Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Content_Marketingw_Social_Media_

Działania serwisów contentowych w świecie social media

Dla serwisów contentowych media społecznościowe stały się ważnym kanałem promowania treści, a najnowsze badania pokazują, że najlepiej sprawdza się w tym Facebook. Dzięki social media można uzyskać wysokie zaangażowanie użytkowników, co może przełożyć się na osiąganie celów marketingowych.

Media społecznościowe już dawno zdobyły silną pozycję na rynku marketingowym, a obecnie jeszcze bardziej ją umacniają. Widać to nie tylko na przykładzie globalnych wydatków reklamowych w social media, które według prognoz firmy eMarketer wzrosną w tym roku do poziomu 23,68 mld dolarów, czyli będą większe o 33,5% w stosunku do roku 2014. Wyraźne jest to także na polskim rynku w działaniach wielu serwisów contentowych, które dostrzegły w mediach społecznościowych ważny kanał dystrybucji treści umożliwiający wysoki poziom interakcji.

O ogromnym potencjale social media świadczą również liczby:

  • na początku roku 34% Polaków, czyli ponad 13 mln osób, posiadało konta w mediach społecznościowych (wzrost o 8% w stosunku do roku 2014), z czego 24% często korzystało z takich portali za pomocą urządzeń mobilnych.
  • Na portalach społecznościowych w styczniu br. Polacy spędzali średnio 2 godziny dziennie.
  • Największą popularnością cieszyły się Facebook (35% użytkowników social media), Google+ (19%) i Twitter (10%). Pozostałe portale zanotowały zdecydowanie mniej odwiedzających.

Jeśli dodać do tego jeszcze dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazujące, że 74% Polaków posiada dostęp do Internetu, z którego korzysta średnio 130 minut każdego dnia, otrzymamy odpowiedź, dlaczego marketing treści coraz intensywniej pojawia się w mediach społecznościowych.

Interesujących danych na ten temat dostarcza Badanie widoczności serwisów contentowych w social media firmy LeadBullet SA.

Facebook

Promocja treści na portalach społecznościowych osiąga różny poziom skuteczności w zależności od branży. Według przytoczonego badania, na Facebooku największa liczba interakcji dotyczy kategorii Informacje, Rozrywka oraz Medycyna i zdrowie. Treści informacyjne są bardzo często udostępniane, ponieważ social media pełnią również rolę informacyjną. Tego typu content skupia się na aktualnościach, na tym, co dzieje się właśnie teraz, wchodząc w większą interakcję z użytkownikami niż treści z innych obszarów.  Takie treści są częściej oceniane i komentowane. W sektorze mediów społecznościowych największą widocznością wśród serwisów informacyjnych mogą pochwalić się gazeta.pl oraz wyborcza.pl (powyżej 250 mln interakcji). Facebook jest również dominującym medium dla treści rozrywkowych. W tej kategorii bezkonkurencyjny jest kwejk.pl z ponad 2,7 mln interakcji – 63% z nich to udostępniane treści, natomiast 29% stanowią komentarze.

Na nieco innych odbiorcach koncentrują się przekazy z kategorii Medycyna i zdrowie. Część contentu to eksperckie opracowania, udostępniane przez serwisy medyczne lekarzom, którzy korzystają z fachowych informacji. Jednak w tej kategorii znajdują się również treści poradnikowe na temat zdrowia (głównie na forach i blogach). Niekwestionowanym liderem jest tu serwis medonet.pl. W kategorii Medycyna i zdrowie treści są rzadziej komentowane, za to częściej lajkowane i udostępniane.

Analizy pokazują, że Facebook nie koncentruje się już tylko na rozrywce, ale coraz częściej pojawiają się tam treści o dużej użyteczności (np. porady). Zarówno zmiany algorytmów Facebooka, jak również przekrój demograficzny jego użytkowników (najmłodsi zaczynają wybierać inne portale) sprawiają, że ten kanał social media jest niezwykle skuteczny, jeśli chodzi o dystrybucję informacji.

Twitter

Ten portal społecznościowy jest w Polsce postrzegany głównie jako platforma, w której przeważają treści informacyjne, a wypowiadają się przede wszystkim politycy oraz dziennikarze. I rzeczywiście, dominuje tutaj kategoria Informacja (ponad 1,2 mln interakcji), dystansując treści z takich obszarów jak Rozrywka (prawie 179 tys. interakcji) i Sport (130 tys. interakcji). Specyfika działania Twittera koncentruje się na przekazie krótkich, ale wartościowych treści, które często są natychmiast komentowane i udostępniane dalej. Chociaż w działaniach content marketingowych w kategorii Informacje również dominuje Facebook, to jednak Twitter także ma swój znaczący udział w tym segmencie. Potencjał tego portalu nie jest jeszcze w pełni wykorzystany. Co ciekawe, największą liczbą interakcji na Twitterze może pochwalić się content dostarczany przez Super Express, a o wiele gorzej wypada tu Fakt mający tę samą grupę docelową.

Content rozrywkowy zawsze będzie miał dużą liczbę interakcji w social media i ma silną tendencję do rozprzestrzeniania się, jednak Twitter nie jest ważnym kanałem dla dystrybucji tego rodzaju treści. Portale rozrywkowe nie notują tutaj dużej liczby interakcji, a jeszcze słabszy wynik uzyskują serwisy sportowe. Przegladsportowy.pl, którego treści posiadają największą liczbę interakcji w social media (ponad 14 mln), na Twitterze notuje jedynie 0,33% interakcji, a drugi w zestawieniu serwis sport.pl (9 mln interakcji) osiąga tam poziom 1,53% oddziaływania treści. Najlepiej na Twitterze radzą sobie portale weszlo.com (7,29% wszystkich interakcji w social media) i 90minut.pl (6,17%).

Google+

Wiarygodne określenie popularności Google+ może być problematyczne, ponieważ wiele osób zakłada tutaj profil, bo wymusza to logowanie za pomocą konta Google lub integracja z serwisem YouTube.

Na Google+ bezkonkurencyjna jest kategoria Informacje notująca ponad 248 mln interakcji. Portal wypada tu zdecydowanie lepiej niż Twitter, ale o wiele gorzej w porównaniu z Facebookiem. Druga pozycja pozostaje daleko w tyle za liderem i jest to Rozrywka (1,2 mln), a podium zamyka Sport z wynikiem 1,1 mln interakcji. Wśród serwisów informacyjnych prym wiedzie wyborcza.pl, która na Google+ uzyskuje ponad 95% z 787 mln interakcji, a wicelider, którym jest fakt.pl, zdobywa tam ponad 57%. W kategorii Rozrywka na Google+ najskuteczniej oddziałuje content serwisu gry.pl (34,37% interakcji) oraz portalu stopklatka.pl (16,27%). W przypadku serwisów sportowych największe zainteresowanie na Google+ wzbudzają treści dostarczane przez sport.pl (ponad 18% wszystkich interakcji tego portalu w social media), a wiceliderem jest przegladsportowy.pl (prawie 7% interakcji).

Inne portale społecznościowe

Póki co takie portale jak Pinterest czy LinkedIn nie mają jeszcze tak dużego zasięgu w Polsce jak w innych krajach. Okazuje się, że zaledwie 5% naszych rodaków korzystających z social media ma tam swoje konta. Tymczasem na przykład w USA konto na Pintereście ma 17% użytkowników mediów społecznościowych, a na LinkedIn – 11%, natomiast w Wielkiej Brytanii – po 9%. W Polsce na Pintereście największą liczbę interakcji odnotowuje content z kategorii Gotowanie (ponad 2 mln) oraz Rozrywka (1,5 mln). Nie dziwi wysoka pozycja treści związanych z gotowaniem, ponieważ bazują one na zdjęciach, które są przecież kluczowym przekazem na Pintereście. Najwięcej interakcji na tym portalu odnotowuje serwis kwestiasmaku.com (81,66%), a drugi jest mytaste.pl (23,69%). W kategorii rozrywka najlepiej radzi sobie content serwisu kwejk.pl, a i tak nie jest to wynik rewelacyjny (1,02% wszystkich interakcji).

W przypadku LinkedIn dominuje kategoria Informacje, potem Biznes i finanse oraz Internet i technologie, ale w dużej mierze jest to powodowane specyfiką tego portalu – ma charakter biznesowy i kierowany jest głównie do kadry kierowniczej, handlowców, finansistów oraz do specjalistów z obszaru IT.

Ogromna popularność social media sprawiła, że serwisy publikujące treści zwróciły uwagę na ten kanał dystrybucji contentu i w ten sposób jeszcze skuteczniej angażują swoich czytelników do dzielenia się treściami. Nie można również zapominać, że w mediach społecznościowych content publikuje się szybko i wygodnie, co jest często ogromnym udogodnieniem w kontaktach marki z klientami.


 Share
sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Piotr Strugała

Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przez wiele lat związany z branżą IT, copywriter. Pasjonat nowych technologii i internetowych rozwiązań. Człowiek o szerokich zainteresowaniach, który trzyma rękę na pulsie nowinek technicznych i śledzi trendy w SEO oraz w online marketingu.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Jan Kamiński

      Pinterest – to bardzo ciekawy serwis, ale nie będzie ona popularna w Polsce. Trochę inny ma klimat.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *