Jak zaprojektować kurs online oceniany na 4.85/5?

Myślisz o tym, żeby prowadzić własny kurs online, ale nie wiesz, co zrobić, żeby naprawdę znalazł on wielu odbiorców? W tym artykule znajdziesz 7 pytań, na które musisz odpowiedzieć, zanim zaczniesz produkcję i promocję kursu.

Moda na kursy internetowe trwa w najlepsze. Z pewnym opóźnieniem przypłynęła do Polski zza oceanu i w ciągu najbliższych lat możemy spodziewać się wysypu tego typu form szkolenia. Powodem są oczywiście pieniądze. Mityczne 6-cyfrowe przychody z kursów nie są już tylko domeną autorów anglojęzycznych. Polacy także powoli chwalą się podobnymi wynikami. Z drugiej strony coraz więcej marketerów jest zainteresowanych tym formatem w celu generowania leadów.

W sieci znajdziesz mnóstwo wiedzy dotyczącej „tips & tricks” sprzedaży kursów, ale za mało osób uczy tego, jak je w ogóle projektować. Jak stworzyć kurs, który będzie doskonałym doświadczeniem edukacyjnym, a nie wydmuszką? W tym artykule przeprowadzę Cię przez 7 kroków projektowania kursu charakteryzującego się bardzo dobrą oceną uczestników. Wskazówki opieram przede wszystkim na moim własnym kursie internetowym „Live streaming: from beginner to pro”, który w momencie publikacji tego artykułu doczekał się drugiej edycji. Pierwsza przyciągnęła ponad 180 osób, a średnia ocena 4,85/5 plasuje ten kurs w gronie 10% najlepiej ocenianych na platformie Udemy.

Czym jest kurs online i z jakich etapów składa się jego tworzenie?

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących projektowania kursu, w skrócie wyjaśnię, czym są kursy online oraz jak wygląda proces ich tworzenia. Obraz z lotu ptaka uświadomi Ci, jak czasochłonnym i złożonym projektem jest kurs, i w efekcie zrozumiesz, dlaczego etap projektowania jest kluczowy dla powodzenia Twojego kursu.

Kurs online to intensywne doświadczenie edukacyjne, które ma na celu pomoc w zdobyciu konkretnej umiejętności lub nowej wiedzy. W przeciwieństwie do artykułów, webinarów czy też pojedynczych tutoriali – kursy online poruszają dane zagadnienie od A do Z, są zdecydowanie bardziej złożone. Przykład: „Kompletny przewodnik po Facebook Ads 2017”. Kursy online najczęściej opierają się na serii kilkuminutowych lekcji wideo (tzw. pigułek wiedzy) i sumarycznie obejmują kilka godzin contentu. Najlepsze kursy mają również mechanizmy sprawdzania wiedzy oraz interakcje z prowadzącymi i innymi uczestnikami. Autorzy najwyżej ocenianych kursów poświęcają dziesiątki, a nawet setki godzin na ich tworzenie i prowadzenie.

Tworzenie wysokiej klasy kursu online to złożony i czasochłonny proces składający się z kilku etapów. Są to:

  • projektowanie kursu,
  • pisanie scenariuszy,
  • produkcja contentu,
  • wdrożenie platformy

O każdym z tych punktów można napisać osobny artykuł, skupię się na etapie, który jest najważniejszy, a często traktuje się go po macoszemu, czyli na projektowaniu. Dobry projekt (zwany także często outlinem lub canvasem) pomoże Ci uporządkować pomysły oraz stanie się Twoją „gwiazdą polarną” w niełatwej podróży, jaką będzie pisanie scenariuszy i produkcja contentu.

PORADA

Projektowanie kursu to udzielenie odpowiedzi na 7 pytań, które powinny składać się w spójną, atrakcyjną i wykonalną (!) koncepcję. Gdy to zrobisz, otrzymasz wytyczne do pisania scenariusza oraz gotowy materiał na landing page zachęcający do zapisów na kurs.

1.    Jaka jest misja kursu?

Misja kursu to opis wartości, jaką oferujesz, w jednym prostym zdaniu. Poprawnie sformułowana misja będzie inspirować Cię do pracy oraz pomoże skoncentrować się na meritum sprawy bez uciekania w wątki poboczne. Możesz skorzystać z formatki: „Mój kurs internetowy [tytuł] pomaga [komu] w [osiągnięciu jakiego rezultatu / zrobieniu czego]?”.

PRZYKŁAD

Mój kurs internetowy „Live streaming w content marketingu i edukacji” pomaga content marketerom oraz autorom kursów uczyć lepiej poprzez formaty oparte na live streamingu.

2.    Jaka metoda nauczania będzie skuteczna?

Kursy online są najczęściej kojarzone z kursami opartymi tylko, lub w ogromnej większości, na materiałach wideo dostępnych za opłatą. Jest to format znany z platform takich jak Udemy, Lynda czy CreativeLIVE. Paleta formatów kursów online jest jednak zdecydowanie bogatsza – istnieją nowe, interaktywne formaty! Warto je poznać i wybrać taki, który będzie skuteczny w uczeniu Twojej tematyki, oraz taki, na którego realizację znajdziesz czas.

Content-based learning

Uczestnik ogląda serię lekcji przygotowanych wcześniej przez Ciebie w dogodnym dla siebie terminie i bez presji czasu. Najczęściej w formie nagrań wideo odnoszących się do konkretnego zagadnienia. Składa się to na kilkanaście modułów zawierających kilkadziesiąt „pigułek wiedzy”. Lekcje mają postać specjalnie przygotowanych nagrań – w studiu lub bardziej chałupniczo (w biurze/domu). Interakcje z prowadzącym są minimalne, zazwyczaj ograniczają się do możliwości zadania pytania na forum lub w specjalnie stworzonej na cele kursu grupie facebookowej. Taki format jest skuteczny np. w uczeniu ludzi obsługi sprzętu i oprogramowania.

PRZYKŁAD

Kursy na platformie Lynda.com, kupionej w 2015 przez LinkedIn za 1,5 mld dolarów, są wzorcowym przykładem kursów prowadzonych w formie content-based learning.

kursy na platformie lynda.com

Project-based learning

Uczestnik uczy się nie przez oglądanie wideo, ale przez robienie projektów (learning by doing). Jego zadaniem jest wykonanie serii projektów z osobistą pomocą prowadzących kurs (mentorów). Interakcje z prowadzącymi i innymi uczestnikami są bardzo duże i bazują na wideokonferencjach 1:1. Taki format jest skuteczny w kursach mających na celu szybkie przygotowanie do pracy w zawodzie, np. programisty. Jego odpowiednikiem są studia podyplomowe lub szkoły zawodowe.

PRZYKŁAD

Uczenie się poprzez realizację projektów z sukcesem wdraża Kodilla.com, organizująca internetowe kursy programistyczne (tzw. bootcampy).

zostan programistą

Problem-based learning

Uczestnik współpracuje w grupie nad rozwiązaniem problemów, które nie mają oczywistych rozwiązań i wymagają od niego pracy zespołowej oraz samodzielnego poszukiwania materiałów. Tego typu metoda jest stosowana przede wszystkim w uczeniu medycyny oraz biznesu na poziomie MBA.

PRZYKŁAD

Szczególną odmianą problem-based learning jest case-based learning, czyli uczenie się poprzez rozwiązywanie case studies. Liderem nauczania w ten sposób jest Harvard, a ich kursy online znajdziesz na platformie HBX.

Wybierając format, warto zwrócić uwagę, że im bardziej interaktywny kurs, tym większa jego wartość dla uczestnika i wyższa cena. Kursy oparte tylko na contencie rzadko kosztują więcej niż kilkaset złotych. Interaktywne formaty sięgają kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Bądź jednak świadom nakładów czasowych. Formaty interaktywne wymagają od Ciebie praktycznie 100% zaangażowania w czasie trwania kursu lub zbudowania zespołu, który musisz dobrze wynagrodzić.

3.    Dla kogo (nie) jest ten kurs?

Częstym błędem popełnianym przez autorów jest sformułowanie „ten kurs jest dla wszystkich”. Jeśli masz problem z jasnym zdefiniowaniem grupy decelowej, zrób ćwiczenie polegające na wypisaniu cech osób, które z kursu nie skorzystają. Umieść tę informację na landing page’u i dzięki temu unikniesz zapisów osób, których poziom nie odpowiada poziomowi kursu, przez co na pewno nie będą zadowolone. Uważaj na to, ponieważ osoby, których poziom wiedzy lub oczekiwania nie pasują do założeń kursu, wystawią Ci niską recenzję lub poproszą o zwrot pieniędzy.

PRZYKŁAD

W pierwszej edycji mojego kursu o live streamingu popełniłem błąd, nie pisząc jasno, do kogo ten kurs nie jest kierowany. Jedna z osób wystawiła mi słabą ocenę, ponieważ spodziewała się kursu na niższym poziomie technicznym.

4.    Jakie problemy rozwiązuje kurs?

Kursy online są cenionym źródłem wiedzy, ponieważ oferują praktyczną wiedzę, która odpowiada na konkretne problemy w pracy. Twój kurs musi oferować rozwiązanie problemów, ponieważ tylko wtedy uczestnicy będą skłonni za niego zapłacić. W lewej kolumnie tabeli wypisz, jakie problemy związane z tematyką kursu napotykają osoby z Twojej grupy docelowej. W prawej umieść rozwiązania, jakie oferujesz. Będzie to doskonały materiał na landing page, w sekcji zatytułowanej „Dlaczego warto wziąć udział w tym kursie?”.

PRZYKŁAD

Jeśli jesteś producentem specjalistycznego sprzętu lub oprogramowania, możesz stworzyć kurs internetowy pomagający Twoim klientom go obsługiwać.

5.    Czego konkretnie nauczysz?

Wiedząc już, jaka jest misja kursu, do kogo jest kierowany oraz jakie problemy rozwiązuje, możesz wypisać cele dydaktyczne. Must-have każdego nauczyciela – nie tylko kursów online, ale także wszelkiego rodzaju szkoleń. Cele dydaktyczne piszemy, korzystając z formułki: „Po zakończeniu kursu [kto?] [co potrafi?] [z jakim rezultatem?]”. Twój kurs powinien zawierać 5-10 konkretnych celów, którym poświęcisz scenariusz.

PRZYKŁAD

Po zakończeniu kursu uczestnik potrafi zrobić kampanię reklamową charakteryzującą się wysokim CTR, wykorzystując narzędzie Facebook Business Manager.

PORADA

Świetną książką, która pomoże Ci projektować poprawne cele dydaktyczne, jest „Design for how people learn”.

design for how people learn

6.    Jak wypromujesz kurs?

Jeśli Twój kurs internetowy jest kursem płatnym, to istnieją pewne zasady, których musisz się trzymać, żeby go sprzedać. Jest to temat zasługujący na osobny artykuł, ale tworząc outline kursu, musisz określić jego cenę oraz działania, jakie podejmiesz w celu promocji kursu zarówno po starcie, jak i przed nim. Spisanie i umieszczenie tych informacji w jednym dokumencie ma ważny aspekt psychologiczny – poczujesz odpowiedzialność za realizację tych działań i trudniej będzie Ci znaleźć wymówki. Najczęstszą formą promocji kursów jest regularne prowadzenie bloga, tworzenie i animacja grupy na Facebooku, budowanie listy mailingowej poprzez gratisy (tzw. lead magnet) oraz webinary. Z naciskiem na słowo „regularne” :)

PORADA

Na szczególną uwagę zasługują webinary, które są sprawdzoną i bardzo skuteczną formą promocji kursów. Zdaniem niektórych autorów, takich jak Mariah Coz z Femtrepreneur, nawet 30-40% uczestników webinarów konwertuje na klientów kursu! Dla porównania konwersja e-mail marketingu rzadko przekracza 2-3%, a postów w social mediach – 1%. Jeśli nie robisz webinarów, dużo tracisz. 

7.    Jakie lekcje i w jakiej formie będzie zawierać kurs?

Last but not least: Twoim zadaniem jest wypełnienie tabeli, która zawiera listę konkretnych modułów, a w nich konkretnych tematów na lekcje zawarte w kursie. Każda lekcja powinna mieć określony format (film, artykuł, projekt do zrobienia, live/webinar, konsultacja 1:1 itd.). Warto oszacować czas trwania każdej lekcji dla ograniczenia własnych zapędów w kierunku mówienia za dużo (z pewnością na to trafisz w trakcie pisania scenariusza). Warto też wypisać trzy rzeczy, które chcesz, żeby uczestnik zapamiętał z każdej lekcji. Zadbaj o to, żeby te treści na pewno znalazły się w kursie, i to nie raz.

PORADA

Przygotowałem dla Ciebie specjalny szablon, za pomocą którego możesz zaprojektować swój własny kurs. Znajdziesz go na stronie: www.bit.ly/deeperdive-canvas


 Share

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Bartłomiej Rycharski

Entuzjasta edukacji online i założyciel firmy DeeperDive (www.deeperdive.co) specjalizującej się w projektowaniu i produkcji platform z wysokiej jakości kursami internetowymi. Autor jednego z najlepiej ocenianych kursów na platformie Udemy („Live streaming: from beginner to pro”). Współtwórca nowej platformy edukacyjnej kierowanej do lekarzy POZ i pacjentów (www.icodalej.pl).


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *