Cezary Lech

Jak podnieść klikalność (SERP CTR) wyników organicznych?

Jakiś czas temu opublikowaliśmy na Sprawnym Marketingu artykuł o klikalności linków a także o ruchu i jego domniemanym wpływie na pozycje stron w wynikach organicznych. W dzisiejszym wpisie rozszerzamy temat dzieląc się swoimi przemyśleniami w tym zakresie…

Wpływ tytułu strony na klikalność wyników wyszukiwań…

 

Do napisania tego artykułu zmotywowały mnie m.in. dwa poniższe wpisy umieszczone na zachodnich blogach:
Does Google Use Click-Thru Rate (CTR) in their Organic Listings too? – Sphinn…
Does your CTR influence your Google rankings ?

Pytanie stawiane w artykułach brzmi:

Czy CTR w wynikach organicznych ma wpływ na pozycję w Google ?

Obydwa teksty logicznie konstatują, iż:

Jeśli jeden, konkretny wynik wyszukiwań ma klikalność znacznie wyróżniającą się na tle innych linków (odchylenie od średniej klikalności na tej pozycji) to wydaje się logiczne, iż algorytm powinien przesunąć dany wynik na wyższą pozycję – „To co dobre dla użytkowników jest dobre także dla Google”.

Warto pamiętać że podobnie działa algorytm AdRank w przypadku reklam Google AdWords
Poniższe dwa obrazki dobrze wizualizują ideę zagadnienia:

 

Tak wygląda normalny rozkład kliknięć w Google:
Normalny rozkład kliknięć w Google

Tak natomiast może wyglądać odchylenie od standardowego rozkład kliknięć:
Zakłócony rozkład kliknięć w Google
Pozycja numer 6 notuje zdecydowane odchylenie.

Czy w związku z tym Google przesunie taką stronę na wyższą pozycję ?

Test…

Bazując na tych przypuszczeniach kilka miesięcy temu mocno zmodyfikowaliśmy znacznik „Title” i „Description” strony www.GoldPosition.pl znajdującej się w tym okresie w pierwszej dziesiątce pod słowem kluczowym „Pozycjonowanie„.

Title i opis zaindeksowany i wyświetlany przez większość Data Center od 25 Maja 2008 to:
Opis i tytuł GoldPosition.pl po 25 maja 2008
W tytule celowo umieszczono „call to action” – w formie „Kliknij Tutaj”. W opisie oraz w tytule umieszczono także małe formy graficzne których zadaniem było ściągnięcie wzroku użytkownika i sprowokowanie do kliknięcia.

Celem było między innymi zweryfikowanie możliwego wpływu wzmożonej ilości kliknięć na wzrost pozycji… Niestety sposób działania wyszukiwarki Google znacznie utrudnił wyciąganiecie jakichkolwiek sensownych wniosków… należy pamiętać że:

  • strony codziennie zmieniają pozycje
  • pozycje są różne w zależności od data center
  • w wynikach ukazują się różne ilości reklam (także wyróżnione reklamy AdWords)
  • użytkownicy przeglądają wyniki w różnych rozdzielczościach w związku z tym linia przełamania ciągle się przesuwa
  • mała próbka danych – niska dzienna ilość kliknięć np. z frazy: „pozycjonowanie”

Czy mimo braków dowodów warto skupiać się na CTR wyników organicznych ?

 

Naszym zdaniem zdecydowanie tak… poszlaki są bardzo mocne… w tym miejscu pojawia się kolejny, mocno na zachodzie lasowany temat ewentualnego wpływu czynnika „Bounce Rate” na wyniki wyszukiwań… Zachęcam do lektury poniższych tekstów:
How the bounce rate of your website can affect your Google ranking
Is Google REALLY using bounce rates as a ranking signal?

Tworząc Title i Description dla witryny warto pamiętać o tych samych elementach które wykorzystujemy w kampanii Google AdWords… Zauważcie jednak że w wynikach organicznych mamy znacznie więcej możliwości…

Jak wpływać na CTR wyników organicznych ?

 

Screeny pochodzą z artykułu: „Google Window Dressing” – Max Capener.

  • Wtyczka Skype zamieniająca ciąg cyfr numeru telefonu w graficzny klikalny link:

Wtyczka Skype w GoogleTechnika stosowana m.in. przez pierwszemiejsce.pl np. na frazę: „pozycjonowanie”

  • Stosuj małe formy graficzne… tzw. encje html, zarówno w title jak i description:

Encje html w title description

  • Pamiętaj że maksymalna długość opisu strony to 155 znaków…

Dlugosc opisu strony

  • Ograniczaj długość opisu do jednej linii jeśli chcesz sprawić wrażenie przestrzeni lub wyróżnić się poprzez bardzo krótki opis strony…

opis strony

  • Site Links – rozszerzone linki w oczywisty sposób radykalnie wpływają na CTR (Site links można otrzymać także na trudne komercyjne fraz jak np. „NLP”)

Site Links linki wyroznione

  • Stosouj konkrety w opsie (cena, obietnica, promocja) lub wezwanie do akcji…

call to actrion w opisie strony

W tym miejscu warto zapoznać się ze wpisem na oficjalnym blogu Google poruszający tematykę polepszania tytułu i opisu strony –
Improve snippets with a meta description makeover.

Inne linki i zbliżone tematy…

Warto także odnieść się do tekstu na który zwrócił uwagę Bluerank na temat klikalności wyników wyszukiwań. Dane prezentowane w artykule pochodzą z wyszukiwarki AOL i zostały sporządzone na podstawie 36,389,567 wyszukiwań i 19,434,540 kliknięć. Jest to także kolejny dowód potwierdzający „Google Golden Triangle„:

Odsyłam was także do postu opisującego jakiego typu dane Google zbiera o nas i naszych stronach: Google user data collection. Pod powyższym linkiem można także zobaczyć pełne zestawienie źródeł z których Google pobiera dane o swoich użytkownikach. Na oficjalnych stronach Google możemy się natomiast dowiedzieć więcej na temat architektury serwerowej na której Google przetrzymuje wspomniane petabajty danych… Big Table.

Aktualizacja: Klikalność (CTR) wpływa na pozycje w Bing

Podczas konferencji SMX Bing potwierdził, że bierze CTR (click through rate) pod uwagę ustalając ranking wyników. Według Steve’a Tullis’a jest to jeden z wielu czynników wpływających na pozycjonowanie w Bing, który może zadecydować o obniżeniu pozycji wyników o wyjątkowo małej klikalności.

Barry Schwartz z SearchEngineLand.com pisze:

I then submitted a follow up question:

Q) Do you use CTR as a factor? A) Google said it might be used for user behavior testing, but implied not in the ranking algo.

Bing said if things in the search results that do not get clicked on they will likely lower the ranking. So yes, Bing uses CTR in ranking algo.

Przypomnijmy, że znaczny wpływ na klikalność wyników wyszukiwania ma opis strony, który w przypadku wyszukiwarki Bing pobierany jest z jednego z 3 źródeł:

  • z metatagu „description”;
  • z treści strony (im wyżej początku kodu znajdzie się najważniejsza treść, tym lepiej);
  • z wpisu w katalogu dmoz.org.

Więcej informacji: Bing Uses Click Through Rate In Ranking Algorithm

 

Jakie są wasze doświadczenia ze zwiększaniem CTR w wynikach ?

czytaj także

Większość kont w Google Analytics jest źle skonfigurowanych – wywiad z Maciejem Lewińskim

Cezary Lech

O autorze

Cezary Lech

Współzałożyciel sprawny.marketing i obecnie Doradca Zarządu sprawny.marketing. Marketingiem internetowym zajmuje się od 2005 roku. Autor wielu a...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Tak w kwestii ilości znaków wyświetlanych z description w SERP-ach – ograniczenie to nie wynosi czasem 160 znaków?

  3. Jak sie ma zmiana title i descpritions do pozycji jak tak nagle zmienię, na te bardzo marketingowe? Ma ktoś jakieś doświadczenia?

  4. Dariusz Szpak(Starling)

    Sam robiłem badania dotyczące odpowiedniego dopasowania meta tag’ow pod względem CTR często wzrost kliknięć wynosił aż 25%

  5. Cezary Lech

    @Kapsel: 150 znaków to opis który na 100% będzie w 100% wyświetlony w wynikach wyszukiwań.

  6. Ja w tym zakresie również prowadziłem testy i wypadły one pozytywnie. Udało się zwiększyć klikalność o około 20-30%. Ciężko jednak było to dokładnie uchwycić w branży w której to wdrażałem ze względu na sezonowość.

  7. tatuaze-net-pl

    Zastosowałem na dwóch swoich stronach encje html w description (m.in. na stronie z linkiem powyżej). Niestety Google nie wyświetla ich i ignoruje je całkowicie. Strona kodowana jest w UTF-8. Ktoś ma jakiś pomysł, albo zna przyczynę nie wyświetlania tych encji? Czy znacie stronę, gdzie dostępny jest jakiś spis encji akceptowanych przez Google?

  8. Cezary Lech

    Google wyświetla tylko część Encji HTML…
    Trzeba testować.

  9. Od kiedy do kiedy prowadzone było badanie – test?

    „Mała próbka danych – niska dzienna ilość kliknięć np. z frazy: “pozycjonowanie”” To po co się pod to pozycjonować? ;D

  10. Czarna Magia !? Jak ponieść oglądalnośc mojej witryny. Jak zwiększyć ruch potencjalnych klientów. Uprzejmie czekam na propozycję , odpowiem na wszelki szczegóły i pytania

  11. Systemy nawadniające

    Poczytaj na optymalizacji. Tam jest wiele takich informacji.

  12. Ja tez gdy zmieniłem mata to CTR wi wzrosło o kilka procent.

  13. Heissner

    Zna ktoś jakiś złoty środek?

  14. Heissner

    Czy jest jakiś wyjątkowy sposób na poprawienie CTR?

  15. florida seo

    Teze na temat powiazania pozycji organicznych w zaleznosci od klikalnosci,czasu pobytu na stronie czyli bounce rate itd mialem i testowalem z powodzeniem dyskutujac to na PiO juz ze 4-5 lat temu. Mialem na to dowody i to w branzy „dla doroslych”. Wystarczylo zeby uzytkownicy wchodzili mi na strone nie jak zazwyczaj za pomoca wpisywania url ale z wyszukiwarki. Wpisujac wskazane przeze mnie haslo w wyszukiwarce, odnajdujac moja strone i wchodzac na nia. Z pozycji 2/3 strona doszedlem na numer 1 w przeciagu zaledwie 2 miesiecy na hasla takie jak „dziewczyny” „lesbijki” itp.
    Byla to i jest to nadal bardzo skuteczna metoda, zastepujaca poniekad BL, trzeba jednak miec spora baze wiernych uzytkownikow , ktorzy , zgodza sie i beda wchodzic z wyszukiwarki.Tak na marginesie do jej zastosowania zmusila mnie koniecznosc, po prostu o linki dla doroslych bylo wtedy dosc trudno, nie wiem jak jest teraz bo od paru lat nie jestem juz w tej branzy.
    pozdr

  16. Rafał Wachnik

    co do [title] to jeżeli już strona jest zaindeksowana na „stosownej” pozycji bym z pewnością nie zmieniał, a jak już, to po kolei, powoli, obserwując wyniki. Tak co by można było się cofnąć jeżeli eksperyment nie wypali.
    co do [description] no to tu, z tego co wiem, mamy pole do popisu, dokładnie 150 znaków do popisu – już sam fakt, przyjżenia się temu co tam mamy wiele wniesie do naszej świadomości ;)

  17. Szkolenia eventis.pl

    Myślę, że wystarczy spojrzeć na rozwój Google Dla Webmasterów – nie bez kozyry Google udostępnia narzędzia do śledzenia na jakie zwroty pokazuje się nasza strona, a od pewnego czasu jaka jest liczba wyświetleń, CTR i jak się ten CTR zmienia w czasie – w zależności od pozycji, którą strona zajmuje i w zależności od ewentualnych modyfikacji title i description.

    Udostępnienie takiego narzędzia jest jak wskazówka na co należy zwracać – Google mówi też "pracujcie nad CTR-em w wynikach organicznych – musimy zadowolić użytkowników i umocnić dzięki temu naszą pozycję – żaden użytkownik nie powinien opuścić SERP-u bez kliknięcia przynajmniej jednego linka – a najlepiej jak kliknie kilka;-)"

  18. Bardzo ciekawy artykuł.

  19. Jarek Jopek

    Testowałem te encje, ale nawet użyte w powyższym przykładzie były odrzucane przez google.

    " ♥: Interpunkcja – nietypowa interpunkcja."

    Jest na to jakiś "tajemny" patent

  20. Messner

    Florida seo. Całkowicie zgodzę się z Tobą.

  21. Naprawdę ciekawe zestawienie, ja używałem ☎ w meta description

  22. Borcejn

    Dobry artykuł, chociaż z tą „wolną przestrzenią” ciężko mi się zgodzić – mnie ona raczej odrzuca i w takie linki nie klikam.

  23. Marek Masalski

    Artykuł jest z 2009 – czy w 2015 jeszcze te encje działają? Warto z nich korzystać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz