90% otwarć wiadomości czy 50-procentowy wskaźnik kliknięć w wiadomości to najpopularniejsze motywatory do tego, aby zainteresować się Messengerem. Czy jedyne? Nie, zdecydowanie nie, dlatego mam dla Ciebie 7 elementów, które dopełniają obraz Messengera jako jednego z najsilniejszych kanałów komunikacji. Wciąż eksplorowanego – w Polsce nie istnieje serwis dedykowany temu obszarowi, a specjalistów można policzyć na palcach jednej dłoni.
Customer Chat
Zachowanie ciągłości komunikacji to wyzwanie, z którym spotyka się każda osoba zajmująca się social mediami. Customer Chat w rzeczywistości jest pluginem, który możesz kojarzyć z rozwiązań typu live chat. Jest on w pełni darmowy i umożliwia Ci przede wszystkim dwie rzeczy.
1. Ciągłość komunikacji
Decydując się na osadzenie Customer Chata w obrębie Twojej strony czy bloga, umożliwiasz użytkownikowi kontakt z Tobą bezpośrednio przez Messengera. Taki użytkownik, który często znika z Twojej strony po kilkunastu sekundach, trafia ponownie na Facebooka. I co się dzieje? Na Facebooku nadal jest widoczna rozmowa, którą rozpoczął bezpośrednio na Twojej stronie.
2. Wiele botów czy wciąż ten sam?
Customer Chat jest też pewnego rodzaju rozszerzeniem możliwości botów. Za jego pomocą możesz na Twojej stronie czy blogu osadzić dedykowanego asystenta, który będzie wspierał użytkowników np. w wybranej kategorii wpisów czy produktów.
Jak to może wyglądać w praktyce?
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep obuwniczy. Masz rozbudowany sklep, wiele kategorii: kozaki, buty sportowe, trampki. Na fanpage’u masz bota, który wspiera Cię w działaniach związanych z obsługą klienta. Umieszczając Customer Chat na stronie z np. produktem związanym z kategorią „buty sportowe”, możesz umieścić tam dedykowanych asystentów (boty), których zadaniem jest pomoc w czy wsparcie sprzedaży produktów z wybranej kategorii. Działają one niezależnie od głównego bota, który działa na Twoim profilu na Facebooku.
Innym wykorzystaniem Customer Chata jest dostarczanie za jego pomocą dodatkowej wartości. Jeżeli posiadasz wpis na blogu, to w okienku czata możesz umieścić np. dodatkowe linki czy exclusive content, związany bezpośrednio z treścią, którą przegląda użytkownik.
3. Automatyzacja
Zdecydowana większość osób, która rozważa wykorzystanie botów, ma jeden cel. Automatyzacja powtarzalnych procesów. I faktycznie tak jest, że platformy do budowy botów (Chatfuel czy ManChat) mają szereg funkcji do automatyzacji – sekwencje, triggery.
Sekwencje
Za ich pomocą możesz przygotować dedykowane ścieżki, które na podstawie zachowania użytkownika będą go „pchały” w głąb lejka. Przy użyciu sekwencji jesteś w stanie utworzyć ścieżki wspierające onboarding czy bezpośrednio sprzedaż. Sekwencje są wyzwalane jedna po drugiej, w określonych przez Ciebie odstępach czasu.
PORADA
Użytkownikom, którzy dokonali subskrypcji Twojego newslettera w Messengerze, możesz serwować co dwa dni treści, które będą wspierały obsługę Twojego bota. Możesz pokazywać kolejne funkcje. To pozwoli Ci nie tylko budować zaangażowanie, ale także edukować Twoich użytkowników.
Facebook wprowadził ograniczenie dotyczące wysyłania wiadomości. Dla treści promujących (jak reklamy) limit wynosi 1 wiadomość na 24 godziny. Uruchomił także specjalny formularz, gdzie należy zgłosić wszystkie boty, które umożliwiają subskrypcje. Sam Facebook mówi, aby zrobić to as soon as possible (ASAPIK).
Automatyczne triggery
Mechanizm, który możesz znać z e-mail marketingu. Automatyczne wyzwalacze to nic innego jak odpowiedź na konkretną akcję. W odróżnieniu od sekwencji są to pojedyncze wiadomości.
PORADA
W momencie, gdy użytkownik wypisze się z Twojego newslettera, możesz wysłać do niego wiadomość z pytaniem o powód. Tego typu informacje pozwolą Ci lepiej zrozumieć przyczynę czy motywację takiego działania. To nie wstyd, aby pytać :)
4. Dystrybucja treści
To ten element, który sprawia, że coraz więcej osób interesuje się Messengerem. Niebotyczne rezultaty (wskaźnik otwarć, kliknięć) w stosunku do pozostałych kanałów komunikacji. To aż się prosi, aby wykorzystać Messengera do eksponowania swoich treści. Kolejnym czynnikiem jest fakt, że w obrębie Messengera nie działa żaden algorytm, a 100% wiadomości trafia do odbiorców.
To nie musi być suchy tekst
Boty czy platformy do ich budowy opierają swoje możliwości o API Facebooka. A to umożliwia przesyłanie takich formatów, jak wideo, audio, PDF czy każdy rodzaj treści do 25 MB. Dzięki temu możesz dopasować komunikację do charakteru swojej działalności. Jeżeli tworzysz podcasty, to nie ma problemu, abyś dystrybuował treści w formie audio (bot Małej Wielkiej Firmy).
Jesteś grafikiem? Tworzysz arkusze kalkulacyjne? Za pomocą Messengera możesz bezpośrednio wysyłać pliki, które użytkownik może pobrać i np. edytować mockup czy mieć wgląd w raport w Excelu.
5. Facebook Ads
Od dawna twierdzę, że Messenger jest niejako osobną platformą społecznościową. Do jej działania nie jest potrzebne konto na Facebooku, jednak korzysta z pełni możliwości, które oferuje jej starszy brat – Facebook. Mam tu na myśli Facebook Ads, czyli dostęp reklamowy do ponad dwóch miliardów użytkowników.
Sam Facebook utworzył dedykowane formaty, które wykorzystują dedykowane CTA: „Wyślij wiadomości”. Reklama może kierować do określonego bloku czy miejsca w Twoim bocie, dzięki czemu możesz bezpośrednio reklamować np. zapis do newslettera w Messengerze.
Automatyczne odpowiadanie na komentarze
To funkcja, która trochę zepsuła rynek botów. Wiele osób decydowało się na wykorzystanie tej funkcji tylko dlatego, że pozwala, i to praktycznie za darmo, zwiększać zasięg organiczny. Doprowadziło to do sytuacji, że każdy przypadek wykorzystania tej możliwości był utożsamiany z botem. Błąd, ponieważ to funkcja, która powinna wspierać, a nie zastępować bota.
Jak to działa?
Do danego postu możesz podpiąć regułę, która w odpowiedzi na komentarz pod tym wpisem będzie wyzwalała Twojego bota. W odpowiedzi użytkownik, który skomentuje Twój post (może to być dowolny komentarz lub konkretne słowo/wyrażenia), automatycznie otrzyma wiadomość. W ten sposób jesteś w stanie generować olbrzymią liczbę komentarzy, a to przekłada się na wzrost zasięgu organicznego.
PORADA:
Pamiętaj, że automatyczne odpowiadanie na komentarze nie działa w odpowiedzi na gify czy naklejki. Warto wziąć to pod uwagę, układając copy do takiego posta.
Podsumowanie
Połączenie tych elementów sprawia, że możesz myśleć o stawianiu Messengera jako głównego kanału. Samo wykorzystanie pojedynczych funkcji ma swoje zalety, ale lista jest dość krótka. Udanego budowania :)
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!