Tomasz Frontczak

Jaką domenę wybrać?

Nazwa domeny to największa wartość dla firmy, której biznes oparty jest na internecie i nie tylko takiej. Dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej nazwy. Czy ma być to nazwa pospolita? Czy nazwa domeny wpływa na ranking w wyszukiwarkach i ułatwia pozycjonowanie?

Jaka nazwa domeny?

Pozycjonowanie to instrument marketingu. Nie zapominajmy o marketingu podczas pozycjonowania.

Utarło się przeświadczenie, że nazwa domena powinna być najważniejszym słowem kluczowym. Stąd wszystkie domeny, postaci www.nazwaproduktu.pl, są, dla bardziej popularnych produktów lub usług, dawno zarezerwowane (i to nie tylko dla końcówki .pl). Dlaczego tak się dzieje?

Wiele osób jest zdania, że słowo kluczowe w nazwie domeny pozytywnie wypływa na pozycje w rankingach wyszukiwarkach, czyli jest pomocne w pozycjonowaniu stron. Generalnie jest to myślenie błędne, gdyż dla Google występowanie lub brak słowa kluczowego ma bardzo znikome znacznie. Istnieje szereg innych czynników, często zaniedbywanych / zapomnianych przez twórców stron, które mają zdecydowanie większy wpływ. W pozycjonowaniu istnieje szereg innych czynników, znacznie bardziej istotnych, niż nazwa domeny i to nimi się będziesz martwił. Dobieraj domeny, które są najkorzystniejsze z punktu widzenia marketingu, a nie pozycjonowania.

Wyjątkiem od reguły może być algorytm wyszukiwania Onetu, który po zmianach w październiku 2005 zdaje się przywiązywać trochę większą wagę do nazwy domeny.

Inny powód to przeświadczenie, że użytkownik szukający np. mebli, bezpośrednio wpisze adres www.meble.pl. Nic bardziej mylnego. Użytkownik skorzysta z wyszukiwarki lub wpisze adres firmy, której markę zna. A czy nazwa pospolita to dobra nazwa? Niekoniecznie, najczęściej nie.

Nazwa pospolita (rodzajowa)

Nazwa pospolita (inaczej rodzajowa) to nazwa określająca pewną klasę istot, przedmiotów lub czynności. Rzeczownik własny to nazwa przypisana jednej, konkretnej istocie lub przedmiotowi (lub konkretnej, wyróżnionej grupie przedmiotów). Na przykład Mercedes jest nazwą własną, a samochód rodzajową. Jeep to nazwa własna, choć często, także w Polsce, ma już oznaki rodzajowej (z czym sama firma, będąca właścicielem marki Jeep, usilnie walczy).

Autorzy książki Triumf i klęska dot.comów. 11 niezmiennych praw budowania internetowej marki, Al Ries i Laura Ries, całe długie dwa rozdziały poświęcają zagadnieniom związanym z doborem nazwy w Internecie, będąc wyraźnymi zwolennikami nazw własnych. Oto ich argumenty:

Wszystkie najpopularniejsze i najbardziej wartościowe marki na świecie mają oryginalne, niepowtarzalne nazwy. Według firmy konsultingowej Interbrand na światowym rynku istnieje 60 marek wycenianych na więcej niż miliard dolarów. I nie ma wśród nich ani jednej nazwy pospolitej (…).
Na początku, gdy Sieć była młoda, internetowe firmy należały do rzadkości, a ludzie słabo orientowali się w ich nazwach, pospolita nazwa dawała przewagę nad konkurencją. Jak ktoś chciał znaleźć sprzedawcę butów (shoes), to po prostu wpisywał adres shoes.com (…).
Na początku mnóstwo firm rozpoczynało internetową karierę pod nazwą pospolitą. Jakkolwiek by patrzeć, był to najlepszy, najszybszy sposób określenia profilu witryny. Poza tym ułatwiało to znacznie ludziom poruszanie się po Sieci. Zalety nazwy pospolitej ulotniły się mniej więcej po dwóch tygodniach, kiedy w Internecie pojawiły się najpierw tysiące, a potem setki tysięcy nowych firm. Dzisiaj, gdy w Sieci działa ponad 5 milionów komercyjnych witryn, nazwa pospolita nie jest warta funta kłaków. Żadna z tych bezbarwnych marek nie ma najmniejszych szans, by trwale zaistnieć w ludzkiej świadomości.

Są to na pewno ciekawe argumenty, można się z nimi zgodzić lub nie. Jedno można jednak uznać za pewnik — ludzie zapamiętują domenę, która jest dobrą, wpadającą w oko i ucho nazwą. Łatwe do zapamiętania i wypowiedzenia, nie sprawiające trudności w pisowni. Pamiętaj, że często będziesz musiał przedyktować adres e-mail przez telefon. A jeżeli skorzystasz z reklamy radiowej? Twoja domena będzie wymawiana w trakcie spotu i od tego czy zostanie zapamiętana będzie zależała skuteczność reklamy.

Z „kreską” czy bez?

Jeżeli nazwa wybranej domeny ma składać się z dwóch słów, odwieczny problem to czy w domenie użyć znaku minus. Innymi słowy, czy domena ma wyglądać tak www.sprawnymarketing.pl czy tak: www.sprawny-marketing.pl? Zdania są podzielone, ja jestem zwolennikiem rozwiązania pierwszego. Czym to argumentuje? Wyobraźmy sobie następujący komunikat głosowy (reklama radiowa, rozmowa przez telefon):

… zainteresowanych odsyłamy do naszej witryny, wu, wu, wu, kropka, sprawny, myślnik, marketing, kropka, pl..

Zaraz zaraz, jaki myślnik? Gdzie jest myślnik na klawiaturze? Czy myślnik to minus, minus to myślnik, czy może podkreślnik? A może myślnik to minus na klawiaturze numerycznej?

Aby uniknąć tego typu problemów, jestem zwolennikiem domen bez minusa. Niektórzy przeciwstawiają się temu, argumentując, że domena pisana razem zlewa się w materiałach drukowanych, minus rozdziela dwa wyrazy. Jest jednak na to proste rozwiązanie, nikt nie broni nam użyć dużych i małych liter w graficznych materiałach reklamowych czy logo.

Przykład: www.SprawnyMarketing.pl
Nic się nie zlewa, następuje wyraźne rozróżnienie dwóch członów.

Zobacz również:

czytaj także

iOS 14.5, IDFA i SKAD – armagedon czy mało znacząca zmiana w świecie mobilnej reklamy?

Tomasz Frontczak

O autorze

Tomasz Frontczak

Założyciel portalu SprawnyMarketing.pl. Od 2014 r. rozwija spółkę activerse.app jako CEO i co-founder. Firma specjalizuje się w tworzeniu i prom...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. a jakie jest twoje stanowisko odnosnie polskich krzaczkow w domenach?
    widomo, ze od pewnego czasu mozna kupowac domeny z śćź itd.
    minus jest oczywisty – zamkniecie na rynek zagraniczny, ale jakie sa plusy takich domen?
    wiem – zawsze mozna kupic domene z i bez krzaczkow, ale czy warto w krzaczki sie w ogole bawic?

  3. Redakcja

    Dobre pytanie, w zasadzie zapomniałem o tym rodzaju domen, bo i o nich też jakoś ucichło.

    Warto kupić domenę z krzaczkami, jeżeli wybrana nazwa własna lub rodzajowa zwiera nasze znaki diakrytyczne i JUŻ posiadamy domenę z upatrzoną nazwą bez tych znaków (choć wolnych domen coraz mniej).
    Domeny 'z krzaczkami’ należy bezwzględnie przekierować (najlepiej przekierowanie 301) na domenę bez krzaczków. Ta z krzaczkami absolutnie nie nadaje się do pozycjonowania, ale zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś 'wpisze z palca’ nazwę domeny z polskim znakiem. Dodatkowo taką domenę można wykorzystać do prezentowania adresu w linkach/boksach sponsorowanych.

    Według mnie jest jedno niebezpieczeństwo — jak się użytkownik przyzywczai do tego, że ukazuje mu się strona po wpisaniu np. http://www.ąćż.pl, to i może błędnie uznać, że email kontaktowy to info@ąćż.pl, a nie info@acz.pl.

  4. wlasnie zastanawia mnie czy gra jest warta swieczki.
    podejrzewam, ze domeny ogonkowe kierowane sa do – powiedzmy – poczatkujacych uzytkownikow internetu. ci, ktorzy juz troche w sieci przebywaja, wiedza, ze jak sie podaje adres wu wu wu ogórek peel, to adres wpisany w przegladarke powinien wygladac: http://www.ogorek.pl, a w przekazie slownym uzywa sie polskich liter dla lepszego zapamietania adresu przez ta druga osobe.

    podejrzewam, ze celem wprowadzenia domen z krzaczkami bylo zrobienie malego luzu w domenach. tzn. miala to byc taka „walka” z zajetoscia „dobrych” domen. w zamysle pewnie domeny mialy sie spopularyzowac na polskim rynku, ale tak sie nie stalo [z reszta uwazam, ze dobrze – nie wprowadza to dwuznacznosci czy podany wyzej adres to na pewno http://www.ogorek.pl czy jednak http://www.ogórek.pl].
    stad tez moje pytanie – czy zabawa w dublowanie domen jest warta swieczki [wiem, ze nie zaszkodzi, ale czy plusy przeslaniaja minusy].

  5. Tomek Frontczak

    Wpisz „aparaty cyfrowe” do Google. W pierwszej 10, ŻADEN serwis nie zwiera w nazwie domeny tych dwóch słów.
    + na rzecz wyszukiwarek daje, ale jaki plus? — wpisujesz „apratycyfrowe” i ukazuje się na pierwszym miejscu aparatycyfrowe.pl… tyle, że chyba mało uzytkoników używa takiej frazy pisanej razem.
    IMHO SprawyMarketing to nie jest nazwa pospolita. Różnica między SprawnyMarketing a „marketing” jest taka jak między TelePizza a „pizza”.

  6. Redakcja

    Dla reklamy zewnętrznej i grupy docelowej jakiej się domyślam, stara domena nie była najlepsza. „Kowalski” nie musi znać angielskiego i jest problem z „t” w środku… jest adverteam, a ktoś może zapamiętać advertteam.
    Pod tym względem domena AgencjaMarketingowa jest zdecydowanie lepsza. Wybór nazwy domeny na plakaty wydaje się OK. Ale wizerunkowo mam wątpliwości… prywatnie nie wybrałbym nazwy pospolitej i osobiście bym odradzał.
    Tomek

  7. Najpierw sprawdzilbym co wyskakuje w wyszukiwarkach po wpisaniu:
    agencja marketingowa
    moze okazac sie ze robicie reklame konkurencji…..

    hmm dzis na 3 pozycji w google,
    wiec lepiej zaznaczyc na reklamie rowniez wyrazny drugi adres badz nazwe…
    pozdrawiam
    H

  8. Krzysztof Leśniak

    Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykupic 2 domeny – JakasNazwa.pl oraz jakas-nazwa.pl o ile obie wersje sa dostepne.

  9. Ciekawy artykuł.

  10. Witam,
    nie wiem czy ktoś odpowie na mój wpis bo widzę że dyskusja miała miejsce kawał czasu temu. Czy użycie zdrobnień w domenie w ogóle wchodzi w grę? np. dla portalu z mieszkaniami – domunio.pl ?? Czy to się będzie dobrze kojarzyć? i czy ludzie potraktują to poważnie?

Komentarze są zamknięte