Katarzyna Granops-Szkoda

151 nowości z reklamy na Facebooku

Nowości z reklamy na Facebooku za okres wrzesień-grudzień 2020

1. Koniec z regułą 20% tekstu w reklamach

Facebook nie ma już nic przeciwko używaniu więcej niż 20% tekstu na grafice. Niedawno usunął to ograniczenie i nie będzie już banował reklam zawierających większą ilość tekstu.

Już od jakiegoś czasu dało się zauważyć „awarię” narzędzia do nakładek tekstowych (po wrzuceniu obrazu wyskakiwał alert o problemie z odczytem). Gdy zmienimy interfejs na angielski i odświeżymy stronę, otrzymamy informację o najlepszych praktykach reklamowych na Facebooku, co oznacza, że strona przeszła przebudowę.

Usunięcie tego ograniczenia nie oznacza jednak, że powinieneś od teraz nagminnie zamieszczać duże ilości tekstu na swoich grafikach! Dalsze używanie mniej niż 20% będzie dobrą praktyką i generalnie będzie działać lepiej z uwagi na zachowaną czytelność przekazu w obrębie kreacji. Pamiętaj zatem, aby skupić się na jasnym i zwięzłym, wnoszącym wartość tekście, a od czasu do czasu podpromować ciekawą infografikę czy referencje.

2. Facebook rezygnuje z 28-dniowego okna konwersji

Facebook zapowiedział, że będzie stopniowo usuwał 28-dniowe okno atrybucji na początku 2021 r. Wkrótce domyślne konwersje będą przypisywane dla przedziału do pierwszego dnia od wyświetlenia reklamy lub do siedmiu dni od kliknięcia w reklamę.

Jak będzie to oddziaływać na kampanie? Prawdopodobnie nie będzie miało wpływu na wyświetlanie ani skuteczność kampanii, ponieważ aktualizacja dotyczy przede wszystkim raportowania.

Jednak jeżeli do tej pory stosowałeś najdłuższe okno zliczania konwersji, z pewnością zobaczysz ich spadek, wyższe CPA i ogólnie zwiększone koszty za wynik. Jeżeli jednak wyniki zestawisz z Google Analytics, nie powinno być dużych rozbieżności.

3. Business Suite – platforma do zarządzania Facebookiem i Instagramem

We wrześniu 2020 r. Facebook wypuścił Business Suite – aplikację umożliwiającą managerom kont zarządzanie profilami na Facebooku i Instagramie. Tym samym, chcąc korzystać przez urządzenie mobilne z Twojego konta z ekosystemu Facebooka, nie zalogujesz się już przez Menedżera Stron, a przez nowe narzędzie, które umożliwia:

  • publikowanie równocześnie tego samego postu na swoich kontach na Facebooku i Instagramie,
  • zarządzanie wiadomościami i komentarzami w obu serwisach,
  • obejrzenie statystyk dla wszystkich swoich kont.

4. Nowe narzędzia dla administratorów grup

Serwis Marka Zuckerberga przedstawił serię nowych narzędzi dla administratorów grup. Pierwszą z nich jest Asystent Administratora, który umożliwia ustawienie reguł dotyczących moderowania postów w grupach – m.in. pozwala na stworzenie listy słów kluczowych, jakie z góry nie pozwalają na zatwierdzenie postu w grupie.

Kolejna nowość to sekcja Nowe Tematy, dzięki której będziesz mieć możliwość grupowania postów po określonych tematach. W grupach pojawi się także m.in. opcja współtworzonego posta, w którym będzie można udostępniać zdjęcia oraz odpowiedzi na określony temat, a także funkcja pytań i odpowiedzi, która umożliwi łatwe tworzenie spotkań w formacie Q&A.

Ponadto stworzona została opcja zrobienia challenge’u w grupie, dzięki któremu będziesz mógł nominować 50 członków grupy do podjęcia jakiegoś wyzwania – by pojawił nam się przycisk „Nominuj znajomych”, wystarczy, że użyjesz hasztagu ze słowem challenge.

5. Banowane konta – dodatkowa pomoc

Ostatnimi czasy włamania na konta FB to istna plaga. Z tego powodu mocno zaostrzono środki bezpieczeństwa i często na pozór błaha sprawa, jak np. podmiana metody płatności, może skutkować otrzymaniem blokady lub bana.

Facebook zdaje sobie sprawę, że jego algorytmy bywają omylne, dlatego przygotował dodatkowe dwie podstrony, gdzie uzyskasz wsparcie:

Więcej o bezpieczeństwie na Facebooku przeczytasz w artykule Szymona Florczaka, który znajdziesz w 14. numerze magazynu sprawny.marketing.

6. Facebook testuje oceny do komentarzy

Trwają testy dodania strzałek w górę i w dół do komentarzy na Facebooku. Ich celem miałoby być zarówno ,,wyłowienie” z potoku różnych wypowiedzi tych najbardziej wartościowych, jak i większa zachęta dla użytkowników serwisu do komentowania. Każda odpowiedź miałaby być punktowana i wyświetlana obok komentarza. Na ten moment testy trwają w USA.

7. Rozmowy Facebooka

Korzystając z okazji rosnącej popularności podcastów, Facebook Polska wychodzi naprzeciw i prezentuje serię swoich podcastów. Autorzy chcą zatrzymać się na chwilę i porozmawiać o tym, co nas czeka w przyszłości, która jest dziś ciekawsza i bardziej nieznana niż kiedykolwiek wcześniej.

Podcast został podzielony na trzy cykle tematyczne:

  1. Trendy – dyskusje na temat nowych zjawisk społecznych i technologicznych, które wpływają na biznes.
  2. Marki – firmy opowiadają swoje historie – analiza najciekawszych kampanii i case studies.
  3. Narzędzia – technologie Facebooka. Pracownicy firmy opowiadają o najnowszych dostępnych rozwiązaniach oferowanych przez platformę.

Rozmowy Facebooka znajdziesz pod tym linkiem: https://www.facebook.com/business/m/rozmowyfacebooka

8. Limity na kontach reklamowych

Facebook ma w planach wprowadzić limity aktywnych reklam. Będzie on przypisany do stron firmowych. Oznacza to, że w jednym momencie z daną stroną będzie mogła być połączona określona liczba aktywnych reklam. W przypadku małych i średnich stron, tj. takich, w których nakłady na reklamę wynoszą mniej niż 100 tys. USD w miesiącu największych wydatków (brana jest pod uwagę średnia z 12 ostatnich miesięcy), mówi się o max. 250 reklamach. Kolejno dla średnich i dużych 1000 reklam, dużych 5000, a najwięksi gracze zostaną obarczeni limitem 20 000 reklam (tutaj wydatki sięgają min. 10 mln USD w miesiącu).

Facebook planowaną zmianę tłumaczy tym, że emisja zbyt wielu reklam w tym samym czasie może mieć negatywny wpływ na wyniki. Ma na myśli głównie fazę uczenia się. Tym samym zachęca do zmniejszania i uproszczania zestawów reklam.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres kwiecień-sierpień 2020

1. Łatwa możliwość usuwania starych wpisów

Facebook zapowiada wprowadzenie opcji ,,Manage Activity”, dzięki której szybciej i łatwiej będziesz mógł usuwać swoje stare wpisy. Nowa funkcja umożliwi filtrowanie (a następnie usuwanie) postów po kategorii czy dacie.

manage activity facebook

2. Rusza Facebook Shops

Zdecydowanie najważniejsza informacja tego kwartału: 19 maja Mark Zuckerberg zapowiedział wprowadzenie nowego narzędzia – Facebook Shops. Nowe rozwiązanie ma umożliwić stworzenie jednego sklepu, z którego klienci będą mogli korzystać w prosty sposób zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Dodatkowym atutem będzie możliwość natychmiastowego przejścia do chatu ze sklepem na Messengerze, WhatsAppie lub na Instagram Direct.

Facebook zapowiedział także innowację dla osób tworzących content video – produkty będzie można oznaczać również podczas programów live. Trwają też prace nad integracją z m.in. Shopify czy WooCommerce, a także nad stworzeniem programów lojalnościowych. W swoim ogłoszeniu Facebook poinformował, że nowe funkcje mają być dostępne już w to lato – najpierw na Instagramie w USA.

facebook shops

3. Osobna zakładka dla Facebook Stories

Gratka dla fanów Stories. Facebook testuje opcję dodawania pod wyświetlanymi relacjami przycisku „Zobacz wszystkie relacje”, który miałby kierować do osobnej zakładki zawierającej jedynie Stories, pokazywane w większym formacie niż w feedzie. To kolejny sygnał ze strony platformy, że w promocji swojej marki nie można pomijać relacji, gdyż rośnie liczba użytkowników oglądających przede wszystkim te treści.

4. Nowa opcja w grupach niestandardowych odbiorców

Od niedawna w zakładce „Odbiorcy” w Menedżerze reklam znajdziesz dodatkową opcję – „Zakupy”. Pozwala ona na stworzenie grupy odbiorców z osób, które weszły w interakcję z Twoim sklepem na Facebooku i Instagramie. Wyróżnia się z nich:

  • osoby, które wyświetliły produkty,
  • osoby, które dodały dowolne produkty do koszyka,
  • osoby, które zakupiły dowolne produkty.

Maksymalny zakres czasowy tworzenia takich grup to 365 dni. Uwaga: dane są dostępne od kwietnia 2020 roku. Wybranie maksymalnej liczby dni spowoduje uwzględnienie osób, które wykazały aktywność w tym okresie i później.

grupy niestandardowych odbiorców

5. Nowy wygląd Facebooka na desktop dla wszystkich

Po wstępnym ogłoszeniu odświeżenia pulpitu na konferencji programistów F8 w maju zeszłego roku i powolnym udostępnianiu go wybranym grupom użytkowników, Facebook w końcu ogłosił, że wszyscy użytkownicy mogą teraz zmienić jego wygląd. Głównym celem aktualizacji jest poprawa nawigacji między poszczególnymi elementami – ze szczególnym naciskiem na wyróżnienie grup, a jednocześnie próbą zatarcia granic między wersją desktopową a mobilną. Na duży plus zasługuje opcja „dark mode” dla nocnych marków. Dla osób, którym wygląd nie przypadł do gustu, cały czas istnieje możliwość zmiany na stary tryb w ustawieniach.

6. Większa kontrola nad miejscem wyświetlenia Twoich reklam

Sporo zmian zadziało się w ostatnim czasie w zakładce ,,Bezpieczeństwo marki” – na pewno warto ją odwiedzić na swoim profilu. Nowości dotyczą ustawień związanych z Audience Network oraz In-Stream – możesz teraz decydować, w jakich zewnętrznych aplikacjach czy w ramach jakich wideo mają wyświetlać się Twoje reklamy. Ponadto możesz sprawdzić raport wyświetleń, w którym zobaczysz, na jakich stronach i w jakich aplikacjach należących do Audience Network wyświetliły się Twoje materiały. W zakładce ,,Bezpieczeństwo marki” możesz stworzyć także ,,Block Lists”, czyli listę miejsc, w których nie chcesz wyświetlać swoich reklam.

7. Creator Studio na telefon

Jeżeli dużo publikujesz na fanpage’u, zapewne robisz to z pozycji Creatora Studio, a nie fanpage’a, jak miało to miejsce jeszcze kilka miesięcy temu. Facebook coraz mocniej przekonuje, że jest to jedyne „słuszne” miejsce do tworzenia i planowania postów. Na większości kont jest już dostępna wersja Instagramowa, która mocno skraca czas pracy i umożliwia zarządzanie wszystkimi opcjami w jednym miejscu.

Idąc za ciosem powstała również aplikacja mobilna o tej samej nazwie. Jest ona szczególnie przydatna, gdy prowadzisz komunikację na kilku stronach. Daje Ci to możliwość:

  • tworzenia, publikowania oraz planowania postów,
  • wglądu do statystyk,
  • szybkiej edycji w czasie rzeczywistym,
  • prowadzenia komunikacji w wiadomościach prywatnych dzięki skrzynce Inbox.

To wszystko bez zbędnego przelogowywania się między kontami.

8. Większa kontrola nad treściami w swoim newsfeedzie

Algorytm Facebooka stara się wyświetlać użytkownikowi treści, które uzna za najciekawsze dla niego, co powoduje, że nie widzisz postów w kolejności chronologicznej. Jednak wielu osobom korzystającym z serwisu to przeszkadza. By wyjść im naprzeciw, Facebook postanowił dać wybór użytkownikom, jakie treści będą widzieli w pierwszej kolejności. W najnowszych zmianach miałyby pojawić się trzy nowe zakładki na karcie informacyjnej: Trafne, Najnowsze i Widoczne.

kolejność treści na tablicy facebook

9. Workplace za darmo

Ze względu na pandemię Facebook zaoferował rok darmowej subskrypcji instytucjom rządowym oraz służbom ratunkowym z całego świata. Pakiet obejmuje narzędzia do codziennej pracy, takie jak wideo chat i Workplace Groups, które mają za zadanie ułatwić codzienną komunikację i pozwalają na efektywnie działanie dzięki ograniczeniu czasu spędzanego na spotkaniach.

Po dwóch latach od zaprezentowania usługi, z płatnego dostępu do Workplace’a korzysta już ponad 30 000 firm i organizacji. W czasie pandemii koronawirusa dołączyła do nich m.in. londyńska straż pożarna, rząd Singapuru, władze Oslo, a także Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).

10. Dziel się tylko prawdziwymi informacjami!

Facebook stawia sobie za priorytet prezentowanie i premiowanie treści prawdziwych, pochodzących z wiarygodnego źródła. Dlatego podczas wyboru opcji udostępniania pojawi się dodatkowy komunikat z informacją o dacie, kiedy powstał post/artykuł, którym chcesz się podzielić. Dotyczyć będzie contentu starszego niż 90 dni. Pozwoli to odbiorcy dwa razy zastanowić się czy treść, którą chce się podzielić ze światem, jest nadal aktualna i czy jej udostępnienie nie wywoła dezinformacji lub nie wprowadzi innej osoby w błąd.

kolejność treści na tablicy facebook

11. Bojkot Facebooka przez marki

W USA na sile przybiera kampania #StopHateForProfit („nie zarabiajcie na hejcie”). Zgodnie z jej założeniami, duże koncerny wstrzymują na 30 dni publikowanie płatnych reklam na Facebooku, chcąc tym samym wymusić na platformie Zuckerberga skuteczniejszą walkę z mową nienawiści i fake newsami. Akcja nasiliła się po fali hejtu, która została wymierzona na Facebooku w kierunku protestujących po śmierci George’a Floyda. Do ruchu przyłączyły się już koncerny Unilever, Coca-Cola, Verizon, Levi Strauss, Hershey’s czy The North Face.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres styczeń-marzec 2020

1. Crisis Response Tool również na WhatsAppie

Kojarzycie pewnie narzędzie reagowania kryzysowego na Facebooku. Właściciel aplikacji zdecydował się rozszerzyć jego działanie również o WhatsApp. Skutkuje to nie tylko możliwością oznaczenia siebie jako bezpiecznego w regionie, w którym doszło do klęski żywiołowej, ale także pomaga ludziom się ze sobą skontaktować – niezależnie od tego, czy chodzi o oferowanie pomocy, czy o prośbę o jej udzielenie. Jako że WhatsApp jest największym komunikatorem na świecie – decyzja ta na pewno powinna być oceniona na plus.

2. Narzędzie do czyszczenia historii na Facebooku jest już dostępne globalnie

Z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych Mark Zuckerberg  wprowadził narzędzie „Clear history”. Pokazuje ono szczegółową listę stron internetowych, aplikacji i sklepów, które odwiedziliśmy lub do których logowaliśmy się za pośrednictwem Facebooka. W każdym z nich pozwala ono na wyłączenie śledzenia, co będzie skutkować wykluczeniem nas m.in. z list remarketingowych zbieranych przez te podmioty. Poniżej ściąga jak się tam dostać:

Z poziomu komputera:

Menu (trójkącik w prawym górnym rogu) –> Ustawienia –> Twoje informacje na Facebooku –> Aktywność poza Facebookiem

Z poziomu telefonu:

Menu (trzy poziome paski w prawym dolnym rogu) –> Ustawienia –> Twoje informacje na Facebooku –> Aktywność poza Facebookiem

3. Reklamy in-stream u polskich wydawców

Pod koniec zeszłego roku Facebook rozszerzył dostępność reklamy in-stream w Polsce. In-stream to typ reklam, które mogą być wyświetlane przed lub w trakcie filmów, a także w formie grafiki poniżej okna odtwarzacza.

Warunki, jakie należy spełnić, żeby reklamy były wyświetlane w naszych treściach, są następujące:

  • min. 10 000 użytkowników obserwujących stronę,
  • min. 30 000 30% wyświetleń materiałów dłuższych niż 3 minuty przez ostatnie 60 dni,
  • zgoda Facebooka na monetyzację dla partnerów.

Rozpatrywanie każdej aplikacji może potrwać około miesiąca. O jej pomyślnym zakończeniu partner zostanie poinformowany za pośrednictwem wiadomości e-mail.

4. Facebook na Super Bowl

Podczas Super Bowl wyemitowano pierwszą kampanię reklamową Facebooka, która skupiła się na zaletach grup na platformie. Jej hasłem przewodnim było „Get ready to rock”, a w roli głównego bohatera wystąpił Chris Rock. Temat reklamy nie jest oczywisty – pokazuje, jak grupy Facebooka łączą niszowe społeczności, bez względu na ich podstawowe zainteresowania.

5. Jeszcze więcej danych z kampanii

Faceboook wprowadza nowe funkcje – raportowanie dla wielu kont i dane niestandardowe oraz raportowanie ścieżki konwersji. Pozwolą one reklamodawcom mierzyć skuteczność reklam na kontach, umożliwiając bardziej kompleksowy przegląd danych demograficznych i osiąganych konwersji.

Pierwszą nową funkcją jest dostęp dla wielu kont i raportowanie wszystkich danych w jednym miejscu (zasięg, wyświetlenia, konwersje itp.). Pozwoli to spojrzeć z góry na wszystkie konta łącznie, a także sporządzić bardziej szczegółowe zestawienia danych demograficznych, miejsc docelowych i urządzeń.

raport facebook

rys. 1. Raportowanie wszystkich danych w jednym miejscu

Druga opcja to spersonalizowane kolumny, które znamy z Menedżera reklam. Przy pomocy wyszukiwarki możemy dodawać potrzebne parametry i uszeregować je pod względem ważności. Po przygotowaniu naszego dashboardu możemy go zapisać i wykorzystywać w późniejszym czasie na innych kontach.

Ostatnią z nowości jest raportowanie ścieżki konwersji. Funkcja ta daje reklamodawcom możliwość lepszego zrozumienia ścieżek konwersji swoich klientów, a następnie przekucie tej wiedzy w lepszą optymalizację przy wykorzystaniu szerokiej gamy narzędzi Facebooka (w tym mega nowości – Facebook Attribution).

6. Nie będzie Messengera bez Facebooka

Facebook po cichu usunął możliwość utworzenia konta na Messengerze bez aktywnego profilu na Facebooku – jednak zmiana dotyczy tylko nowych rejestracji. W 2015 roku Facebook wprowadził funkcję, która umożliwiła tworzenie konta w Messengerze, bez posiadania profilu na Facebooku. Wiele osób cieszyło się z tego rozwiązania. Szczególnie ci, których irytował facebookowy newsfeed, a jednocześnie nie chcieli tracić możliwości kontaktu ze znajomymi. Niedawno opcja ta została cofnięta.

Od 26 grudnia potrzebujemy aktywnego profilu na Facebooku, aby zarejestrować się w Messengerze. Nadal jednak można używać danych logowania z dezaktywowanego profilu na Facebooku, aby korzystać z aplikacji do przesyłania wiadomości.

7. Automatyczne zatwierdzanie członków grup

Prowadzisz sporą grupę na Facebooku i jest dla Ciebie męczące ciągłe weryfikowanie kont osób chcących do niej dołączyć? Facebook wychodzi naprzeciw tej niedogodności! Administratorzy będą mogli wprowadzić reguły, po spełnieniu których prośby o dołączenie do grup będą automatycznie zatwierdzane. Będą to: udzielenie przez użytkownika odpowiedzi na wszystkie pytania, miejsce zamieszkania należące do danego regionu, znajomość z innymi członkami grupy, aktywność na Facebooku w ciągu ostatniego roku.

8. Większe bezpieczeństwo podczas korzystania z zewnętrznych aplikacji

Facebook od miesięcy próbuje zwiększyć wśród swoich użytkowników poczucie bezpieczeństwa dotyczące korzystania z serwisu. Tym razem przyjrzał się zewnętrznym aplikacjom. Na pewno wielokrotnie spotkaliście się z sytuacją, kiedy inna aplikacja umożliwia logowanie się do niej za pomocą danych z Facebooka.

Nie zawsze jednak klikając w taki przycisk mamy świadomość, jakie nasze dane – pochodzące z facebookowego konta – są przekazywane tym aplikacjom. Facebook postanowił to zmienić i teraz, logując się za jego pomocą do innych stron, otrzymamy komunikat informujący nas, jakie dane są przekazywane.

9. Sprzedaż podczas transmisji live?

Facebook wraz z firmą Packagd, specjalizującą się w tworzeniu aplikacji do zakupów, pracują nad nowym rozwiązaniem – umożliwieniem reklamodawcom sprzedaży produktów w trakcie transmisji live. To byłaby zupełnie nowa jakość dla tego formatu wideo na Facebooku – reklamodawcy mogliby prezentować swoje produkty w trybie live, a oglądający mieliby możliwość natychmiastowego dokonania zakupu. kciuki, gdyż opcja zapowiada się rewelacyjnie.

10. Facebook zapłaci nam za nasze opinie?

Pod koniec 2019 roku Facebook wypuścił nową aplikację – Facebook Viewpoints, która… płaci użytkownikom za udział w badaniach, ankietach i zadaniach. Użytkownik zdobywa punkty za ukończenie danych programów i otrzymuje płatność za zdobycie każdego 1000 punktów – opłata w wysokości 5 dolarów wpływa na jego konto PayPal. Obecnie aplikacja jest dostępna tylko w USA, Facebook zapowiada jednak, że w 2020 roku rozszerzy jej dostępność również na inne kraje.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres październik-grudzień 2019

1. Reklamy w wyszukiwarkach

Umiejscowienie reklam jest już dostępne w Polsce! Zalecamy użycie obrazów w formacie poziomym (1,91:1), a filmów w kwadratowym (1:1). Należy pamiętać, że umiejscowienie obejmuje zarówno ogólne wyszukiwanie, jak i wyszukiwanie w Marketplace.

reklamy w wyszukiwarkach na facebooku

2. Nowa metoda płatności na Facebooku, Instagramie oraz WhatsAppie

Na Facebooku pojawiła się nowa metoda płatności – Facebook Pay. Będzie można z niej korzystać na wielu platformach, więc wygląda to na bardzo dobre posunięcie. Przy pomocy FB Pay wyślesz pieniądze znajomym, zapłacisz za zakupy w Internecie oraz przelejesz datki na wybrany cel. Twórcy jasno informują, że nie będzie ona w żaden sposób powiązania z portfelem ani siecią Libra.

3. Alerty słów kluczowych

Filtr wulgaryzmów i wyszukiwanie słów kluczowych to wprowadzone już przez Facebook opcje, które są pomocne w zachowaniu porządku na grupie. Teraz Facebook pracuje nad wprowadzeniem ulepszeń umożliwiających monitorowanie dyskusji, których tematy uznawane są za „wrażliwe”.

Jeśli administratorzy grup zaznaczą, że tematyka ma zostać objęta przez nich kontrolą, dostaną powiadomienie, gdy tylko pojawi się post zawierający słowa kluczowe. Posty te pojawiać się będą w osobnej zakładce; pod każdym z nich do wyboru będą opcje: „Usuń” lub „Pozwól na publikację”.

4. Nowa marka

Facebook zaczynał jako pojedyncza aplikacja; 15 lat później oferuje pakiet usług, które mają wpływ na prawie każdy aspekt naszego życia. Ludzie powinni wiedzieć, jakie firmy wytwarzają produkty, których używają – dlatego też Facebook zdecydował się na wprowadzenie oddzielnego logo korporacyjnego (pisanego wielkimi literami) dla lepszego odróżnienia firmy od aplikacji. Zabieg ma na celu budowanie jeszcze bliższej społeczności i powiększenie grona odbiorów.

logo korporacyjne facebook

5. Nowe sposoby weryfikacji tożsamości

Większość z Was zapewne korzysta z 2-etapowego logowania do Facebooka, np. poprzez podanie kodu, który otrzymuje się na swój numer telefonu. Ma to zapobiec kradzieży konta lub podszywania się pod użytkowników przez osoby trzecie. Firma pracuje obecnie nad nowym rozwiązaniem, które wykorzystuje oprogramowanie do selfie i rozpoznawania twarzy. Ma to być rozwiązanie znacznie łatwiej sze i jeszcze bardziej bezpieczne. Czas pokaże, czy zostanie wprowadzone jako globalna metoda logowania i autoryzacji.

6. Grupy dla pracowników i pracodawców

Facebook zapowiedział stworzenie grup, w których będziesz mógł rozmawiać ze swoimi współpracownikami. Nie będą oni widzieli Twoich prywatnych postów, a komunikacja w tym miejscu ma być stricte biznesowa.

grupy dla pracodawców i pracowników na facebooku

7. Facebook zapowiada wprowadzenie ograniczenia liczby reklam jednej firmy

Facebook opublikował ogłoszenie, w którym zapowiedział ograniczenie od połowy 2020 r. liczby reklam, które każda Strona może wyświetlać w tym samym czasie. Platforma argumentuje to dobrem reklamodawcy – zbyt duża liczba postów reklamowych, odpalonych w tym samym czasie, może obniżyć ich skuteczność. Jaki konkretnie będzie ten limit, Facebook ma ogłosić na początku 2020 r.

8. Nowy członek ekosystemu Facebooka – CTR-Labs

Za blisko miliard dolarów Facebook kupił start-up CTR-Labs, który pracuje nad specjalną opaską, pozwalającą na kontrolowanie komputera przy użyciu myśli. Rozwiązanie to monitoruje aktywność neuronalną mózgu człowieka, dzięki czemu za pomocą samych myśli będziesz mógł np. poruszać kursorem czy nawet grać w proste gry. Brzmi abstrakcyjnie? Najwyraźniej nie dla Facebooka, skoro zdecydował się wyłożyć na to rozwiązanie tak astronomiczną kwotę.

9. Interaktywne formy reklamowe

Facebook zapowiedział wprowadzenie trzech nowych, ciekawych formatów reklamowych. Mają to być:

  • reklamy wideo z opcją ankiety,
  • reklamy wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (testowane już wcześniej na wybranych reklamodawcach),
  • reklamy zapraszające odbiorców do zagrania w zawartą w nich grę.

Wygląda na to, że czeka nas nowy wymiar reklam na Facebooku.

interaktywne reklamy na facebooku

10. Facebook usuwa Stories w grupach

26 września 2019 r. Facebook usunął opcję dodawania Stories w grupach. Stories na poziomie profili facebookowych oczywiście pozostaje dostępne.

11. Platforma, która pomoże w… dobieraniu strojów

Gigant mediów społecznościowych zapowiedział wprowadzenie platformy Fashion++. Oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie ma uczyć użytkowników, jak dobrze komponować elementy garderoby i jakie są najnowsze trendy. Szczegółowa data startu nowej platformy nie jest jeszcze znana.

12. Konferencja F8 w 2020 roku

Konferencja F8 to coroczna impreza dedykowana deweloperom, w trakcie której ogłaszane są najważniejsze zmiany i nowinki dotyczące ekosystemu Facebooka. Tym razem ma się ona odbyć 5-6 maja w San Jose. Szczęściarzom, którzy posiadają zaproszenia, proponujemy już teraz bookować bilety lotnicze . Pozostali będą mogli obejrzeć konferencję na live streamie.

13. Facebook Viewpoints

Facebook wypuszcza nową aplikację do badań rynkowych. Na uwagę zasługuje fakt, że użytkownicy biorący udział w ankietach dostaną za to wynagrodzenie pieniężne! Pytania będą dotyczyć nie tylko Facebooka, Instagrama, WhatsAppa, ale również Portal i Oculusa. Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów na nasze konto na PayPal zostanie przelana należna kwota.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres lipiec-wrzesień 2019

1. Randki na Facebooku

Tak oto Facebook zatacza koło i wprowadza funkcję, dzięki której Mark Zuckerberg zdobywał popularność (aplikacja FaseMash), czyli randki. Dzięki potężnej dawce danych, które Facebook posiada o swoich użytkownikach, szukanie drugiej połówki ma się odbywać nie tylko poprzez ocenę zdjęć i opisów (jak ma to miejsce na konkurencyjnych portalach), ale także pod kątem zainteresowań, pasji, muzyki, której potencjalny partner słucha czy wydarzeń, w których bierze udział. Randki na chwilę obecną dostępne są w 19 krajach. Do Europy mają zawitać na początku 2020 r.nowości na Facebooku

2. Reklama w wyszukiwarce

Facebook zauważa tendencje swoich użytkowników do traktowania wyszukiwarki facebookowej nie tylko jako miejsca do odnajdywania znajomych czy konkretnego fanpage’a. Pojawia się tam coraz więcej zapytań oraz prób wyszukiwań konkretnych fraz. Dlatego też rozszerzane są testy wyświetlania reklam w umiejscowieniu „Facebook Search” w panelu reklamowym. Czy ta opcja przyjmie się na stałe? Zobaczymy.

3. Wyczyść historię

Zapowiadana na konferencji F8 funkcja czyszczenia historii na Facebooku ujrzała światło dzienne. Teraz masz możliwość wyczyszczenia jej całkowicie lub nadania ograniczeń ingerencji Facebooka w Twoje dane. Usuwanie historii dotyczy Facebooka, Messengera oraz Instagrama. Na razie funkcja dostępna jest w Irlandii, Korei Południowej oraz Hiszpanii, ale w najbliższych miesiącach ma zostać wdrożona globalnie. Pracownicy Facebooka przyznają, że może mieć to negatywne przełożenie na biznesy ich firmy, jednak uważają, że zapewnienie ludziom kontroli nad ich danymi to sprawa priorytetowa.

4. Facebook usuwa hasło o tym, że jest darmowy

Facebook przez wiele lat na swojej stronie rejestracyjnej miał informację, że serwis był i będzie darmowy. W ostatnich dniach informacja zniknęła i w jej miejsce pojawiło się hasło dotyczące założenia konta: „To szybkie i proste”. Zmiana ta spowodowała, że pojawiły się obawy użytkowników, iż serwis stanie się płatny. Obserwatorzy rynku jednak uspokajają. Część z nich uważa, że takie działanie Facebooka jest odpowiedzią na zarzuty, że serwis w rzeczywistości nie jest darmowy, gdyż użytkownicy niejako ,,sprzedają” informacje o sobie, co jest wykorzystywane przez reklamodawców platformy. Inni dodają, że być może są w przygotowaniu plany, związane z możliwością posiadania płatnego konta w serwisie, ale za to pozbawionego reklam.

nowości na Facebooku

5. Facebook podda się zewnętrznej, niezależnej kontroli

17 września 2019 r. Mark Zuckerberg ogłosił na swoim profilu ważną zmianę. Poinformował, że powstanie zewnętrzna, niezależna rada (eng. oversight board), która będzie wydawała decyzje w spornych kwestiach w serwisie. Projekt ma zacząć funkcjonować w 2020 r. Komisja ma składać się z maksymalnie 40 osób, z czego pierwszych kilkanaście wybierze Facebook, a kolejne zostaną wytypowane przez istniejących już członków rady – ma to zapewnić grupie maksymalną niezależność od serwisu. Rada nadzorcza ma być niezależna finansowo: powstanie fundusz powierniczy, który będzie finansował jej działanie. Wprowadzenie takiego rozwiązania ma stanowić odpowiedź na zarzuty, że Facebook manipuluje treściami w serwisie i do części tematów podchodzi nieobiektywnie.

6. Posty 3D na Androida

Zespół Facebook 360 opublikował raport, z którego jasno wynika, że zdjęcia 3D cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników portalu. Przez ostatni rok opublikowano ich ponad 70 mln. Do tej pory ich bezpośrednie wgrywanie przez mobile było zarezerwowane wyłącznie dla użytkowników iPhone’ów (7+ i nowszych). Od teraz z nowych funkcji mogą korzystać również osoby posiadające telefon z systemem Android (marki Samsung oraz Pixel).

7. Optymalizacja budżetu na poziomie kampanii

Zapowiadana od dawna przez Facebooka innowacja stała się faktem. We wrześniu 2019 r. wprowadzona została zmiana (choć jeszcze nie dla wszystkich kont), polegająca na domyślnym włączeniu optymalizacji budżetu na poziomie kampanii, a nie zestawu reklam. Możesz jednak, ustawiając reklamę, wybrać opcję ustawienia „Limitu kosztów”, dzięki czemu dla każdego zestawu reklam możesz podać maksymalne kwoty, jakie chcesz na niego przeznaczyć.

8. Ustawienia w grupach

Od teraz ustawianie statusu prywatności grupy ma stać się jeszcze łatwiejsze. Zostaną dwa rodzaje: grupa publiczna i grupa prywatna. W tej drugiej będziesz mógł zdecydować, czy chcesz, żeby można było ją znaleźć w wynikach wyszukiwania, czy ma być widoczna tylko dla jej członków. Zmiany może nie są zbyt duże, jednak zdaniem twórców Facebooka, mają wpłynąć pozytywnie na komfort użytkowania serwisu. To kolejny krok w stronę zapewnienia bezpieczeństwa i prywatności użytkownikom.

nowości na Facebooku

9. Użytkownicy zobaczą więcej informacji dotyczących reklam

Facebook od miesięcy podkreśla, że dąży do większej transparentności. Kolejnym jej przejawem ma być zmiana ogłoszona w newsroomie w lipcu. Zgodnie z tą zapowiedzią, użytkownicy otrzymają więcej informacji o tym, dlaczego widzą daną reklamę. Do tej pory, korzystając z opcji ,,Dlaczego widzę tę reklamę”, poznawałeś dwa główne powody, które wpływały na to, że wyświetla Ci się dana reklama. Po wprowadzeniu zapowiadanej zmiany masz otrzymać więcej szczegółów dotyczących metod targetowania reklamy.nowości na Facebooku

Nowości z reklamy na Facebooku za okres kwiecień-czerwiec 2019

1. Nowy wskaźnik trafności

Relevance Score, czyli wskaźnik trafności Facebooka, zostaje zastąpiony trzema nowymi. Do tej pory wskaźnik ten oceniał nasze treści w skali od 1 do 10, gdzie 10 oznaczało najlepsze dopasowanie.

Facebook postanowił poszerzyć dotychczasowy wskaźnik trafności o bardziej szczegółowe statystyki, dzięki czemu będziemy wiedzieli, który parametr zawodzi. Zaliczać się do nich będą:

  • ranking jakości,
  • ranking wskaźnika aktywności,
  • ranking współczynnika konwersji.

2. Optymalizacja budżetu na poziomie kampanii

Do tej pory budżet w kampaniach na Facebooku można było ustawić na poziomie zestawu reklam lub na poziomie kampanii. Wkrótce ma się to zmienić i pozostanie tylko druga opcja. Jest to krok w kierunku większej automatyzacji reklam.

3. F8

1 maja miała miejsce coroczna konferencja dla deweloperów Facebooka. Hasłem dotyczącym przyszłości platformy, najczęściej powtarzanym przez Marka Zuckerberga, było „future is private”, co przekładało się na zaprezentowane propozycje ulepszeń całego ekosystemu Facebooka.

Najważniejsze zapowiadane zmiany to:

  • nowy wygląd platformy – layout ma być odświeżony, bardziej przejrzysty i minimalistyczny;
  • randki na Facebooku – dodatek pomagający w nawiązywaniu bliższych relacji. Opcja ta była zapowiadana już na poprzedniej konferencji. Po pozytywnych testach ma zostać wprowadzona globalnie;
  • grupy centrum ekosystemu Facebooka – mocny rozwój i postawienie na relacje między użytkownikami;
  • aplikacja Messenger na desktop – na Mac i Windows;
  • jeszcze szybszy Messenger – LightSpeed ma być dwa razy szybszy i siedem razy mniejszy od swoich konkurentów;
  • 3 w 1 – integracja Messengera, WhatsAppa i Instagrama;
  • nacisk na prywatność w komunikacji – szyfrowanie end to end;
  • VR i AR – prezentacja nowego urządzenia Portal oraz drugiej wersji Oculus.

nowości na Facebooku

Rys. 1 Facebook zapowiedział odświeżenie layoutu serwisu

4. Nowy wideo ranking na Facebooku

To, że content wideo na Facebooku performuje najlepiej, wiemy już od dawna. Teraz Facebook chce dodatkowo nagrodzić twórców najlepszych materiałów! Na ekstra zasięg możemy liczyć, wpasowując się w nowe czynniki rankujące:

  • lojalność i intencja: gdy tworzymy wideo, którego użytkownicy sami szukają oraz do którego po czasie wracają;
  • czas trwania oraz zaangażowanie w oglądanie: Facebook będzie nagradzał dłuższe treści – gdy osoby obejrzą minimum minutę materiału. Najlepsze oceny dostaniemy za zatrzymanie uwagi użytkownika na co najmniej trzy minuty;
  • unikalność: Facebook wypowiada wojnę treściom nieoryginalnym lub przerobionym z innych źródeł. Zasięgowego bana możemy również dostać, gdy nasze treści nie niosą za sobą żadnej wartości dodanej.

5. Zmiany w Stories na Facebooku

Format Stories został tak dobrze przyjęty (wg danych korzysta z niego już 500 mln użytkowników dziennie), że spada zainteresowanie użytkowników standardowymi postami. W związku z tym mają miejsce prace nad polepszeniem tego formatu.

Trwają właśnie testy związane z:

  • nowym wyglądem dodawania relacji – dzięki niemu użytkownicy mają zyskać możliwość dodania tekstów, naklejek oraz rysowania, używając dolnej części ekranu. Ponadto po wybraniu opcji „Studio Effects” zyskają możliwość dodania muzyki, GIF-ów, ankiet, lokalizacji czy oznaczenia znajomych;
  • dodaniem informacji o urodzinach znajomych na poziom Stories oraz umożliwieniem wysłania im multimedialnej kartki;
  • umożliwieniem tworzenia zdjęć w formacie 3D w Stories – tę opcję mają otrzymać także posiadacze Androida.

Ponadto Facebook prowadzi testy związane ze zmianą formy wyświetlania postów w newsfeedzie na podobny do znanego nam z relacji (poziomo przewijane karty). Testy są jeszcze na wczesnym etapie, ale stanowią dowód na to, jaki format postów obecnie jest chętnie przyjmowany przez użytkowników – jako marki nie możemy pomijać relacji w swoich strategiach marketingowych. Dodatkową zachętę dla marek, aby bardziej pochyliły się nad tematem Stories, może stanowić także to, że trwają również prace nad umożliwieniem tworzenia archiwum relacji, podobnie jak ma to dziś miejsce na Instagramie.

6. Zmiany w Managerze Reklam oraz Business Managerze

Facebook zapowiada odświeżenie widoku panelu reklamowego. Ma być on bardziej przejrzysty, zawierać nowe opcje podglądu reklam, paski nawigacyjne oraz rozbudowane filtrowanie i wyszukiwanie. Zostanie uproszczone duplikowanie kampanii i generowanie automatycznego nazewnictwa.

Zmiany dotkną również samego Business Managera. Facebook zapowiada znaczne uproszczenie przekazywania uprawnień, dostępów oraz zasobów do kont reklamowych agencjom, które prowadzą działania dla firm. To zmiana, na którą bardzo czekamy!

7. Posty w kwadracie rekomendowane do przekierowań poza platformę

W marcu na blogu Facebooka dla deweloperów pojawił się wpis zachęcający do używania kwadratowych zdjęć i wideo w postach, które przekierowują użytkowników poza platformę. Ten format zostanie ustawiony na platformie także jako domyślny do postów linkujących do zewnętrznych stron.

8. Biblioteka reklam na Facebooku

Transparentność reklam wkracza na jeszcze wyższy poziom. Biblioteka oferuje wszechstronną kolekcję wszystkich reklam wyświetlanych obecnie w produktach Facebooka z możliwością wyszukiwania konkurencji. Bibliotekę mogą przeglądać dowolne osoby. Nie muszą to być reklamodawcy ani nawet posiadacze konta na Facebooku.

9. Zakaz nadawania transmisji live dla użytkowników łamiących regulamin

Facebook zapowiedział, że osoby, które łamią regulamin, zostaną pozbawione możliwości nadawania transmisji live. Początkowo ma to być zakaz czasowy (np. na 30 dni), lecz może on zostać zmieniony na permanentny, jeśli użytkownik dalej będzie łamał regulamin. Te działania mają zapobiec sytuacji, jaka miała miejsce m.in. podczas zbrodni w Christchurch, kiedy to zamachowiec zamordował 51 osób i prowadził transmisję na żywo z tego wydarzenia.

10. Pomoc małym biznesom

Facebook wie, jak wiele małych firm opiera swój marketing na social mediach. Czasem jest to ich jedyny kanał promocji. Dlatego też wychodzi im naprzeciw i wprowadza szereg uproszczeń i automatyzacji reklam, takich jak tworzenie wielu wersji reklam, sugerowanie grup odbiorców czy proponowanie budżetu.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres styczeń-marzec 2019

1. Więcej zdarzeń standardowych w Pixelu Facebooka

Od niedawna mamy możliwość lepszej analizy zachowań, jakie użytkownicy podejmują poza Facebookiem, ponieważ Pixel FB zyskał osiem nowych zdarzeń standardowych: Kontakt, Personalizacja produktu, Przekazanie datku, Znalezienie lokalizacji, Harmonogram, Rozpoczęcie okresu próbnego, Przesłanie wniosku i Subskrypcja. Odpowiednio umieszczając te kody na stronie, możemy dowiedzieć się, które z naszych reklam wpływają na konkretne działania ludzi.

2. Możliwość usunięcia wysłanej wiadomości

Zdarzyło Ci się wysłać wiadomość do nieodpowiedniej osoby lub po prostu rozmyślić się z jej wysłania, ale było już za późno? Teraz dostajesz drugą szansę – Messenger wprowadził możliwość usunięcia już wysłanej wiadomości. Wprawdzie użytkownik znajdzie w swoim oknie komunikat o usunięciu wiadomości, jednak to już coś, prawda?

3. Facebook Stories w grupach

Facebook stawia na Stories, nazywając je formatem przyszłości social media. Po ostatniej nowości, jaką była możliwość dodawania relacji w wydarzeniu, pojawia się kolejna – dodawanie ich w Facebookowych grupach. Jak w przypadku reszty opcji na grupach, pełną kontrolę nad dodanymi treściami otrzymują administratorzy. Przeprowadziliśmy w Social Tigers pierwsze testy i wyniki tych relacji są naprawdę obiecujące!

4. Czat w grupach

W grupach pojawiła się opcja czatu (rozmowy tekstowe do 250 osób, rozmowy wideo/głosowe do 50). Zależnie od ustawień grupy, zapoczątkować rozmowę na czacie mogą wszyscy lub tylko administratorzy. Tak jak w przypadku reszty konwersacji, użytkownik będzie zapraszany do rozmowy, będzie miał możliwość opuszczenia konwersacji, wyciszenia jej lub włączenia powiadomień, gdy ktoś o nim wspomni.

5. Nowy format wideo – Premiery

Premiery to połączenie materiału wideo z transmisją na żywo. Od teraz mamy możliwość wgrania wcześniej przygotowanego materiału jako transmisji live, dzięki czemu jednocześnie możemy wziąć w nim udział jako aktywny moderator – odpowiadać na pojawiające się komentarze publiczności.

6. Creative Compass

Jeszcze testowane, kolejne Facebookowe narzędzie, które pozwoli lepiej rozumieć nam jego algorytmy i tworzyć coraz lepsze kreacje reklamowe. Wykorzystując Creative Compass, będziemy mogli ocenić jeszcze przed publikacją reklamy, z jakim prawdopodobieństwem (wysokie/średnie/niskie) reklama zostanie wyświetlana, zauważona i zrozumiana przez odbiorców, a także czy będzie dla nich wiarygodna. Wydaje się, że używając Creative Compass, będziemy mieli możliwość zmierzenia potencjału naszej reklamy, bez wydania ani złotówki.

7. Automatyczne odpowiedzi na rekomendacje

Zajrzyjcie do zakładki „wiadomości” na prowadzonym przez Was profilu. Po lewej stronie, na dole, powinna pojawić Wam się zakładka „automatyczne odpowiedzi”. Dzięki niej mamy możliwość ustawienia automatycznej, spersonalizowanej wiadomości do osoby, która wystawiła rekomendację naszej stronie. Oczywiście, mamy możliwość utworzenia dwóch wersji wiadomości – dedykowaną dla osób, które wystawiły nam pozytywną lub negatywną opinię. Taka wiadomość zostaje wysłana po 10 minutach od publikacji rekomendacji, a także może zawierać dodatkowe elementy, takie jak obraz czy przycisk przenoszący do strony zewnętrznej.

8. Więcej opcji w zakładce Oferty Pracy

Dzięki nowej aktualizacji, od teraz oferty pracy możemy udostępniać w grupach, połączonych z naszym fanpage’m. Możemy również oznaczać kandydatów, jako ulubionych. W związku z tą zakładką szykuje się także duża zmiana – w rolach na stronie pojawi się nowa funkcja: Jobs Manager, stworzona specjalnie dla osób, które zajmują się rekrutacją w naszej firmie. Rola ta pozwoli na zarządzanie nadesłanymi zgłoszeniami, nie uprawniając do korzystania z reszty funkcji profilu.

9. Czystki w grupach

Piszemy o licznych zmianach w grupach, które będą stanowić w 2019 roku bardzo ważny placement reklamowy. Nie wszystkie z nich ułatwiają nam jednak życie. Na Facebooku miały niedawno miejsce czystki nieaktywnych użytkowników grup, a także ograniczył on możliwości dodawania innych osób do grup bez ich zgody, na co narzekało wielu użytkowników.

10. Portal LOL

W walce o uwagę młodego użytkownika Facebook sięgał już po wiele narzędzi, ale tym razem sięga po najpotężniejszą broń – memy. Nowy portal o wdzięcznej nazwie “LOL” ma agregować śmieszne filmy, gify i obrazki, kategoryzować je i oferować młodym niewymagającą rozrywkę.

11. Kolejne mechanizmy predykcji zachowań

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak dokładnie monitorowana przez Facebooka jest nasza geolokalizacja. Jednak niebieski gigant idzie tutaj o jeden krok dalej, patentując w USA sposoby predykcji tego, gdzie znajdziemy się dopiero za chwilę, analizując nasze wzorce zachowań z przeszłości. Przerażające? To dopiero początek!

Nowości z reklamy na Facebooku za okres październik-grudzień 2018

1. Kolejne zmiany na Stronach

Rekomendacje – wcześniejszą 5 gwiazdkową skalę zadowolenia Klienta zastąpiły rekomendacje. Teraz usługobiorca decyduje, czy poleci daną usługę lub lokal, czy nie, a także uzasadnia swój wybór recenzją, która musi zawierać minimum 25 znaków. Dodatkowo recenzent ma możliwość wskazania najlepszych (bądź najgorszych) cech rekomendowanego miejsca, mając do wyboru gotowy formularz i opcje typu „dobre jedzenie”, „miejsce dobre do pracy”, „przyjazna obsługa” czy „małe porcje”.

Our History – obecnie Twoją Historię znajdziemy po prawej stronie administrowanej przez nas Strony. Niedługo jednak będziemy mieli możliwość jej wyświetlenia dopiero po kliknięciu w zdjęcie profilowe Strony.

Oferty pracy – w panelu administratora pojawiła się kolejna, nowa karta. Od teraz Facebook umożliwia publikowanie ofert pracy na Stronie, a także późniejsze zarządzanie wysłanymi do nas aplikacjami, takie jak zaznaczenie odrzuconych ofert, a także tych, na podstawie których zaplanowano rozmowę rekrutacyjną.

Działania – Facebook zaplanował także kilka nowych przycisków akcji, które znajdą się niedługo na naszych Stronach – między innymi zamawianie jedzenia przez aplikację czy umawianie się na wizytę do kosmetyczki. Już niebawem Właściciel Strony będzie miał możliwość wyboru szablonu Strony, a także przycisków akcji, które najlepiej pasują do jego działalności.

Informacje o firmie – także lewa belka naszej Strony została powiększona. Znajdziemy tam teraz możliwość publikacji oferty specjalnej na przykład menu lokalu wraz z przedziałem cenowym.

Wydarzenia – teraz mamy możliwość jeszcze lepszej ich promocji, a także sprzedaży biletów bezpośrednio przez aplikację Facebooka.

2. Nowy typ reklam – interaktywna przymierzalnia

Już niedługo w newsfeedzie będziemy mogli znaleźć reklamę z opcją „stuknij, aby wypróbować”. Po wykonaniu akcji zostaniemy przekierowani do Messengera, gdzie za pomocą kamery będziemy mogli umieścić cyfrową wersję produktu na sobie – czyli go przymierzyć i przekonać się, czy do nas pasuje. Jeżeli tak się stanie, będziemy mieli również okazję na szybki zakup produktu – będzie do tego potrzebne tylko kliknięcie w baner, który się nam wyświetli.

3. Czas spędzany w mediach społecznościowych

Facebook wprowadza nową opcję mierzenia aktywności na Facebooku i Instagramie, która pomoże użytkownikom skutecznie monitorować czas spędzony w każdej z tych aplikacji. Już niedługo każdy z nas w ustawieniach swojego profilu znajdzie czas, jaki poświęca – w większości przypadków – na scrollowaniu feedu. Pytanie, czy jesteśmy gotowi poznać tę liczbę?

4. Z Menadżera Reklam zniknęły kolejne zainteresowania

Facebook usunął kolejne 5000 zainteresowań z dostępnych dotąd opcji targetowania reklam. Powodem było „wyeliminowanie dyskryminacji rasowej”, jaka mogłaby zaistnieć podczas używania jednego z nich. Zmiany te dotyczą głównie wykorzystywania takich informacji jak religia czy pochodzenie etniczne.

5. Wyróżnione komentarze pod postami w grupach

Facebook przewidział także nowość dla grup. Nowa opcja da administratorom możliwość przypinania pod postem najciekawszych i najważniejszych komentarzy, dzięki czemu wzrośnie zaangażowanie użytkowników, a dyskusja może skupić się na określonym temacie.

6. Watch Party w Grupach

Facebook podaje, że relacje na żywo generują dużo większe zaangażowanie odbiorców niż wideo czy inne formaty treści. W związku z tym tak popularne ostatnio live’y wkraczają do zamkniętych grup. Od teraz uczestnicy będą mogli oglądać filmy i komentować je w czasie rzeczywistym, co znacząco wpłynie na zwiększenie wartości.
Grupy dla jej społeczności.

7. Linki w Facebook Story

Facebook Story w dalszym ciągu próbuje dorównać swojemu instagramowemu odpowiednikowi i wprowadza przydatną funkcję, jaką jest dodawanie linków do relacji. Mimo że Facebook Stories posiada mniej aktywnych użytkowników dziennie (Facebook Stories – 150 mln, Instagram Stories– 400 mln), to warto skorzystać z tej opcji. Szczególnie przydatna będzie ona dla administratorów Grup i Stron, które posiadają więcej odbiorców na Facebooku niż Instagramie.

8. Walka z fake newsami

Facebook już jakiś czas temu wypowiedział wojnę fałszywym treściom. Teraz wykorzysta przeciwko nim nową broń, jaką jest zaawansowana technologia rozpoznawania obrazu, a także zespół recenzentów i fact checkerów. Co ciekawe, analizie zostaną poddane także napisy znajdujące się na zdjęciach i w filmach.

9. Zmiany w pixelu Facebooka

W drugiej połowie października Facebook wprowadził zmiany w pixelu. Dotychczas mogliśmy śledzić użytkowników przy pomocy zewnętrznych plików cookie, których właścicielem były inne witryny, niż nasza. Teraz domyślnym wyborem będą pliki cookie wewnętrzne, które dłużej przechowywane są w pamięci podręcznej przeglądarki i poprawią jakość raportowania.

10. Zmiany w formatach kierujących na www

Wśród najskuteczniej kierujących na stronę internetową formatów reklamowych, znajdziemy linkpost oraz post karuzelowy. Ich cechą charakterystyczną jest to, że w klikając w dowolny element takiego wpisu, przenosimy się do miejsca, do którego kierował link. W obu tych formatach zachodzą obecnie istotne zmiany. Posty karuzelowe są wycofywane z powszechnego użycia, a liczba dostępnych okienek, które możemy w nich dodać, zmniejszyła się do pięciu. Facebook testuje również nowy format linkpostów, który zajmuje więcej miejsca w newsfeedzie. To najwyższa pora, bo szczególnie ten drugi format wygląda już dość archaicznie!

Nowości z reklamy na Facebooku za okres lipiec-wrzesień 2018

1. Randki na Facebooku

200 mln użytkowników Facebooka deklaruje status singla. To oraz chęć odwrócenia uwagi od afer związanych z Cambridge Analytica skłoniło Facebooka do ujawnienia podczas konferencji F8 planów dotyczących funkcji Facebook Dating. Umożliwi ona stworzenie profilu randkowego , dzięki któremu rozbudowane algorytmy Facebooka będą miały możliwość dopasowania do nas potencjalnych drugich połówek , m.in. na podstawie grup, do jakich należymy, czy wydarzeń, w których bierzemy udział. Prawdopodobnie to również pretekst, by pozyskać od użytkowników więcej danych, które posłużą do późniejszego profilowania nas przez system reklamowy. Również wiadomości będą przesyłane całkowicie oddzielnie, nie za pośrednictwem Messengera, i – co ciekawe – będą mogły zawierać tylko tekst, co zminimalizuje ryzyko otrzymywania niepożądanych zdjęć. Korzystanie z serwisu randkowego będzie niewidoczne dla naszych znajomych.

2. Łatwiejsze zgłaszanie w Messengerze

Nie musimy już opuszczać aplikacji, aby zgłosić rozmowę, która narusza standardy społeczności Facebooka. Wystarczy, że zaznaczymy nazwisko osoby, z którą rozmawiamy, i wybierzemy opcję „Wystąpił błąd”. Można zgłosić konwersację dotyczącą m.in. samobójstwa lub okaleczania, nękania, propagowania nienawiści czy podszywania się pod inną osobę.

3. Odświeżony Messenger

Facebook konsekwentnie przebudowuje Messengera – jego główny cel to większa przejrzystość i usunięcie niepotrzebnych informacji i gier. Dodatkowo już niedługo będziemy mogli wybrać ciemną łatkę tła, która ułatwi nocne korzystanie z komunikatora bez męczenia wzroku. Co jeszcze? Od teraz mamy możliwość wysyłania panoramy 360 stopni i wideo HD (720 p). Pojawiły się także pogłoski o automatycznym tłumaczeniu wiadomości, która przyjdzie do nas w innym języku niż ten ustawiony przez nas.

4. Czysta historia

Już niedługo sami będziemy mogli decydować, jakie dane na nasz temat przechowuje Facebook – jednym kliknięciem skasujemy całą swoją aktywność na portalu. Użytkownicy otrzymają również możliwość wyłączenia przechowywania ich danych. Niestety, takie działanie usunie wszystkie warstwy personalizacji, które Facebook wypracował w celu dostarczenia nam jak najlepszych wrażeń z jego korzystania.

5. Nowości na Facebook Stories

Facebookowe historie stale się rozwijają – dziś możemy już zamieszczać w nich ankiety, boomerangi czy rysunki 3D. Warto zwrócić tu uwagę na bardzo ważny trend coraz mocniejszego przenikania się aplikacji pod szyldem Facebooka. Dodatkowo udostępnianie treści z innych aplikacji nigdy nie było tak proste – wystarczy dotknięcie przycisku udostępnienia przy interesującym nas materiale, by po chwili podziwiać go w naszej relacji – bez czasochłonnego parowania naszego konta z aplikacją. Ciekawą zapowiedzią są kolejne testowane funkcje: możliwość podłożenia muzyki w tle stories, a także reklamy dedykowane dla tego umiejscowienia.

6. Nowe funkcje dla administratorów grup

Grupy dalej pozostają w centrum zainteresowania Facebooka i przechodzą gruntowny redesign. Pośród nowych funkcji znajdziemy możliwość informowania członka grupy o naruszeniu konkretnej zasady społeczności i powodach usunięcia jego wpisu. W takim przypadku, w celu łatwiejszej komunikacji, administrator będzie mógł również zostawiać wewnętrzną notatkę dla reszty administratorów. Zarządzający grupą będą mieli także możliwość wyboru członków, których treści będą automatycznie publikowane, bez konieczności ich zatwierdzania. Grupy o odpowiednich kategoriach oraz wielkości uzyskały też możliwość tagowania tematów, tworzenia modułów szkoleniowych oraz poszukiwania mentora lub bycia mentorem. To może być ostatnia chwila, by stworzyć grupę w niszy, w której działasz!

7. Przestrzeń from Facebook

W maju na mapie Warszawy pojawiła się „Przestrzeń from Facebook” – centrum stworzone na potrzeby szkoleń, spotkań, wydarzeń kulturalnych i inicjatyw społecznych. Pierwsze wydarzenia już za nami, a działania mają spowodować, że 50 000 przedsiębiorców, ale też osób wykluczonych cyfrowo, nabędzie nowe umiejętności.

8. Logowanie za pomocą Facebooka

Aplikacje zewnętrzne korzystające z logowania poprzez Facebooka bardzo często gromadziły bardzo szczegółowe dane o użytkownikach, takie jak ich poglądy religijne i polityczne, status związku, wykształcenie, miejsca, w których się meldowali, polubione przez nich zdjęcia, grupy, do jakich należą, i wiele innych. Teraz dostęp do tych danych został mocno ograniczony. Z ostatnich danych wynika, że w ramach trwającego dochodzenia w sprawie aplikacji firm trzecich, które mogły dopuścić się nadużyć, zawieszono około 200 aplikacji.

9. Nowe opcje Fundraisers

Znacie „Zbiórkę pieniędzy”, opcję wspierającą organizacje charytatywne? Od teraz marki i osoby publiczne mogą tworzyć zbiórki na wybrany przez siebie cel, a także zbierać fundusze dla organizacji non profit. Co ciekawe – zbiórka będzie mogła mieć kilku organizatorów, co ma pomóc jej w osiągnięciu lepszych wyników. Facebook proponuje organizowanie zbiórek nawet pod takimi pretekstami, jak nasze urodziny!

10. Wraca możliwość integracji nowych Messenger botów z fanpagem!

Jeśli dotychczas krążył Ci w głowie świetny pomysł na wykorzystanie Messenger bota, nie masz już dłużej wymówki, by tego nie zrobić. Wyłączona w marcu możliwość integracji nowych botów ze stronami na Facebooku powróciła. Poszerzono również team zajmujący się rozpatrywaniem kolejnych wniosków.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres kwiecień-czerwiec 2018 oraz zmiany w konsekwencji afery Cambridge Analytica

Od czasu powstania serwisu nie było w historii Facebooka tak poważnego kryzysu wizerunkowego (i prawnego). Pierwsza część zmian opisanych w tym podsumowaniu jest konsekwencją zdarzeń zapoczątkowanych przez aferę związaną z firmą analityczną Cambridge Analytica i uzyskaniem przez nią danych 50 milionów użytkowników Facebooka. W dalszej części przytaczamy inne istotne newsy dotyczące ekosystemu Facebooka.

screen z powiadomienia na Facebooku o wycieku danych

Mogły wyciec dane każdego z nas… Zrzut ekranu z powiadomienia Facebooka z 1 kwietnia 2018 roku.

W konsekwencji afery Cambridge Analytica:

1. Administratorzy fanpage’y będą musieli przejść weryfikację

Nie została jednak doprecyzowana wielkość fanpage’a, od której weryfikacja będzie wymagana. Działanie to ma na celu wyeliminowanie nieprawdziwych kont oraz społeczności mających na celu szerzenie nieprawdziwych informacji i wpływanie na decyzje i zachowania użytkowników, zwłaszcza pod kątem politycznym.

2. Facebook wyłącza targetowanie na podstawie zewnętrznych źródeł danych

Zewnętrzne źródła danych to informacje na temat naszych zachowań/ zainteresowań, które zachodzą poza Facebookiem, a dostarczane mu przez firmy takie jak Acxiom czy Oracle Data Cloud. Przykładem mogą być dane osób szukających konkretnego modelu nowego samochodu.

Do tej pory targetowanie to było dostępne w 7 krajach (w Stanach Zjednoczonych, Australii, Brazylii, Francji, Niemczech, Japonii i Wielkiej Brytanii), więc jeżeli prowadzisz kampanie w Polsce, nie odczujesz zmian. Jest to jednak jeden z kolejnych kroków Facebooka, które warto zaobserwować, gdyż jest on ewidentnym następstwem afery związanej z wyciekiem danych.

3. Facebook będzie oznaczał treści polityczne i informował o tym, kto za nie płaci

Już w październiku zeszłego roku Facebook zapowiadał, że osoby sponsorujące treści polityczne będą musiały potwierdzić swoją tożsamość oraz adres zamieszkania. Mark Zuckerberg zapowiedział rozszerzenie tych działań i oznaczanie, kto płaci za daną treść. Pierwsze użycie najnowszych oznaczeń zobaczymy już w przypadku tegorocznych wyborów w Stanach Zjednoczonych.

4. Facebook umożliwia masowe usuwanie uprawnień, które dajemy aplikacjom

Facebook postanowił ułatwić użytkownikom cofanie uprawnień, które nadają poszczególnym aplikacjom, umożliwiając usuwanie wielu uprawnień jednocześnie w prosty i intuicyjny sposób. Aplikacje, których nie używałeś przez więcej niż trzy miesiące, będą automatycznie usuwane z listy aplikacji mających uprawnienia do Twoich danych osobowych. Dodatkowo Facebook planuje globalne komunikowanie tego typu zmian i możliwości poprzez umieszczanie informacji o nich na samej górze newsfeedów użytkowników.

To tylko część zmian, które Facebook czyni w obliczu trwającego kryzysu (better late then never). W ostatnim czasie możemy zauważyć kilka zmian ułatwiających użytkownikom dotarcie do ich ustawień prywatności czy też ustawień preferencji reklamowyc.

Opisane wyżej działania i zmiany to z pewnością nie koniec działań antykryzysowych firmy Marka Zuckerberga. Należy pamiętać, że czynione przez Facebooka kroki, choć nadchodzą dość późno, to są zmianą na dobre dla nas, użytkowników.

Nowości:

1. Zmiana algorytmu wyświetlania treści związanych z wydarzeniami i wiadomościami lokalnymi

Już na początku roku Facebook zapowiedział i testował w Stanach Zjednoczonych zmianę algorytmu polegającą na nadaniu priorytetu informacjom odnoszącym się do wydarzeń i wiadomości lokalnych, czyli tych, które dotyczą miasta, w którym mieszka użytkownik.

W marcu tego roku Facebook zdecydował o wprowadzeniu zmiany w algorytmie na wszystkich użytkowników Facebooka. Oznacza to, że od teraz każdy z nas będzie otrzymywał w swoim kanale aktualności więcej informacji odnoszących się do miasta, w którym mieszka, jak również „miast, którymi się interesuje”.

Zmiana ta jest jedną z kolejnych zmian algorytmu, które mają miejsce w tym roku. Już w styczniu Facebook zapowiedział bowiem zmiany mające na celu podniesienie znaczenia interakcji między użytkownikami. Zmiany te zostają powoli wprowadzane i tak na przykład interakcje pod postami zachodzące między użytkownikami mają teraz większą wartość niż interakcje między marką a użytkownikiem.

2. Posty 3D na Facebooku

W ostatnim okresie mogłeś mieć okazję zobaczyć w swoich kanałach aktualności posty w formacie 3D (przykład poniżej). To nowy format postów zapowiadany przez Facebooka około rok temu na konferencji „Oculus Connect”. Od teraz każdy użytkownik, jak i marka mogą stworzyć i zamieścić na swojej tablicy obiekty 3D w standardzie glTF 2.0. Obiekty te można zamieszczać również na platformie VR o nazwie Facebook Spaces.

Nowy format jest bardzo ciekawą opcją nie tylko dla twórców obiektów 3D czy też firm dostarczających druk 3D, jest to też świetna możliwość na pokazanie swoich produktów dla większości przedsiębiorstw. A Ty wykorzystałeś już format takich postów?

3. Nowe możliwości Stories na Facebooku i Instagramie

Facebook postanowił dodać do Facebook Stories kilka funkcji znanych wcześniej użytkownikom, którzy korzystali ze Stories na Instagramie. Od niedawna mamy więc możliwość dodawania do Facebook Stories lokalizacji, pogody oraz oznaczania znajomych. Czy w ten sposób firma próbuje ożywić mało używany przez użytkowników format Stories na Facebooku?

4. Nowy sposób zamieszczania filmów na Facebooku

Walka Facebooka z YouTube’em trwa od dawna i trzeba przyznać, że użytkownicy platformy Marka Zuckerberga, jak i marketerzy, czerpią z niej regularne korzyści. W ostatnim okresie Facebook dokonał kilku zmian w możliwościach dodawania filmów na Facebooku.

Pierwsza z nich dotyczy wyboru miniaturki wgrywanego filmu. Od teraz Facebook umożliwia nam wybór bezpośrednio z filmu. Możemy więc wybrać dowolną klatkę wgrywanego filmu jako miniaturkę.

Kolejną ciekawą zmianą jest możliwość dodawania filmu jako ukrytego. Oznacza to, że wgrywany przez nas film nie będzie widoczny na osi czasu ani w opublikowanych filmach. Jest to opcja szczególnie przydatna, gdy planujemy wgrać film, który osadzimy na stronie internetowej, ale nie chcemy umieszczać go na naszym fanpage’u. Przy tego rodzaju filmie otrzymujemy dodatkowo możliwość zablokowania interakcji pod filmem, takich jak komentarze, polubienia czy udostępnienia.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres styczeń-marzec 2018

1. Facebook Marketplace w Polsce

Usługę Marketplace porównać można do serwisów nazywanych „tablicami ogłoszeń”. Użytkownicy mogą na nich umieszczać swoje oferty sprzedaży. Początkowo Facebook udostępnił tę funkcję jedynie w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii oraz Nowej Zelandii, systematycznie zwiększał jednak jej zasięg. Obecnie Marketplace dostępny jest w 27 krajach, a od niedawna również w Polsce. Marketplace można przeglądać zarówno z poziomu przeglądarki, jak i aplikacji mobilnej.

2. Facebook będzie karał za posty clickbaitowe

W grudniu Facebook ogłosił, że będzie karał profile firmowe, który w sztuczny sposób starają się zdobywać lajki czy udostępnienia. Tyczyć się to będzie stron, które często stosują w swoich postach mechanizmy typu „Daj lajka, jeśli zgadzasz się, że…” czy ,,Udostępnij na swojej tablicy, żeby…”. Tyczy się to oczywiście zarówno postów konkursowych (już od dawna zakazane jest robienie konkursów na zasadzie ,,żeby wygrać, udostępnij post”), jak i wszelkich innych wykorzystujących podobne mechanizmy. Karą za tworzenie takich wpisów będzie bardziej rygorystyczne obniżenie zasięgu postów i samej strony w rankingu Facebooka.

3. Możliwość wyświetlania reklam strony przez użytkowników?

W listopadzie Facebook ogłosił wiadomość, która mocno zaniepokoiła reklamodawców. Serwis planuje poprawić transparentność reklam – jeśli Facebook zdecyduje się na te zmiany, już niedługo użytkownicy serwisu będą mogli na każdym profilu firmowym kliknąć opcję ,,Wyświetl reklamę”, by zobaczyć wszystkie kampanie, jakie firma prowadzi na Facebooku, Messengerze czy Instagramie. Dodatkowo dla każdej reklamy politycznej będziemy mogli pozyskać informację na temat całkowitych wydatków, liczby wyświetleń oraz danych demograficznych odbiorców. Dla profili politycznych opcja transparentności reklam zostanie wprowadzona w pierwszej kolejności.

4. Nowe grupy niestandardowych odbiorców

Bardzo ważna informacja dla wszystkich osób tworzących reklamy na Facebooku. Już wkrótce dostępne będą nowe grupy niestandardowych odbiorców. Dzięki nim będziemy mogli docierać do:

  • osób, które zatrzymały się na chwilę przy naszej reklamie, ale jej nie kliknęły,
  • osób udostępniających nasze treści.

To kolejna możliwość dla reklamodawców, by docierać ze swoimi przekazami do osób, które już wcześniej zwróciły uwagę na nasze posty.

5. Nowy cel reklamowy – Wiadomości

O tym, że Facebook coraz bardziej stawia na rozwój Messengera, wiemy od dawna. W tym kwartale dał tego kolejny dowód, wprowadzając nowy cel reklamowy – Wiadomości. Jego zadaniem jest skłonienie użytkowników Facebooka do tego, byśmy wysyłali do firm więcej wiadomości bezpośrednich. Serwis deklaruje reklamodawcom, że przy wyborze tego celu będzie wyświetlał reklamy ,,osobom, które z największym prawdopodobieństwem odbędą konwersację z firmą poprzez wiadomości”.

6. Ankiety na Facebooku

Facebook ponownie udostępnił profilom firmowym tworzenie ankiet w serwisie. Tworząc pytanie, mamy możliwość dodania dwóch opcji wyboru (każda to maksymalnie 25 znaków), które możemy wzbogacić o zdjęcie lub GIFa. Ankieta może być bezterminowa, lub też możemy ustawić czas jej wygaśnięcia. Takich postów nie możemy na ten moment promować płatnie.

7. Facebook Stories w grupach

Facebook Stories jest już dostępne także w grupach! Każdy członek danej grupy może opublikować w niej swoje Stories – co ciekawe, nawet administrator grupy nie może go usunąć.

8. Spotkania w Messengerze

Bardzo ciekawa opcja dla osób odpowiedzialnych za obsługę klienta na Messengerze. Teraz, rozmawiając z klientem, możemy zapisać sobie w osobnej zakładce ,,spotkania” informację o tym, na kiedy umówiliśmy się z daną osobą na ponowną rozmowę.

9. Edycja linków w postach dla zweryfikowanych domen

Od kilku miesięcy administratorzy stron na Facebooku narzekali na brak możliwości edycji postów linkujących do stron – dawniej, gdy wrzucaliśmy link do naszej strony na fanpage, mogliśmy edytować jej nagłówek i opis; opcja ta niestety została wyłączona. Jest jednak możliwość, by uzyskać ją z powrotem – wystarczy zweryfikować domenę. Dzięki temu ,,potwierdzimy” Facebookowi, że linkowane przez nas treści należą do nas i są w pełni bezpieczne. By dowiedzieć się, jak zweryfikować domenę, zeskanuj poniższy obrazek.

10. Koniec zasięgów organicznych dla firm?

Kolejny news, który w ostatnim kwartale mocno zaniepokoił firmy wykorzystujące Facebook Marketing. W październiku w kilku krajach (m.in. Słowacja, Serbia i Sri Lanka) zostały przeprowadzone testy, w ramach których posty firmowe zostały przeniesione do osobnego feedu – Explore. Innymi słowy, użytkownikom prywatnym przestały wyświetlać się na ich Facebooku posty publikowane przez marki, widzieli jednymi posty osób prywatnych. By zobaczyć wpisy firm, musieli kliknąć w osobne miejsce w platformie. Doprowadziło to obniżenia zasięgów organicznych firm do 0 – jedyną możliwością, by użytkownicy zobaczyli posty marek, stały się reklamy. Serwis deklaruje jednakże, że na razie nie planuje wprowadzać tych zmian na stałe dla wszystkich krajów.

11. Możliwość płacenia PayPalem na Messengerze

Nowość, która może zrewolucjonizować system sprzedaży na Facebooku. Serwis uruchomił opcję przesyłania pieniędzy przez Messengera za pomocą systemu PayPal. Funkcja na razie nie jest dostępna w Polsce.

12. 2 miliardy użytkowników Facebooka miesięcznie

W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 miliarda dolarów, a zysk netto wzrósł do 4,7 miliarda dolarów. Liczba użytkowników odwiedzających portal miesięcznie przekracza obecnie 2 miliardy.

13. Możliwość czasowego wyciszania postów znajomych

Twój znajomy wyjechał na egzotyczne wakacje i wrzuca codziennie kilkanaście zdjęć, podczas gdy Ty siedzisz w biurze i obserwujesz padający za oknem śnieg? Teraz możesz ,,wyciszyć” jego posty na 7 lub 30 dni – dopiero po tym czasie zobaczysz ponownie informacje publikowane przez niego.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres październik-grudzień 2017

1. Nowy system reklamowy Facebooka

Już niedługo reklamodawców na Facebooku czeka potężna zmiana. Zamiast dwóch systemów do tworzenia reklam (Power Editor i Menedżer Reklam) powstanie jedno, nowe narzędzie. Ma łączyć w sobie wszystkie funkcje, jakie znamy z dotychczasowych systemów reklamowych. Nowy Menedżer Reklam będzie miał jednak do wyrobu dwa interfejsy, jeden będzie dostosowany do potrzeby osób początkujących i średniozaawansowanych, drugi będzie skierowany do osób zaawansowanych. Sami wybierzemy, na jaki interfejs się decydujemy, wybór będzie można w każdej chwili zmienić.

2. Nowe grupy niestandardowe – związane z aktywnością na wydarzeniach

Jeśli tworzysz na Facebooku wiele wydarzeń, to mamy dla Ciebie dobrą informację. Możesz teraz stworzyć nowe grupy niestandardowe związane z aktywnością na Twoich wydarzeniach. Dla każdego wydarzenia możesz stworzyć 3 rodzaje grup odbiorców – możesz swoją reklamę skierować łącznie do osób, które kliknęły „wezmę udział” lub ,,zainteresowany”, ale możesz skierować osobne komunikaty tylko do tych, którzy wybrali opcję „zainteresowany” lub ,,wezmę udział”. To bardzo przydatna funkcja, by przekonać tych, którzy już wyrazili wstępne zainteresowanie wydarzeniem, że warto się na nie zarejestrować; ta możliwość przyda się także przy promocji kolejnej edycji Twojego eventu.

3. Nowość w grupach na Facebooku – brak konieczności korzystania z prywatnych kont administratorów

Funkcja umożliwi markom tworzenie własnych grup bez konieczności korzystania z prywatnych kont administratorów stron na Facebooku. Dzięki temu osoby administrujące stronami na Facebooku będą mogły zachować prywatność. Ułatwi to także weryfikację, która z grup jest oficjalna, a która stworzona przez osoby trzecie.

4. Przycisk CTA przy postach ze zdjęciem

Do niedawna, gdy dodawaliśmy post z jednym zdjęciem, link mogliśmy zamieścić jedynie w opisie postu, co nie zawsze skutkowało wieloma kliknięciami. Od niedawna mamy jednak nową możliwość – dodanie przycisku CTA. Żeby to zrobić, tworząc naszą kampanię, musimy wybrać cel reklamowy „Aktywność dotycząca posta”. Następnie na poziomie tworzenia reklamy wybieramy opcję „Dodaj przycisk”, wskazujemy adres url, do którego nasze zdjęcie ma kierować – i gotowe 😊

5. Duże zmiany w Facebook Stories – prywatne Stories mogą być dostępne publicznie

Facebook Stories umożliwia publikację „postów” dla szerszego grona odbiorców. Dotychczas domyślnym ustawieniem grupy odbiorców naszych Stories byli wyłącznie znajomi – teraz ustawienie „Znajomi” można zmienić na opcję „Publiczne”.

6. Zdjęcia na Messengerze w HD

Na Messengerze pojawiła się opcja wysyłania zdjęć w formacie HD. Dotychczas zdjęcia przesyłane za pomocą facebookowego komunikatora traciły na jakości – teraz podczas wybrania opcji „HD” możemy wysłać zdjęcie, zachowując jego wysoką jakość.

7. Planowanie postów w grupach

Mała rzecz, a cieszy. Możemy już planować posty w grupach – wystarczy kliknąć na ikonkę zegarka podczas tworzenia posta. Dzięki temu możemy zadecydować, o jakiej godzinie nasza informacja ma pojawić się w danej grupie.

8. Topy wideo w wydarzeniach na Facebooku

Niedawno pojawiła się możliwość zamieszczania dowolnego wideo w topie wydarzeń na Facebooku. To świetna opcja dla organizatorów wydarzeń, która sprawi, że promowane spotkania będą jeszcze atrakcyjniej prezentować się na tle innych postów na Facebooku. Do niedawna mogliśmy z niej korzystać tylko podczas tworzenia reklamy wydarzenia w Power Editorze, teraz jest dostępna także dla postów organicznych.

9. Pierwsze programy w Facebook Watch

Według zapowiedzi już wkrótce kilku pierwszych wydawców zaprezentuje swoje oryginalne produkcje na uruchomionej niedawno przez Facebooka platformie Watch. W ofercie znajdą się programy pochodzące między innymi od National Geographic, Hearsta, Tastemade oraz Business Insidera.

10. Facebook Mobile Studio

Facebook uruchomił nową platformę poświęconą kreacji treści mobilnych, czyli Facebook Mobile Studio. Facebook podaje konkretne narzędzia i aplikacje, za pomocą których możemy tworzyć treści pod mobile. Bardzo ciekawe informacje zawiera np. sekcja Tips and Tricks, w której znajdziesz wiele przydatnych wskazówek.

11. Wydarzenia cykliczne na Facebooku

Kolejna ciekawa zmiana dla organizatorów wydarzeń to wydarzenia cykliczne. Jeśli organizujesz cykl wydarzeń, który odbywa się regularnie co tydzień czy co miesiąc, nie musisz już dla każdego spotkania tworzyć osobnych wydarzeń na Facebooku. Możesz utworzyć jeden event, który będzie zawierał wszystkie daty najbliższych spotkań.

Nowości z reklamy na Facebooku za okres lipiec-wrzesień 2017

1. Wideo w tle fanpage’a

Długo oczekiwana zmiana! Teraz – zamiast zdjęcia – firmy mogą zamieścić w tle na swoim fanpage’u także wideo. Stwarza to olbrzymi potencjał, by jeszcze lepiej pokazać osobom odwiedzającym nasz profil, czym się zajmujemy. Na załączonej grafice możesz zobaczyć, jak ustawić tę funkcję.

2. Zniknął cel „rozpoznawalność lokalna”

Spośród celów reklamowych zniknął cel „rozpoznawalność lokalna”. Nie zniknęły natomiast możliwości, jakie dawał. Za pomocą każdego celu (a więc niezależnie, czy chcemy za pomocą reklamy uzyskać np. nowe polubienia, czy większy zasięg) możemy ograniczyć naszą promocję lokalnie, czyli kierować reklamę tylko do osób znajdujących się w pobliżu naszej firmy lub mieszkających w danym mieście czy regionie. Natomiast w celu „zasięg” znajdziemy możliwość dodania do reklamy przycisków CTA „Zadzwoń teraz” oraz „Jak dojechać” – są one dostępne tylko w tym celu.

3. Wystartował Facebook Analytics

Nowe narzędzie analityczne, dostępne z poziomu menedżera firmy. Za pomocą tego rozwiązania będziemy mogli nie tylko uzyskać bardziej szczegółowe informacje o swoich fanach, lecz także dowiedzieć się, jak wygląda cała ścieżka prowadząca ich od zobaczenia postu po zakup na naszej stronie WWW. Za pomocą Facebook Analytics będziemy mogli m.in. tworzyć lejki (a więc śledzić „drogę”, jaka prowadzi przez Facebooka do zakupy produktu), kohorty (pokażą nam, jaki czas mija pomiędzy jednym zdarzeniem a drugim, czyli np. między polubieniem fanpage’a a dokonaniem konkretnej reakcji), segmenty (umożliwią analizę poszczególnych grup odbiorców, np. w oparciu o dane demograficzne) czy retencje (pokażą, ile osób ponownie korzysta z produktu). Więcej na ten temat:https://analytics.facebook.com/

4. Nowy typ reklam: kolekcje

Nowy, rewelacyjny format reklamowy dla e-commerce. Dzięki niemu możemy połączyć zdjęcie lub film z prezentacją konkretnych produktów. To świetny sposób, żeby natywnie zaprezentować swoje produkty – możemy opublikować np. wideo contentowe, w którym delikatnie wspomnimy o towarach ze swojego sklepu, a odbiorca pod filmem zobaczy ich ofertę.

5. Facebook Frames – kreatywne nakładki na zdjęcia

Od teraz można tworzyć własne, kreatywne nakładki na zdjęcia. Co ważne, z opcji tej mogą korzystać także firmy, co stwarza dodatkowe możliwości reklamowe. Jest jednak sporo obostrzeń ze strony Facebooka, dlatego temu tematowi poświęciliśmy osoby artykuł – znajdziesz go na stronie 18.

6. Emotikony łatwo dostępne podczas tworzenia posta

Każdy social media ninja chętnie wzbogaca opisy swoich postów o kolorowe ikony. Jednak żeby to robić z poziomu desktopu, musieliśmy kopiować interesujące nas obrazki z zewnętrznych stron. Facebook w końcu postanowił ułatwić ten proces i teraz przy tworzeniu postów łatwo możesz wybrać ikonkę, którą chcesz dodać do swojego opisu.

7. Nowa wyszukiwarka na Facebooku już dostępna

Teraz, wpisując w wyszukiwarkę Facebooka daną frazę, możemy wyszukać nie tylko grupy i strony czy osoby, ale także zdjęcia, filmy, posty, miejsca, grupy, aplikacje czy wydarzenia, segregując według tych kategorii wyniki naszego wyszukiwania. Możemy także zawęzić wyniki wyszukiwania, ograniczając je tylko do treści publikowanych przez konkretne osoby czy strony.

8. Nowe umiejscowienie reklam – proponowane filmy

W niektórych celach reklamowych (rozpoznawalność marki, instalacje aplikacji, aktywność dotycząca posta, wyświetlenia filmu) pojawiło się nowe umiejscowienie reklam, dzięki któremu nasze wideo może wyświetlić się w sekcji „proponowane filmy”.

9. Ułatwienia dla administratorów grup

Pojawiła się funkcja, która pomoże administratorom grup sprawować nad nimi kontrolę. Można dodawać już formularze, które użytkownicy będą musieli wypełnić podczas próby dołączenia do określonych grup, a administrator może zweryfikować, czy na jego podstawie chce daną osobę do swojej grupy przyjąć.

10. Współdzielenie ekranu podczas live’a

Jest już możliwe współdzielenie ekranu podczas transmisji live przez osoby, które znajdują się w innej lokalizacji. Opcja nie dotyczy już wyłącznie kont prywatnych – od niedawna jest dostępna także dla kont firmowych.

11. Remarketing na Instagramie

Nareszcie! Już wkrótce w Menedżerze Firmy w sekcji Zasoby/Grupy Odbiorców będzie można stworzyć zupełnie nowe grupy niestandardowe – związane z aktywnością na naszym firmowym Instagramie. Będzie można skierować reklamy do osób, które odwiedziły nasz profil na Instagramie, wykonały na nim jakąś aktywność (np. wysłanie wiadomości, przesunięcie karuzeli, kliknięcie w przycisk CTA, przesunięcie Insta Stories czy dodanie komentarza), otworzyły formularz kontaktowy Lead Ads na Instagramie, a także obejrzały nasze wideo w tym serwisie.

12. Wiadomości z Facebooka, Instagrama i Messengera w jednym miejscu

Duże ułatwienie dla kont firmowych! Teraz powiadomienia z Facebooka, a także wiadomości z Instagrama i Messengera wyświetlają się w jednym miejscu. To świetna wiadomość dla osób odpowiedzialnych za obsługę klienta w social media.

 Nowości z reklamy na Facebooku za okres kwiecień-czerwiec 2017

1. Ponad 15 milionów zarejestrowanych użytkowników w Polsce

Facebook opublikował prezentację dotyczącą rynku polskiego. Wynika z niej, że w Polsce jest już ponad 15 milionów zarejestrowanych użytkowników Facebooka, a 11 milionów z nich codziennie korzysta z tego
serwisu. Aż 12 milionów osób korzysta z Facebooka na urządzeniach przenośnych, a 9 milionów robi to codziennie.

2. Transmisje online dostępne na desktopie

Streaming live jest możliwy już również z poziomu fanpage’a na desktopie – to spora zmiana, ponieważ do tej pory prowadzenie transmisji na żywo możliwe było jedynie z poziomu urządzenia przenośnego. Pojawiła się także opcja ,,współdzielenia” nagrania live i tworzenia go w kilka osób.

3. Nowy format grafik 640×960 px

Na Facebooku pojawił się nowy format grafik – 640×960 px, stworzony z myślą o urządzeniach przenośnych. Generuje on znacznie lepsze interakcje na mobile od zdjęć horyzontalnych. Podobne proporcje są też dedykowane materiałom wideo.

4. Facebook preferuje treści wideo dłuższe niż 90 sekund

Facebook wspiera treści wideo, które trwają dłużej niż 90 sekund. Wydawcy wideo spełniający to kryterium będą mogli liczyć na reklamodawców, a same filmy mają mieć lepsze zasięgi organiczne.

5. Domyślne odtwarzanie dźwięku w wideo

Wkrótce dźwięk dla materiałów ma być odtwarzany domyślnie i pojawiać ma się również w filmikach oglądanych na telefonach komórkowych.

6. Możliwość publikacji ofert pracy

Na fanpage’ach pojawiła się możliwość publikowania ofert pracy – Facebook zaprojektował dodatkową zakładkę ,,praca”. Szukanie zatrudnienia za pomocą social mediów jest coraz bardziej powszechne, stąd też reakcja platformy na potrzeby użytkowników. Niestety, funkcja ta na razie działa jedynie w USA i Kanadzie.

7. Dodawanie GIF-ów podczas tworzenia reklam

Facebook umożliwił wgrywanie GIF-ów przy tworzeniu reklam. Dotychczas osoby, które chciały używać tej formy treści, musiały wykorzystywać w tym celu zewnętrzne narzędzia. Szczegółowy poradnik Facebooka, jak używać GIF-ów w reklamach, znajdziesz tutaj: bit.ly/gif-poradnik

8. Osobna aplikacja Facebooka dla telewizorów

Facebook uruchamia wersję aplikacji przeznaczoną… dla telewizorów. Już niebawem można będzie zainstalować aplikację i odtwarzać materiały z newsfeedu za pomocą TV. Na początku funkcja ma być dostępna jedynie na Apple TV i Amazon Fire.

9. Reakcje ważniejsze od lajków

Jak wynika z artykułu Business Insider (bit.ly/reakcje), reakcje pod postami na Facebooku zdają się znaczyć dla algorytmu więcej niż zwykłe lajki. Warto zatem zachęcać swoich fanów do tego typu zaangażowania.

10. 2000 dostępnych emoji

Już niedługo liczba emoji dostępnych przy wyrażaniu nastroju w postach sięgnie 2000! Obecnie jest ich ponad 400 i cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników Facebooka.

11. Wideo przyciąga uwagę 5 razy lepiej niż inny content

Z analizy danych udostępnionej przez Facebooka wynika, że filmiki przyciągają uwagę około 5 razy lepiej od innych typów contentu. Dodatkowo okazuje się, że aż 77% użytkowników pozytywnie odbiera krótkie treści wideo umieszczone w newsfeedzie.

12. Uruchomienie Facebook Stories

Pojawiła się nowa funkcja Facebooka, nawiązująca swoim formatem do Snapchata – Facebook Stories. To kolejna opcja na wykorzystanie wideo wertykalnego, które jest niekwestionowanym trendem tego roku.

13. Kamera telefonu stanie się narzędziem rozszerzonej rzeczywistości

W kwietniu odbyła się coroczna konferencja Facebooka, podczas której serwis ogłasza swoje plany rozwoju. Można się było na niej dowiedzieć, ż portal postawi m.in. na rozszerzoną rzeczywistość – powstanie Camera Effects Platform, czyli narzędzie do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości z wykorzystaniem kamery w telefonie. Pojawi się m.in. możliwość nałożenia na filmiki filtrów i masek oraz dzielenia się nimi ze znajomymi. Zostanie utworzona także platforma Facebook Spaces, pozwalająca zobaczyć się ze znajomymi bez wychodzenia z domu – każdy będzie mógł stworzyć swojego awatara i ,,spotkać się” z awatarem znajomych w dowolnym miejscu.

14. Ostrzeżenia o wiarygodności treści

Facebook zaczął intensywnie informować użytkowników o tym, że nie wszystkie newsy są wiarygodne (walka z „fake newsami”). Ostrzeżenia pokazują się dwukrotnie – pierwszy raz przy kliknięciu w artykuł, drugi przy próbie jego udostępnienia.

15. Kolorowe tła dla postów tekstowych

Jakiś czas temu Facebook odnotował spadek zaangażowania użytkowników. Jedną z odpowiedzi na ten fakt jest umożliwienie publikowania postów tekstowych na kolorowych tłach.

czytaj także

Na czym polega lejek sprzedażowy na Facebooku? 3 poziomy komunikacji

Katarzyna Granops-Szkoda

O autorze

Katarzyna Granops-Szkoda

CEO & Prezes Zarządu spółki sprawny.marketing, organizującej największe w Polsce szkolenia i konferencje marketingowe, w tym I <3 Marketin...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz