Zawartość rozdziałów — czego dowiesz się z ksiażki?
w wyszukiwarkach
Tomasz Frontczak
Pisząc książkę starałem się uwzględniać przede wszystkim potrzeby polskiego czytelnika, bazując na doświadczeniu nabytym w trakcie prowadzenia kampanii internetowych w wyszukiwarkach od 2001 roku.
Główny cel, jaki mi przyświecał: „Napisanie książki, z której lektury czytelnik odnosi natychmiastowe korzyści”. Bez względu na to, czy będziesz zajmował się samodzielnie zadaniem promocji (obszerne informacje praktyczne) czy też zlecisz je specjalistom (podane fakty i obalone mity), jest to książka dla Ciebie.
Aby ułatwić nawigację po książce i natychmiastowy wybór interesujących Cię zagadnień, całość została podzielona na 5 głównych części składających się łącznie z 20 rozdziałów.
Część I
Co musisz wiedzieć, nawet jeśli nie będziesz tego robił?
Rozdział 1. Formy reklamy w wyszukiwarkach
Rozdział przybliża i porządkuje zagadnienia związane z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach. Warto przeczytać, żeby później mieć pewność, że myślimy o tym samym, mówiąc „promocja w wyszukiwarkach”. Tym bardziej warto, że marketing w wyszukiwarkach wykracza poza te narzędzia. Zdziwiony?
Rozdział 2. Szybki start — jestem leniwy i chcę umieścić reklamę w ciągu 10 minut
Materiał przeznaczony zdecydowanie dla niecierpliwych, którzy chcą natychmiast, już po przeczytaniu kilku stron, czerpać pierwsze korzyści z reklamy w wyszukiwarkach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że koszt zakupu książki zwróci Ci się w ciągu 15 minut po przeczytaniu tego rozdziału.
Rozdział 3. Wyszukiwarki a użytkownik
Wyszukiwarki nie są postrzegane przez użytkowników jednoznacznie. To, co użytkownik zobaczy po zadaniu zapytania, składa się z różnych elementów. Jego wzrok wybiórczo traktuje poszczególne miejsca. Wyszukiwarki mają różne znacznie w poszczególnych etapach sprzedaży. Te wszystkie zagadnienia, a także odpowiedź na pytanie, które wyszukiwarki są najpopularniejsze i które należy brać pod uwagę w promocji, znajdziesz w tym rozdziale.
Rozdział 4. Zlecić na zewnątrz, czyli outsourcing procesu promocji w wyszukiwarkach
Jeżeli chcesz powierzyć zajmowanie się marketingiem w wyszukiwarkach firmie zewnętrznej, musisz zdawać sobie sprawę z korzyści i wad takiego rozwiązania. Jak nie dać się oszukać i wybrać korzystną ofertę? Za co będziesz płacić?
Rozdział 5. Nie tylko wyszukiwarki
Krótkie przybliżenie zagadnień związanych z reklamą poza wyszukiwarkami. Rozdział ma sygnalizować zagadnienia, jakie należałoby znać, aby być w pełni świadomym możliwości oferowanych przez marketing internetowy. Opisane zostały również metody kierowania reklamy do finalnego użytkownika.
Część II
Dobry plan to połowa sukcesu
Rozdział 6. Zanim zaczniesz, określ cele
Jasno sformułowane cele marketingowe korespondujące z misją i nadrzędnymi celami firmy, odpowiednio dobrana lista słów kluczowych, miejsca i formy reklamy oraz sprecyzowane reguły bieżącej weryfikacji realizacji celów to niezbędne elementy planu sprawnych kampanii reklamowych w wyszukiwarkach. W rozdziale tym zostało to omówione na przykładach (obszerne case-study). Dodatkowo zawarłem tu elementarz marketingu, który każdy powinien znać, czyli omówienie podstawowych strategii w marketingu tradycyjnym – segmentacji rynku i pozycjonowania produktu (nie mylić z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach).
Rozdział 7. Badanie słów kluczowych — keyword research
Obszerny rozdział wyjaśniający istotę i wagę etapu badania słów kluczowych. Przedstawienie metod i narzędzi służących do realizacji zadania wyboru słów. W rozdziale przytoczonych jest kilka autentycznych przykładów. Materiał obowiązkowy dla każdego, kto chce się zająć marketingiem internetowym w wyszukiwarkach.
Rozdział 8. Zaawansowana ocena konkurencyjności słów kluczowych
Podczas planowania kampanii reklamowej w organicznych wynikach zwracanych przez wyszukiwarki oprócz samego doboru słów kluczowych istotne jest również ocenienie ich pod względem popularności i konkurencyjności. W tym rozdziale przedstawiam propozycję wskaźników mogących ułatwić to zadanie.
Część III
Dla praktyków — reklama w płatnych wynikach
Rozdział 9. Dlaczego reklama płatna w wyszukiwarkach stała się tak popularna?
Co spowodowało, że ascetyczny link sponsorowany stał się tak popularną formą reklamy? Odpowiadam na to pytanie, pokazując zalety i wady (a w zasadzie jedną, główną wadę) reklamy płatnej. Odwołuję się przy tym do historii Google i próbuję znaleźć źródła popularności reklamy w wyszukiwarkach. Dużo uwagi poświęcam modelom opłat za reklamę, które to miały duży wpływ na wzrost zainteresowania wyszukiwarkami jako medium reklamowym. No i wreszcie w tym rozdziale znajdziesz odpowiedź na pytanie: „Kim jest „klikacz”?”.
Rozdział 10. Google AdWords — podstawy
Materiał dla praktyków, którzy chcą sprawnie korzystać z systemu Google AdWords. Nie jest to tłumaczenie materiałów edukacyjnych Google dostępnych online (do których między innymi odsyłam), tylko zbiór wskazówek zilustrowanych przykładami.
Rozdział 11. Google AdWords — zaawansowane techniki
W tym rozdziale zawarłem kilka zagadnień dla użytkowników mających pierwszy kontakt z AdWords już za sobą, m.in. metody zwiększania CTR, reguły tworzenie efektywnych tekstów reklamowych czy wreszcie zwięzłe omówienie założeń programu Google Advertsing Proffesional.
Rozdział 12. Polskie systemy reklamy płatnej w wyszukiwarkach
Omówienie polskich rozwiązań reklamy płatnej wraz z krótkim przypomnieniem jej rozwoju w Polsce.
Część IV
Dla praktyków — pozycjonowanie stron
Rozdział 13. Pozycjonowanie, czyli linki i budowanie treści
Podstawowe informacje o działaniu algorytmów wyszukiwarek i o tym, jak uzyskać wysokie pozycje w naturalnych wynikach. Poza tym odpowiedź na pytania: dlaczego dla słowa kluczowego „kretyn” wpisanego w Google ukazywały się strony polskich polityków i jak dodać stronę do wyszukiwarki. Szczególnie polecam lekturę podrozdziału poświęconego klasyfikacji spamu i ryzykownych technik używanych do pozycjonowania w wyszukiwarkach.
Rozdział 14. Tworzenie stron przyjaznych wyszukiwarkom
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak tworzyć strony przyjazne wyszukiwarkom, które jednocześnie są przyjazne użytkownikowi (użyteczne), koniecznie zapoznaj się z tym rozdziałem. Poza tym znajdziesz tu sporo informacji o wpływie technologii Flash na pozycjonowanie.
Rozdział 15. Koniec spaghetti — oddzielenie struktury od prezentacji
Jednym z aspektów budowania użytecznych serwisów jest oddzielenie struktury od prezentacji, czyli skończenie z tytułowym spaghetti w kodzie strony. W jaki sposób to zrobić? Poprzez stosowanie się do obecnych standardów sieciowych projektowania stron. Trzymanie się tych standardów wpływa pośrednio na ranking w wyszukiwarkach, wymuszając rozwiązania korzystne pod względem pozycjonowania. O tym wszystkim przeczytasz w tym rozdziale.
Rozdział 16. Zwiększaj popularność poprzez zwiększanie ilości linków
Pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do promowanego serwisu to podstawa pozycjonowania. Jak zwiększać ilość linków, na co uważać, jakie linki mogą szkodzić, zamiast pomagać – tego dowiesz się z rozdziału 16. A dodatkowo znajdziesz tu informacje o tym, jak ustrzec się przed utratą domeny i dlaczego własna domena jest tak istotna w aspekcie pozycjonowania.
Część V
Raporty i liczby — mierzenie efektywności, weryfikacja i rozliczenia
Rozdział 17. Jak zmierzyć sukces?
Marketing internetowy w wyszukiwarkach charakteryzuje się m.in. tym, że możliwy jest dokładny pomiar efektywności kampanii reklamowych. W rozdziale tym przedstawiam wskaźniki, które są do tego używane. Koncentruję się na takich miernikach, jak współczynnik konwersji czy ROI. Mierzą one sukces, a nie ruch na Twoim serwisie. Informacje niezbędne, jeżeli chcesz sprawnie reklamować się w Internecie i posiadać dane, które umożliwiają weryfikację Twoich działań.
Rozdział 18. Praktyka: współczynnik konwersji w Google AdWords i podstawy Google Analytics
Informacje dla praktyków o tym, jak mierzyć współczynnik konwersji i korzystać z danych możliwych do wydobycia Google AdWords. Poza tym podstawy pakietu Google Analytics.
Rozdział 19. Raporty i matryca rozliczeniowa SEO
Jakie raporty mogę wygenerować? Do czego mogą mi one posłużyć? M.in. na te pytania znajdziesz tu odpowiedź. W drugiej części rozdziału przedstawiam matrycę, która ułatwia rozliczenia działań związanych z optymalizacją serwisu pod kątem wyszukiwarek między zleceniodawcą i zleceniobiorcą, bazując na uzyskanych wynikach.
Rozdział 20. Marketing przez wyszukanie
Czym jest „marketing przez wyszukanie”? Jak będzie ewoluował marketing w wyszukiwarkach? Co to wszystko oznacza dla Ciebie i Twojej firmy? M.in. na te pytania próbuję dać odpowiedź w zakończeniu książki.