1 i 2 marca 2017 roku, w warszawskich Złotych Tarasach, odbyła się trzecia edycja konferencji I love marketing & social media – tym razem po raz pierwszy wydarzenie trwało 2 dni, na scenę wyszło łącznie 36 prelegentów, zgromadziliśmy widownię liczącą ponad 1000 osób, wygenerowaliśmy 1,5 miliona zasięgu w social mediach, a hashtag #ilovemkt znalazł się na 1. miejscu najpopularniejszych hashtagów na Twitterze.
Ale konferencja I <3 marketing & social media to przede wszystkim wartościowe prelekcje, bez których nigdy nie zyskałaby tak ogromnej popularności. Dlatego chcemy podzielić się z tobą 20 poradami zwycięzców tegorocznej edycji. Zapraszamy do lektury!
1. Kamil Kozieł: O narracji, którą udostępniasz
U słuchacza występuje zjawisko, które nazywa się brain-to-brain coupling. To zjawisko, w którym mózgi nadawcy i odbiorcy się synchronizują. Kiedy mówisz o tym, że ktoś chodził, to i u ciebie, i u odbiorcy tego komunikatu zaświeci się kora motoryczna, zaś gdy powiesz, że u ciebie pachnie bzem – zaświeci się kora śródwęchowa. Storytelling to magiczne narzędzie, które pozwala dobrze przetwarzać informacje, dobrze je powtarzać i bezbłędnie podawać dalej. Storytelling działa dlatego, że idealnie wpisuje się w sposób, w jaki nasz mózg mapuje informacje.
Historia składa się z anegdoty i refleksji. Anegdota to sekwencja zdarzeń, bohater i cel, do którego dąży. Rolą tej trójki jest podnieść pytanie – jest to tak potężne narzędzie, że niezależnie od znaczenia historii, którą opowiesz, każdy będzie chciał wiedzieć, co się w niej wydarzy. Stanie się tak za sprawą empatii poznawczej – mechanizmu, który każe ci myśleć o tym, co byś zrobił na miejscu bohatera, którego oglądasz. Zatem za pomocą sekwencji zdarzeń, bohatera i celu, podnoś pytanie w twojej kreacji.
2. Michał Szafrański: Finansowy ninja, czyli jak wydając na promocję 2069 zł, wygenerowałem 1,65 mln zł przychodu w 5 miesięcy
Buduj listy mailingowe. Dzisiaj e-mail jest najważniejszym kanałem komunikacji – ważniejszym niż wszystkie media społecznościowe razem wzięte. Kiedy będziesz prowadził aktywną komunikację, twoje maile będą chętnie i czytane, i klikane. Warto więc zainwestować czas i energię w budowę własnej platformy komunikacyjnej i zgromadzenie audytorium zainteresowanego tym, co możesz zaoferować. To audytorium to ludzie, którzy w efekcie będą gotowi zapłacić za twoje produkty.
Pokazuj kulisy dotyczące powstawania twojego produktu – proces jego powstawania, sukcesy i porażki, które odnosisz. Możesz pokazać zdjęcie, jak wygląda roboczy zarys twojego produktu czy zdjęcie biura. Mów też otwarcie o swoich trudnościach i problemach w tworzeniu produktu. Jeśli publikujesz wideo, udostępniaj je 3 razy – ja podczas promocji publikowałem trailer, właściwe wideo i making of – czyli właśnie kulisy.
3. Paweł Sala: Conversion centered design in e-mail marketing, czyli krótka historia o tym, jak skutecznie komunikować się za pomocą e-maila
Attention rate, czyli czas jaki użytkownik może nam poświęcić nie tracąc jednocześnie swojego zainteresowania, w komunikacji powinien wynosić 1:1. Jedna kampania, jedna kreacja, jeden rezultat. Jednak często do newslettera potrzebujesz włożyć trochę więcej treści – jak więc sprawić, żeby ta treść dobrze działała? Gdy masz zbyt dużo opcji do wyboru, zaczynasz się gubić. Człowiek w pamięci krótkotrwałej zapamiętuje maksymalnie cztery elementy – jeśli w ten sposób, z czterech elementów będziesz budować swój newsletter, mózg odbiorcy nie będzie miał problemu, żeby Twój komunikat sprawnie przetworzyć.
Jednym z ważniejszych elementów w komunikacji z klientem jest potwierdzenie swojej wiarygodności. Operuj na liczbach, podawaj ile osób skorzystało z twoich usług, kiedy to się działo, czy ilu konkretnie zadowolonych, powracających klientów posiadasz. Takie elementy dołożone do komunikatu e-maila, zwiększają jego konwersję.
4. Jakub Cyran: Jak zaprojektować drogę klientów do naszej firmy?
Pozyskanie adresu e-mail w Internecie, na przykład za pomocą narzędzia Sumo, jest prostsze niż zdobycie numeru telefon w prawdziwym życiu. Na swojej stronie WWW wyświetl formularz, w którym odwiedzający ją może wpisać adres e-mail lub pominąć tę możliwość i przejść do dalszych treści. Sposobów na zachęcenie użytkownika do zostawienia e-maila jest mnóstwo – możesz w zamian oferować dostarczanie darmowych treści, dostęp do artykułu czy po prostu newsletter dotyczący twoich produktów.
Zaplanuj punkty styku użytkowników. Unikaj przypadku. Zakładasz profile w social media, masz stronę, wysyłasz newsletter, organizujesz webinaria – często każdy taki punkt żyje swoim życiem i klient dostaje wiele niespójnych komunikatów. Najlepiej na kartce wypisać wszystkie punkty styku, zastanowić się nad tym, jaką wartość daje każdy z nich i opracować kolejność działań. Z profilu Facebooka odsyłaj ludzi na blog po więcej wiedzy, z bloga na stronę z case study, a z case study na stronę oferty. Przygotuj dokładną ścieżkę, po przejściu której użytkownik będzie gotowy do zakupu.
5. Maciej Lewiński: Personalizacja, jakiej wymagają klienci
Wykorzystując narzędzie FullContact, na podstawie maila danej osoby jesteś w stanie dowiedzieć się o niej niemal wszystkiego: gdzie pracuje, na jakim stanowisku, czy jakie strony odwiedza. Najważniejsze jednak – czy ta osoba posiada sieć społecznościową. Jeśli posiada – skopiuj jej zdjęcie profilowe i wstaw do FACE++, czyli programu, który na podstawie analizy twarzy powie ci wszystko, co o swoim kliencie powinieneś wiedzieć. Dane te umieście w Excelu – dzięki tym trzem prostym krokom będziesz wiedzieć dokładnie, kto wchodzi na twoją stronę i jak powinieneś się z nim komunikować.
Jeśli chcesz wiedzieć, którą część swojej strony WWW, powinieneś spersonalizować – polecam narzędzie Crazy Egg. Pokaże ci ono, które obszary na twojej stronie są przez klientów najbardziej zauważalne. Kierując komunikat na stronie do konkretnych osób, zdobędziesz 23% więcej ich zaangażowania i podniesiesz sprzedaż o 74% – te dane potwierdziłem przeprowadzając test i wyświetlając przez 91 dni niespersonalizowaną i spersonalizowaną wersję swojej witryny.
6. Jakub Biel: 5 prostych kroków do skutecznej promocji firmy dzięki real time marketingowi
Planowanie w działaniach – nawet w czasie rzeczywistym, a zatem w real time marketingu, jest podstawą. Przygotowując strategię marketingową, pamiętaj, do jakiej grupy docelowej powinieneś dotrzeć. Jeśli robisz promocję związaną na przykład z Dniem Dziecka, grupą docelową będą nie dzieci, a ich rodzice. Zatem to ich powinna przekonać kreacja twojego produktu. Dobrze zrobiła to Kinder Niespodzianka, używając hasła reklamowego „Każdy z nas ma w sobie dziecko”.
Weź do ręki kalendarz – nawet, jeśli chcesz działać w czasie rzeczywistym, zaplanuj swoje działania. Jeśli wiesz, że zbliża się jakieś duże wydarzenie, którym twoi klienci będą żyli – rozdanie Oscarów czy finał Mistrzostw Świata w piłce nożnej – przygotuj się odpowiednio wcześniej. Poproś grafika o przygotowanie różnych wersji reklamy twojego produktu w kontekście bieżących wydarzeń. Tak jak zrobiło to na przykład Lego, które gdy Leonardo DiCaprio zdobył Oscara, momentalnie opublikowało grafikę ze zbudowaną z kloców sylwetką aktora, trzymającego plastikową statuetkę.
7. Rafał Myśliński & Kamil Natil: 5 powodów, które zmieniły 1,5 milionowy i niedochodowy profil Suchara Codziennego w zyskowny biznes
Stary content przy dobrym wyczuciu czasu, nie dość, że staje się nowym contentem, to zapewnia przewidywalny i dobry rezultat. Skuteczność metody recyklingu treści potwierdza także narzędzie BuzzSumo w swoim raporcie o najbardziej popularnych treściach w 2016 roku. Są treści, które zawsze będą na czasie – warto szukać tematów popularnych w twojej branży, modyfikować je, przetwarzać i publikować ponownie.
Pamiętaj o dobrych nagłówkach – statystyczny internauta to headline reader. Z naszych analiz wynika, że tylko 25% naszych odbiorców, czyta artykuł do końca. Zadbaj więc o to, by tytuły były ciekawe i zawierały intrygujące liczby. Najważniejsze informacje umieszczaj w nagłówku i początkowych akapitach – resztę traktuj jako informacje dla dociekliwych.
8. Artur Jabłoński: Skuteczna kampania reklamowa na Facebooku w 5 krokach
Jak w każdej kampanii, również w kampanii reklamowej na Facebooku, najważniejsza jest grupa docelowa. Narzędzie, które umożliwi tobie jej znalezienie to statystki grupy odbiorców. W tym miejscu możesz wprowadzić ustawienia dotyczące grupy takie jak wiek, płeć czy podstawowe zainteresowania – i otrzymasz interesujące cię wyniki.
Audiences knowledge to funkcja narzędzia FastTony, która pozwala analizować między innymi twój fanpage i jego fanów, cudze fanpage, bazy klientów, subskrybentów newslettera, a nawet dokładną lokalizację geograficzną z dokładnością do 1 km. Narzędzie to pokaże ci dokładne dane – co do jednej osoby: w jakim ci ludzie są wieku, jakiej są płci, czym się interesują – od tego co lubią, po sprzęty, jakie posiadają i na jakim serwerze mają skrzynki pocztowe. Wykorzystaj to w tworzeniu swojej kreacji i strategii komunikacyjnej na Facebooku.
9. Maciej Wróblewski: Wideo growth-hacking, czyli proste kroki do zwiększenia ROI
Już ponad 50% ruchu w serwisie YouTube jest generowane za pomocą urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego przy projektowaniu treści na twój kanał zawsze myśl w pierwszej kolejności o tym, jak to będzie się prezentowało na smartfonach. Często bywa tak, że to, co wygląda fantastycznie na 27’’ monitorze, na ekranie telefonu prezentuje się już średnio. Warto zwrócić na to uwagę już w momencie tworzenia wideo.
Użytkownicy YouTube’a działają na podobnej zasadzie, co czytelnicy Wikipedii – ich wizyta w serwisie nie kończy się na obejrzeniu jednego, ale zazwyczaj na kilku – kilkunastu materiałów. To dla ciebie świetna okazja do tego, żeby zachęcić ich do obejrzenia twojej treści poprzez wewnętrzny system rekomendacji, bo to właśnie ten format generuje największą liczbę wyświetleń. Jako, że statystyczny widz spędza na YouTubie około 40 minut, masz na to sporo czasu.
10. Maciej Budzich: Influencer – jak rozpoznać, dotrzeć i „upolować” wpływową osobę w sieci
Jak znaleźć influencerów? Na stronie znajdziesz na bieżąco aktualizowany ranking top 100 najpopularniejszych influencerów. Polecam zaobserwować kilku z nich i prześledzić ich sposób komunikacji.
Zachęcam do używania serwisu, który nazywa się Tagboard. Za pomocą tej platformy, po wpisaniu np. hashtaga #sprawnymarketing możesz zobaczyć zbiorczo wszystkie posty z wielu serwisów społecznościowych: Instagrama, Twittera, Facebooka, Pinteresta, oznaczone tym konkretnym hashtagiem.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!