Messenger to już nie tylko komunikator, a cały ekosystem usług i produktów, w których swoje miejsce może znaleźć każdy biznes. Bez konieczności instalacji kolejnej aplikacji można zamówić taksówkę, kupić bilet do kina lub przeczytać wiadomości z kraju i świata w obrębie jednego miejsca. A wszystko dzięki chatbotom, których na Facebooku jest już ponad 100 000.
Nasza przygoda z Messengerem zaczęła się ponad rok temu, kiedy podczas konferencji F8 Facebook ogłosił uruchomienie Messenger Platform, a Szymon stworzył pierwszego bota – Mateusza Transporteusza. Szybko odkryliśmy, że jesteśmy świadkami rewolucji, choć póki co bardziej w teorii niż praktyce. Gorąco wierzymy w to, że po tym artykule prędko przejdziesz od jednego do drugiego.
BOTY – praktyczne inspiracje na dobry początek
Boty na Messengerze w Polsce to cały czas temat stosunkowo nowy. Intrygujące jest to, że technologia sama w sobie jest prosta, ale ciężko ją opisać w kilku słowach. Dlaczego? Boty są jak plastelina. Mają określone właściwości, ale liczba form, które można stworzyć, jest praktycznie nieograniczona. Z doświadczenia wiemy, że najlepiej przestać postrzegać boty w kategorii „gadających” programów, a zacząć myśleć o nich jak o aplikacjach dostępnych w ramach superaplikacji, jaką jest Messenger. Dla ułatwienia chcemy zaproponować Ci 5 inspiracji na to, jak wykorzystać bota w swoim biznesie.
1. Obsługa klienta
Obecnie jest to najbardziej popularne zastosowanie. Taki bot powinien rozumieć podstawowe komunikaty (np. słowa kluczowe) lub mieć przygotowane drzewo rozmowy, w ramach którego użytkownik może samodzielnie odnaleźć odpowiedź na popularne pytania.
Przykład z rynku: Orange Polska. Mało kto o tym wie, ale nasz operator może pochwalić się jednym z najlepszych botów do obsługi klienta, i to na całym świecie. Na tę chwilę za pośrednictwem Messengera telekomu można poprosić o pomoc konsultanta, sprawdzić ofertę i dostępność internetu bądź doładować stan konta telefonu.
2. Newsletter
Klasyczne kampanie za pośrednictwem poczty e-mailowej przynoszą coraz gorsze rezultaty. Osiągnięcie wyniku CTR na poziomie 10% traktowane jest jako realny sukces. Nic dziwnego, skoro użytkownicy swoje konwersacje przenieśli do komunikatorów. Średni wynik CTR dla list wysyłkowych na Messengerze w USA wynosi od 50 do 90%.
Przykład z rynku: Sport.pl. Ich bota używa codziennie ponad 3000 osób generujących w tygodniu 15 000 wyświetleń różnych artykułów.
Ciekawostka: najlepszy wynik CTR w ramach prowadzonych przez nas list wysyłkowych wyniósł 85% na liście obejmującej 60 000 osób.
3. Kampania promocyjna
Konkursy i loterie w mediach społecznościowych lubią wszyscy poza samymi organizatorami. Od odpowiadania na setki zgłoszeń, ich weryfikacji i wielu innych czynności potrafi zaboleć głowa. Bot daje Ci możliwość skutecznej automatyzacji takiej kampanii – zrobi dokładnie to samo o wiele szybciej.
Przykład z rynku: Desperados. Marka ta zorganizowała loterię, w której uczestnicy zgłaszali poprzez Messengera kody konkursowe znalezione pod kapslami napoju.
4. Automatyzacja sprzedaży
Kto robi zakupy w galeriach handlowych, ten wie, że zajmuje to wiele czasu.
W kolejce tracimy go więcej niż podczas wybierania produktów. Nerwy przychodzą wówczas, gdy wśród wielu kas otwarta jest tylko jedna. Czy ktoś kiedykolwiek policzył, ile traci na tym sprzedaż? Takich danych nie znalazłem, ale wiem, że kiedy klient czeka, to używa telefonu. I to jest okazja.
Przykład z rynku: Multikino. Sieć kin bardzo dobrze zrozumiała, jak wykorzystać Messengera. Bot ten umożliwia przegląd najnowszych filmów, wybór preferencji i najbliższego kina, podgląd tablicy z godzinami seansów, a na końcu najważniejsze – zakup biletów. Po trzech miesiącach z bota Multikino skorzystało ponad 10 000 osób, a konwersja wyniosła 5% przy praktycznie zerowych nakładach na promocję.
Wskazówka dla odważnych: a co, gdybyś za pomocą targetowania mógł sprawić, że ludzie czekający w kolejce do konkurencji skorzystają z bota prezentującego Twoją ofertę?
5. Lokalizator
Naszym zdaniem najmniej doceniana funkcja, choć niosąca olbrzymie możliwości. Jeśli masz dużą sieć punktów sprzedaży, obsługi klienta i tym podobne, to Messenger może szybko pomóc znaleźć najbliższy z nich. Mechanizm opiera się na udostępnieniu lokalizacji przez użytkownika. Na jej podstawie bot prezentuje listę wariantów i mapę do celu.
Przykład z rynku: Rowerynka. Prosty i genialny bot, dzięki któremu możecie sprawdzić najbliższe stacje roweru miejskiego i ich dostępność w aż 14 polskich miastach.
Jak stworzyć pierwszego bota?
Intrygujące jest to, że wiele osób nie podejmuje się wdrożenia bota na Messengerze, mimo że poznało wiele wartościowych funkcji, jakie daje ten rodzaj technologii. Wynika to z faktu, że w ich głowach bot kojarzy się z programem o bardzo skomplikowanej strukturze wymagającej wielu godzin ciężkiego programowania. Jest to błąd, przed którym chcemy uchronić czytelników „Sprawnego Marketingu”. Na rynku istnieje wiele narzędzi, dzięki którym stworzenie bota ogranicza się do przeciągnięcia i upuszczenia odpowiedniego elementu, a jedyne, co należy zrobić, to faktycznie przemyśleć konstrukcję samego programu.
Przygotowaliśmy listę najlepszych 10 platform do budowy pierwszego bota wraz z krótką charakterystyką. W zestawieniu uwzględnione są także narzędzia umożliwiające wejście w środowisko inne niż Messenger.
1. CHATFUEL
Najlepsze narzędzie dla osób, które nie mają zielonego pojęcia o programowaniu. Platforma umożliwia skorzystanie z opcji takich jak: tworzenie ścieżek rozmowy, multimedialne galerie z przyciskami CTA i funkcją udostępniania contentu oraz automatyczne odpowiedzi. Wrażenie robi stale powiększająca się lista wtyczek zewnętrznych. Dodatkowo Chatfuel wyposażony jest w zewnętrzną analitykę i silnik AI umożliwiający rozpoznawanie słów uznanych przez nas za kluczowe i udzielanie na zawierające je pytania prawidłowych odpowiedzi. Narzędzie jest darmowe. Jedyna opłata pobierana jest za usunięcie „znaku wodnego” z bota, a jej wysokość jest uzależniona od liczby subskrybentów. Chatfuel wspiera m.in. Adidasa i Volkswagena.
2. BOTSIFY
Platforma działająca w oparciu o przeciąganie i upuszczanie elementów na odpowiednim szablonie, z podobnym wachlarzem opcji co Chatfuel (wtyczki, silnik AI, analityka). Narzędzie wyróżnia się dwiema rzeczami. Pierwsza to możliwość użycia prostych procesów uczenia maszynowego, jednak może się to okazać trudne dla osób bez żadnej wiedzy technicznej. Druga to dobrze zbudowany mechanizm pozwalający na płynne przejście z rozmowy z botem do rozmowy z człowiekiem. Platforma oferuje pierwszego bota za darmo, kolejne są płatne.
3. FLOW XO
Jeśli chodzi o podstawowe funkcje bota, to narzędzie dostarcza wszystkie opcje dostępne w dwóch poprzednich platformach. Z pewnością wrażenie może zrobić lista ponad 100 wtyczek i wbudowany komunikator webowy, ale to, co jest największą wartością Flow Xo, to fakt, że pozwala zbudować za jednym razem bota na różne platformy. Poprzednicy umożliwiają osadzenie aplikacji wyłącznie w Messengerze, tutaj możemy rozszerzyć ekspansję m.in. na Slacka czy Telegram. Narzędzie jest darmowe do 500 rozmów bądź 15 botów. Przekroczenie któregoś z progów powoduje objęcie konta abonamentem.
4. AI
Narzędzie ma prosty ekran umożliwiający tworzenie bota prosto z kartki i to dosłownie. Poza tym trenowanie i wdrażanie botów na Messengerze, Slacku, a co zaskakujące – także na stronach internetowych. Ciekawostka dla osób, które miały trochę styczności z kodem: platforma umożliwia implementację kodu node.js bezpośrednio z poziomu interfejsu graficznego, wraz z kilkoma innymi rozszerzeniami. Motion.ai zostało wykorzystane między innymi przez Sony I Wix.com. Narzędzie ma pakiety darmowy i płatny.
5. CHATTYPEOPLE
Platforma wyróżniająca się gotowymi szablonami z nastawieniem na szybkie uruchomienie. Dostępne są wzory dla e-commerce, obsługi klienta i biznesu gastronomicznego. Jeśli przykładowo wybierzesz szablon dla tego pierwszego, to jedyne, co musisz zrobić, to dodać zdjęcia produktów, pytania i odpowiedzi oraz włączyć podstawowe ustawienia. Na wyróżnienie zasługują stałe wdrożenie integracji płatności (PayPal, Stripe) i sekcja FAQ. Darmowe narzędzie idealne dla przedsiębiorców i marketingowców w małych firmach.
6. QnA MAKER
Platforma Microsoftu, jak sama nazwa wskazuje, stworzona została do automatyzacji prostych pytań i odpowiedzi. Jedyne, co trzeba zrobić, to udostępnić link URL do strony internetowej FAQ naszego biznesu. Bot wykorzysta zawarte tam informacje i sam stworzy strukturę. Pozornie nic wielkiego, ale mamy tu do czynienia z jedną z bardziej zaawansowanych sztucznych inteligencji w ramach działania tego typu platform. Darmowa, lecz ograniczona.
7. BEEB BOOP
Pozycja bonusowa, bo nie dotycząca Messengera. Ciekawa platforma umożliwiająca pełne programistyczne doświadczenie i tworzenie naprawdę pożytecznych botów dla Slacka. Mało które narzędzie pozwoli tak dobrze usprawnić komunikację wewnątrz różnych zespołów. Dla przykładu: gdy chcesz zamówić np. nowy sprzęt, nie musisz pisać e-maila do innego działu – wystarczy napisać do odpowiedniego bota. Dzięki takim integracjom wszystkie dane z firmy spływają w jedno miejsce zamiast ulegać rozproszeniu po różnych działach organizacji. Narzędzie płatne, ale ma także pakiet umożliwiający darmowe korzystanie.
Boty z pewnością ciągle stanowią pewnego rodzaju nowość i częściej są wykorzystywane jako ciekawostka niż jako narzędzie przynoszące realne korzyści, ale ten trend z pewnością będzie się szybko zmieniał. Technologia ta idealnie uzupełnia media społecznościowe i z roku na rok będzie ułatwiała monetyzowanie działań, zwłaszcza tych na Messengerze. Czaty, jako medium komunikacji, wprowadzają nowe reguły, w ramach których nie musimy walczyć
o uwagę użytkownika – to on pozwala nam do siebie wracać. Jeśli przygotowujesz wartościowe treści, to boty i Messenger pozwolą na ich skuteczne dostarczenie, będąc jednocześnie wielką szansą na dużo większą konwersję. Zacznij już dziś.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!