Digitalizacja w dobie ostatnich wydarzeń staje się zarówno koniecznością, jak i zmianą myślenia strategicznego. Wiele osób, które chcą przenieść swój biznes do Internetu, czekają poważne wyzwania. Większość procesów biznesowych trzeba będzie dostosować do nowych okoliczności. Czas przemyśleć, w jaki sposób pozyskiwać nowych klientów, jak utrzymać kontakt i relacje z obecnymi oraz jak zachować ciągłość organizacyjną firmy. Czy da się to zrobić za pomocą dostępnych narzędzi do webinarów i spotkań online? Jak najbardziej!
Nie oszukujmy się – pandemia koronawirusa nie bierze jeńców, a jej skutki wpływają na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw. Głównym wyzwaniem jest dla nich w tym wypadku zachowanie ciągłości organizacyjnej. Problem ten spotkał m.in. wszystkie edukacyjne placówki w Polsce, które przeszły na nauczanie zdalne. Z kolei przedsiębiorstwa mocniej osadzone w internetowej rzeczywistości i te, które wypracowały odpowiednią kulturę organizacyjną umożliwiającą pracę zdalną, nie odczuły tego w tak dużym stopniu. Kluczową kwestią w pierwszych tygodniach kryzysowej sytuacji okazał się swobodny dostęp do technologii i narzędzi.
Kluczowe są kanały online
Sytuacja, z którą mamy obecnie do czynienia, sprawiła, że wiele firm było zmuszonych nie tylko do zmiany trybu pracy na zdalną, ale także do całkowitego przeorganizowania swojego modelu biznesowego, np. poprzez połączenie swoich kanałów offline’owych z online’owymi. Poprzez częściowe zamrożenie działań odbywających się w trybie stacjonarnym, wiele przedsiębiorstw (szczególnie tych, które polegały na sprzedaży bezpośredniej) pozostało bez możliwości generowania zysków i dotarcia do potencjalnych klientów.
Dlatego też w najbliższym czasie cyfrowe kanały sprzedaży i generowanie leadów będą miały decydujące znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstw i ich funkcjonowania w ogóle. Już teraz sprzedaż online w przypadku sklepów internetowych wzrosła o 52% w porównaniu z tym samym okresem rok temu, a liczba konwersji online wzrosła o 8,8% od początku epidemii koronawirusa (dane z rynku amerykańskiego według platformy SaaS Quantum Metric).
Oczywiście nie oznacza to, że każdy rodzaj biznesu musi od razu stawać się typowym sklepem e-commerce. Za fundament sprawnego i dochodowego kanału online mogą również posłużyć rozwiązania typu real time communication. Oferując kursy, organizując wydarzenia online, webinary i szkolenia w sieci można prosperować równie dobrze, co niejeden dochodowy sklep internetowy, a obecna sytuacja jest doskonałą okazją do tego, aby skierować się ku tego typu aktywnościom (nawet jeśli do tej pory były nam one obce).
Podczas gdy inni tną koszty i walczą o przetrwanie, firmy które inwestują w real time communication i wdrażają te rozwiązania, mogą wznieść się na kompletnie nowy poziom zarówno w kwestii samoorganizacji, jak i pozyskiwania klientów. Nowe, często niekoniecznie sprzyjające okoliczności w postaci kryzysu, recesji czy innych przeciwności mogą być dla przedsiębiorstwa szansą na rozwój i osiągnięcie pozycji lidera na rynku.
Jak robią to polskie firmy?
Historia jest pełna przykładów firm, które przeniosły swoją działalność do sieci z pozytywnym skutkiem. Warto wspomnieć o Szkole IT Coders Lab, która raptem w 48 godzin przestawiła się na naukę zdalną. Dzięki opracowanemu wcześniej rozwiązaniu LMS (Learning Management System) możliwe było stworzenie dużych grup uczących się w wirtualnych klasach. Efektem całego przedsięwzięcia stał się nowy produkt. Firma opracowała krótki kurs z podstaw programowania, aby osoby na kwarantannie mogły sprawdzić, jak sobie radzą z Pythonem czy tworzeniem stron www i dzięki temu zweryfikować, czy ścieżka IT jest dla nich.
Szkoła językowa Talkersi jest kolejnym przykładem tego, że adaptacja nowych technologii może sprawić, że firma stanie się w stu procentach odporna na rzeczywistość kryzysu. Poza postawieniem na rozwiązania real time communication, firma wzmocniła swój content marketing i znacznie poprawiła obsługę klienta, kierując swoją ofertę do wszystkich nastawionych na naukę języków online.
4 wyzwania związane z digitalizacją przedsiębiorstwa w dobie kryzysu
Jesteś ciekaw, jak poradzić sobie równie dobrze co bohaterowie powyższych przykładów? Oto cztery problemy, z którymi mogą się zetknąć firmy podczas przenoszenia swojej działalności do świata online.
1. Utrzymanie ciągłości organizacyjnej
W obliczu COVID-19 wiele firm stanęło przed wyzwaniem nagłego przemodelowania i utrzymania ciągłości organizacyjnej. Każdy dzień opóźnień w tej kwestii oznacza zwiększenie ryzyka przestojów i poniesienia strat finansowych.
Nawet jeśli część firmy w żaden sposób nie może zostać zdigitalizowana, co może mieć miejsce np. w takich branżach jak produkcyjna czy gastronomiczna, to za pomocą spotkań online można szukać realnych rozwiązań dla realizacji dostawy swoich produktów (nawet w sytuacji zamknięcia całego kraju), negocjować kontrakty, umowy, zarządzać zespołem i delegować zadania. W tym celu pomocny będzie szablon interfejsu spotkania, który umożliwia spotkania 1 on 1.
Dla użytkowników LiveWebinar do pracy zdalnej z pewnością przyda się tryb webinaru, w którym wedle upodobań można poszerzyć okno Audio & Video. Opcja ta doskonale sprawdza się w przypadku pokoju, w którym pracuje cały zespół. Uczestnicy wówczas mają ze sobą stały kontakt i mogą prezentować treść na kilku zakładkach, między którymi mogą się dowolnie przełączać. Jest to bardzo przydatna opcja, kiedy trzeba popracować wspólnie przy jakiejś treści, np. takiej jak dokument czy zdjęcie. Oczywiście nie wszyscy muszą w tym samym czasie mieć włączone kamery.
2. Kontakt i obsługa klienta
Kolejnym wyzwaniem, z którym należy się zmierzyć, przenosząc firmę do sieci, są kontakty z klientami. Odpowiednio dobrane narzędzie zaowocuje budowaniem wartościowych relacji i sprawi, że zyskamy w oczach konsumentów. Platforma do spotkań online (w tym przypadku LiveWebinar) skutecznie zastąpi tradycyjne rozwiązania w komunikacji z klientem – szczególnie w sytuacji, kiedy do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do pracy w trybie stacjonarnym, co ma miejsce na co dzień w wielu branżach, takich jak coachingowa czy konsultingowa, ale również w agencjach marketingowych, poradniach medycznych i kancelariach prawnych.
Spotykając się na stworzonej w tym celu platformie, będziemy mogli osiągnąć na tym polu o wiele więcej niż za pomocą standardowej rozmowy telefonicznej. Mowa tutaj o sytuacjach, kiedy potrzebujemy udostępnić lub omówić z klientem jakąś multimedialną treść, pokazać mu działanie naszego produktu lub dokonać prezentacji naszych usług. Z pomocą przychodzi tryb dyskusji, który umożliwia uczestnikom samodzielne aktywowanie zarówno audio, jak i wideo. Przydatne mogą okazać się także funkcje tablicy i dzielenia ekranu.
3. Sprzedaż i generowanie leadów
Nawet jeśli Twoja firma funkcjonuje częściowo w stacjonarny sposób, webinary to doskonały sposób na rozruszanie internetowej części biznesu. W jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim warto zadbać o dobrych prelegentów i wartościowe treści. Występujący powinni mieć wiedzę i doświadczenie. Sprawa jest znacznie ułatwiona, jeśli są to osoby rozpoznawalne w danym środowisku. Przyciągnij uczestników możliwością zdobycia maksymalnie przydatnej i ciekawej wiedzy. Jeśli nie znasz albo nie możesz zaprosić na swój webinar żadnego eksperta, podziel się swoim know-how i opowiedz o trudnościach jakie udało Ci się pokonać na swojej drodze – na pewno wielu przedsiębiorców z Twojej branży albo branż pokrewnych również mogło się z nimi spotkać.
W tym przypadku warto mieć dostęp do takich funkcji jak np. formularze rejestracji, które można „podpiąć” pod każde organizowane przez nas wydarzenie, konferencję czy webinar. W ten sposób składając obietnicę podzielenia się wartościową wiedzą, otrzymujemy kontakty do potencjalnych leadów, które będziemy mogli „przekonwertować” w subskrybentów. Warto pytać o takie dane, które zapewnią nam bezpośredni dostęp do potencjalnych klientów, czyli o imię, nazwisko, e-mail oraz numer telefonu. Nie wolno jednak zapominać o zgodzie RODO w przypadku, kiedy prosimy o takie dane!
Funkcją, która można zastąpić tzw. sprzedaż bezpośrednią, jest opcja call to action, dzięki której zainteresowanie uczestników naszym produktem można przekuć w zysk. Wszystkim uczestniczącym w wydarzeniu wyświetla się przycisk, który jest typowym „Wezwaniem do działania” i prowadzi do strony, gdzie wszyscy zainteresowani mogą skorzystać z oferty, którą specjalnie przygotowaliśmy na tą okazję i dokonać płatności.
Przykład
Prowadzimy webinar edukacyjny dotyczący jakiegoś zagadnienia i chcielibyśmy skonwertować jego uczestników na naszych klientów (chcemy żeby kupili nasz kurs internetowy), wyświetlamy im zatem stosowne call to action:
4. Nauczanie zdalne i e-learning
Cyfrowa transformacja, jakiej w ostatnim czasie musiały dokonać placówki edukacyjne, była błyskawiczna. To chyba tutaj w największym stopniu można było odczuć brak dostępu do odpowiednich narzędzi i technologii. W przypadku e-learningu popyt na rozwiązania służące komunikacji online prawdopodobnie prześcignął zapotrzebowanie wszystkich innych branż i sektorów. Nietrudno zgadnąć, że wśród tych narzędzi był również LiveWebinar.
Jak prowadzić zajęcia na tej platformie? To bardzo proste. Do spotkania wystarczy jeden link – żaden z uczestników nie musi nic instalować, ponieważ aby wziąć udział w zajęciach potrzebne są jedynie laptop, przeglądarka i oczywiście stabilny dostęp do Internetu.
Uczniowie mogą brać udział w lekcjach w określonych grupach, do czego świetnie nadaje się opcja podzielonych pokoi. Podczas zajęć nauczyciel wybiera ilość pod-pokoi, po czym przydziela do nich uczestników. Dodatkowo host może się swobodnie przełączać między kolejnymi grupami i kontrolować przebieg lekcji.
Kolejną funkcjonalnością, która jest niezwykle przydatna w prowadzeniu zajęć online, są subkonta. Zarówno firmy e-learningowe, jak i placówki edukacyjne zatrudniają przeważnie kilku lub kilkunastu nauczycieli i lektorów, dlatego ważne jest to, aby dyrekcja miała do nich dostęp. Tzw. konto-rodzic może logować się na swoje subkonta, zmieniać i nadawać im loginy oraz hasła, a także zapraszać na swoje wydarzenia oraz zmieniać ich status.
Oczywiście trudno sobie wyobrazić klasę lekcyjną czy jakikolwiek wykład bez tablicy, na której lektor robi wykresy oraz zapisuje niezbędne tematy i informacje, na które trzeba zwrócić uwagę. LiveWebinar rzecz jasna udostępnia taką funkcjonalność we wszystkich planach. Tablica może mieć parę kart, których treść może być pobrana przez uczestników w formie pliku png. Do wyboru jest zestaw odpowiednich narzędzi i kształtów, którymi prezenter może się posługiwać za pomocą tabletu, rysika czy klawiatury.
Co z pozostałymi elementami lekcji? Jak pokazać prezentację i podzielić się z uczestnikami treściami takimi jak filmy, dokumenty czy zdjęcia? Przygotowaliśmy specjalną infografikę.
Postaw na kampanie brandingowe
Co jeszcze można zrobić w sytuacji, kiedy offline’owe kanały firmy zostały wyłączone z ruchu? Przede wszystkim należy pozostać wiernym swojej marce i jej nadrzędnej misji, ponieważ to dzięki tym dwóm rzeczom firma ma szansę na przetrwanie i sukces. Dlatego też niezwykle istotnym jest to, co marka komunikuje swoim klientom, partnerom i interesantom.
Stąd też ważną rolę w tych niepewnych czasach będą mieć kampanie brandingowe, które przez część firm są postrzegane jako nieefektywne, gdyż nie przynoszą zysków w krótkim okresie. Ale to właśnie one budują zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, które są teraz potrzebne. Uspokajają tych, którzy nie mogą teraz kupować, ale kupią ponownie później – i przyciągają więcej tych, którzy mogą lub są zmuszeni do zakupu, będąc równocześnie „na celowniku” innych marek.
Przykłady działań brandingowych, które warto wdrożyć
Przykładem takich działań brandingowych mogą być wszelkie akcje, dzięki którym nasza marka zyska pozycję eksperta, czyli np. dzielenie się wiedzą poprzez case studies, poradniki, insighty, które również mogą mieć formę webinarów eksperckich, indywidualnych konsultacji czy szkoleń online. Doskonałym narzędziem do tego typu działań są platformy do komunikacji w czasie rzeczywistym, dzięki którym nie tylko można zbudować nowy i lepszy wizerunek firmy w sieci (webinary edukacyjne, rekrutacje, spotkania firmowe), ale przede wszystkim prowadzić działania mające czyste przełożenie na wyniki biznesowe, czyli pozyskiwać nowych klientów, zwiększać zasięg marki oraz monetyzować posiadaną przez nas wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie.
Dlatego warto podejść do problemu przede wszystkim proaktywnie i postawić na akcje, które mogą umocnić markę firmy. W biznesie chodzi o priorytetyzację zasobów i zarządzanie środkami produkcji stosownie do okoliczności. Stąd bierze się pokusa, aby w obecnej sytuacji skupić się wyłącznie na tzw. zarządzaniu kryzysowym. W krótkiej perspektywie czasowej takie „zamrożenie” może być jedyną opcją. Musi to być raczej krótka przerwa z następującą po niej zmianą pozycji, niż nagłe zatrzymanie. Dlatego warto nie stać w miejscu, aby móc zacząć na nowo z jak największą ilością wcześniej posiadanych zasobów.
Artykuł sponsorowany przez LiveWebinar
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!