Michał Łyko

Globalna platforma content marketingowa – poznaj jej zalety i możliwości

Jeszcze kilka lat temu content marketing był bardziej ciekawostką niż powszechnie stosowanym rozwiązaniem. Obecnie stał się ważnym narzędziem nie tylko w reklamie, ale również w pozycjonowaniu stron internetowych. Jest zatem coraz powszechniej stosowany, co pociąga za sobą coraz większe wymagania odbiorców. Jak im sprostać?

W ostatnich latach rynek pozycjonowania przeżył prawdziwy wstrząs za sprawą nowej polityki Google i zmiany przyzwyczajeń internautów. Dziś już nie wystarczy zdobywać ogromnej liczby linków bez względu na ich jakość, żeby znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwarki. Współczesny rynek pozycjonowania wymaga coraz większych zasobów ludzkich i finansowych, a przede wszystkim wymaga kreatywnego myślenia. Nie bez znaczenia jest także strategia dotarcia do odbiorcy. Po pierwsze, tworzone treści powinny otrzymać formę pożądaną przez grupę docelową, czyli odpowiadać na potencjalne pytania konsumenta, służyć mu poradą i rozwiązywać jego problemy. Musi więc stać na wysokim poziomie merytorycznym i bronić się przed typową formą reklamową, która narzuca odbiorcy daną markę, a poza tym – trafić we właściwe miejsce. Powinien to być serwis, który sam w sobie może się pochwalić wysokimi notami u Google, a ponadto taki, na który osoby należące do grupy docelowej najprawdopodobniej zajrzą w poszukiwaniu informacji. Na szczęście specjaliści SEO mogą korzystać z różnych nowoczesnych narzędzi, w tym platform usprawniających działania content marketingowe. Platforma tego typu umożliwiają dostęp do serwisów z całego świata, na których można publikować artykuły sponsorowane.

Content marketing a pozycjonowanie

W marketingu i pozycjonowaniu w ostatnim czasie wiele się zmieniło. Przede wszystkim content marketing stał się bardziej dostępny. Warto podkreślić, że jeszcze pięć lat temu marketing treści jako metoda wykorzystywana do pozyskiwania naprawdę wartościowych linków zarezerwowana była tylko dla największych marek. Firmy takie dysponowały ogromnym budżetem na kampanie promocyjne. Dzięki temu mogły sobie pozwolić na linki ze stron bardzo znanych i najpopularniejszych na świecie. Niestety, serwisy te były poza zasięgiem finansowym mniejszych firm i małych przedsiębiorców. Nie mogło z nich korzystać także wielu specjalistów SEO z mniejszych agencji interaktywnych, którzy prowadzili kampanie marketingowe.

To już jednak przeszłość – w ciągu kilku ostatnich lat sytuacja diametralnie się zmieniła. Przede wszystkim pojawiła się ogromna konkurencja ze strony mniejszych serwisów, a nawet blogów tematycznych. Coraz lepszej jakości treść publikowana na takich stronach internetowych zaczęła przyciągać więcej odbiorców. Okazało się bowiem, że internauci szukają treści przede wszystkim użytecznych i wartościowych (źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport_Konsumpcja_tresci_online_20161.pdf), a takie mogą znajdować się nie tylko w największych serwisach. Skoro mniejsze witryny zyskały nowych odbiorców, postanowiły powalczyć także o reklamodawcę, proponując mu konkurencyjną cenę za umieszczanie przekazów reklamowych.

A jak można uzyskać najkorzystniejszą cenę za publikację? Tutaj pomóc nam może platforma content marketingowa, która ze względu na dużą liczbę zamówień u konkretnych, wydawców uzyskuje stawkę za publikację zazwyczaj niższą o 20% lub nawet o 50%, niż gdyby reklamodawca skontaktował się z takim serwisem bezpośrednio.

Jak linki z artykułów sponsorowanych poprawiają pozycje w Google?

Wielu reklamodawców nadal zastanawia się, czy linkowanie z artykułów sponsorowanych ma w ogóle sens i czy to wpływa na wyniki w wyszukiwarce Google. Takie wahanie powodowane jest głównie niewiedzą oraz brakiem sensownych testów. O pozytywnym wpływie takich linków wiedzą doskonale osoby zajmujące się pozycjonowaniem i właściciele serwisów, którzy korzystają z potencjału content marketingu od ostatnich lat. Oczywiście skuteczność takiego pozycjonowania zależy od wielu różnych czynników, z których w tym momencie skupmy się na:

  • aktualny profil linkowy strony internetowej, która jest pozycjonowana;
  • autorytet serwisu, z którego pozyskiwany jest link;
  • słowa kluczowe (tzw. anchor) umieszczane w pozyskiwanych linkach;
  • linki „dofollow” pozyskane z artykułów.

Warto pamiętać, że linkowanie powinno przypominać naturalny sposób linkowania przez internautów. Dlatego warto umieszczać w linkach artykułów sponsorowanych nie tylko słowa kluczowe, ale również brand (nazwę marki) oraz różnicować je anchorami generycznymi (tutaj, zobacz itp.), jak również linkując adresami url (np. www.domena.pl). Do tego dobrą praktyką jest publikacja przynajmniej części artykułów na portalach o tematyce nawiązującej do treści tekstu sponsorowanego.

Jak dobierać serwisy na platformie marketin9?

Platforma marketin9 jest intuicyjna i nie powinna sprawić większego problemu użytkownikom. Prowadzenie kampanii content marketingowej za jej pomocą staje się proste i efektywne. Przede wszystkim należy zajrzeć do panelu „Advertiser”, gdzie znajdują się oferty publikowania artykułów sponsorowanych w portalach internetowych. Należy podkreślić, że platforma marketin9 daje dostęp do kilku tysięcy serwisów z 11 krajów. Istotne jest także to, że przy każdym z tych serwisów pojawiają się parametry dostarczane z zewnętrznych programów SEO, takich jak Ahrefs czy MajesticSEO. Najważniejszymi szybkimi wyznacznikami autorytetu domeny są: Domain Rating (DR) i Trust Flow (TF). Warto zwracać uwagę na te wartości, ponieważ im są wyższe, tym większa szansa na to, że publikacja po czasie przełoży się na wzrost autorytetu reklamowanego serwisu i na wyższą pozycję w wynikach organicznych Google. Platforma marketin9 posiada wbudowane filtry pozwalające wyeliminować serwisy, które nie pasują do danej tematyki czy marki i pomagają skompletować listę stron internetowych pasujących do określonej kampanii content marketingowej. Takie wytypowanie ułatwia wybór serwisów, na których dany reklamodawca będzie publikował artykuły z linkami.

Często na tym etapie pojawia się jednak problem: Jak przygotować odpowiednią strategię linkowania i jak opracować harmonogram publikacji? W takiej sytuacji rozwiązaniem może być pomoc konsultantów z marketin9. Platforma zapewnia każdemu klientowi osobistego konsultanta, który podpowie, jak efektywnie korzystać z możliwości platformy, ale również jak przygotować całą kampanię content marketingową. Rozwiązanie znajdzie się nawet wówczas, gdy problemem jest brak autorów, którzy mogliby napisać tekst na dany temat. Platforma świadczy bowiem usługi z zakresu copywritingu, więc w przypadku braku czasu, pomysłów lub eksperta z danej dziedziny możemy spokojnie powierzyć stworzenie materiału natywnym content writerom z marketin9.

Oznacza to, że w jednym miejscu uzyskać można:

  • możliwość dodawania własnych artykułów lub zamawianie ich u copywriterów natywnych marketin9;
  • dostęp do kilku tysięcy serwisów internetowych w kilkunastu krajach;
  • możliwość szybkiego filtrowania serwisów po parametrach, kategoriach i tematyce;
  • wygodne i szybkie zamawianie publikacji artykułu;
  • monitorowanie statusu publikacji oraz kontrola nad wydawanym budżetem.

A jak w praktyce wygląda generowanie zysków dzięki współpracy z platformami dystrybuującymi treści? Zapraszam do zapoznania się z poniższym case study. 

Studium przypadku, czyli platforma marketin9 w praktyce

Aby zobrazować jakie efekty może przynieść regularna publikacja treści na dobrej jakości domenach opiszemy przykład klienta, który skorzystał z potencjału platformy marketin9.

Kto:

Firma działająca w branży ubezpieczeniowej w Wielkiej Brytanii. Branża ta należy do jednej z najdroższych, jeżeli chodzi o stawki PPC (pay per click) – $2-6 za kliknięcie. Jest także jedną z najbardziej konkurencyjnych pod względem SEO, co wynika z ogromnego rynku zbytu, rozwijających się trendów oraz konkurentów w postaci jednych z największych instytucji finansowych w Europie, walczących o mocno ograniczoną liczbę konwertujących fraz.

Problem do rozwiązania:

Dział marketingu ubezpieczyciela zgłosił się do platformy marketin9 z prośbą o pomoc przy ustaleniu i realizacji długoterminowego planu pozyskiwania linków oraz tworzenia treści, które zaowocują wzrostem pozycji na najważniejsze i jednocześnie mocno konwertujące frazy. Celem było zwiększenie ruchu z organicznych wyników wyszukiwarki, co w konsekwencji miało prowadzić do zwiększenia sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej. Do tej pory poprzez intensywne działania SEO, firmie udało się przedostać do wyników TOP10 w przypadku dwóch fraz, które nie zapewniały jednak efektywnej ilości konwersji. Pozycje fraz wraz z ruchem organicznym przed rozpoczęciem kampanii kształtowały się następująco:

Jakie działania podjęto?

Dzięki wsparciu platformy marketin9 w ciągu dwunastu miesięcy zostało zrealizowanych około 300 publikacji na stronach o bardzo wysokim autorytecie. Każdego miesiąca odnotowywany był wzrost nie tylko pozycji, ale również ruchu. Usługi docelowe skierowane były do sektora B2C, więc publikacje nie ograniczały się jedynie do reklamy usług ubezpieczyciela, a służyły przede wszystkim przekazaniu ciekawostek, najnowszych trendów branżowych, edukacji oraz porad dla użytkowników smartfonów, laptopów, tabletów oraz innego rodzaju najnowszych technologii. Dzięki temu możliwe było rozszerzenie tematyki domen, na których mogła odbywać się publikacja oraz trafienie do szerszego grona użytkownika poprzez nie tylko portale związane z technologią, ale również portale ogólnotematyczne, informacyjne oraz lokalne.

Rezultaty kampanii

Już na dwa miesiące po rozpoczęciu kampanii widoczna była poprawa sytuacji organicznej, co wraz z miesiącami szczytowymi w branży ecommerce zaowocowało znacznym wzrostem ruchu na podstronach rankujących na wyżej podanych frazach, a co za tym idzie zapytań oraz sprzedaży. Poniżej prezentujemy wykres kliknięć z wyników organicznych na podstronach jedynie związanych z tymi frazami – wykluczając inne kanały ruchu jak i stronę główną oraz podstrony, które nie były brane pod uwagę przy prowadzeniu kampanii i zdobywaniu linków

Szczyt ruchu i sprzedaży przypadł początkowo na okres świąteczny – grudzień/styczeń z powodu pierwszych wzrostów pozycji. Podsumowując kampanię po 12 miesiącach – ilość zapytań potroiła się względem niektórych miesięcy oraz osiągnięto 187% wzrost ruchu względem szczytu.

Najlepsze efekty osiągnęliśmy na trzech priorytetowych frazach mobile phone insurance, phone insurance i iphone insurance, które w znaczący sposób przyczyniły się do zwiększenia ruchu i sprzedaży mimo bardzo wysokiej trudności fraz. Poniżej przedstawiamy średnie pozycje oraz ilości wyświetleń i kliknięć miesiąc do miesiąca.

W wyniku ponadprzeciętnych rezultatów kampanii na koniec 2017 roku udało się uzyskać ROI na poziomie 255%. Tym samym firma zmniejszyła średni koszt pozyskania użytkownika na stronę jak i sprzedaży, oraz częściowo uniezależniła sprzedaż od inwestycji w PPC. Kolejnymi korzyściami jakie odnotowała firma jest zwiększony brand awareness marki, o której wzmianki pojawiały się w publikacjach przekładający się na zwiększony ruch na frazy brandowe oraz z bezpośrednich wejść na stronę, a oprócz tego bezpośrednie wejścia z linków zawartych w publikacjach.

Dodatkowe korzyści w postaci ruchu

Powyższy przykład kampanii content marketingowej potwierdza nie tylko korzyści pod względem SEO, ale również przy okazji fakt, że artykuły sponsorowane mogą również generować większy ruch do pozycjonowanej witryny. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy publikowana treść jest wartościowa i użyteczna, która rozwiązuje konkretne problemy przedstawicieli grupy docelowej i udziela odpowiedzi na ich pytania. Artykuł musi być obiektywny, bez nachalnych elementów reklamowych i posiadać naturalne brzmiące wezwanie do działania – wtedy staje się wiarygodny.

Warto pamiętać, że ludzie przeważnie doceniają możliwość pozyskiwania przydatnej wiedzy i lubią rozrywkę. Dlatego właśnie wartościowe dla odbiorców artykuły sponsorowane najczęściej generują także ruch do strony WWW reklamodawcy. Celem content marketingu jest tworzenie treści, które można udostępniać i które angażują odbiorców, a w rezultacie przekładają się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Realizujesz lub myślisz o realizacji działań content marketingowych?

Dzięki takim platformom, jak marketin9, przygotowywanie kampanii i harmonogramów publikacji stało się łatwiejsze. W dodatku publikacje są po prostu tańsze. Pozwalają szybko wyszukiwać najlepsze do danej kampanii serwisy internetowe z całego świata i kontrolować ich wiarygodność. Zdobycie dzięki niej dużej liczby linków jest łatwe – sztuką jest zadbanie, żeby były to linki z wartościowych serwisów. Jeśli chcesz, żeby Twój content marketing był efektywny i na najwyższym poziomie – sprawdź platformę marketin9.

Artykuł sponsorowany przez marketin9.

O autorze

Michał Łyko

Operations Manager w marketin9. Posiada doświadczenie w prowadzeniu kampanii link buildingowych i content marketingowych dla firm z pierwszych stron ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz