Redakcja

Trendy social media 2023 – co warto uwzględnić w swoich działaniach? Opinie 5 ekspertów i ekspertek #ilovemkt

Jak w 2023 roku tworzyć treści, które zaangażują Twoich odbiorców w mediach społecznościowych? Na jakie platformy warto zwrócić uwagę? Na jakie formaty postawić? Sprawdź trendy social media 2023 według ekspertek i ekspertów, takich jak Ula Chincz, Dagmara Pakulska, Łukasz Kępiński, Anna Ledwoń-Blacha czy Wojtek Żywolt, którzy wystąpili na dniu I ❤️ social media na konferencji I Love Marketing & Technology. Nagrania z konferencji są dostępne w sprzedaży na platformie video.sprawny.marketing 👇

Ula Chincz

Autorka popularnego bloga i kanału na YouTube „Ula Pedantula”

W ciągle zmieniającym się świecie mediów społecznościowych ja cały czas stawiam na skałę, jaką jest YouTube. Głęboko wierzę, że to platforma pozwalająca na jakościowe, kompleksowe zaprezentowanie swoich treści zarówno twórcom, jak i współpracującym z nimi markom.

Filmy doskonale pozycjonują się w wyszukiwarce Google, zbierają nową publiczność przez wiele tygodni (a nawet miesięcy) po publikacji i pozwalają na zachowanie wysokiej jakości przekazu. Dają też szansę na bardziej uważny odbiór, bo tu – w przeciwieństwie do Instagrama czy TikToka – nie wystarczy musnąć palcem, by przejść dalej, ignorując kolejne treści. A bardziej skupiony, zdeklarowany widz jest dzisiaj na wagę złota.

Sądzę też, że nastał czas dojrzałych, profesjonalnych twórców, którzy mogą być prawdziwymi partnerami dla marketerów i aktywnie, w bardzo kreatywny sposób wspierać ich cele i działania. Mam wrażenie, że „influencerska partyzantka” uprawiana przez twórców, którzy łapią wszelkie możliwe współprace, nie dbając o ich wiarygodność i koncentrując się na podbijaniu wyświetleń, szczęśliwie przemija, a coraz więcej marketetów działa zgodnie z zasadą, że wiarygodność jest ważniejsza od zasięgów (albo jeszcze lepiej: powinna iść z nimi w parze).

Dagmara Pakulska

Marketerka, prelegentka, autorka Niby-Prasówki

Żyjemy w czasach, w których wybór platformy społecznościowej do prowadzenia działań dla naszej marki ma już drugorzędne znaczenie. To, co nigdy nie przestanie być wiodącym trendem social media, to przemyślana i dopasowana do grupy docelowej komunikacja, nakierowana na realizację celów i której efektywność mierzona jest właśnie pod ich kątem.

Należy skupić się na automatyzacji tych procesów, które na to pozwalają, by odblokować swoje moce przerobowe i kreatywność.

Warto przyjrzeć się przy tym narzędziom opartym o sztuczną inteligencję, które pojawiają się teraz na rynku jak grzyby po deszczu i mogą znacząco ułatwić pracę marketerom. A przynajmniej tym, którzy wiedzą, że to wciąż sztuczny mózg, który może się mylić i który może oferować wsparcie, ale na tym etapie nie jest jeszcze w stanie zastąpić jakościowej pracy social media managera.

W teorii też dążymy w social mediach w 2023 roku do skracania przekazu i uczynienia go bardziej przystępnym w odbiorze, np. za pomocą formatu wideo. Z drugiej zaś strony wiele platform społecznościowych, w tym Twitter w wersji Blue, otwierają się na długie publikacje, które zdają się równie mocno angażować użytkowników.

To, co będzie rządzić w tym roku, to zdecydowanie autentyczny i inkluzywny przekaz marketingowy, do którego zamiłowanie wykazują wszystkie pokolenia.

Łukasz Kępiński

CEO w Tears of Joy agency

O sztucznej inteligencji już się wiele mówiło i nie inaczej będzie w nadchodzącym roku. Będziemy mieli do czynienia z coraz większym wykorzystaniem AI w celu personalizacji treści dla użytkowników oraz dostosowania oferty do ich indywidualnych potrzeb. Na tle konkurencji jedną z kluczowych przewag będzie umiejętność dokładnego poznania swojego odbiorcy i dostarczenia mu dopasowanych treści.

Ciekawym trendem social media 2023 będzie również wykorzystanie sztucznej inteligencji do walki z fałszywymi informacjami.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z problemu, jakim są fake newsy i negatywne wypowiedzi w sieci. AI może okazać się skutecznym narzędziem w walce z tym zjawiskiem i zapewnieniu bezpiecznej komunikacji w social mediach, ale i zagrożeniem dla marek (generowanie kryzysogennych treści).

Kolejnym trendem social media w 2023 roku, na który warto zwrócić uwagę, jest tworzenie wysokiej jakości treści w czasie rzeczywistym. To naprawdę ciekawe podejście, które może zmienić sposób, w jaki korzystamy z social mediów. Dzięki temu będziemy mieli dostęp do wideo i zdjęć, które będą wyglądały tak, jakby były zrobione przez profesjonalnego fotografa. W końcu kto nie lubi oglądać pięknych i przemyślanych treści?

Warto również zwrócić uwagę na rozwój technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP). Wraz z jej postępem coraz więcej firm będzie wykorzystywać chatboty i asystentów w celu poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia interakcji z użytkownikami.

Wojtek Żywolt

Social Media Specialist w More Bananas

Ubiegły rok pokazał prawdziwą siłę TikToka. Według raportu We Are Social, w Polsce przeszło 10 mln użytkowników to osoby w wieku 18+, które korzystają z tej aplikacji. Jednak w swoich strategiach działań social media na 2023 warto uwzględnić także BeReal.

1 Polub się z video i short video

Coraz więcej platform społecznościowych zachęca do tworzenia nagrań do muzyki dostępnej w podręcznej bibliotece utworów. Mamy TikToka, YouTube Shorts czy Reels. Możliwości jest naprawdę wiele!

Wskazówka ode mnie: materiały video powinny mieć format pionowy, dzięki czemu nagrania będą zajmować pełny ekran (w końcu nie lubimy czarnych pasków).

2 Liczą się użytkownicy

To nie tylko liczby, a osoby mające swoje zainteresowania i różne potrzeby. Ważna jest umiejętność pokazywania ludzkiego oblicza w komunikacji czy przekazywania emocji.

3 Nie zapominaj o autentyczności

Stosuj jak najmniej filtrów. Skorzystaj z francuskiej aplikacji społecznościowej BeReal, która pomaga być bliżej ludzi. Masz tylko 2 minuty, aby zrobić zdjęcie (ujęcie z przedniej i tylnej kamery telefonu), a żeby zobaczyć wpisy pozostałych użytkowników, trzeba opublikować własnego BeReala. Filtrów: brak. Naturalność: w cenie. Postawiły na to marki, takie jak x-kom czy Kazar Studio.

Anna Ledwoń-Blacha

Co-Founder & Creative Owner w More Bananas

W kontekście trendów social media na 2023 rok warto przyjrzeć się coraz większemu rozproszeniu użytkowników w social mediach – to już nie tylko te „najpopularniejsze”, ale również Discord, Twitch, BeReal czy Reddit. Cały czas również powstają nowe platformy społecznościowe! Nie wszystkie przetrwają, nie każda z nich daje szansę na promocję, ale pokazują swoistego rodzaju zmianę – jak chociażby BeReal i jego powrót poniekąd do treści statycznych – i problem przebodźcowania w sieci. 

1 Daj się odnaleźć!

Użytkownicy od zawsze szukali w internecie informacji i produktów do kupienia – część tych działań przenosi się do social mediów. Na Pinterest szukamy od zawsze, YouTube to druga największa wyszukiwarka na świecie, a do gry wchodzą również Instagram czy TikTok.

PORADA

Dbaj o bio, opisy do filmów, teksty alternatywne, ale również hasztagi w nowym podejściu – traktuj je jak swoistego rodzaju słowa kluczowe, które służą do pozycjonowania Twoich treści.

2 AI i content pisany oraz content audio

Nie będę się rozpisywała o krótkich formach video – to nie trend, to zmiana, która już nastąpiła. Ale od jakiegoś czasu obserwuje swego rodzaju modę na content pisemny, jak i oczywiście coraz popularniejszy content audio. Tutaj na pewno warto będzie postawić na mix tych treści, w których recyklingu zdecydowanie pomoże AI.

A co do AI… Czy dla użytkowników będzie to zauważalna zmiana? (Bo że w naszej pracy tak, to nie wątpię 😉). Zdecydowanie tak, ale inaczej, niż to sobie wyobrażamy! Już w i tak mocno przesyconym, przebodźcowanym treściami świecie, użytkownik będzie ich dostawał coraz więcej, a te będą coraz gorszej jakości. Dlatego dbanie o personalizację, jakość ponad ilość, przyciąganie uwagi wartością (pamiętajmy, że wartości to również edukacja czy rozrywka, ale oczywiście również kwestie środowiskowe i społeczne) staną się kluczowe. Nie sztuką jest wykorzystywać AI, sztuką jest robić to z głową. 😊

czytaj także

5 kroków, aby zdobyć dofinansowanie do szkoleń

Redakcja

O autorze

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu intern...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz