko początek ścieżki, a to może Cię doprowadzić do niepełnych wniosków i rekomendacji.
Błąd 5: zbyt wyidealizowana mapa
Masz cel, interdyscyplinarny zespół, dane, mapę. Co może pójść nie tak? Wszystko, jeśli nie zwalidujesz mapy ze swoimi klientami. Nawet najbardziej interdyscyplinarny zespół i nawet najbardziej wnikliwe dane nie zagwarantują, że obraz ścieżki stworzony przez nas wewnętrznie, jest pełny i zgodny z prawdą.
Co możesz zrobić w celu walidacji ścieżki klienta?
- Pogłębić badania – na podstawie hipotez, które pojawiły się na etapie tworzenia ścieżki, stworzyć listę obszarów, które musisz sprawdzić, pogłębić, potwierdzić – często wykorzystując wywiady, ankiety, obserwacje;
- Wywołać dane, jeśli ich nie ma – stworzyć inicjatywy lub wykorzystać gotowe przestrzenie (grupy na Facebooku, fora dyskusyjne), by sprawdzić założenia;
- Zaprosić klientów do współtworzenia, przetestować mapę z klientami;
- Nastawić się na proaktywność – śledzić trendy, obserwować konkurencję i benchmarki;
- Stworzyć lub wykorzystać platformy do zbierania opinii, pomysłów, problemów odbiorców, powstałe z myślą o danej firmie wydarzenia, konkursy dla klientów i/lub potencjalnej grupy docelowej.
Testowanie ścieżki z klientami może być podwójnie korzystne dla Twojej firmy. Razem z Codecoolem, szkołą programowania, wspólnie projektowaliśmy ścieżki studentów, by lepiej zrozumieć, jak udoskonalić proces rozwoju. W pierwszej kolejności stworzyliśmy ścieżkę studenta w gronie pracowników firmy, a następnie zaprosiliśmy na warsztaty reprezentantów studentów z różnych etapów ścieżki.
Dzięki zrekrutowaniu na spotkanie osób, które miały różnorodne doświadczenia, emocje i problemy, udało nam się uzupełnić ścieżki klienta i co ważniejsze – urzeczywistnić je. Na koniec pracownicy razem z klientami wspólnie stworzyli listę wyzwań i potencjalnych zmian/nowości w usłudze, które zostały wdrożone jako kontynuacja projektu.
Błąd 6: zakończenie pracy na mapie
Samo zmapowanie ścieżki klienta nie pomoże Ci rozwiązać problemów biznesowych czy zrewolucjonizować rynek. Jest to tylko narzędzie, które pokazuje, na jakie elementy musisz zwrócić uwagę i jak dalej z nimi pracować. Pamiętaj, by odwołując się do celu, zaplanować działania, które podejmiesz wraz z zespołem po zmapowaniu ścieżki klienta.
Jak pracować dalej ze ścieżką klienta?
- Znalazłeś nowe pomysły na rozwój, innowację? Zacznij od analizy SWOT i wypełnienia Service Business Model Canvas (specjalnie opracowany szablon modelu biznesowego uzupełniony o aspekt usługowy) dla sprawdzenia Twoich rozwiązań.
- Zidentyfikowałeś luki/braki w procesie? Zaplanuj sesję ideacyjną, której celem jest generowanie nowych pomysłów lub przygotowanie kolejnej wersji Customer Journey Map.
- Jeśli wciąż brakuje Ci danych, nie wiesz, co się dzieje na jakimś etapie – zleć dokładniejsze badania i zaproś do procesu więcej osób z różnorodnych działów firmy.
- Jeśli w projekcie pojawił się problem niedopracowanych person, braku informacji o segmentach klientów – powróć do opracowania grupy docelowej, person i/lub plemion klientów, map empatii.
- A jeśli brakuje Ci zasobów, nie możesz dostarczyć 100% doświadczenia odbiorców, nie wszystko od Ciebie zależy – nie bój się zaprosić partnerów i konkurencji do współpracy, zastanawiając się, jak zagospodarować luki w usłudze.
- Zaplanuj powrót do ścieżki i jej uzupełnienie i/lub aktualizację.
No i najważniejsze – działaj! Spisz listę zadań do wykonania i spriorytetyzuj je. Dobra ścieżka to taka, która służy nam w realnej zmianie. Mam nadzieję, że takich właśnie przed Tobą jak najwięcej.
Digital Customer Journey Map w 10 krokach
- Wybierz cel, dla którego potrzebujesz zmapować ścieżkę wybranej grupy docelowej.
- Zgromadź dane, które są już w organizacji i zrób badania.
- Zrób research wśród działań konkurencji i benchmarków.
- Stwórz dedykowany zespół, z którym stworzysz Customer Journey.
- Zaplanuj spotkania warsztatowe, na których zmapujecie pierwszą wersję mapy.
- Zidentyfikuj, gdzie brakuje Ci danych i/lub perspektywy klienta.
- Uwiarygodnij ścieżkę klienta razem z klientem – zaproś go do procesu współtworzenia lub zrób pogłębione badania.
- Stwórz finalną wersję ścieżki klienta z zaznaczonymi bolączkami, potrzebami, problemami i szansami na optymalizację.
- Zaplanuj działania do wdrożenia i dalsze kroki w procesie.
- Nie zapomnij aktualizować ścieżek i regularnie wracać do ich mapowania.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!