Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

raport-internet-standard

Raport 2k10: największe polskie agencje SEM/SEO [aktualizacja]

ranking firm sem/seo

[sprostowanie: firma Sunrise System poinformowała nas, że jej faktyczne przychody za 2009 rok przekroczyły 9 mln 151 tys. PLN, a nie 5 mln 300 tys., jak podaje raport Internet 2k10. ]

Internet Standard opublikował dzisiaj liczący przeszło 320 stron Raport 2k10, przedstawiający biznesową panoramę polskiego internetu. Ciekawym i ważnym (także w sensie objętości) elementem tego raportu jest ranking największych polskich firm internetowych, w tym – agencji SEM/SEO. Przyjrzyjmy mu się.

Jak widać powyżej, pierwsze miejsce w rankingu ułożonym wg wartości przychodów zajmuje Performance Media, na której konta (w uproszczeniu) wpłynęło w 2009 roku 16 mln 300 tys. złotych. Ile z tej kwoty zostało w firmie w postaci zysku netto, nie wiadomo – w 2008 było to 677 tys. złotych (co – wziąwszy przychody z 2008 roku marżę netto* na poziomie 4,7%) Na uwagę zasługują też wyniki poznańskiej agencji Sunrise System – choć w rankingu przychodów jest dopiero 5., to w rankingu zysku netto – pierwsza, z wynikiem za 2008 sięgającym 1,5 mln złotych (marża netto* 30,1%). W drugą stronę zaskakuje wynik Ataxo – w 2008 ponieśli stratę w wysokości przeszło 2,3 mln złotych.

Skąd wzięły się dane do rankingu? Dostarczyła je wywiadownia gospodarcza Infoveriti, ponadto redakcja InternetStandard wysłała do agencji ankiety, w których pytała o najważniejsze dane z raportu finansowego. Zebrane w ten sposób dane zostały – jak relacjonuje Internet Standard w tekście raportu – uzupełnione informacjami zebranymi w toku desktop researchu, a więc z ogólnodostępnych źródeł, przede wszystkim artykułów prasowych. Zebrano także niejawne informacje od „ekspertów, analityków i przedstawicieli branży”. Na tej podstawie redakcja IS opracowała własne szacunki dla firm, które nie odpowiedziały na ankietę.

Akcentowanie w rankingu wartości przychodów (zamiast zysku) jest zrozumiałe, choćby dlatego, że dane o przychodach są łatwiej dostępne, mówią też o skali biznesu poszczególnych podmiotów. Warto jednak zwrócić uwagę na ograniczenia takiego podejścia przy badaniu firm z branży SEM. Spora część firm z rankingu to firmy koncentrujące się na obsłudze kampanii linków sponsorowanych (PPC). Wśród nich z kolei większość rozlicza klientów w modelu „jedna faktura”, tj. agencja najpierw ponosi koszty klików na rzecz Google, a potem refakturuje je klientowi i dolicza marżę. Przychody takich agencji są więc „rozdmuchiwane” przez koszty klików, w których przekazywaniu do Google agencje tylko pośredniczą. Trudno porównywać wyniki takich agencji z agencjami, które wystawiają klientom faktury wyłącznie za obsługę kampanii, za „media” (kliki) natomiast płaci Googlowi sam klient.

Tutaj możesz pobrać pełny tekst Raportu 2k10 (zip->pdf, 26MB->33MB).

* nie jest to marża netto w ścisłym znaczeniu, a tylko zysk netto pokazany jako procent przychodów za dany rok.

[aktualizacja: warto zwrócić uwagę na nadzwyczajną dynamikę przyrostu przychodów poznańskiej agencji Sunrise System – ich przychody wzrosły, liczone rok do roku, wzrosły o ok. 100%. Taka dynamika jest niezwykła nie tylko w branży SEM, ale też w branży internetowej w ogóle.]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Bazowanie na przychodach, jak najbardziej nie ma sensu, ponieważ firmy Internetowe mogą dokonywać usługi barterowej (wymiana usługi reklamowej) w prosty sposób manipolując przychodami, w taki sposób powstała słynna bańka internetowa z 2000 roku :)

    10 portali wymieni się usługą wzajemnej reklamy i mamy milionowe przychody a zyski ? czy może straty ? :)

    W branży PPC, przychody mogą być duże, ale koszty mogą stanowić nawet 95% więc te miliony, w porównaniu do setek tysięcy z samego SEO mogą okazać się podobną skalą biznesu pod względem zysków po opodatkowaniu.

  • Tomasz Frontczak

    W rachunku zysków i strat za 2009, przesłanych do nas przez Sunrise System, pozycja zysk netto wynosi: 3 610 693,91 PLN. Taki wynik netto plasuję tę firmę na pierwszym miejscu rankingu agencji SEM.

    • konta bankowe

      przeczytaj najpiewr artykul – ranking jest układany wg. przychodow a nie zysku wiec sunrise jest 4. Jest tez o tym, ze sunrise ma najwieksze zyski.

  • Sunrise to głównie SEO, na PPC nie ma takich zysków :)

    Sunrise System, długo pracowało na taką pozycje, mają dużo klientów (małych) i to daje im siłe.

    Umowy mają podpisywane na 2-3 lata, więc na kryzysie nie stracili jeszcze dzisiaj, ale kiedyś te umowy wygasną…

  • Damian Kowalczyk

    Problem z rankingami, a dokładnie metodologią ich prowadzenia jest znany nie od dzisiaj. Uważam, że poza aspektem finansowym, który jest jak najbardziej ważny, powinien mieć znacznie również poziom zadowolenia z usługi Klienta, a tego w tym konkretnie raporcie nie znalazłem…

  • Cezary Lech

    Bluerank jest kolejną agencją po Sunrise System domagającą się sprostowań: http://bluerank.blogspot.com/2010/07/raport-inter

    Zastanawiam się kto odpowiadał za ten dział w raporcie skoro tyle agencji zgłasza jakieś wątpliwości. MaxROY.com tez brał udział w badaniu a nie został nawet uwzględniony w rankingu.

  • Jankowski

    Prośba o sprostowanie Blueranków jest bezzasadna – domagają się doliczenia do swoich obrotów kwot z budżetów AdWords. Tymczasem np.: firma która ich wyprzedziła ma przychody w 95% wynikające SEO a 5% to prowizje z Adwordsów a nie ich całkowite kwoty.

    Obrót to jest to co składają w KRS w raporcie a nie to co sobie zarząd "wyduma" by poprawić własne samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *