wirtualny-spacer

Wirtualny spacer Google Street View 360° – Jak wykorzystać do promocji firmy?

Wirtualny spacer Google Street View – czym jest, jakie korzyści niesie ze sobą oraz na co warto zwrócić uwagę, zlecając fotografowi jego wykonanie?

Trudno nie zauważyć ogromnego rozwoju technologii wirtualnej rzeczywistości –  szczególnie w ciągu ostatniego roku! Sprawdź, jakie możliwości stwarza i jak możesz ją wykorzystać

Wkraczamy do świata wirtualnej rzeczywistości!

Najwięksi giganci IT pompują w tę technologię ogromne pieniądze. Facebook już w roku 2014 kupił za około 2 mld dolarów firmę Oculus Rift, w tym roku do sprzedaży trafiła ich pierwsza konsumencka wersja najbardziej zaawansowanych technologicznie “okularów” wirtualnej rzeczywistości. Pierwszą partię urządzeń wykupiono w ciągu 14 minut. To nie jedyna firma, która chce wprowadzić do oferty urządzenie do zanurzenia się w wirtualnym świecie. Samsung nawiązał współpracę i wypuścił mobilny zestaw Gear VR z wsparciem Oculus –  przeznaczony dla ich flagowego smartfona. HTC we współpracy z Valve tworzą Vive. Google podczas tegorocznej konferencji IO 2016 zaprezentowało projekt Google Daydream. W sieci krążą plotki o tym, co pokaże nam Apple… Myślę, że prędzej czy później usłyszymy odpowiedź z tej firmy. VR było ważnym tematem podczas tegorocznych targów E3 w Los Angeles. Wsparcie wirtualnej rzeczywistości zapewnią wkrótce następne generacje konsol PlayStation VR, Xbox Scorpio oraz prawdopodobnie Nintendo.

Śmiesznym i jednocześnie dobitnym przykładem tego, że coraz więcej firm dostrzega potencjał wirtualnej rzeczywistości jest wprowadzenie przez Pornhub specjalnej kategorii filmów dla dorosłych –  VirtualReality.

Jak dziś wykorzystać zdjęcia 360° oraz wirtualną rzeczywistość?

Ogromny wpływ na rozwój wirtualnej rzeczywistości ma program Google Maps Street View, którego początki sięgają 2007 roku! Wtedy to pojawiły się pierwsze zdjęcia 360°, wykonane na ulicach pięciu amerykańskich miast. Polska dołączyła do programu w roku 2013 r.

Na tym etapie możliwe jest pokazanie również wnętrz firm! W tym celu Google stworzyło program zrzeszający fotografów, wykonujących wirtualne spacery w technologii Street View.

Jak działa wirtualny spacer Google Street View?

Wirtualny spacer to w rzeczywistości grupa pojedynczych zdjęć panoramicznych połączonych w jedną spójną całość. Fotograf wykonuje zdjęcia według specjalnych wytycznych –  tak, aby po połączeniu tworzyły one siatkę zdjęć. Następnie każde zdjęcie 360° jest odpowiednio naniesione na mapę – fotografie muszą względem siebie wskazywać takie same kierunki geograficzne. Podstawową zasadą jest odległość –  zdjęcia powinny być robione około 1-2 m od siebie (maksymalnie 5 m). Zdjęcia robimy “gęściej” w miejscach, na które chcemy zwrócić uwagę oglądającego. Poniżej widzicie siatkę zdjęć wykonanych w MaxRoyu:

siatka-wirtualny-spacer

Gdzie klient zobaczy wirtualny spacer Google StreetView?

Moim zdaniem największą zaletą usługi jest fakt, że zdjęcia są instalowane bezpośrednio w Mapach Google – jeśli jest taka możliwość, fotograf Google dodatkowo połączy je z istniejącymi zdjęciami ulic Street View. Google nie pobiera opłaty za utrzymywanie zdjęć na swoich serwerach, dlatego wirtualny spacer to jednorazowa inwestycja – opłacenie fotografa wykonującego zdjęcia. Prezentacja wnętrza działa zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych (również w aplikacji Google Maps), nie wymaga instalacji dodatkowych wtyczek.

 

Spacer można w bardzo prosty sposób osadzić na własnej stronie internetowej:

artykul

Co jeszcze możemy zrobić z wirtualnym spacerem? Możemy go nagrać i odtwarzać w dowolnym miejscu w formie filmu!

Jeśli potrzebujesz zdjęć do prowadzenia np. profilu na Facebooku, możesz wykonać zrzut ekranu w dowolnym miejscu prezentacji i przerobić na materiał reklamowy.

post-screen-fb

Czy wirtualny spacer można umieścić na Facebooku?

Facebook aktualnie nie oferuje własnego systemu wirtualnych spacerów z możliwością nawigacji między zdjęciami 360°. Aby to zrekompensować, część fotografów oferuje wykonanie dodatkowej aplikacji Facebook, która to już z łatwością pozwala umieścić w swoim okienku widok bezpośrednio z Google Maps Street View.

Wirtualny spacer na Facebooku

Z powodzeniem możemy również dzielić się filmami 360° zarówno na Facebooku (od września 2015 r.), jak i na YouTube (od marca 2015 r.) – dzięki czemu możemy wykonać pokaz zdjęć 360° w formie filmu (bez możliwości nawigacji miedzy zdjęciami).

WAŻNE: 9 czerwca 2016 r. Mark Zuckerberg na swoim profilu ogłosił wsparcie Facebooka dla zdjęć 360°, publikując kilka przykładów na swoim profilu!:

Wydaje się więc, że naturalnym następnym krokiem Facebooka będzie własny system pozwalający na “chodzenie” w wirtualnym świecie – tak, jak mamy teraz możliwość w Street View.

Dla kogo są zdjęcia 360°? Dla każdego!

Jeśli uważasz, że na wykonanie wirtualnej prezentacji “zasługują” tylko firmy typu business to client – szczególnie takie, gdzie wnętrze lokalu odgrywa kluczową rolę – jesteś w błędzie! Oczywiście są biznesy, gdzie prezentacja wnętrza ma bardzo duży wpływ na przyciągniecie klienta –  np. hotele, restauracje, siłownie, prywatne przedszkola. To nie znaczy jednak, że dla innych firm nie jest to ważne! Pokazanie wnętrza ma też aspekt wizerunkowo-psychologiczny.

Dobrym przykładem jest kancelaria prawna. Szukając prawnika, zależy nam szczególnie na jego wiedzy oraz doświadczeniu, jednak jeśli wejdziemy na jego stronę internetową lub znajdziemy go w Mapach Google, a następnie zobaczymy wnętrze kancelarii, nasze zaufanie wzrasta. Wizyta u prawnika raczej nie kojarzy się z czymś przyjemnym, jednak w ten sposób pomożemy klientowi przełamać pewne bariery psychiczne. Podobnym przykładem mogą być np. dentysta, psycholog, dietetyk, uczelnia wyższa.

Pewnego razu sam złapałem się na takim myśleniu, kiedy odezwał się do mnie ośrodek leczenia uzależnień. Przed wykonaniem sesji miałem pewnie skojarzenia i obawy dotyczące tego, co mogę zastać na miejscu do sfotografowania – białe ściany/kraty w oknach/pielęgniarki w kitlach medycznych? Chyba naoglądałem się za dużo filmów i spodziewałem się widoku szpitala rodem z filmu “Lot nad kukułczym gniazdem”.

Zamiast tego zobaczyłem ciepłe i przyjazne wnętrze, przepełnione rodzinną atmosferą. Pokoje były przytulne, a warunki lepsze niż… w niejednym hotelu! Goście mieli do dyspozycji saunę, jacuzzi, kino domowe, stół do bilardu, grill. Dodatkowo widziałem też profesjonalny sprzęt do leczenia – więc wiedziałem, że mam do czynienia z wysokiej jakości placówka medyczną, a nie szpitalem-więzieniem.

arkadia

Czy wykonanie zdjęć daje realne korzyści?

Wykonanie zdjęć w technologii 360° ma oczywiście aspekt wizerunkowy, tym bardziej, jeśli w naszej okolicy jest jeszcze mało firm, które sięgnęły po tego typu rozwiązania. Natomiast przejdźmy do konkretów –  czy wykonanie zdjęć zwiększy zainteresowanie naszą ofertą?

Oto statystyki z badania przeprowadzonego przez niezależną firmę w lipcu 2015 roku:

Zapraszam też do zapoznania się z trzema ciekawymi przypadkami wykorzystania wirtualnych spacerów:

Polecam też nieco starszy artykuł o wykorzystaniu Zdjęć Firmowych Google (stara nazwa projektu) w branży hotelarskiej – artykuł w języku angielskim.

*projekt zmieniał swoją nazwę kilkukrotnie Zdjęcia Firmowe Google – Google Business View – aktualnie Google Street View

Czy wszyscy fotografowie wykonują zdjęcia tej samej jakości?

To wyjątkowo ważny i jednocześnie bardzo rzadko poruszany temat. Fotografowie posługują się różnymi aparatami oraz inaczej wywołują zdjęcia, dlatego efekty znacznie się od siebie różnią.

Wszystkich certyfikowanych fotografów Google znajdziemy na stronie projektu. Jest tam lista z numerami kontaktowymi oraz podziałem na województwa. Nie oznacza to jednak, że w danym województwie mamy do wyboru ograniczoną liczbę fotografów, każdy z nas może wykonywać zdjęcia na terenie całego kraju i nie tylko.

Często spotykam się z telefonami, z których jasno mogę wywnioskować, że dana osoba dzwoniła do wszystkich z tej listy po kolei, pytając tylko o to, ile u konkretnego fotografa kosztuje wykonanie X ilości zdjęć 360°. Oczywiście jeśli szukamy najtańszej oferty, to jest to jakieś rozwiązanie. Natomiast jeżeli zależy nam na jakości zdjęć, to powinniśmy zwrócić uwagę na portfolio fotografa i zobaczyć, jak wyglądają jego inne realizacje.

Przykładów nie trzeba szukać daleko – sam łapię się za głowę, kiedy oglądam swoje stare realizacje!

  • Prezentacja z grudnia 2013 – wykonana na półautomatycznych ustawieniach aparatu zalecanych przez Google oraz z wykorzystaniem Edytora Panoram Google, który połączył zdjęcia panoramiczne – jego wadą jest przyciemnianie jasnych obszarów ścian, przez co wyglądają tak, jakby były brudne.

  • Prezentacja wykonana w lipcu 2015 – aparat w trybie manualnym, a zdjęcia złączone w technologii prestich, czyli za pomocą innego oprogramowania niż Edytor Google.

Ile kosztuje oraz jak długo trwa wykonanie prezentacji Google Street View?

Jak już wspomniałem, wszystkich fotografów Google znajdziecie na stronie projektu. Klikając w nazwisko fotografa wejdziecie na jego własną stronę internetową.

Google nie zatrudnia fotografów, jedynie udostępnia nam swój system, dlatego też cena usługi jest zależna tylko i wyłącznie od fotografa. Można się spotkać z bardzo dużą rozbieżnością cenową –nie zawsze oznaczającą lepszą/gorszą jakość zdjęć. Niektórzy fotografowie umieszczają cennik na swojej stronie (tak jak ja www.fotopro360.pl), inni wysyłają mailowo lub prezentują dopiero w trakcie spotkania z Klientem.

Dla większości fotografów podczas wyceny projektu najważniejsza jest ilość zdjęć panoramicznych, z których składa się wspomniana wcześniej siatka zdjęć.

Ilość zdjęć mnożymy razy cenę jednego zdjęcia. Zwykle im większa ilość zdjęć w projekcie, tym mniejsza cena za jedno zdjęcie.

Sesja zdjęciowa zajmuje zwykle od 1 do 2-3 godzin przy średniej wielkości projektach (około 20-30 panoram). Szybciej wykonuje się zdjęcia, jeśli obiekt jest nieczynny – kiedy ludzie nie wchodzą w kadr. Można wykonywać zdjęcia z ludźmi, jednak, jeśli nie mamy ich pisemnej zgody, to fotograf będzie musiał zamazać twarze.

Co, jeśli nie chcemy umieszczać zdjęć w Mapach Google, ale chcemy pokazać wnętrze w 360°?

Zdarzają się przypadki, kiedy właściciel obiektu chce wykonać zdjęcia 360°, ale nie chce, by były ogólnie dostępne w Mapach Google. Takim przykładem są np. mieszkania na sprzedaż. W takim wypadku polecam umieszczenie zdjęć w darmowym systemie round.me:

Pojedyncze zdjęcia panoramiczne (bez opcji nawigacji jak w spacerze) możemy też wrzucać do Google Photos i udostępniać je tylko wybranym osobom.

Jeśli zastanawiasz się nad wykonaniem wirtualnego spaceru, mam nadzieje, że ten artykuł pomógł Ci podjąć odpowiednią decyzję, a jeśli masz jakieś pytania – zajrzyj na moją stronę internetową i skontaktuj się ze mną!

Czy tak będzie wyglądać nasza przyszłość?

mark-zuckerberg-vr

Mark Zuckerberg / źródło: Facebook

Zobacz też Video omawiające, czym jest Wirtualny Spacer:


 Share

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Paweł Tomalka

Właściciel firmy fotopro360.pl oraz marki zobaczsmak.pl Certyfikowany Fotograf Google StreetView, wykonuje wirtualne spacery, zdjęcia wnętrz oraz filmy reklamowe. Łączy piękno fotografii z nowoczesnym zastosowaniem. Od 2014 roku specjalizuje się w reklamie restauracji, filmowaniu oraz fotografii potraw. Stale rozwija swoje projekty oraz chętnie wprowadza w nich nowe rozwiązania.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Radosław Sobik

      Świetny artykuł. Jakość ma znaczenie.

    • Radosław Sobik

      Świetny artykuł. Jakość ma znaczenie. W projekcie bardzo dużo fotografów bez doświadczenia w wykonywaniu wirtualnych spacerów. Różnicę łatwo zauważyć.

    • Mateusz Dela

      Super artykuł :-)

      PS. Czarek ma brata bliźniaka w biurze MaxRoy, czy rozdwaja się :) ?

      • Katarzyna Granops-Szkoda

        Nasz CEO w biurze jest wszędzie ;)

    • Paweł Zieliński

      Ciekawa koncepcja ;) Moim zdaniem w takich sytuacjach warto powierzać wszystko profesionalistom

    • Krzysiek

      Sorry, ale moim zdaniem taki spacer nie zachęca do odwiedzenia Waszego biura. Wszyscy siedzą jak w szkole, na biurkach tylko komputer i kubek, mała przestrzeń dla pracownika… Myślałem, że macie jakieś bardziej zwariowane biuro ;)

    • Witam, mam pytanie dot. tych badań z 2015, z których prezentuje Pan 4 slajdy. Co to za firma przeprowadziła te badania? Można coś więcej na ten temat?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *