Jak promować firmę na LinkedInie

Jak promować firmę na LinkedInie?

Jeszcze nie tak dawno temu LinkedIn był socialmediową Śpiącą Królewną, która czekała na pocałunek prawdziwej miłości. Na szczęście pojawił się zacny książę w postaci Microsoftu, który wyłożył ponad 26 miliardów dolarów na bajkowy stół, obudził śpiącą, profesjonalną piękność i stworzył z niej prawdziwą gwiazdę.

Dziś serwis ma ponad 530 mln użytkowników na całym świecie i stale rośnie, dołączając z przytupem do Facebooka, Instagrama i YouTube’a, z którymi tworzy teraz Wielką Czwórkę social mediów. Niestety w porównaniu do kont osobowych wciąż stosunkowo niewiele tworzonych jest na LinkedInie profili firmowych. Szkoda, bo profesjonalnie zbudowany i systematycznie prowadzony company page może stać się świetną alternatywą dla facebookowego fanpage’a.

Co, po co i dla kogo

Na LinkedInie funkcjonuje obecnie 19 mln profili firmowych.

Company page stanowi niesamowitą przestrzeń do promocji biznesu na LinkedInie. Za jego pośrednictwem można:

  • budować świadomość marki,
  • ugruntować pozycję organizacji jako lidera w branży,
  • angażować swoich pracowników i wzmacniać wizerunek pracodawcy z wyboru,
  • dzielić się angażującą treścią,
  • zdobywać wysokiej jakości leady.

W przeciwieństwie do facebookowego fanpage’a odbiorcy nie mogą stać się fanami marki na LinkedInie, lecz jedynie jej obserwatorami, klikając przycisk „Follow” tuż obok zdjęcia profilowego, które zwyczajowo stanowi logo firmy. Nie wiąże się to jednak z żadnymi ograniczeniami w komunikacji. Każdy obserwator marki może na bieżąco śledzić firmową komunikację, lajkować ją, komentować oraz udostępniać.

Company page w swojej podstawowej wersji składać się może z maksymalnie dziesięciu showcase pages (w utworzeniu nadprogramowej liczby pomóc może support LinkedIna). Showcase page to po prostu zakładka na stronie firmowej, która ma odrębny licznik obserwujących. Za jej pośrednictwem można prezentować:

  • określone linie biznesowe,
  • produkty,
  • marki,
  • podejmowane w firmie inicjatywy.

Przykładowo: koncern samochodowy może utworzyć showcase page z wyprzedażą konkretnego rocznika, agencja interaktywna ukazywać różne gałęzie swojej działalności (social media, SEM, SEO itd.), a NGO uczynić z niej miejsce relacji z przeprowadzanych przez siebie akcji charytatywnych.

Należy przy tym pamiętać, że pracownicy na LinkedInie mogą powiązać się w swojej sekcji „Doświadczenie” z company pagem, lecz nie z showcase pagem. Dodatkowo nazwy obydwu tworów muszą być unikalne i poprawnie zapisane, ponieważ później bardzo trudno będzie je zmienić.

Jak stworzyć company page – krok po kroku

Nie bez powodu swoją przygodę na LinkedInie zawsze rozpoczyna się od profilu osobowego, ponieważ tylko za jego pośrednictwem można utworzyć stronę firmową. W tym celu należy kliknąć w zakładkę „Praca” (znajduje się w prawym górnym rogu strony), a następnie w „Stwórz Company Page”. Nie uda się to jednak, jeśli nie ma się podpiętego do konta e-maila w domenie firmowej, której dotyczyć ma company page. Serwis w ten sposób zabezpiecza się przed tworzeniem tożsamych stron przez konkurencję.

Następnie należy przejść przez proces optymalizacji profilu – który w przypadku company page’a i showcase page’a wygląda identycznie – począwszy od dodania:

  • avatara (300 × 300 px),
  • cover photo (1536 × 768 px).

Warto przy tym zauważyć, że zdjęcie w tle na LinkedInie jest znacznie dłuższe i węższe niż to, które znamy z fanpage’y na Facebooku. Powinno się je zatem tworzyć od początku z myślą o tej platformie (rys. 1, 2).

Rys. 1. Woolworths Group za pośrednictwem swojego cover photo komunikuje hasło przewodnie marki.

Kolejnym krokiem jest stworzenie opisu firmy. Każdy użytkownik ma do dyspozycji 2000 znaków, lecz w tym przypadku warto szanować czas odbiorców i nie wykorzystywać całego limitu. Odradzam również korzystanie z tzw. zaklęć, które w przypadku opisów na company page’u najczęściej przybierają formę:

  • „Jesteśmy liderem w branży…”,
  • „Oferujemy produkty dopasowane idealnie do Twoich potrzeb”,
  • „Wykonujemy szeroką gamę usług, a wyróżnia nas wieloletnie doświadczenie”.

Odbiorcy nie lubią pustych sloganów i braku konkretów. Generalna zasada jest zatem jedna: opis Twojej firmy musi być unikalny. Do tego stopnia, by nie dało się pod nazwę Twojej marki wkleić nazwy konkurencji, tak by wciąż pasowała.

Z opisu firmy błyskawicznie wędrujemy do sekcji „Specjalizacje”. To miejsce na wpisanie do 20 słów kluczowych, które charakteryzują Twoją firmę. Warto wykorzystać je wszystkie, bo może to pomóc w szybszym dotarciu do Twojego biznesu poprzez wewnętrzną wyszukiwarkę LinkedIna.

Następnie należy zadbać o kilka szczegółów technicznych, które pozwolą jeszcze lepiej scharakteryzować Twój company page:

  • adres strony WWW,
  • wielkość firmy (widełki wybierane z listy),
  • gałąź przemysłu (wybierana z listy),
  • rok założenia,
  • typ firmy (wybierany z listy),
  • lokalizacja

I to w zasadzie wszystko. Twój company page jest gotowy!

PORADA

Pamiętaj, by dodać więcej niż jednego administratora do strony firmowej. Uchroni Cię to przed skasowaniem profilu przez niepowołane osoby. Nowy administrator musi być połączony w sieci kontaktów na LinkedInie z osobą, która nadała mu te uprawnienia.

Komunikację zacznij od…strategii

Twój Company Page na LinkedInie musi pomagać Ci w realizacji celów biznesowych.

Dlatego zanim przystąpisz do działań komunikacyjnych, odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Kto jest główną grupą docelową mojej firmy?
  • Jakie tematy mogą zainteresować moją grupę docelową?
  • Jak wyglądały wcześniejsze działania promocyjne mojej firmy (co działało, a co nie)?
  • Kto z firmy będzie publikował treści na stronie i jak często?
  • Jakim językiem będzie prowadzony mój profil firmowy na LinkedInie?
  • Jaki typ contentu mogę zaoferować mojej grupie docelowej?

LinkedIn co roku dzieli się listą najpopularniejszych tematów na platformie. Znajdziesz je w sekcji „Nowości z LinkedIna” w 6. wydaniu magazynu sprawny.marketing

Content wciąż jest królem, dlatego w swojej strategii komunikacyjnej koniecznie uwzględnij następujące typy treści:

  • informacje o produktach i usługach napisane językiem korzyści,
  • case study (w formie linków lub natywnego wideo),
  • grafiki i infografiki,
  • natywne wideo (trwające maksymalnie 10 min!),
  • wieści z branży z komentarzem eksperckim,
  • ścieżki kariery i success stories najlepszych pracowników (jeśli Twoim celem jest budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru),
  • kulisy Twojej pracy.

Pamiętaj o tym, że częstotliwość Twojej komunikacji ma znaczenie. Z badań LinkedIna wynika, że firmy, które publikują około 20 postów miesięcznie, docierają do 60% swoich obserwujących. Warto również wiedzieć, że Twój pojedynczy wpis dotrze z reguły do około 20% wszystkich obserwujących.

Nie zapominaj również o zaglądaniu do panelu analitycznego swojej strony firmowej. Dowiesz się z niego, jak sobie radzisz, do kogo docierasz ze swoją komunikacją (z podziałem na obserwujących i odwiedzających) oraz jak prezentuje się każdy z Twoich postów z osobna. Możesz również porównać się do innych przedsiębiorstw na LinkedInie, które są podobne do Twojego pod względem jakości i systematyczności publikowania treści.

PORADA

Co miesiąc twórz raport z efektów działań prowadzonych na LinkedInie. Koniecznie uwzględnij w nim screeny najlepszych i najgorszych postów. Dzięki tym raportom z łatwością dostrzeżesz, jakie działania na company page’u należy kontynuować, a jakich zaniechać, by Twoja komunikacja była naprawdę efektywna i pozwoliła realizować cele biznesowe.

To warto wiedzieć!

Twoje posty na company page’u mogą być publiczne lub skierowane do ściśle określonej grupy odbiorców. Z funkcji targetowania warto korzystać wówczas, gdy dana treść dotyczy konkretnej lokalizacji lub np. sprecyzowanej grupy zawodowej (rys. 3).

jak promowac sie na LinkedInie

Najważniejszy z postów możesz, podobnie jak na Facebooku, przypiąć na górze swojej strony firmowej. W tym celu należy go opublikować, a następnie kliknąć w trzy kropki w jego prawym górnym rogu oraz wybrać tę opcję. Pamiętaj jednak o tym, by usunąć pinezkę, gdy treść stanie się już nieaktualna.

Na sam koniec warto pamiętać o tym, że każdy post można usunąć, edytować (nowość!) oraz wzbogacać o klikalne hashtagi. W tym ostatnim przypadku należy pamiętać, że mniej znaczy więcej i nie przesadzać z ich liczbą. Optymalnie przy każdym poście powinno znaleźć się od dwóch do trzech hashtagów. Możesz również stworzyć hashtagi oficjalne marki lub hashtagi cykli tematycznych, jeśli zamierzasz wprowadzić je do swojej strategii komunikacji na LinkedInie.

Czy to już wszystko, co musisz wiedzieć?

Oczywiście, że nie! Company page na LinkedInie ma ogromny potencjał promocji Twojego biznesu, a opisane powyżej działania ułatwią Ci tylko (i aż) poprawną optymalizację swojego profilu firmowego oraz start efektywnej i systematycznej (!) komunikacji. Zacznij od działań organicznych, a potem pomyśl o… działaniach reklamowych. A to, jakie typy reklam mogą wspomóc Twoje działania w największym serwisie dla profesjonalistów na świecie, to już temat na zupełnie inny artykuł 😊

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Dagmara Pakulska

Dagmara Pakulska

Związana z marketingiem od 7 lat. Przez wielu nazywana królową Twittera – zna ten kanał mediów społecznościowych od podszewki. Wykłada na AGH, Wyższej Szkole Europejskiej i Uniwersytecie Łódzkim.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Avatar
      wilemm

      Odpowiadając na zadane pytanie, bardzo podobał mi się ten artykuł. Dowodem jest ten cytat: “Odbiorcy nie lubią pustych sloganów i braku konkretów. Generalna zasada jest zatem jedna: opis Twojej firmy musi być unikalny. Do tego stopnia, by nie dało się pod nazwę Twojej marki wkleić nazwy konkurencji, tak by wciąż pasowała.” A zatem wniosek jest jeden. Jakąkolwiek nazwę tzw. social medium autorka wstawiłaby w tytule, artykuł, bez straty dla jakości przekazu, opisuje każde z nich.

    • Avatar
      Mariola

      Artykuł w sam raz dla początkujących :) Łatwo brzmi i łatwo się robi :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *