Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

zmien nastawienie

Zmień nastawienie do SEO i zacznij zarabiać więcej

Jest pewien błąd, który powtarza wielu z nas. Traktując w ten sposób pozycjonowanie strony internetowej, robimy sobie krzywdę. Pokażę Ci, jak go uniknąć. Zanim przejdę jednak do bardziej szczegółowego wyjaśnienia tej kwestii, chcę Ci coś pokazać.

Jest spora szansa, że pozycjonowanie wymyślili Polacy. Wystarczy sprawdzić jak wygląda wyszukiwanie tej frazy. Po przetłumaczeniu wychodzi nam positioning. Zestawienie globalnych wyszukiwań, nie pozostawia złudzeń.

Ahrefs (narzędzie pomocne w optymalizacji, monitorowaniu) pokazuje, że frazę positioning globalnie wyszukuje się ok. 32 tysięcy razy w miesiącu.  image00

image02

Wąskie pozycjonowanie

Często jest tak, że jako agencja otrzymujemy zapytanie o pomoc w pozycjonowaniu. Klient wskazuje kilka fraz i mówi, że są one dla niego najważniejsze. Są to 2, 5 czy kilkanaście fraz. Dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie?

Żeby wyjaśnić ten problem prześledźmy, co może zrobić agencja, żeby wypozycjonować daną frazę jak najwyżej w wynikach wyszukiwania:

  •  zoptymalizować stronę docelową pod daną frazę. 

a) dodając nagłówek h1

b) dodając resztę nagłówków z frazami pomocniczymi (choć nie zawsze)

c) dodając ją w meta title

d) dodając kilkukrotnie w tekście

  • pozyskiwać linki do strony docelowej, często na tzw. anchor exact match – czyli na tę frazę

I to właściwie tyle. Często linki te pochodzą z zaplecza agencji SEO. Na początku współpracy linkują z nich do Twojej strony i dostajesz dużo mocy, lecąc w górę w wynikach. Od tej pory agencja nie musi już prawie nic robić, bo pozycje są stabilne i stosunkowo wysoko w wynikach.

Kolejną rzeczą jest to, że po zakończeniu współpracy, tracimy te linki i w konsekwencji spadamy w wynikach wyszukiwania. Oczywiście absolutnie nie twierdzę, że każda agencja zajmująca się pozycjonowaniem działa właśnie w tym modelu. Nie twierdzę również, że nie potrafi to przynosić pewnych efektów. Ponieważ są sytuacje, w których taki sposób ma swoje plusy.

Dlaczego nie warto tylko pozycjonować?

Spójrz na ten wykres. Jeśli tylko “pozycjonujesz” swoją witrynę, z ilu źródeł ruchu korzystasz?

image01

Z jednego…
Choć pozycjonowanie i SEO często używa się zamiennie, to według mnie, pozycjonowanie jest wąskim traktowaniem działań marketingu internetowego. SEO jest nieco szersze i jak sama nazwa wskazuje, jest optymalizacją pod wyszukiwarki (Search Engine Optimization)

Żeby uniknąć więc podstawowego błędu w pozycjonowaniu, traktuj SEO jako część działań, a nie osobną całość. To sprawi, że każde działanie będzie miało jeszcze większą siłę.

Wiele źródeł ruchu na Twojej stronie

Podejrzewam, że już teraz korzystasz z co najmniej kilku kanałów komunikacji i pozyskiwania klientów. Takie działania mają kilka podstawowych plusów:

  • Optymalizują koszty
  • Zwiększają zasięg
  • Dają bezpieczeństwo

Zmniejsz koszty

Nie ma potrzeby testowania, czy w przypadku branży odzieżowej lepiej sprawdzi się Instagram czy LinkedIn. Tak samo w przypadku branży IT.

Ale to tylko najbardziej oczywisty przykład. Do wyboru mamy zdecydowanie więcej możliwości.

Czy w Twoim przypadku sprawdzi się remarketing? Być może Twoi klienci już tego samego dnia podejmują decyzję zakupową. Śledzenie ich Twoją reklamą przez 30 (i więcej) kolejnych dni, będzie nie tylko nieskuteczne, ale i denerwujące. A może właśnie zakup następuje dopiero po kolejnej wizycie i remarketing będzie doskonale wspierał Twoją sprzedaż?

Ponadto, stworzenie jednego wpisu na bloga daje Ci od razu treść na Twojego bloga (co raczej oczywiste), do Twoich mediów społecznościowych czy reklam – możesz o tym również powiadomić subskrybentów Twojej listy mailingowej.

Traktując pozycjonowanie jako niezależne działania trudniej będzie to wszystko zespolić.

Zmniejszanie kosztów to również wiedza, gdzie warto inwestować pieniądze, a gdzie niekoniecznie . Widziałem nie raz, gdy ktoś kupował banner reklamowy na źle dobranym portalu. Po sprawdzeniu, co zyskaliśmy dzięki ściągnięciu takiego ruchu okazywało się, że wprawdzie przyszło 3000 użytkowników, ale 98% wyszła po 5 sekundach.

Nie warto płacić za nieskuteczną reklamę.

Zwiększasz zasięg

Ściągaj ruch z różnych źródeł, ponieważ Twoi klienci są w wielu miejscach. Twoim zadaniem jest odnaleźć te miejsca, w których się schowali.

Dodatkowo, gdy pozycjonujesz się tylko na kilka fraz, tracisz bardzo ważną i wartościową możliwość pozyskania ruchu – chodzi o długi ogon (long tail).

Jest to jeden ze sposobów dotarcia do osób, które szukają bardzo konkretnych rzeczy, a sprawdzić możesz to całkowicie za darmo. Znasz jakieś fajne narzędzia do tworzenia treści? Podziel się nimi w komentarzu!

Dobrze napisane, rozwiązujące realne problemy Twoich klientów, wpisy potrafią generować ruch, które następnie możesz przekuć na klientów.

Są tacy, którzy będą twierdzić, że Facebook nie sprzedaje. Osoby, które tak twierdzą mają częściowo rację. Większość mediów społecznościowych nie sprzedaje bezpośrednio, ale doskonale wspiera i prowadzi do dokonania transakcji.

Jak to się dzieje?

Jeśli w swoim Analyticsie masz już włączone enchanced e-commerce (a jeśli jeszcze nie masz tego zaimplementowanego, zrób to koniecznie!), to możesz zobaczyć wielokanałowe ścieżki sprzedaży. Być może w Twoim sklepie klient potrzebuje kilku wizyt na zrobienie zakupu?

Bardzo często Facebook może być łącznikiem między pierwszą wizytą, a tą która zamyka sprzedaż. Po jej odcięciu sprzedaż spada, mimo że… Facebook nie sprzedaje.

Z FB i GA związane są jeszcze inne problemy, ponieważ ten drugi nie zbiera zbyt precyzyjnie danych z tego pierwszego. Ale jeśli chcesz poznać sztuczkę, która będzie w stanie pokazać Ci bardziej prawdziwy obraz wybierz się tutaj

Bezpieczeństwo

Wyobraź sobie taki prosty przykład – ktoś rozpoczyna dopiero swoje kroki z marketingiem internetowym. Postanowił, że zacznie od działań na Facebooku.

Koszt stworzenia strony niemal zerowy, od razu można dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców.

Co się jednak stanie, jeśli z jakiś powodów dostanie bana na kilka dni? Dla młodej firmy, te kilka dni mogą zadecydować o być albo nie być.

Tak samo może być z Twoją stroną internetową. Jeżeli skupiasz się jedynie na wynikach organicznych (pozycjonowaniu w klasycznym rozumieniu), może stać się to samo. Niech trafi Ci się filtr lub ban. Twoje jedyne źródło ruchu nagle wysycha.

To nawet nie muszą być działania Googla. Wystarczy, że tworzysz nową stronę i ktoś “zapomni” zrobić przekierowania starych adresów na nowe. W kilka dni wypadasz z wyników organicznych. Myślisz, że to się nie dzieje? Uwierz mi, że nagminnie.

Jak więc traktować pozycjonowanie?

Optymalizacja pod wyszukiwarki działa najlepiej w połączeniu z innymi działaniami. Dobrze mieć to na uwadze szykując kampanię reklamową, ruszenie na nowy rynek, czy z nowym produktem lub po prostu w codziennych działaniach, które mają zwiększyć sprzedaż.

Czy udało mi się Ciebie przekonać, że pozycjonowanie warto traktować całościowo? Chętnie odpowiem na Twoje pytania lub komentarz pod tym postem. Być może czegoś nie wyjaśniłem wystarczająco dobrze? A może po prostu nie zgadzasz się z czymś? Daj znać.


 Share
sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Piotr Jurgielewicz

Project Manager w GoldPosition. Rozwiązuje problemy (głównie) e-commerców. Pomagając wybrać i wzmocnić najbardziej wartościowe źródła ruchu i sprzedaży w Internecie. Chętnie dzieli się wiedzą i swoimi pomysłami. Być może warto więc napisać do niego i po prostu zapytać? Prywatnie amator górskich ultramaratonów i słuchania książek podczas spacerów z piesełem.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Krzysiek

      Jak te wszystkie kroki mają się do stron „landing page” ? Posiadam stronę, która uważam jest zoptymalizowana jednak z ruchem jest różnie.

    • @Krzysiek

      Skoro Twój główny anchor to „Krzysiek” to proponuję dalej liczyć na gwiazdkę z nieba ;)

    • Mariusz

      Ja jestem trochę zielony w marketingu internetowym, ale chętnie bym zmodernizował swoją stronę, bo ostatnio szału w obrocie nie mam. Znacie jakąś ekipa, która się na tym zna? Bo na własną rękę to ja nic nie zdziałam.

    • Monika76

      W takim wypadku musisz najpierw najlepiej zrobić sobie listę czego oczekujesz od firmy, która ma się zając twoją stroną. Czy może powierzysz im coś więcej niz tylko redagowanie strony www. Czy zależy Ci na pozycjonowaniu, czego oczekujesz od osoby, która będzie się tym zajmować. Niestety faktem jest, że takich firm na rynku jest teraz mnóstwo i po prostu czasem można nie wybrać dobrze, dlatego jeśli byś powiedział coś więcej o swoich wymaganiach to będzie nam łatwiej coś Ci doradzić. Ja np. mam kilka firm i korzystam z nie jednej ekipy marketingowej więc JAKIEŚ doświadczenie w ich wyborze mam :)

    • Piotr

      Mariusz widzę, że nie tylko ja nie ogarniam tych nowych sposobów na reklamę w internecie. Wiesz jak wygooglujesz to firm od promowania w internecie jest mnóstwo, pytanie teraz którą wybrać. Ja się na jednej strasznie sparzyłem, bo mimo wysokich kosztów efekty były mizerne, nawet strony nie wypozycjonowali tak jak chciałem. Także raz była wtopa. Ale później z polecenia skontaktowałem się z firmą Wykreowani i tu już inna bajka. Bo wszystkie powierzone zadania zrealizowali, a dodatkowo oświecili mnie co robię źle. Także działania w internecie jak najbardziej tak, ale uważaj na ściemniaczy.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *